300TE ja jäähdytysnestekato
300TE ja jäähdytysnestekato
Tuossa ostin taannoin kauppakassiksi ja talvipulkaksi 87-mallisen 300TE Mersun, jolla nyt olen kuukauden vienyt lapsia harrastuksiin ja itseä töihin. Ei ole isompia harmeja ollut. Nyt olen muutamaan otteeseen joutunut lisäilemään siihen jäähdytysnestettä. Mitään isompia lammikoita ei ole alla näkynyt, joten mitenkään lorottamalla koneesta ei nesteitä ulos vuoda. Hieman on joskus punaista lumessa ollut alla, mutta saman kokoinen/näköinen lammikko voisi tulla jos nenästä tulisi verta. Ei siis litraa, jonka nyt olen viikon aikana kahdesti sinne tankannut. Kilsoja kyseisenä tarkkailuajanjaksona noin 100, kaupunkiajoa kaikki.
Jos/kun se vuotaa ulos, niin mistä? Paikka jonne pisarat lumessa tulevat näyttäisi olevan jossain koneen keskilinjan ja oikean etupyörän välimaastossa. Koneeseen on kuulemma tehty muutama kymppi sitten jonkinsorttinen kansiremontti. Jos se nyt kuitenkin vuotaa nesteitä kannentiivisteen kautta sylinteriin, niin mitenkähän haitallista on toistaiseksi vaan ajella ja tankkailla nesteitä valon taas syttyessä? Nyt ei oikein pakkasilla raaskisi alkaa remontteja tekemään tai teettämäänkään, koska ei viitsi olla ilman autoa. Toki tuo paripulloa glykolia sataselle normaalin reilun 17 litran kaupunkikulutuksen päälle tekee taksimatkustuksenkin hinnaltaan ihan kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi... Jonkinverran tuntuisi savua tulevan putkesta, mutta niinhän sitä kylmästä moottorista aina tulee ja jos sitä alkaa tutkailla niin siltä ainakin tuntuu, kun se kerran ymmärtääkseni jonkinsorttinen oire tuon jäähdytysnesteen palamisesta on.
Jos/kun se vuotaa ulos, niin mistä? Paikka jonne pisarat lumessa tulevat näyttäisi olevan jossain koneen keskilinjan ja oikean etupyörän välimaastossa. Koneeseen on kuulemma tehty muutama kymppi sitten jonkinsorttinen kansiremontti. Jos se nyt kuitenkin vuotaa nesteitä kannentiivisteen kautta sylinteriin, niin mitenkähän haitallista on toistaiseksi vaan ajella ja tankkailla nesteitä valon taas syttyessä? Nyt ei oikein pakkasilla raaskisi alkaa remontteja tekemään tai teettämäänkään, koska ei viitsi olla ilman autoa. Toki tuo paripulloa glykolia sataselle normaalin reilun 17 litran kaupunkikulutuksen päälle tekee taksimatkustuksenkin hinnaltaan ihan kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi... Jonkinverran tuntuisi savua tulevan putkesta, mutta niinhän sitä kylmästä moottorista aina tulee ja jos sitä alkaa tutkailla niin siltä ainakin tuntuu, kun se kerran ymmärtääkseni jonkinsorttinen oire tuon jäähdytysnesteen palamisesta on.
Viimeksi muokannut tatza, Su 29.01.2012 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Tekeekö hirveän paineen paisuntasäiliöön tai poreileeko vesi kun kierrätät vähän? Onko öljy vetisen olosta? Paisarin korkki ehjä? Sitten vielä semmonen että aja auto kunnolla lämpimäks ja kokeile puristaa vesiletkuja että tuleeko järjestelmään painetta ollenkaan. Ja kun paisarin korkin avaa niin pitää pieni suhahdus käydä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Kyllä sieltä suhahdus tulee avattaessa ja syylärin letkut tuntuu ihan lämpimiltä ja kimmoisilta. Ei siellä paisarissa mitään vaahtoa tai sellaista näy, eli en usko öljyjen ja vesien olevan sotkussa. Moottoriöljyt ovat mittatikusta katsellen ihan normaalin mustia. Apumies on 12v, joten en ole isommin antanut hänen vielä kaasutella ollessani itse konehuoneen puolella. Mutta pitänee tuotakin testailla tässä joku päivä. Lämmöt mittarin mukaan ovat ajossa ihan normaaleja ja muutenkin auto käyttäytyy (ainakin ostohintaansa verraten) ihan mallikkaasti. Millainen tuon paisuntasäiliön korkin pitäisi olla luonteeltaan ehjänä ollessaan?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Jos se on rikki niin sinne järjestelmään ei tule ollenkaan painetta eli ehjä se on. Enkä usko että tuo kannentiivisteestä muutenkaan johtuu tuo vika. Ulos sen täytyy jostain vuotaa.tatza kirjoitti:Kyllä sieltä suhahdus tulee avattaessa ja syylärin letkut tuntuu ihan lämpimiltä ja kimmoisilta. Ei siellä paisarissa mitään vaahtoa tai sellaista näy, eli en usko öljyjen ja vesien olevan sotkussa. Moottoriöljyt ovat mittatikusta katsellen ihan normaalin mustia. Apumies on 12v, joten en ole isommin antanut hänen vielä kaasutella ollessani itse konehuoneen puolella. Mutta pitänee tuotakin testailla tässä joku päivä. Lämmöt mittarin mukaan ovat ajossa ihan normaaleja ja muutenkin auto käyttäytyy (ainakin ostohintaansa verraten) ihan mallikkaasti. Millainen tuon paisuntasäiliön korkin pitäisi olla luonteeltaan ehjänä ollessaan?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Voisiko vuotaa jäähytysnesteet syylarin välistä jostain letkuliitoksista tai itse jäähdyttimestä, jos kerran siihen paikkeille lätäkkö syntyy?
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Onkos sinne joku vaihtanut silikoninesteet jos kerran on punaista? Niitähän ei saa sotkea tavalliseen, syntyy kaiketi puuroa. Punainen muuten viittaisi automaattivaihteistoöljyyn, jonka jäädytin on tavan jäähdyttimen yhteydessä.
Tsekkaa myös vesipumpun kaula, onko siellä valumajälkiä tai tuntuuko näpillä märkää. Se on melko ikävä vaihtaa.
Tsekkaa myös vesipumpun kaula, onko siellä valumajälkiä tai tuntuuko näpillä märkää. Se on melko ikävä vaihtaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Joo. Punaista on. Erottuu selkeästi lumihangesta. Näinollen sen väristä olen sinne lisääkin tankannut pariin otteeseen. Automaatin öljyjä en ole tarkistellut, se on toiminut ihan hyvin. Pitää varmaan nekin tarkistaa, vaikkakin uskon että läikät maassa ei nyt sieltä ole kotoisin. Tuo vesipumppu itsellekin tuli mieleen potentiaalisena vuotokohteena. Pitäisi käydä auto nostamassa jossain ylös ja katsella samalla altapäin ostosta ja miettiä miten tämän Mersun kanssa lähitulevaisuudessa pitäisi menetellä. Pelleiltään auto on ihan hyvä, mutta jos pohja on kovin laho tms en tätä yksilöä todennäköisemminkään ala isommin kunnostelemaan. Sitten vaan ajelllaan kunnes joko kone paukahtaa tai leima umpeutuu. Sinänsä olen tästä tykännyt ja poika myös, joten toivottavasti tämä mersuilu meillä tästä vielä riemuna jatkuu. Poika jo lupasi aloittaa tämän kunnostuksen omakseen, jos minä tämän leiman umpeutuessa hylkään...Timo L. kirjoitti:Onkos sinne joku vaihtanut silikoninesteet jos kerran on punaista? Niitähän ei saa sotkea tavalliseen, syntyy kaiketi puuroa. Punainen muuten viittaisi automaattivaihteistoöljyyn, jonka jäädytin on tavan jäähdyttimen yhteydessä.
Tsekkaa myös vesipumpun kaula, onko siellä valumajälkiä tai tuntuuko näpillä märkää. Se on melko ikävä vaihtaa.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Tuo on kyllä hyvä huomio. Selviää kun ottaa nestettä maasta sormen päähän ja haistaa tai maistaa jäähytysneste on makeaa. Ja vesipumppu on melko tympeä vaihtaa mutta ei kuitenkaan pahin mahollinen.Timo L. kirjoitti:Onkos sinne joku vaihtanut silikoninesteet jos kerran on punaista? Niitähän ei saa sotkea tavalliseen, syntyy kaiketi puuroa. Punainen muuten viittaisi automaattivaihteistoöljyyn, jonka jäädytin on tavan jäähdyttimen yhteydessä.
Tsekkaa myös vesipumpun kaula, onko siellä valumajälkiä tai tuntuuko näpillä märkää. Se on melko ikävä vaihtaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Eksoottisempi veikkaus: nestehän poikkeaa myös lasinpesulaitteen säiliön lämmityskierukassa. Olisiko sinne menevissä letkuissa sanomisen varaa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Tänään ja eilen taas litra tankkailtu paisariin nesteitä.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Yksi kuorma-auto kuski talvisin kusi jäähdyttäjän alle aina kun tiesi työnantajan tarkaksi joka varmasti läikän nähdessääs maistoi sitäSiekkinen kirjoitti: . Selviää kun ottaa nestettä maasta sormen päähän ja haistaa tai maistaa jäähytysneste on makeaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Mutta aiheeseen.
Jos näyttää ettei kansipahvi ole vialla niin voihan sinne omalla vastuulla laittaa paikkaus ainetta mutta vain sitä harmaata onko se nyt lyijypitoinen rae tai neste EI muuta.
Aikoinaan oli hyvä niin sanottu sokeri pala joka oli harmaa ja kuutiomainen.nämä kun johtavat lämpöä niihin muovi seos paikkaus aineisiin nähden.
Eihän tämä hyvä idea ole mutta hätätapauksessa.Parashan olisi ongelma laittaa kuntoon ihan mekaanisesti ja korjaamalla vuoto.
Toinen ongelma on tässä että se paikkaus neste pitää laittaa sinne tallissa että jäähdyttimessä on kuumaa nestettä ja termari varmasti auki muuten menee jäähdytin tukkoon.
Jos näyttää ettei kansipahvi ole vialla niin voihan sinne omalla vastuulla laittaa paikkaus ainetta mutta vain sitä harmaata onko se nyt lyijypitoinen rae tai neste EI muuta.
Aikoinaan oli hyvä niin sanottu sokeri pala joka oli harmaa ja kuutiomainen.nämä kun johtavat lämpöä niihin muovi seos paikkaus aineisiin nähden.
Eihän tämä hyvä idea ole mutta hätätapauksessa.Parashan olisi ongelma laittaa kuntoon ihan mekaanisesti ja korjaamalla vuoto.
Toinen ongelma on tässä että se paikkaus neste pitää laittaa sinne tallissa että jäähdyttimessä on kuumaa nestettä ja termari varmasti auki muuten menee jäähdytin tukkoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
No jospa tässä tilanteessa ei kukaan olis kusemassa auton alle ja jotakin olis myös kusijalla vialla jos auton alla on punastaatlas kirjoitti:Yksi kuorma-auto kuski talvisin kusi jäähdyttäjän alle aina kun tiesi työnantajan tarkaksi joka varmasti läikän nähdessääs maistoi sitäSiekkinen kirjoitti: . Selviää kun ottaa nestettä maasta sormen päähän ja haistaa tai maistaa jäähytysneste on makeaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Pari vuotta sitten omassa 250/88 autom. alkoi kanssa jäähdytysnesteet häviämään. Mitä kovempi pakkanen sitä enemmän hävisi. Kun kone oli lämmin niin ei ollut vuotoja. Syyksi paljastui jäähdyttäjä. Vuoti päätyjen prässäyksestä. Olivat tiivisteet tulleet tiensä päähän. Ei auttanut kuin hankkia uusi jäähdytin. Vuodot näkyi kun katseli jäähdyttäjän päätyjä kun oli seissyt pakkasessa yön yli. Pääty oli kostea ja laikkuja maassa. Sama vika ilmeni myös pojan 200/88 bensakoneessa. Siinäkin nestettä hävisi sitä enemmän mitä alhaisemmaksi lämpötila putosi. Lämpösellä koneella piti kylläkin molemmissa paineet järjestelmässä ja silloin ei vuotoa ollut.
Jos autossa pohjapahvit tallessa niin vuoto voi niitä myöten valua maahan muussakin kohdassa kuin missä paikkeilla vuoto on.
Jos autossa pohjapahvit tallessa niin vuoto voi niitä myöten valua maahan muussakin kohdassa kuin missä paikkeilla vuoto on.
Yli 25 vuotta mersuilua
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
No joo. Tänään käytettiin autoa nosturilla. Itseasiassa käytettiin se Autotohtorilla, jossa mm. pakokaasut mitattiin ja jarrut yms testailtiin, kuten katsastuksessakin. Pakokaasuarvot olivat hyvät (CO 0,13, HC 129, CO2 13,20, 02 3,5). Alla ei näkynyt merkkejä jäähdytysnestevuodoista, eikä pakokaasututka haistanut niitä paisuntasäiliöstäkään. Minne lie sitten menevätkään...? Laatikosta tiputti öljyä, joten kotimatkalla pysähdyttiin ABC:llä ja kotona tankattiin vaihteistoöljyä. Sitä ne punaiset pisarat olivat olleet. Alta auto auto oli lähes ruosteeton ja ei katsuri oikein siitä muuta vikaa löytänyt kuin oikean iskarin yläkumin murroksen. Jarrut, alusta yms olivat kunnossa. Seuraavaksi varmaan pitää laittaa jotain paikkaustököttiä koneeseen, katsuri jo suosittelikin naapuriliikettä jossa hän oli oman autonsa nestehävikin saanut taltutettua.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Motonetista äsken ostin peltipurkissa Bar's Leaks -ainetta, jonka ajattelin joku päivä kaataa syyläriin. Eiköhän se siitä tokene.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Tuota olen itsekin käyttänyt joskus,ihan jees aine.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
- Paikkakunta: Suomi
Re: 300TE ja jäähdytysnestekato
Joskus ammoisina aikoina tyrmäsin kaikki lisälitkut kuutamoon, mutta nykyiset "paikkausaineet" ja "dieselboosterit" ja säilytysöljyt todella hyviä tuotteita, aika ja kehitys sattunut niissä kohdalleen, voi suositella käyttöä rohkeasti.
Autolla (Mersulla)...