pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 26.04.2006 11:56
Paikkakunta: rovaniemi

pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja eepu »

Lyhyesti...seppä sääteli pumppua 300d automaattiin(w124-93) ja sen meni muuten putkeen,mutta nyt ilm.2-3.selle vaihtessa kone ryntää ikävästi=laatikko luistaa.vaikka lähtis myötämäkeen kuinka sukkasillaan niin silti luistaa....
Pumpun kyljessä ilm.joku säädin tms.vai mistähän lähtis uutta vaivaa tonkimaan.
Varmaan ainakin letkut koittaa tutkia että menikö jotain rikki/irti tms...oisko kohtalotovereita,niin pääsis helpommalla?
parintunnin hakemisella en vastaavaa tapausta löytänyt...
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja h3ba »

eepu kirjoitti:Lyhyesti...seppä sääteli pumppua 300d automaattiin(w124-93) ja sen meni muuten putkeen,mutta nyt ilm.2-3.selle vaihtessa kone ryntää ikävästi=laatikko luistaa.vaikka lähtis myötämäkeen kuinka sukkasillaan niin silti luistaa....
Pumpun kyljessä ilm.joku säädin tms.vai mistähän lähtis uutta vaivaa tonkimaan.
Varmaan ainakin letkut koittaa tutkia että menikö jotain rikki/irti tms...oisko kohtalotovereita,niin pääsis helpommalla?
parintunnin hakemisella en vastaavaa tapausta löytänyt...
Kai säädit lootasta paineita isommaksi ? Juurikin siitä lootan kyljessä olevasta säätimestä.
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
eepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 26.04.2006 11:56
Paikkakunta: rovaniemi

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja eepu »

eli pumpun säädössä muuttuu jokin myös laatikon ohjauksessa? pelasi niin hienosti ja napakasti ennen pumpun säätöä...
Pitääkö nyt säätää pumpun kyljessä olevaa poksia vai laatikon kyljestä "siipiruuvilla"?
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Säätö ei varmaankaan muuttunut mutta teho lisääntyi jonkin verran niin laatikko alkoi luistamaan. Itellä alko todella maltillisen ruuvauksen jälkeen ykkönen luistelemaan, säädettiin laatikon päästä paineita niin ei luista enää.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja h3ba »

multiviri kirjoitti:Säätö ei varmaankaan muuttunut mutta teho lisääntyi jonkin verran niin laatikko alkoi luistamaan. Itellä alko todella maltillisen ruuvauksen jälkeen ykkönen luistelemaan, säädettiin laatikon päästä paineita niin ei luista enää.
Juurikin näin. Eli ruuvaat sieltä laatikon kyljestä vaan siitä namikasta paineita vähän kovemmalle..
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
eepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 26.04.2006 11:56
Paikkakunta: rovaniemi

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja eepu »

pitää kokeilla...ihmetyttään vaan että "teho" laittaa laatikon luistamaan,vaikka kiihdyttää tosi varovasti ja hitaasti alamäessä..
Ymmärtäisin jos reilusti survoo kaasua ja sitten luistaisi...
Eikä minunkaan vanhaaherraa tappiin-asti ruuvattu..ihan hillitysti vaan...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mahtaakohan tuo paineiden nosto nyt mennä oikein ?

Mikäli sieltä ei ole hajonut mitään niin silloinhan on pakko olla kyse siitä, että laatikolle ei ohjata tarpeeksi sitä ohjausta pumpun kyljestä vaikka syöttö (momentti) kasvaa. Pumpun ruuvauksen yhteydessä syöttö alkaa tulemaan jo pienemmillä pumpun vivun (polkimen) asennoilla, joten itse lähtisin ehkä ensin säätämään sitä modulaattoria pumpun kyljestä.

Laatikon kyljestä ruuvataan kaiketi lisää painetta sitten kun kaasupohjassa se kitkapakka ei pidä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
eepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 26.04.2006 11:56
Paikkakunta: rovaniemi

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja eepu »

laatikosta säätöä tehty...piti veivata n.2 kierrosta,eikä vieläkään pito vakuuta....(nyt voi kuitenkin jo ajaa luistelematta)
tuo modulaattori pumpulla minuakin mietityttää,mutta sen säätöön ei vielä löytynyt ohjetta.Näyttää olevan jonkinlainen savotta purkaa imusarjat
jne...pitää huomenna jatkaa miettimistä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

eepu kirjoitti:laatikosta säätöä tehty...piti veivata n.2 kierrosta,eikä vieläkään pito vakuuta....(nyt voi kuitenkin jo ajaa luistelematta)
tuo modulaattori pumpulla minuakin mietityttää,mutta sen säätöön ei vielä löytynyt ohjetta.Näyttää olevan jonkinlainen savotta purkaa imusarjat
jne...pitää huomenna jatkaa miettimistä.
Joo eli sitä säädät niin että alta ja päältä 10mm kannalla olevat pultit löysälle, kaasu pohjaan, käännät modulaattoria niin paljon myötäpäivään (autoa kohti) kun saat ja pultit kiinni. Nyt on sen puolesta painetta maksimimäärä. Kaasu pohjaan sen takia kun jos et laita ja käännät modulaattoria reilusti niin kaasu ei enää pääse menemään pohjaan asti. Laatikon kylestä säädetään esijännitystä ja pumpun kylestä laatikolle menevää alipainetta. Enemmän alipainetta -> pehmeämmät vaihdot ja enemmän luistoa, vähemmän alipainetta -> kovemmat vaihdot ja vähemmän luistoa. Jos ei noilla eväillä ala pitämään niin vaihat sinne laatikon sisälle sen 2-3 vaihdon korjaussarjan. Ei ole paha homma. Eikä tosiaankaan pieni pumpun ruuvaus aiheuta laatikossa pahaa luistoa jos paikat on muuten kunnossa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
eepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 26.04.2006 11:56
Paikkakunta: rovaniemi

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja eepu »

no nyt kuulostaa viisaammalta...laatikkoa ei tosiaan saanut millään luistamaan ennen säätöä.
laitan palautetta kun olen tuonkin säädön tehnyt.Onnistuukohan purkamatta imusarjaa...?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

eepu kirjoitti:no nyt kuulostaa viisaammalta...laatikkoa ei tosiaan saanut millään luistamaan ennen säätöä.
laitan palautetta kun olen tuonkin säädön tehnyt.Onnistuukohan purkamatta imusarjaa...?
Onnistuu. Vaparissa pitää ottaa se ilmanputsarin kotelo pois. Se modulaattori on eestä päin katottuna pumpun oikeessa kylessä että kyllä siinä tilaa on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mekaaninen automaatti pitää säätää vaihtamaan oikein aina kun pumpua säädetään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja veskola »

ja sähköinen myös :D

...koskee lähinnä vitomiehiä, vai olikos muissa mekaanisen pumpun ja sähkölaatikon yhdistelmää. Periaatteessa sama ongelma realisoituu siinä, mutta vähän toisella tavalla. Siitä se mulle mieleen tulikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minusta jos on nyt ruuvattu kaksi kierrosta niin on jo aika paljon painetta.Eikös se pitäisi ruuvata alas ja kun saa modulaattorin pelaamaan niin sitten säätelee jos tarvis.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

atlas kirjoitti:Minusta jos on nyt ruuvattu kaksi kierrosta niin on jo aika paljon painetta.Eikös se pitäisi ruuvata alas ja kun saa modulaattorin pelaamaan niin sitten säätelee jos tarvis.
Säätelee sitten sen kohilleen kun on modulaattorin säätäny ja kokeillu miten toimii.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
eepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 26.04.2006 11:56
Paikkakunta: rovaniemi

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..KUNNOSSA!

Viesti Kirjoittaja eepu »

Asia kunnossa...säädin modulaattoria pumpunkyljessä n.puoleenväliin hahloja ja jo silloin tuli vaihdoista niin tömäkät että sai
löysätä laatikosta t-ruuvin melkein entiselleen...
Nyt vaihtaa nasevasti,muttei pamauta eikä,varsinkaan luista...
kiitos erityisesti haapajärven miehelle hyvistä vinkeistä.Suodatinkotelokin lähti ihan taistelematta...
p.s. pumpun ja laatikon säädön yhteydessä tuli kaupanpäälle käyttökelpoinen vakionopeus-säädin.ennen humpaili ärsyttävästi
mutta nyt menee sekin niinku pitää..(varmaan huomattava väännön lisäys autto tähän asiaan..)
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

onko vm84 w201 200d automaatissa samanlainen säätö namiska? ja onko tietoo siitä kun sääsin ite pumppua noin 2kierrosta ja savua ei juurikaan tule enempää eikä kulku parantunut oikeastaan lainkaan.. mistä vois johtua?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja RSU »

Olen Veskolan kanssa samaa mieltä että kannattaa tehdä se punpun kyljessä olevan modulaattorin säätö. Omassa 124/88 250 aut oli kanssa pientä luistoa 2 - 3 vaihteessa. Kävin säädättämässä vaihteistoa mutta eihän se siitä parantunut. Vaihdoin uuden modulaattorin ja säädin sen täyskaasun mukaan eli poljin pohjassa. Loppui luisto ja vaihtamisesta tuli jopa hieman liian nykäisevä mutta eipähän ainakaan luista. Kyseinen aparaatti ohjaa alipaineella vaihteistoa kaasupolkimen asennon mukaan. Itsellä kyseisessä säätimessä oli jotain hämminkiä joten jouduin sen uusimaan.
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

killerimersu kirjoitti:onko vm84 w201 200d automaatissa samanlainen säätö namiska? ja onko tietoo siitä kun sääsin ite pumppua noin 2kierrosta ja savua ei juurikaan tule enempää eikä kulku parantunut oikeastaan lainkaan.. mistä vois johtua?
Kyllä se vaan siitäkin löytyy. Sääditkö oikeaan suuntaan eli aukipäin? Pyöräytä vielä kolmas ja ehkä neljäskin kierros mikäli tyhjäkäyntiruuvi tulee tarpeeks ulos (irti asti sitä ei voi ruuvata joten sitä ei tarvii pelätä). Nouseehan sulla sammutinvipu ylös asti? Ja mikäpä ettei laatikkokin vois luistaa..
RSU kirjoitti:Olen Veskolan kanssa samaa mieltä että kannattaa tehdä se punpun kyljessä olevan modulaattorin säätö. Omassa 124/88 250 aut oli kanssa pientä luistoa 2 - 3 vaihteessa. Kävin säädättämässä vaihteistoa mutta eihän se siitä parantunut. Vaihdoin uuden modulaattorin ja säädin sen täyskaasun mukaan eli poljin pohjassa. Loppui luisto ja vaihtamisesta tuli jopa hieman liian nykäisevä mutta eipähän ainakaan luista. Kyseinen aparaatti ohjaa alipaineella vaihteistoa kaasupolkimen asennon mukaan. Itsellä kyseisessä säätimessä oli jotain hämminkiä joten jouduin sen uusimaan.
Joo eli ensin pumpun kylestä säätö ja sitten vasta laatikon kylestä jos se vielä luistaa. Eikö modulaattori rikkoutuessaan vuoda alipaineen pois ja vaihdoista tule liian napakoita? Niin olen ite käsittänyt.. Voi kai se sitten hajota eri tavallakin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
eepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 26.04.2006 11:56
Paikkakunta: rovaniemi

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja eepu »

Itse en säätänyt pumppua,vaan oli asiansa osaava seppä...jo vähällä ajolla vaikuttaa että polttoaineenkulutuskin on tipahtanut huomattavasti..
(nyt menee ihan pintakaasulla..ennen pedali pohjassa...)eikä tuo ainakaan normiajossa savuta yhtään enempää ku ennenkään..
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

juu väänsin ruuvia aukipäin eli ruuvi tuli ulospäin, ja sammutin vipu nousee iha niin ylös kun mahdollista. mutta taidanpa tästä mennä ruuvaamaan pari kierrosta lisää. kulkeeko muuten w201 200d normaalisti tirheemmin kuin w124 200d???? :shock: koska itellä käyttö autona 124 200d ja tuntuu mielettömän laiskalta verrattuna w201 200d automaattiin. vaikka ne ei nyt mitään ohjuksia olekkaan :D
Siekkinen kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:onko vm84 w201 200d automaatissa samanlainen säätö namiska? ja onko tietoo siitä kun sääsin ite pumppua noin 2kierrosta ja savua ei juurikaan tule enempää eikä kulku parantunut oikeastaan lainkaan.. mistä vois johtua?
Kyllä se vaan siitäkin löytyy. Sääditkö oikeaan suuntaan eli aukipäin? Pyöräytä vielä kolmas ja ehkä neljäskin kierros mikäli tyhjäkäyntiruuvi tulee tarpeeks ulos (irti asti sitä ei voi ruuvata joten sitä ei tarvii pelätä). Nouseehan sulla sammutinvipu ylös asti? Ja mikäpä ettei laatikkokin vois luistaa..
RSU kirjoitti:Olen Veskolan kanssa samaa mieltä että kannattaa tehdä se punpun kyljessä olevan modulaattorin säätö. Omassa 124/88 250 aut oli kanssa pientä luistoa 2 - 3 vaihteessa. Kävin säädättämässä vaihteistoa mutta eihän se siitä parantunut. Vaihdoin uuden modulaattorin ja säädin sen täyskaasun mukaan eli poljin pohjassa. Loppui luisto ja vaihtamisesta tuli jopa hieman liian nykäisevä mutta eipähän ainakaan luista. Kyseinen aparaatti ohjaa alipaineella vaihteistoa kaasupolkimen asennon mukaan. Itsellä kyseisessä säätimessä oli jotain hämminkiä joten jouduin sen uusimaan.
Joo eli ensin pumpun kylestä säätö ja sitten vasta laatikon kylestä jos se vielä luistaa. Eikö modulaattori rikkoutuessaan vuoda alipaineen pois ja vaihdoista tule liian napakoita? Niin olen ite käsittänyt.. Voi kai se sitten hajota eri tavallakin.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

killerimersu kirjoitti:juu väänsin ruuvia aukipäin eli ruuvi tuli ulospäin, ja sammutin vipu nousee iha niin ylös kun mahdollista. mutta taidanpa tästä mennä ruuvaamaan pari kierrosta lisää. kulkeeko muuten w201 200d normaalisti tirheemmin kuin w124 200d???? :shock: koska itellä käyttö autona 124 200d ja tuntuu mielettömän laiskalta verrattuna w201 200d automaattiin. vaikka ne ei nyt mitään ohjuksia olekkaan :D
Kyllä se w201 äkäsemmältä tuntuu kun painoa on vähemmän :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

heh :D niin hauskalta kun se voi kuulostaakin että 200d on äkänen :D mut kai se sitten on
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
kuusejyr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 07.06.2011 22:27
Paikkakunta: TORNIO

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja kuusejyr »

onko tuolle jokin varaosanumero? "2-3 vaihdon korjaussarjan"
Siekkinen kirjoitti:
eepu kirjoitti:laatikosta säätöä tehty...piti veivata n.2 kierrosta,eikä vieläkään pito vakuuta....(nyt voi kuitenkin jo ajaa luistelematta)
tuo modulaattori pumpulla minuakin mietityttää,mutta sen säätöön ei vielä löytynyt ohjetta.Näyttää olevan jonkinlainen savotta purkaa imusarjat
jne...pitää huomenna jatkaa miettimistä.
Joo eli sitä säädät niin että alta ja päältä 10mm kannalla olevat pultit löysälle, kaasu pohjaan, käännät modulaattoria niin paljon myötäpäivään (autoa kohti) kun saat ja pultit kiinni. Nyt on sen puolesta painetta maksimimäärä. Kaasu pohjaan sen takia kun jos et laita ja käännät modulaattoria reilusti niin kaasu ei enää pääse menemään pohjaan asti. Laatikon kylestä säädetään esijännitystä ja pumpun kylestä laatikolle menevää alipainetta. Enemmän alipainetta -> pehmeämmät vaihdot ja enemmän luistoa, vähemmän alipainetta -> kovemmat vaihdot ja vähemmän luistoa. Jos ei noilla eväillä ala pitämään niin vaihat sinne laatikon sisälle sen 2-3 vaihdon korjaussarjan. Ei ole paha homma. Eikä tosiaankaan pieni pumpun ruuvaus aiheuta laatikossa pahaa luistoa jos paikat on muuten kunnossa.
w107 350slc -73 300Diesel moottorilla!!!!!
w211 220cdi -05
w124 300 d -96
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: pumpunsäädön yhteydessä sekosi vaihdeloova..

Viesti Kirjoittaja epk »

http://www.benzworld.org/forums/w201-19 ... 2-4-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin