W124 ASD perien erot
W124 ASD perien erot
No niin ettei menis liian helpoksi niin pistetään pakka sekaisin. Elikkäs onko 124 koppaisia tuotu pienellä (185) ASD perällä vai onko kaikki isompia (210) periä. Tämä vaan siksi kun kytee ajatus vaihtaa alle ASD ja näyttäis siltä että nykyinen on ns.pikkuperä. Auto S124 230 Automaatti -92. Jos vaihtaa tilalle isonperän niin silloin kai menee myös kardaani vetareitten lisäksi vaihtoon. Pikkuperässä pelkästään vetarit. Pinjonin sakaralaippoja on kai myös erikokoja, mutta sen saa vanhasta perästä jos on erikokoinen. Käyttöhydrauliikka on jo sitten ihan oma projektinsa.
Niin ja onko ASD- isoperän ja ASD- pikkuperän vetareissa eroja?
Niin ja onko ASD- isoperän ja ASD- pikkuperän vetareissa eroja?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 ASD perien erot
itse olen siinä uskossa, että kaikki ASD perät on niitä isoja... Mulla olis sitten ylimääräisenä kaikki ASD:n hydrauliikkaan liittyvät komponentit, eli tandem pumppu, venttiilit, boksit, putket/letkut jne...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 ASD perien erot
Sillä vaan kyselen kun löytyi perien tyyppilista jossa molempia peränkuoria löytyy niin normaalina ,ASD:nä ja ASR:nä ja takakansia W124 koppaseen. Mutta jatketaan näitä "Amundseenin" hommia.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 ASD perien erot
Omassa 300DT:ssä on käsittääkseni tuo 185 alkuperäisenä. Olen itseni antanu ymmärtää että tuo on ison lautaspyörän halkaisija eli 18.5 tai 21 cm
Re: W124 ASD perien erot
vai oisko niin että suurin osa on noita 185 lautaspyörällä ja olikohan jotkut 8-koneiset tolla isommalla lautasella?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: W124 ASD perien erot
Näin se minunkin mielestä on.Timo N kirjoitti:vai oisko niin että suurin osa on noita 185 lautaspyörällä ja olikohan jotkut 8-koneiset tolla isommalla lautasella?
Re: W124 ASD perien erot
...mielestäni ollut molemmilla eikä välttämättä ole tarvinut olla edes v8 ...korjatkaa jos olen väärässä !
Re: W124 ASD perien erot
Niin ja homma muuttu yhä hauskemmaksi. Elikkäs jos välitys muuttuu niin taitaa ABS mennä sekaisin, kun tuossa taulukossa annetaan ABS:n anturikehälle ( Sille joka on siinä pinjonakselissa) erilaisia hammaslukuja riippuen välityksestä esim. 3.46 välitys 28 hammasta ja 3.07 31 hammasta. Elikkäs jos välitys vaihtuu niin mäni perien purkamiseksi että saa entisen perän pinjonilta hammaskehän uuteen.
Elikkäs kannatta pysyä samassa välityksessä mitä entisessä perässä on. Tietysti jos vaihtaa samasta autosta, josta uusi perä on, niin myös etupyörien navat niin silloinhan ABS-yksikkö ei huomaa mitään tapahtuneen koska etupyörien antureitten lamelliluku on myös vaihtunut perää vastaavaksi.
Elikkäs kannatta pysyä samassa välityksessä mitä entisessä perässä on. Tietysti jos vaihtaa samasta autosta, josta uusi perä on, niin myös etupyörien navat niin silloinhan ABS-yksikkö ei huomaa mitään tapahtuneen koska etupyörien antureitten lamelliluku on myös vaihtunut perää vastaavaksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 ASD perien erot
No kun yhdessä topikissa just ehdotin sitä kehän vaihtoa vanhasta niin viisaamman vastaus oli että näillä hehä eroilla saadaan just kaikkiin periin samanlainen pulssi ja abs tällöin pelaa.Eli ei kehän vaihtoa eikä napojen.
tässä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114920" onclick="window.open(this.href);return false;
tässä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114920" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 ASD perien erot
siksi siellä pinjonilla tosiaan on eri määrä hampaita, että ABS ei mene sekaisin, vaikka perävälityksen muuttaakin...
toisaalta vois olla haastavaa saada esim. 3.46 perän pinjoni toimimaan 3.07 perän lautaspyörän kanssa
edit: ai tuossa oltiin vain vaihtamassa pinjonin hammaskehää, mutta kuten todettu, silloin se ABS yksikkö juuri menisikin sekaisin...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
toisaalta vois olla haastavaa saada esim. 3.46 perän pinjoni toimimaan 3.07 perän lautaspyörän kanssa
edit: ai tuossa oltiin vain vaihtamassa pinjonin hammaskehää, mutta kuten todettu, silloin se ABS yksikkö juuri menisikin sekaisin...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 ASD perien erot
Oikeassa olet veliseni! Sitä kun tulee ajateltua noita asioita joskus ( Yleensä aina ) liian monimutkaisesti ja sotkeutuu omaan villapaitaansa.
Kun katsoo tuota taulukkoa niin mitä tiheämpi välitys niin sitä enempi hampaita. Että se sitten siitä ahaaelämyksestä.
Kun katsoo tuota taulukkoa niin mitä tiheämpi välitys niin sitä enempi hampaita. Että se sitten siitä ahaaelämyksestä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 ASD perien erot
Autossani (260 EA) oli alkuperäisenä ASD/ABS perä 3,27 välityksellä.
Polttoaineen kulutusta vähentääkseni vaihdatin autoon harvemman perän: 2,65.
Tämä perä oli luultavasti ollut 300 D turbossa ja se oli myös ASD/ABS.
Perän vaihto oli plug and play ja ilmaus. Toimii ilman ongelmia.
Sopii hyvin tuo harvakin perä, sillä tomaatti valitsee aina sopivimman vaihteen käyttöön.
Polttoaineen kulutus putosi vain 10 %, vaikka välitys muuttui 23 %.
T. Rise
Polttoaineen kulutusta vähentääkseni vaihdatin autoon harvemman perän: 2,65.
Tämä perä oli luultavasti ollut 300 D turbossa ja se oli myös ASD/ABS.
Perän vaihto oli plug and play ja ilmaus. Toimii ilman ongelmia.
Sopii hyvin tuo harvakin perä, sillä tomaatti valitsee aina sopivimman vaihteen käyttöön.
Polttoaineen kulutus putosi vain 10 %, vaikka välitys muuttui 23 %.
T. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Re: W124 ASD perien erot
Onko muuten Risellä se entinen 3,27 ASD perä tallessa, voisin olla kiinnostunut.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 ASD perien erot
Kierrokset samalla nopeudella muuttuivat arvoon 2,65/3,27=0,81 eli 81% alkuperäisestä, jolloin välityksen muutos on 19%, jos luistoa ei esiinny. Samalla nopeudella polttoaineen kulutuksen pitäisi laskea enemmän kuin 10%, mutta kiihdyttäessä polttoainetta saattaa kulua enemmän kuin alkuperäisellä välityksellä.Rise kirjoitti:Autossani (260 EA) oli alkuperäisenä ASD/ABS perä 3,27 välityksellä.
Polttoaineen kulutusta vähentääkseni vaihdatin autoon harvemman perän: 2,65.
...
Sopii hyvin tuo harvakin perä, sillä tomaatti valitsee aina sopivimman vaihteen käyttöön.
Polttoaineen kulutus putosi vain 10 %, vaikka välitys muuttui 23 %...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 ASD perien erot
Menee hieman sivuraiteille.
Prosentit on suhteellinen esitystapa. Esim. kun 100 E osakkeen arvo laskee 20%,
niin uusi hinta on 80 E. Kun osakkeen (80 E) hinta sitten nousee 20 %, niin uusi hinta onkin 96 E.
Minulla seuraavanlainen käsitys prosenttimuutoksista, kun vaihdetaan eri perä.
Kun auton alkuperäinen perä on 3,27, niin välityksen muutos katsotaan tästä suunnasta.
Samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella (2,65 perällä) auto kulkee 23 % pitemmälle.
Jos auton perä on 2,65 välityksellä ja siihen vaihdetaan 3,27 välityksinen perä, niin auto kulkee
uudella perällä (samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella) 19 % lyhyemmän matkaa.
Vrt. 1,23 ja 0,81 ovat toistensa käänteislukuja. Saatan olla väärässäkin?
Alkuperäistä perää ei ole tarkoitus myydä. Jos olen autoa joskus myymässä, niin ostajakanditaatit
saattavat arvostaa, että alkuperäinen perä on tallella.
Kaupunkiajossa keskikulutus oli ennen perän vaihtoa 13,4 L/100 km. Uudella perällä 12,2.
T. Rise
Prosentit on suhteellinen esitystapa. Esim. kun 100 E osakkeen arvo laskee 20%,
niin uusi hinta on 80 E. Kun osakkeen (80 E) hinta sitten nousee 20 %, niin uusi hinta onkin 96 E.
Minulla seuraavanlainen käsitys prosenttimuutoksista, kun vaihdetaan eri perä.
Kun auton alkuperäinen perä on 3,27, niin välityksen muutos katsotaan tästä suunnasta.
Samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella (2,65 perällä) auto kulkee 23 % pitemmälle.
Jos auton perä on 2,65 välityksellä ja siihen vaihdetaan 3,27 välityksinen perä, niin auto kulkee
uudella perällä (samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella) 19 % lyhyemmän matkaa.
Vrt. 1,23 ja 0,81 ovat toistensa käänteislukuja. Saatan olla väärässäkin?
Alkuperäistä perää ei ole tarkoitus myydä. Jos olen autoa joskus myymässä, niin ostajakanditaatit
saattavat arvostaa, että alkuperäinen perä on tallella.
Kaupunkiajossa keskikulutus oli ennen perän vaihtoa 13,4 L/100 km. Uudella perällä 12,2.
T. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Re: W124 ASD perien erot
Harmittava takaisku.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 ASD perien erot
Olet oikeassa käänteislukujen suhteen, mutta lasket väärää asiaa. Nyt ei pidetä kierroslukua samana ja lisätä nopeutta vaan pienennetään kierroslukua ja pidetään nopeus samana. Kierrosluku siis pienenee 19% nopeuden pysyessä samana ja välityksen muuttuessa arvosta 3,27 arvoon 2,65 (R1/i1=R2/i2 => R2=R1xi2/i1). Jos kulutus laskee vain 10% ei se selity ainakaan maantieajolla tasaisella nopeudella vaan esim. sillä, että välitys 2,65 ei tuo niin suurta säästöä kuin oletetaan.Rise kirjoitti:Menee hieman sivuraiteille.
Prosentit on suhteellinen esitystapa. Esim. kun 100 E osakkeen arvo laskee 20%,
niin uusi hinta on 80 E. Kun osakkeen (80 E) hinta sitten nousee 20 %, niin uusi hinta onkin 96 E.
Minulla seuraavanlainen käsitys prosenttimuutoksista, kun vaihdetaan eri perä.
Kun auton alkuperäinen perä on 3,27, niin välityksen muutos katsotaan tästä suunnasta.
Samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella (2,65 perällä) auto kulkee 23 % pitemmälle.
Jos auton perä on 2,65 välityksellä ja siihen vaihdetaan 3,27 välityksinen perä, niin auto kulkee
uudella perällä (samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella) 19 % lyhyemmän matkaa.
Vrt. 1,23 ja 0,81 ovat toistensa käänteislukuja. Saatan olla väärässäkin?
Alkuperäistä perää ei ole tarkoitus myydä. Jos olen autoa joskus myymässä, niin ostajakanditaatit
saattavat arvostaa, että alkuperäinen perä on tallella.
Kaupunkiajossa keskikulutus oli ennen perän vaihtoa 13,4 L/100 km. Uudella perällä 12,2.
T. Rise
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 ASD perien erot
kulutus ei laske todellakaan samassa suhteessa perävälityksen kanssa, jos lähtökohta ei ole todella pahoin metsässä... vaan voi pysyä hyvinkin samana tai olla todella marginaalista, jos moottori tippuu huonolle "toiminta-alueelle", sen mitä kierroksissa voittaa, tulee vedätystä lisää jne.
esim. 5 vaihteinen saab kulutti enemmän, mitä 4 vaihteinen, koska 5 vaihteisessa oli se 5 ihan liian harvaksi välitetty sille moottorille renulla joskus kokeilin leikkiä kulutusmittarin kanssa ja huomasin, että 3 ja 5 vaihteella 80 km/h nopeudessa kulutus oli käytännössä ihan sama, kone vain huuti 3 enemmän (kierroksista päätellen kulutuseroa olis pitänyt olla 50 % )
2.65 perä on enemmän mukavuus tekijä, verrattuna 3.27 perään, varsinkin jos tykkää ajella yli 80 km/h...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
esim. 5 vaihteinen saab kulutti enemmän, mitä 4 vaihteinen, koska 5 vaihteisessa oli se 5 ihan liian harvaksi välitetty sille moottorille renulla joskus kokeilin leikkiä kulutusmittarin kanssa ja huomasin, että 3 ja 5 vaihteella 80 km/h nopeudessa kulutus oli käytännössä ihan sama, kone vain huuti 3 enemmän (kierroksista päätellen kulutuseroa olis pitänyt olla 50 % )
2.65 perä on enemmän mukavuus tekijä, verrattuna 3.27 perään, varsinkin jos tykkää ajella yli 80 km/h...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 ASD perien erot
Mulla kävi juuri niin että kulutus kasvoi kun vaihdoin Pajeroon alle 265/75-16 renkaat 235/70-15 tilalle. Kulutuksenkasvu yli litra/100 km.
Näköjään Napero jouttu puskemaan tosissaan että saa noilla isommilla renkailla aikaiseksi saman nopeuden kuin pienemmillä. Nuo "Räyhäkämmät" renkaat ihan vaan maavaran kasvattamiseksi ja "Vileeni"ilmiön vuoksi eli ostin kun sain halvalla.
Renkaat on samanmerkkiset molemmat ja samalla pintakuviolla. Lisäksi tuli se että automaatti lappaa jatkuvasti nelosen ja kolmosen väliä 80 km/h nopeudessa isommilla renkailla.
Näköjään Napero jouttu puskemaan tosissaan että saa noilla isommilla renkailla aikaiseksi saman nopeuden kuin pienemmillä. Nuo "Räyhäkämmät" renkaat ihan vaan maavaran kasvattamiseksi ja "Vileeni"ilmiön vuoksi eli ostin kun sain halvalla.
Renkaat on samanmerkkiset molemmat ja samalla pintakuviolla. Lisäksi tuli se että automaatti lappaa jatkuvasti nelosen ja kolmosen väliä 80 km/h nopeudessa isommilla renkailla.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 ASD perien erot
Taitaa se niin olla, että moottorin kierrosnopeus laskee 19% ja se vaikuttaa polttoaineenkulutukseen, joko positiivisesti tai negatiivisesti. Joten pointsit Tomantille.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Re: W124 ASD perien erot
Pystyykö avoimesta perästä vaihtamaan välityksen asd perään?
Köyhillä on kiire...
Re: W124 ASD perien erot
Pystyy ainakin saman välityksen. Tarkoitus olisi tässä tutkia onnistuuko 3.07->2.87. Tutkittu jo että 3.07->2.65 ei onnistu.
Re: W124 ASD perien erot
Perskeles. Mulla on itellä automaatti eli 2,xx tai 3,0x ja elinluovuttaja on 5v manuaali 3,91murikalla... Voi olla että jää suorittamatta
Köyhillä on kiire...
Re: W124 ASD perien erot
Ei varmaan onnistu nuin suurella erolla.
Re: W124 ASD perien erot
Jatketaan aiheesta: Minulla on 230TE:ssä 3,46 välityksellä oleva ASD-perä. Jos haluaisin tilalle vaikka 3,27 niin voiko joku vahvistaa pitääkö vetopyörästö olla ASD-perästä vai käykö normiperästä myös? Laakeriremontin yhteydessä välityksen vaihto menisi samalla. Miten tunnistan päällisin puolin onko kyseessä 185mm vai 210mm perä?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Re: W124 ASD perien erot
Oliko tähän tietoa tai valistunutta arvausta?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Re: W124 ASD perien erot
Käsitykseni mukaan normiperän voi laittaa mutta: Vetoakselit täytyy vaihtaa kans koska ASD:n ovat lyhyemmät. Ja sitten se hydrauliöljyputki täytyy tukkia mikä ASD perälle menee. Sen tosiaan voi tulpata. Välityksenvaihto onnistuu ongelmitta.
Niin ja sen normiperän täytyy sit olla vähintään ABS -anturilla varustettu. Ellei ole ni sit mittaristoon syttyy ASD valo --> sen häiriövalo jos 4 Matic ja jos on takapotkainen ni sit ABS herja --> autoa ei saa katsastetuksi. Normiperän siis täytyy olla mallia ABS.
Muitakin eroja voi olla esim perän kiinnityksien suhteen eli välttämättä ihan mikätahansa 124 mersun ABS perä ei käy.
Niin jaa tai meinasitko vaihtaa pelkät hammasratasparin? Sitäpä en tiedäkään tarkkaan. Veikkaan et iso ratas vois käydäkin kun vaan on halkaisija sama mutta pieni tod näk ei käy koska sen laakeri käsittääkseni on ASD:ssä tukevampi? Näinollen ratasparin vaihto saattaa olla tekemätön paikka mutta kuten totesin tuo on ihan arvaus. Mistä halkaisijan tietää? No Win koodilla vois päästä käsiksi siihen tietoon mutta veikkaus on et tuossa kulkineessa on se pienempi?
Niin ja sen normiperän täytyy sit olla vähintään ABS -anturilla varustettu. Ellei ole ni sit mittaristoon syttyy ASD valo --> sen häiriövalo jos 4 Matic ja jos on takapotkainen ni sit ABS herja --> autoa ei saa katsastetuksi. Normiperän siis täytyy olla mallia ABS.
Muitakin eroja voi olla esim perän kiinnityksien suhteen eli välttämättä ihan mikätahansa 124 mersun ABS perä ei käy.
Niin jaa tai meinasitko vaihtaa pelkät hammasratasparin? Sitäpä en tiedäkään tarkkaan. Veikkaan et iso ratas vois käydäkin kun vaan on halkaisija sama mutta pieni tod näk ei käy koska sen laakeri käsittääkseni on ASD:ssä tukevampi? Näinollen ratasparin vaihto saattaa olla tekemätön paikka mutta kuten totesin tuo on ihan arvaus. Mistä halkaisijan tietää? No Win koodilla vois päästä käsiksi siihen tietoon mutta veikkaus on et tuossa kulkineessa on se pienempi?
Re: W124 ASD perien erot
210 300 TD.sedan tasauspyörästön koko.