om603 tyhjäkäynninsäädin
om603 tyhjäkäynninsäädin
Kaverin puolesta kyselen että mistä johtojen kuuluis lähteä tyhjäkäynninsäätimelle pumpun perään? Auto on w201 johon vaihettu om603 kone ja tyhjäkäynninsäätimen johto on hukassa/sitä ei ole.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
w124 tulee tulipellistä piuhat jotka menee pumpun taakse + lämpötilan anturille kanteen. samasta reijästä tulee muitakin piuhoja jotka menee startille ?
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Tarkotin lähinnä että mistä se mittaa. Ei kait tulipellistä kierroksia voi lukea tai sitten se pelti alkaa tärisemään kun on kierrokset tarpeeks alhaalla ja sillon nostaa käyntiä.. No joo sori oli pakko startin piuhat on löytynyt ja lämpötila-anturin johto. Tuota hommaa vaikeuttaa se että entinen omistaja on koneen tuohon vaihtanut. Säädin siitä autosta tyhjäkäynnin suunnilleen kohilleen tyhjäkäynnin tasaimella kun on joku menny pumpun säädinosasta pilaamaan tyhjäkäyntiruuvin kierteet aiemmin pumppuun vaihtu myös 7mm tapit ja pumpun toimintaa on testailtu. Erittäin hyvin toimii ja äänet on kun vakiossa mutta tyhjäkäynnin säädin olis kiva saaha toimimaan. Sittenhän sitä ei tarviis jos tyhjäkäyntiruuvia pystys edes säätämään. Tuli taas juttua vähän aiheen vierestäjohani kirjoitti:w124 tulee tulipellistä piuhat jotka menee pumpun taakse + lämpötilan anturille kanteen. samasta reijästä tulee muitakin piuhoja jotka menee startille ?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
No tietysti kierroslukuanturista, joka on startin juuressa, mittaa starttikehän hampaita. Jossakin auton sisällä, syövereissä on se boxi, jossa on älyä laskea noita hampaita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Tuon siis jo tiesinkin mutta tuo boksi auton sisällä selventi asiaa. Tuo on tainnu ennen olla bensa joten se boksi puuttuu varmaan kokonaan..veskola kirjoitti:No tietysti kierroslukuanturista, joka on startin juuressa, mittaa starttikehän hampaita.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Ei sitä ole läheskään kaikissa dieseleissäkään. Aluksi se taisi tulla vain ilmastoituihin, muissa pelkkä kylmäkäynnin korotin joka toimii alipaineella.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Tuossa diisselimotissa se alunperin oli kun se pumpustakin löytyi. Mutta eipä tuo mitään auta jos korissa ei ole ollut. Pitää kehottaa kaveria hommaamaan siihen jostakin tarvittavat vermeet.Jani R-K kirjoitti:Ei sitä ole läheskään kaikissa dieseleissäkään. Aluksi se taisi tulla vain ilmastoituihin, muissa pelkkä kylmäkäynnin korotin joka toimii alipaineella.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
201 en tiedä mutta 124/250 -88 aut + ilmas tyhjäkäynnin säädin löytynee akun takaa ylijännitereleen vierestä eli ELR-rele. Muistaakseni sitä kautta menee myös impulssi kiekkamittarille. Ei nyt ole sähkökaaviota saatavilla (mökillä) että vois tarkistaa.
Yli 25 vuotta mersuilua
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
mutua...warning...
Mitä viimeksi katselin kytkentäkaaviota niin anturilta menee pulssit sekä säätimelle, että mittaristolle. Kumman tahansa voi siten nypätä pois ja toinen jää henkiin. Semmonen pikkupurkki se taisi olla, mulla semmonen taitaa olla tallissa siinä turhian tavaroiden laatikossa.
Mitä viimeksi katselin kytkentäkaaviota niin anturilta menee pulssit sekä säätimelle, että mittaristolle. Kumman tahansa voi siten nypätä pois ja toinen jää henkiin. Semmonen pikkupurkki se taisi olla, mulla semmonen taitaa olla tallissa siinä turhian tavaroiden laatikossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Auto oli ennen 250d ilman ilmastointia elikkä sen pumppu oli alipainesäätimellä. Joutuis siis jotenkin värkkäämään tuon koko systeemin tuonne.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Miksi se siihen pitää rakentaa? Itse ainakin jaksaisin sen 20 sekunttia pitää kaasulla kylmästä käynistäessä. viripumpun kanssa tuo ei muutenkaan toiminu kunnolla, niin säädin joutokäynnin lämpöisellä koneella noin 50rpm suuremmaksi mitä tuo yrittää pitää niin nyt ei enää alltoile. Eli normaalisti se on nyt sähköttömänä paitsi kylmäkäynistyksen jälkeen hetken (lohkolämmittimen tai eberin jälkeen ei nosta kierroksia) ja kesälläkin heti käynistyksen jälkeen jos ilmastoinnin kytkeytyessä tuo hetkellisesti korjaa kun meinaa kiekat notkahtaa.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Autosta on tarkotus tehä toimiva ettei tarvii pitää kaasua. Ei se tietenkään normaalisti toimi mutta kyllä se auton käynnissä jaksais pitää. Tyhjäkäynnin säätö tasaimella meinaa vaan olla melko tarkkaa jos haluaa että kierrokset ei lämpimänä ole ihan järkyttävät. Hienosäätöruuvin pyörittäminen ei lämpimänä vaikuttanu mitenkään.Jani R-K kirjoitti:Miksi se siihen pitää rakentaa? Itse ainakin jaksaisin sen 20 sekunttia pitää kaasulla kylmästä käynistäessä. viripumpun kanssa tuo ei muutenkaan toiminu kunnolla, niin säädin joutokäynnin lämpöisellä koneella noin 50rpm suuremmaksi mitä tuo yrittää pitää niin nyt ei enää alltoile. Eli normaalisti se on nyt sähköttömänä paitsi kylmäkäynistyksen jälkeen hetken (lohkolämmittimen tai eberin jälkeen ei nosta kierroksia) ja kesälläkin heti käynistyksen jälkeen jos ilmastoinnin kytkeytyessä tuo hetkellisesti korjaa kun meinaa kiekat notkahtaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Ei niihin käyntikierroksiin kyllä yli 100rpm muutoksia tule vaikka johdon nyppäisin irti. Eli jos mä nyt nyppään johdon irti niin lämpöisenä ilman kuormaa kierrokset jotain 700rpm (ehkä hieman alle) ja noin 0 keliltä käynistäessä jaksaa silti pitää jossain 600 tienoilla. Johto kytkettynä lämpöisenä ei eroa mutta kylmänä aaltoilee hetken välillä 650-700. Sitten jos jostain syystä ei heti käynisty ja joutuu pitkään pyörittämään, niin sitten se pitää kierroksia hetken noin 1000 tuntumassa oli kylmä tai ei.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
On mulla omassakin 7mm elementti pumpussa tuo mutta tuo auto ei ilman kaasua lähe käyntiin eikä pysy käynnissä hetkeen jos ei pidä kaasua mikä nyt on ihan ymmärrettävää.Jani R-K kirjoitti:Ei niihin käyntikierroksiin kyllä yli 100rpm muutoksia tule vaikka johdon nyppäisin irti. Eli jos mä nyt nyppään johdon irti niin lämpöisenä ilman kuormaa kierrokset jotain 700rpm (ehkä hieman alle) ja noin 0 keliltä käynistäessä jaksaa silti pitää jossain 600 tienoilla. Johto kytkettynä lämpöisenä ei eroa mutta kylmänä aaltoilee hetken välillä 650-700. Sitten jos jostain syystä ei heti käynisty ja joutuu pitkään pyörittämään, niin sitten se pitää kierroksia hetken noin 1000 tuntumassa oli kylmä tai ei.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Se on ELR-poksi joka ohjaa sitä tyhjäkäynnin sähköistä säätöä.
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Pitääpä käskeä kaveria metästämään tuollanen.Mika.T kirjoitti:Se on ELR-poksi joka ohjaa sitä tyhjäkäynnin sähköistä säätöä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Oiskohan kenelläkään tietoa, kun omassa E250 deessä toimii tyhjäkäynninsäädin päinvastoin Kun laittaa kylmänä auton käyntiin, niin hetken pyörii korotettua tyhjäkäyntiä, sitten tiputta kiekat normaaliksi. No, sitten ajat auton normaali lämpöön niin tyhjäkäynti nousee 900- 1000 kierroksen paikkeille. Eli vähempikin riittäisi. Mistähän osaisi vikaa ehtiä, elr rele, lämpöanturi vai mikä?
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
On tainnu kotiseppä käydä pumpun säätöruuveilla...
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Näin se varmaan on. Itte säädin tosta E3satkusta hienosäätöruuvista kun pakkasaamuina tuntui humppaa riittävän kiusaksi asti. Hmppaa kesti pakkasesta riippuen puolikin minuuttia ennen kun käynti tasoittui. Oli oikein v_itumainen peruutaa autoa pilttuusta (tomaattiaski). No humppa loppui mutta käyntilämpimänä tyhjäkäynti oli lähellä 1000r/min. Säädin tyjäkäyntiä pienemmälle useampaakin otteeseen vähän kerrallaan ja nyt on sellainen että humppa tasoittuu muutamassa sekunnissa käynnistyksestä ja kierrokset pysyy normaalina käyntilämmössäkin.Mika.T kirjoitti:On tainnu kotiseppä käydä pumpun säätöruuveilla...
Mähän tinailin releitä ja tutkin muitakin asiaan liittyviä kapistuksia mutta syy humppaan lie on siinä kun joku on joskus säätäny syöttöpumppua? Siinä mielessä on ollu asiantuntija et vehke menee maantiellä yllättävän pienellä ruualla. Mutta toi humppa pakkasaamuina siihen on tullu kylkijäisinä.
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Voipihan se olla mahdollista, mutta tyhjäkäynti on erittäin tasaista ei humpaile yhtään kylmänä eikä lämpimänä. Mitenkä käypi sitten jos pumpusta säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, niin meneekö kierrokset liian pienelle sitten kun alipainetoiminen tyhjäkäynnin korotin "sammuu" kylmällä koneella, kierrokset on silloin normaalit 600-700 josta ne siitten nousee kun kone on normaalilämpöinen. No, eipähän sammu risteyksiin
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
jepjep81 kirjoitti:Voipihan se olla mahdollista, mutta tyhjäkäynti on erittäin tasaista ei humpaile yhtään kylmänä eikä lämpimänä. Mitenkä käypi sitten jos pumpusta säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, niin meneekö kierrokset liian pienelle sitten kun alipainetoiminen tyhjäkäynnin korotin "sammuu" kylmällä koneella, kierrokset on silloin normaalit 600-700 josta ne siitten nousee kun kone on normaalilämpöinen. No, eipähän sammu risteyksiin
Mulla käväisi mielessä että jos siinä on ollu humppausongelma ja sitä on ratkottu samalla lailla kun mä sitä tein? Ruuvaa vain kiinnipäin (laskee tyhjäkäyntiä) sitä hienosäätöä kierros ja koita. Jos ei vaikuttanu kiristä lisää. Mulla kylmäkäyntikierrokset on ollu oikeastaan kokoajan samassa vaikka sitä ruuvvia löysäsin alkuun reippaasti. (useamman kiekan) Vedin siten kiinnipäin vajaan kiekan kerrallaan ja koitelin kunnes löyty ns. hyvä kompromissi.
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Kiitos vinkistä, onko se tyhjäkäynti ruuvi siellä takakannen alla? Onkohan miten tympee homma moniventtiilisen sähköohjatussa pumpussa päästä ruuviin käsiksi, imusarjan ainakin irrotuttaa edestä.
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Todella tympeä homma kun sellaista ei siinä pumpussa olekkaan. Säätöruuvit on mekaanisten pumppujen juttuja.jepjep81 kirjoitti:Kiitos vinkistä, onko se tyhjäkäynti ruuvi siellä takakannen alla? Onkohan miten tympee homma moniventtiilisen sähköohjatussa pumpussa päästä ruuviin käsiksi, imusarjan ainakin irrotuttaa edestä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Se kulkinekko ei olekkaan 124 vai onko niitäkin E250 malleja sähköohjatulla pumpulla?jepjep81 kirjoitti:Onkohan miten tympee homma moniventtiilisen sähköohjatussa pumpussa päästä ruuviin käsiksi
Ei noista mun kirjoituksista sitten kannata paljon perustaa
Toi mitä ruuvasin on E300D vm94 ja siinä on vielä mekaaninen syöttöpumppu. Siinä se ruuvi on pahassa paikassa mutta justiin ylettää niin ettei tarte mitän purkaa edestä pois. Ruuvi itte on näkösällä tosin imusarja ja ilmastoinnin letkut peittää/estää näkyvyyttä ja ulottuvuutta.
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Taisinmpa höpötellä palturia sähköohjatusta pumpusta! Ihan rivipumppu siinä on, mutta eikös siinäkin jo jottain ohjata sähköllä. Totta on kyllä, että imusarja hankaloittaa moniventtiilisessä aika lailla pumppuun käsiksi pääsyä. Onko muuten normaalia, että kylmäkäynnistyksen jälkeen meno on tosi laiskaa ensimmäiset kilometrit? Edellisessä 200 deessä en tuommoista huomannut se oli yhtä laiska aina, oli kylmä tai lämmin kone
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Katoppa meneekö kaasuvaijeri pumpulle asti vai jääkö se sinne sulakerasian viereen ja jatkuu sähköllä? On se ihan normaalia että kylmänä on kankeampi.jepjep81 kirjoitti:Taisinmpa höpötellä palturia sähköohjatusta pumpusta! Ihan rivipumppu siinä on, mutta eikös siinäkin jo jottain ohjata sähköllä. Totta on kyllä, että imusarja hankaloittaa moniventtiilisessä aika lailla pumppuun käsiksi pääsyä. Onko muuten normaalia, että kylmäkäynnistyksen jälkeen meno on tosi laiskaa ensimmäiset kilometrit? Edellisessä 200 deessä en tuommoista huomannut se oli yhtä laiska aina, oli kylmä tai lämmin kone
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Tässä kaikkia RIVIpumpputyyppejä:
- rivipumppu: alipaine ohjaa tyhjäkäyntiä ja sammumista, ei sähköjohtoja, vaijeri kyljessä
- rivipumppu: alipaine ohjaa sammumista ja sähkö tyhjäkäyntiä, eli 1 sähköliitin pumpun perässä, vaijeri kyljessä
- rivipumppu: kuten edellä mutta lisäksi kaasun asentoanturi, joka ohjaa EGR eli pakokaasun kierrätystä, eli 2 sähköliitintä, vaijeri kyljessä
- rivipumppu: muuten kuten edellä mutta takaosa vaihdettu semmoiseen, että tietokone säätää kaiken, ihan kaiken.
Tämän jälkimmäisen tunnistaa sähköisestä kaasupolkimesta eli konehuoneessa kaasupolkimen mukana kääntyy potikka, potikka ohjaa tietokonetta ja pumpun sisällä pöpisee solenoidi. Tämä pumpputyyppi esiintyy yleensä näissä uudemmissa moniventtiilikoneissa ja tälle ei kotikonstein voi tehdä oikein mitään järkevää. Säätötanko saattaa jumitella tjms. ikävää. Pumpun persiiseen menee paksuhko kaapeli ja kyljessä on muovinen solenoidi, johon tulee polttoaineliittimet ja säköjohto "sammutin".
Edellä olevien vaijeripumppujen kyljessä voi olla mokkula jokhon tulee alipainetta ja sähköjotoja, eli kyseessä automaatin "modulaattori", sekä käynnistyksen eston tapauksessa vielä yksi solenoidi, johon siihenkin kuuluu sähköjohto.
Mikä on sinun pumppusi ?
Lisäksi on se jokun v.itun lucas pumppu mutta siitä kukaan ei halua kuulla yhtään mitään...
- rivipumppu: alipaine ohjaa tyhjäkäyntiä ja sammumista, ei sähköjohtoja, vaijeri kyljessä
- rivipumppu: alipaine ohjaa sammumista ja sähkö tyhjäkäyntiä, eli 1 sähköliitin pumpun perässä, vaijeri kyljessä
- rivipumppu: kuten edellä mutta lisäksi kaasun asentoanturi, joka ohjaa EGR eli pakokaasun kierrätystä, eli 2 sähköliitintä, vaijeri kyljessä
- rivipumppu: muuten kuten edellä mutta takaosa vaihdettu semmoiseen, että tietokone säätää kaiken, ihan kaiken.
Tämän jälkimmäisen tunnistaa sähköisestä kaasupolkimesta eli konehuoneessa kaasupolkimen mukana kääntyy potikka, potikka ohjaa tietokonetta ja pumpun sisällä pöpisee solenoidi. Tämä pumpputyyppi esiintyy yleensä näissä uudemmissa moniventtiilikoneissa ja tälle ei kotikonstein voi tehdä oikein mitään järkevää. Säätötanko saattaa jumitella tjms. ikävää. Pumpun persiiseen menee paksuhko kaapeli ja kyljessä on muovinen solenoidi, johon tulee polttoaineliittimet ja säköjohto "sammutin".
Edellä olevien vaijeripumppujen kyljessä voi olla mokkula jokhon tulee alipainetta ja sähköjotoja, eli kyseessä automaatin "modulaattori", sekä käynnistyksen eston tapauksessa vielä yksi solenoidi, johon siihenkin kuuluu sähköjohto.
Mikä on sinun pumppusi ?
Lisäksi on se jokun v.itun lucas pumppu mutta siitä kukaan ei halua kuulla yhtään mitään...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
Sitten on:veskola kirjoitti:Tässä kaikkia pumpputyyppejä:
- rivipumppu, alipaine ohjaa tyhjäkäyntiä ja sammumista
- rivipumppu, alipaine ohjaa sammumista ja sähkö tyhjäkäyntiä
- rivipumppu, kuten edellä mutta lisäksi kaasun asentoanturi, joka ohjaa EGR eli pakokaasun kierrätystä
- rivipumppu, muuten kuten edellä mutta takaosa vaihdettu semmoiseen, että tietokone säätää kaiken, ihan kaiken.
Tämän jälkimmäisen tunnistaa sähköisestä kaasupolkimesta eli konehuoneessa kaasupolkimen mukana kääntää potikka ja pumpun sisällä pöpisee solenoidi. Tämä pumpputyyppi esiintyy yleensä näissä uudemmissa moniventtiilikoneissa ja tälle ei kotikonstein voi tehdä oikein mitään järkevää. Säätötanko saattaa jumitella tjms. ikävää.
- rivipumppu, jossa ei ole tyhjäkäynnin ohjausta
- rivipumppu, jossa sähköllä toimiva nykimisenestosolenoidi
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603 tyhjäkäynninsäädin
No onhan noita eriversioita olemassa! Kiitosta vaan hyvistä vinkeistä, pitääpä tutkia mikä versio mahtaa olla kyseessä. Omassa ainakin tulee kaasuvaijeri imusarjan päälle ja siitä tanko pumpulle, no pitää kokeilla säätää sitä tyhjäkäyntiruuvia, jos semmoinen löytyy
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76