W124 ASD perien erot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja sompio »

No niin ettei menis liian helpoksi niin pistetään pakka sekaisin. Elikkäs onko 124 koppaisia tuotu pienellä (185) ASD perällä vai onko kaikki isompia (210) periä. Tämä vaan siksi kun kytee ajatus vaihtaa alle ASD ja näyttäis siltä että nykyinen on ns.pikkuperä. Auto S124 230 Automaatti -92. Jos vaihtaa tilalle isonperän niin silloin kai menee myös kardaani vetareitten lisäksi vaihtoon. Pikkuperässä pelkästään vetarit. Pinjonin sakaralaippoja on kai myös erikokoja, mutta sen saa vanhasta perästä jos on erikokoinen. Käyttöhydrauliikka on jo sitten ihan oma projektinsa.
Niin ja onko ASD- isoperän ja ASD- pikkuperän vetareissa eroja?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja napa »

itse olen siinä uskossa, että kaikki ASD perät on niitä isoja... Mulla olis sitten ylimääräisenä kaikki ASD:n hydrauliikkaan liittyvät komponentit, eli tandem pumppu, venttiilit, boksit, putket/letkut jne...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Sillä vaan kyselen kun löytyi perien tyyppilista jossa molempia peränkuoria löytyy niin normaalina ,ASD:nä ja ASR:nä ja takakansia W124 koppaseen. Mutta jatketaan näitä "Amundseenin" hommia.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Omassa 300DT:ssä on käsittääkseni tuo 185 alkuperäisenä. Olen itseni antanu ymmärtää että tuo on ison lautaspyörän halkaisija eli 18.5 tai 21 cm :?
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Timo N »

vai oisko niin että suurin osa on noita 185 lautaspyörällä ja olikohan jotkut 8-koneiset tolla isommalla lautasella?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo N kirjoitti:vai oisko niin että suurin osa on noita 185 lautaspyörällä ja olikohan jotkut 8-koneiset tolla isommalla lautasella?
Näin se minunkin mielestä on.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...mielestäni ollut molemmilla eikä välttämättä ole tarvinut olla edes v8 ...korjatkaa jos olen väärässä !
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Niin ja homma muuttu yhä hauskemmaksi. Elikkäs jos välitys muuttuu niin taitaa ABS mennä sekaisin, kun tuossa taulukossa annetaan ABS:n anturikehälle ( Sille joka on siinä pinjonakselissa) erilaisia hammaslukuja riippuen välityksestä esim. 3.46 välitys 28 hammasta ja 3.07 31 hammasta. Elikkäs jos välitys vaihtuu niin mäni perien purkamiseksi että saa entisen perän pinjonilta hammaskehän uuteen.
Elikkäs kannatta pysyä samassa välityksessä mitä entisessä perässä on. Tietysti jos vaihtaa samasta autosta, josta uusi perä on, niin myös etupyörien navat niin silloinhan ABS-yksikkö ei huomaa mitään tapahtuneen koska etupyörien antureitten lamelliluku on myös vaihtunut perää vastaavaksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja atlas »

No kun yhdessä topikissa just ehdotin sitä kehän vaihtoa vanhasta niin viisaamman vastaus oli että näillä hehä eroilla saadaan just kaikkiin periin samanlainen pulssi ja abs tällöin pelaa.Eli ei kehän vaihtoa eikä napojen.
tässä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114920" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja napa »

siksi siellä pinjonilla tosiaan on eri määrä hampaita, että ABS ei mene sekaisin, vaikka perävälityksen muuttaakin...

toisaalta vois olla haastavaa saada esim. 3.46 perän pinjoni toimimaan 3.07 perän lautaspyörän kanssa :lol:

edit: ai tuossa oltiin vain vaihtamassa pinjonin hammaskehää, mutta kuten todettu, silloin se ABS yksikkö juuri menisikin sekaisin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Oikeassa olet veliseni! :clap: Sitä kun tulee ajateltua noita asioita joskus ( Yleensä aina ) liian monimutkaisesti ja sotkeutuu omaan villapaitaansa. :mrgreen: :mrgreen:
Kun katsoo tuota taulukkoa niin mitä tiheämpi välitys niin sitä enempi hampaita. Että se sitten siitä ahaaelämyksestä. :oops:
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Rise »

Autossani (260 EA) oli alkuperäisenä ASD/ABS perä 3,27 välityksellä.
Polttoaineen kulutusta vähentääkseni vaihdatin autoon harvemman perän: 2,65.
Tämä perä oli luultavasti ollut 300 D turbossa ja se oli myös ASD/ABS.
Perän vaihto oli plug and play ja ilmaus. Toimii ilman ongelmia.
Sopii hyvin tuo harvakin perä, sillä tomaatti valitsee aina sopivimman vaihteen käyttöön.
Polttoaineen kulutus putosi vain 10 %, vaikka välitys muuttui 23 %.

T. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Onko muuten Risellä se entinen 3,27 ASD perä tallessa, voisin olla kiinnostunut.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja tomant »

Rise kirjoitti:Autossani (260 EA) oli alkuperäisenä ASD/ABS perä 3,27 välityksellä.
Polttoaineen kulutusta vähentääkseni vaihdatin autoon harvemman perän: 2,65.
...
Sopii hyvin tuo harvakin perä, sillä tomaatti valitsee aina sopivimman vaihteen käyttöön.
Polttoaineen kulutus putosi vain 10 %, vaikka välitys muuttui 23 %...
Kierrokset samalla nopeudella muuttuivat arvoon 2,65/3,27=0,81 eli 81% alkuperäisestä, jolloin välityksen muutos on 19%, jos luistoa ei esiinny. Samalla nopeudella polttoaineen kulutuksen pitäisi laskea enemmän kuin 10%, mutta kiihdyttäessä polttoainetta saattaa kulua enemmän kuin alkuperäisellä välityksellä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Rise »

Menee hieman sivuraiteille.
Prosentit on suhteellinen esitystapa. Esim. kun 100 E osakkeen arvo laskee 20%,
niin uusi hinta on 80 E. Kun osakkeen (80 E) hinta sitten nousee 20 %, niin uusi hinta onkin 96 E.

Minulla seuraavanlainen käsitys prosenttimuutoksista, kun vaihdetaan eri perä.
Kun auton alkuperäinen perä on 3,27, niin välityksen muutos katsotaan tästä suunnasta.
Samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella (2,65 perällä) auto kulkee 23 % pitemmälle.
Jos auton perä on 2,65 välityksellä ja siihen vaihdetaan 3,27 välityksinen perä, niin auto kulkee
uudella perällä (samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella) 19 % lyhyemmän matkaa.
Vrt. 1,23 ja 0,81 ovat toistensa käänteislukuja. Saatan olla väärässäkin?

Alkuperäistä perää ei ole tarkoitus myydä. Jos olen autoa joskus myymässä, niin ostajakanditaatit
saattavat arvostaa, että alkuperäinen perä on tallella.

Kaupunkiajossa keskikulutus oli ennen perän vaihtoa 13,4 L/100 km. Uudella perällä 12,2.

T. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Harmittava takaisku. :cry: :cry:
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja tomant »

Rise kirjoitti:Menee hieman sivuraiteille.
Prosentit on suhteellinen esitystapa. Esim. kun 100 E osakkeen arvo laskee 20%,
niin uusi hinta on 80 E. Kun osakkeen (80 E) hinta sitten nousee 20 %, niin uusi hinta onkin 96 E.

Minulla seuraavanlainen käsitys prosenttimuutoksista, kun vaihdetaan eri perä.
Kun auton alkuperäinen perä on 3,27, niin välityksen muutos katsotaan tästä suunnasta.
Samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella (2,65 perällä) auto kulkee 23 % pitemmälle.
Jos auton perä on 2,65 välityksellä ja siihen vaihdetaan 3,27 välityksinen perä, niin auto kulkee
uudella perällä (samassa ajassa, samalla moottorin kierrosnopeudella) 19 % lyhyemmän matkaa.
Vrt. 1,23 ja 0,81 ovat toistensa käänteislukuja. Saatan olla väärässäkin?

Alkuperäistä perää ei ole tarkoitus myydä. Jos olen autoa joskus myymässä, niin ostajakanditaatit
saattavat arvostaa, että alkuperäinen perä on tallella.

Kaupunkiajossa keskikulutus oli ennen perän vaihtoa 13,4 L/100 km. Uudella perällä 12,2.

T. Rise
Olet oikeassa käänteislukujen suhteen, mutta lasket väärää asiaa. Nyt ei pidetä kierroslukua samana ja lisätä nopeutta vaan pienennetään kierroslukua ja pidetään nopeus samana. Kierrosluku siis pienenee 19% nopeuden pysyessä samana ja välityksen muuttuessa arvosta 3,27 arvoon 2,65 (R1/i1=R2/i2 => R2=R1xi2/i1). Jos kulutus laskee vain 10% ei se selity ainakaan maantieajolla tasaisella nopeudella vaan esim. sillä, että välitys 2,65 ei tuo niin suurta säästöä kuin oletetaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja napa »

kulutus ei laske todellakaan samassa suhteessa perävälityksen kanssa, jos lähtökohta ei ole todella pahoin metsässä... vaan voi pysyä hyvinkin samana tai olla todella marginaalista, jos moottori tippuu huonolle "toiminta-alueelle", sen mitä kierroksissa voittaa, tulee vedätystä lisää jne.

esim. 5 vaihteinen saab kulutti enemmän, mitä 4 vaihteinen, koska 5 vaihteisessa oli se 5 ihan liian harvaksi välitetty sille moottorille :wink: renulla joskus kokeilin leikkiä kulutusmittarin kanssa ja huomasin, että 3 ja 5 vaihteella 80 km/h nopeudessa kulutus oli käytännössä ihan sama, kone vain huuti 3 enemmän :P (kierroksista päätellen kulutuseroa olis pitänyt olla 50 % )

2.65 perä on enemmän mukavuus tekijä, verrattuna 3.27 perään, varsinkin jos tykkää ajella yli 80 km/h...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja sompio »

Mulla kävi juuri niin että kulutus kasvoi kun vaihdoin Pajeroon alle 265/75-16 renkaat 235/70-15 tilalle. Kulutuksenkasvu yli litra/100 km.
Näköjään Napero jouttu puskemaan tosissaan että saa noilla isommilla renkailla aikaiseksi saman nopeuden kuin pienemmillä. Nuo "Räyhäkämmät" renkaat ihan vaan maavaran kasvattamiseksi ja "Vileeni"ilmiön vuoksi eli ostin kun sain halvalla.
Renkaat on samanmerkkiset molemmat ja samalla pintakuviolla. Lisäksi tuli se että automaatti lappaa jatkuvasti nelosen ja kolmosen väliä 80 km/h nopeudessa isommilla renkailla.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Rise »

Taitaa se niin olla, että moottorin kierrosnopeus laskee 19% ja se vaikuttaa polttoaineenkulutukseen, joko positiivisesti tai negatiivisesti. Joten pointsit Tomantille.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Pystyykö avoimesta perästä vaihtamaan välityksen asd perään?
Köyhillä on kiire...
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Pystyy ainakin saman välityksen. Tarkoitus olisi tässä tutkia onnistuuko 3.07->2.87. Tutkittu jo että 3.07->2.65 ei onnistu.
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Perskeles. Mulla on itellä automaatti eli 2,xx tai 3,0x ja elinluovuttaja on 5v manuaali 3,91murikalla... Voi olla että jää suorittamatta
Köyhillä on kiire...
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei varmaan onnistu nuin suurella erolla.
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Jatketaan aiheesta: Minulla on 230TE:ssä 3,46 välityksellä oleva ASD-perä. Jos haluaisin tilalle vaikka 3,27 niin voiko joku vahvistaa pitääkö vetopyörästö olla ASD-perästä vai käykö normiperästä myös? Laakeriremontin yhteydessä välityksen vaihto menisi samalla. Miten tunnistan päällisin puolin onko kyseessä 185mm vai 210mm perä?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Oliko tähän tietoa tai valistunutta arvausta?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Käsitykseni mukaan normiperän voi laittaa mutta: Vetoakselit täytyy vaihtaa kans koska ASD:n ovat lyhyemmät. Ja sitten se hydrauliöljyputki täytyy tukkia mikä ASD perälle menee. Sen tosiaan voi tulpata. Välityksenvaihto onnistuu ongelmitta.

Niin ja sen normiperän täytyy sit olla vähintään ABS -anturilla varustettu. Ellei ole ni sit mittaristoon syttyy ASD valo --> sen häiriövalo jos 4 Matic ja jos on takapotkainen ni sit ABS herja --> autoa ei saa katsastetuksi. Normiperän siis täytyy olla mallia ABS.

Muitakin eroja voi olla esim perän kiinnityksien suhteen eli välttämättä ihan mikätahansa 124 mersun ABS perä ei käy.

Niin jaa tai meinasitko vaihtaa pelkät hammasratasparin? Sitäpä en tiedäkään tarkkaan. Veikkaan et iso ratas vois käydäkin kun vaan on halkaisija sama mutta pieni tod näk ei käy koska sen laakeri käsittääkseni on ASD:ssä tukevampi? Näinollen ratasparin vaihto saattaa olla tekemätön paikka mutta kuten totesin tuo on ihan arvaus. Mistä halkaisijan tietää? No Win koodilla vois päästä käsiksi siihen tietoon mutta veikkaus on et tuossa kulkineessa on se pienempi?
Sileston
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 09.06.2014 11:11

Re: W124 ASD perien erot

Viesti Kirjoittaja Sileston »

210 300 TD.sedan tasauspyörästön koko.
Vastaa Viestiin