Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
ylisuuta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 09.10.2005 16:19
Paikkakunta: Lempäälä

Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja ylisuuta »

Terve foorumille,

Yritin etsiä kuumeisesti ratkaisua foorumilta mutta juuri saman tapaista ongelmaa en paikallistanut.

Auto on E320 V6 koneella vuosimalliltaan 2006.
Ostin auton vanhan rouvan käytöstä (tällä saattaa olla vaikutus) muutama viikko sitten.
Häiriövalo paloi ja vikakoodin mukaan DPF vaatii regeneroinnin. Ajattelin että täti on ajellut pientä matkaa muutaman vuoden ja regenerointi ei sen vuoksi ole onnistunut. Menin sitten pajalle ajatuksissani että teemme regeneroinnin *:lla.
Jostain syystä kuitenkin * antoi tiedon että regenerointi ei tarpeen. Virtaama oli todella hyvä ja paine-ero pieni (ehkä liiankin?) Aika loppui joten päätimme että jatkamme tutkimuksia. *:n mukaan edellinen regenerointi oli tapahtunut 35t mailia sitten, eli melko kaukana. Sen verran ehdimme autoa käyttää nosturilla että saatoimmet todeta kyseisen suodattimen olevan alkuperäisessä asussaan (ei rälläköity) ja muutenkin hyväkuntoinen päällepäin.
Tämän * keikan jälkeen auto kuitenkin alkoi yrittämään regenerointia. Miltei joka päivä on nyt yrittänyt: eli häiriövalo sammuu ja auto käy kummallisesti, kunnes se muutaman ajokerran jälkeen taas syttyy ärsyttämään.
Auto toimii hyvin eikä ole mitenkään tukkoinen. Katsatuksestakin meni läpi ja päästöt ok.
Kertokaa nyt viisaammat mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mennä uudestaan *:rin piuhan päähän katsomaan josko jo kertoisi mikä siellä on vikana
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

*:lla vikailmoitusten poisto ja heti, kun vikavalo syttyy, vikailmoitusten tarkastus. Saattais olla tuo paine-eroanturi, joka on simahtamassa, ja antaa ihmeellisiä arvoja (esim. "liian pieni paine ennen hiukkassuodatinta"). Tuo paine-eroanturi maksaa suunnilleen saman, kuin vikakoodien luku kerran Veholla.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

pjj53 kirjoitti:Tuo paine-eroanturi maksaa suunnilleen saman, kuin vikakoodien luku kerran Veholla.
Jos sitäkään. Omaan vaihdettiin just, osa maksaa 55,- KL:llä ja 80,- Veholla.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Eellä mennään
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 08.09.2011 20:56

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Eellä mennään »

Itelle kans vaihdettiin just..80 jöröö anturi ja kaikki testaukset päälle niin yhteensä 285 jöröö :crazy:
ylisuuta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 09.10.2005 16:19
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja ylisuuta »

Ajettiin *:n kanssa reilu puolituntia. Välillä vikavalo sammui kunnes tuli taas takaisin. Mitään järjellistä ei saatu ulos, muuta kun hiukkassuodattimen vikakoodi.
Siitä huolimatta paine-ero todella pieni ja virtaus ok. Kuintenkaan paine-ero anturista ei tule vikakoodia. Voiko tuo antura siis toimia huonosti ja antaa vääriä arvoja ilman että siitä tulee vikakoodia. Taidan huomenna käydä sijottaan uuden anturan KL:ltä. Huomenna oli tarkoitus hieman optimoida konetta, mutta ei taida viittiä jos toi vika on päällä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ylisuuta kirjoitti:Ajettiin *:n kanssa reilu puolituntia. Välillä vikavalo sammui kunnes tuli taas takaisin. Mitään järjellistä ei saatu ulos, muuta kun hiukkassuodattimen vikakoodi.
Siitä huolimatta paine-ero todella pieni ja virtaus ok. Kuintenkaan paine-ero anturista ei tule vikakoodia. Voiko tuo antura siis toimia huonosti ja antaa vääriä arvoja ilman että siitä tulee vikakoodia. Taidan huomenna käydä sijottaan uuden anturan KL:ltä. Huomenna oli tarkoitus hieman optimoida konetta, mutta ei taida viittiä jos toi vika on päällä.
Minkä koodin antoi hiukas pöntöstä? (teksti mitä väitti siinä olevan vialla)
Testasitko
anturin? (ohjen mukaan)
signalin?
sen anturin letkut?
EGR ventiilin toiminan?
mitä ilmamassa mittarit näytii siinä kohtaa?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Kannattaa tietysti avata ne hiukkassuodattimen etu- ja takapuolelta paine-eroanturille menevät putket ja puhaltaa puhtaaksi (myös se liitos pakoputkeen) ja laittaa takas. Voi olla, että putkissa on nokea ja/tai joku liitos vuotaa. Voi päästä sitten muutaman viikon ilman vikakoodeja.

Minäkin temppuilin sillä tavalla useita kuukausia, ennenkuin taivuin vaihtamaan tuon anturin.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

aiheeseen ehkä liittyen..

omassa autossa ilmoitti melkein heti oston jälkeen moottorinohjausjärjestelmän vikaa.pajalla luettiin liittyvän hiukkassuodattimen toimintaan ja että siellä olisi tuhkaa.kuitenkin testeri ilmoitti että viimeksi regeneroinut n. 1000 km taaksepäin.koska regenerointia ei kuulemma voinut ns. pakottaa,nollattiin väli ja auto jätettiin käyntiin että regenerointi tapahtuisi kotimatkalla. vikakoodia ei ole ilmennyt enää,ajettu sen jälkeen n. 5 tkm. mutta noin joka toinen-kolmas päivä ajossa huomaan että kulutus hyppää hetkeksi korkealle, noin kymmenen miunuutin ajaksi palaten sitten ennalleen.ja ehkä siis noin 300 kilometrin välein säännöllisesti tapahtuu tämä.

kyseli huollosta ja sanoivat että auto regeneroi tällöin hiukkassuodatinta eli työntää ylimäärin polttoainetta että suodatin palaisi puhtaaksi.kysynkin nyt että onko muila samanlaista oiretta? ja että kuuluuko tapahtua noin useasti?

sinänsä tuon huomaa hyvin koska matka on joka päivä ihan sama,aamuin illoin noin 36 km ja aina sama vauhti.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sen pakko polton voi aina pakotta päälle jos systeemi on ehjä,
Ja 300km on niin tiuha väli että pönttö on tukossa tai systeemissä on vikaa/häiriö

E:tässä ehjä vika koodit poistuvat ja ei heti tule takaisin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

kiitos vastauksesta cdi203!

se vikamuisti luettiin ja tyhjennettiin liikkeessä kyllä.eikä moottorinohjausjärjestelmän härävalo ole sen koommin syttynyt. osaatko sinä tai joku muu vastata että mistä moinen hetkellinen kulutuksen muutos/lisääntyminen sitten kertoo ellei regeneroinnista? koska todellakin aina sama matka ja vauhti niin sen helposti huomaa. ja vielä lisänä että kyseistä tapahtuu riippumatta onko kone kylmä tai lämmin.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Sehän liittyy juuri siihen puhdistuspolttoon. Samaa mullakin auto tekee ja käyntiäänestäkin sen kuulee, että lisäruiskutus on meneillään. Se on poikkeuksellista muihin autoihin verrattuna, että puhdistuspolton aiheuttama kulutuksen nousu näkyy mittarissa. Aika harvassa merkissä nimittäin näkyy. Se, miksi se tapahtuu noin usein, voi sitten johtua varmaan aika monesta asiasta.
W204 C180K avantgarde -myyty-
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

mites mänis, tapahtuuko sulla tuota yhtä usein ku mulla? sinänsähän tuo ei varsinaisesti häiritse mutta toki hyvä olisi aina kaikki tavallisesta poikkeava toiminta selvittää.mersun testerin mielestä kaikki ok.ja nostaahan tuo kulutustakin hiukan, jos tapahtuu turhaan nuin usein tuo regenerointi niin saisihan tuo olla kunnossa.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Mänis »

En nyt oo pannut merkille kuinka usein, mutta olisko ehkä kerran 1000km aikana. Voi olla ihan jotain muutakin kun ei oo tullut seurattua. Silloin tällöin ton huomaa. Mulle tulee tosin paljon pätkäajoa, että polton tarve voi olla aika suuri. Saksassa baanaa ajellessa huomasi kyllä hyvin kun 6L kulutus pomppasi yht äkkiä 8L kulutukseksi ja laski siitä sitten aika pian taas normaaliksi. Edelinen C220CDI sportcoupe alkoi tehdä tuota polttoa vähän väliä, kun pakolämpöanturi oli huonona. Poltto lähti päälle melkein samointein kun auton käynnisti ja kone vei polttoainetta kaupungissa yli 9L/100km. Alkuun se sammui jonkin ajan kuluttua mutta vika paheni sellaiseksi, että lopulta se oli kokoajan päällä. Maantielläkin meni varmaan kasi ja takapäästä tuli tosi kitkerät käryt. Tuostahan oli DPF vielä poistettu, mutta risa anturi sai lisäsyötöt alkamaan. Muutaman kerran sain kiinni vikakoodin autosta, mutta se katosi todella nopeasti pois. Ei siis pysynyt vikamuistissa. Herja oli jotain EGT sensor bank1 circuit faulty tai jotain vastaavaa. En muista enää tarkkaan. Nyt anturin vaihdon jälkeen ei oo poltot enää vaivanneet ja kulutus on taas siellä normaaleissa lukemissa.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

plutolainen kirjoitti:kiitos vastauksesta cdi203!

se vikamuisti luettiin ja tyhjennettiin liikkeessä kyllä.eikä moottorinohjausjärjestelmän härävalo ole sen koommin syttynyt. osaatko sinä tai joku muu vastata että mistä moinen hetkellinen kulutuksen muutos/lisääntyminen sitten kertoo ellei regeneroinnista? koska todellakin aina sama matka ja vauhti niin sen helposti huomaa. ja vielä lisänä että kyseistä tapahtuu riippumatta onko kone kylmä tai lämmin.

Siitähän se tosiaan kertoilee(varsinkin jos siihen vielä littyy pöhinä) ja sitä ei kyllä pitäisi tapahtua noin usein jos systeemi on kunnossa/pönttö ei ole tukossa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
fahrer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 19.01.2010 10:06

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja fahrer »

Mikähän on normaali väli tyhjennyspoltolle maantiepainotteisessa ajossa? Omassa kesällä ja yleensäkin lämpimään aikaan pääsee usein noin tuhat kilometriä. Viime talvella kylmien ilmojen aikaan parhaimmillaan teki usein 100-300 km ajon jälkeen. Voikohan vialliset anturit generoida väärää dataa kylmemmillä ilmoilla?

Mitä tulee kummalliseen toimintaan,niin viime talvena kovien pakkasten aikaan jouduin kerran pakottavasta syystä sammuttamaan auton kesken regeneroinnin (mitä en yleensä tee, mutta oli niin kiire). Seuraavana päivänä kun lähdin ajoon oli -34 pakkasta, auto toki lohkolämppärissä, niin regenerointi jatkui lähes välittämösti. Moottorin lämpö nousi noin 4 km kaupunkiajon aikana normaaliksi, mikä noilla pakkasilla vaatii yleensä 20-30 km maantieajoa. Lisäksi usva takana oli uskomaton, kuten yleensäkin kylmällä regeneroinnin aikaan. Jotkut sanovat, että regeneroinnin aloitus vaatii normaalilämpöisen koneen, mutta ei ainakaan tässä tapauksessa. Vertailukohtaa ei ole, kun en koskaan muulloin sammuttanut kesken polton.

Mitään oireita ei ole ollut, ainoa on tuo kylmällä tihentynyt polttoväli. Meno on pirteää ja katsatuksen k-arvo on ollut aina lähes täydet nollat. Pitäisi melkein käydä piuhan päässä lukemassa hiukkaspöntön täyttöasteet. Samalla voisi selvitellä tietoa paine-eroantureiden toiminnasta.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Division »

Kun se pönttö alkaa temppuilemaan niin sen kanssa saa vääntää niin pitkään, kuin itseä huvittaa. Temppuilun alettua kannattaa suosiolla heti vaihtaa paine-eroanturit siihen tai sitten näyttää skalppellia sille saman tien.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

Edelleen vaan ihmetyttää tuo hiukkassuodattimen toiminta ja erittäin usein tapahtuva regenerointi. Kysellyt olen paljon aiheesta mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän. On veikattu että pitäisi vaihtaa imusarja, paine-anturit ja jopa termostaatin vaihdolla on arveltu asian tulevan kuntoon. Tämä termostaatti-idea tuli eräältä huoltomieheltä joka arveli että koska lämmöt nousee max 75-asteeseen niin tulee epäpuhdasta paloa ja tämä kuormittaa hiukkassuodatinta ja siksi regeneroi niin usein. Löytyykö foorumilta ammattimiestä kertomaan että miten on, mikä lie autoa vaivaa? vai antaako olla vaan? auto w211 220 cdi vm. 05 ajettu 190 tkm.kulutus matkassa ollut 5,5 - 6 joten sinänsä vissiin ok sen osalta.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

plutolainen kirjoitti:Edelleen vaan ihmetyttää tuo hiukkassuodattimen toiminta ja erittäin usein tapahtuva regenerointi. Kysellyt olen paljon aiheesta mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän. On veikattu että pitäisi vaihtaa imusarja, paine-anturit ja jopa termostaatin vaihdolla on arveltu asian tulevan kuntoon. Tämä termostaatti-idea tuli eräältä huoltomieheltä joka arveli että koska lämmöt nousee max 75-asteeseen niin tulee epäpuhdasta paloa ja tämä kuormittaa hiukkassuodatinta ja siksi regeneroi niin usein. Löytyykö foorumilta ammattimiestä kertomaan että miten on, mikä lie autoa vaivaa? vai antaako olla vaan? auto w211 220 cdi vm. 05 ajettu 190 tkm.kulutus matkassa ollut 5,5 - 6 joten sinänsä vissiin ok sen osalta.

Mitä *:ri kertoile siellä tapahtuvan?
tapahtuuko poltto oikeasti ? ja mitä se kertoo km väliksi, mitkä on olosuhde tiedot mitä näytää?
syitä mikä sen tekee voi olla monta eri syytä tai vaikka pari kerralla ja syy ei ole kaikissa utoissa aina sama,
sillä sitä ei pysty sanomaan tutkimatta autoa kunnolla (sittenkin voi tulla tulokseksi useampia vaihto ehtoja)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja johani »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... rmostaatti" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niin jos lämpönousee vaan 75 on ainkin termari rikki
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Jolle »

plutolainen kirjoitti:Edelleen vaan ihmetyttää tuo hiukkassuodattimen toiminta ja erittäin usein tapahtuva regenerointi. Kysellyt olen paljon aiheesta mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän. On veikattu että pitäisi vaihtaa imusarja, paine-anturit ja jopa termostaatin vaihdolla on arveltu asian tulevan kuntoon. Tämä termostaatti-idea tuli eräältä huoltomieheltä joka arveli että koska lämmöt nousee max 75-asteeseen niin tulee epäpuhdasta paloa ja tämä kuormittaa hiukkassuodatinta ja siksi regeneroi niin usein. Löytyykö foorumilta ammattimiestä kertomaan että miten on, mikä lie autoa vaivaa? vai antaako olla vaan? auto w211 220 cdi vm. 05 ajettu 190 tkm.kulutus matkassa ollut 5,5 - 6 joten sinänsä vissiin ok sen osalta.
Termostaatti nyt alkuun vaihtoon, pitää nousta hetkessä 90 asteeseen näissä uudemmissa :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

okei, kiitos vastauksista.pitänee vaihtaa ekaks sitte tuo termari.löysin merteilin valikoimista 92- termarin,lienee ihan ok.mersussa on tuhannen kilsan sisällä tulossa d-huolto joten siinä yhteydessä varmaan vaihtuu.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

regenerointi jatkuu tiuhaan tahtiin, n 300 km välein.stari näyttää että pöntössä tuhkaa.paine-ero anturi ilmeisesti kunnossa.nyt vaihdetaan sitten termostaatti.hiukan on mersuliikkeessä kalliimpi ku merteilillä,43 vs. 84 euroa.liekö ko vehkeissä erojakin tuon rahan edestä? katotaan sitte harventuuko tuo polttoväli :D
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

plutolainen kirjoitti:regenerointi jatkuu tiuhaan tahtiin, n 300 km välein.stari näyttää että pöntössä tuhkaa.paine-ero anturi ilmeisesti kunnossa.nyt vaihdetaan sitten termostaatti.hiukan on mersuliikkeessä kalliimpi ku merteilillä,43 vs. 84 euroa.liekö ko vehkeissä erojakin tuon rahan edestä? katotaan sitte harventuuko tuo polttoväli :D
Ainakin kl myymä on sama
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

temari vaihettu ja todellakin lämmöt nousee kunnolla nytte!!

CDI203 kirjoitti:
plutolainen kirjoitti:regenerointi jatkuu tiuhaan tahtiin, n 300 km välein.stari näyttää että pöntössä tuhkaa.paine-ero anturi ilmeisesti kunnossa.nyt vaihdetaan sitten termostaatti.hiukan on mersuliikkeessä kalliimpi ku merteilillä,43 vs. 84 euroa.liekö ko vehkeissä erojakin tuon rahan edestä? katotaan sitte harventuuko tuo polttoväli :D
Ainakin kl myymä on sama
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

moro

eipä oon tuo asia muuksi muuttunut, edelleen poletellaan hiukkasia pöntöstä parin sadan km:n välein.joskus tiuhemminkin.tutkittu on ja ei mitään vikaa. * ilmoittaa pöntön tuhkamäärän olevan suuri, ei muuta.paine-ero anturi ok. mitenkään se ei muuteen toki haittaa tuo poltto paitsi että tod näk pääsisi pienemmillä kulutuslukemilla kun sen sais hiukan harvemmaks. kertokaahan mersumiehet omien autojenne "polttovälejä" jos teillä on nuo dpf- vehkeet.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

moikka

kyseli tuossa viikko sitte huollosta taasen tuota hiukkassuodattimen polttoväliä, että onko sille mitään tehtävissä. ja vastaus oli että moottorinohjausjärjetelmän päivitys mersuhuollossa auttaisi asiaa.onko kellään ollut ketjussa kuvatun ominaisuuden kaltaista ja onko korjaantunut kyseisellä toimenpiteellä?
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Omassa S204 -10 200cdi tekee ylläpitopolton tasaisesti 1000km välein. Stari kyytiin ja ajelemaan niin eiköhän ne paineiden virheelliset heittelyt jotenkin havaitse jos on anturivika tai johtosarjassa jotain ongelmaa!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Kummallinen hiukkassuodattimen toiminta

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Yritä sitä ohjelmistopäivitystä, joskus auttaa.
Jos mikään tai kukaan muu ei pysty auttamaan, niin saa sen hiukkas/poltto-osien deaktivoitua sieltä ohjelmasta, se vaatii sitten sen hiukkassuodattimen mekaanistakin poistoa, eli jos ei toista, vaikka käytettyä tuhottavaa kapistusta hanki, niin se ainut pitää tyhjentää.
- Sitä ei sitten voi korjata, kun uusimalla.

Sillälailla hiukkasasia on ohjelmoinnin puolella "kehittynyt", että on selvinnyt parikin tapaa, joilla koko koko polttotapahtuma olisi mahdollista saada odottamaan loputtomiin ilman herjoja.
Testiautoissa on toimineet jo jonkin aikaa.
Mutta en vieläkään kuitenkaan uskalla kaikista sitä poistoa ilman "kummallisuuksia".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin