Vito 4x4 aut. etu-vetarin suojakumin+ jousen+iskarin vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
RJniemi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 04.03.2012 17:40

Vito 4x4 aut. etu-vetarin suojakumin+ jousen+iskarin vaihto?

Viesti Kirjoittaja RJniemi »

Pitäisi vaihtaa vasemmanpuolen etu vetarin sisemmän nivelen suojakumi. Ennenkuin alan tekemään paljon turhaa työtä ja särkemään paikkoja olisiko jollakin antaa tipit ja ohjeet vaihtoon. Miten vetarin saa pienimmällä vaivalla pois ja nivelen auki ... . Mitkä pallonivelet pitää purkaa että vetarin saa ulos ja onko nivelessä akselin päässä pelää seger-rengas jonka avaamalla nivel purkuu ...

======================================

Homma tuli tehtyä; tässä lyhyt työselostus seuraavalle ensikertalaiselle. Työhön tarvitaa 2 henkilöä. Yksinkin innistunee, mutta on hankala.
- asiaa auttoi erinomaisen paljon että sain auton nosturilla ylös hyvälle työkorkeudelle ja käytössä paineilmakäyttöiset mutterivääntimet
( tästä ja muusta avusta kiitokset naapurilleni Juhalle, jonka työpaikan korjaamohallia saimme käyttää !!!)
- vetoakselin pultin lukitus ja pultti auki; lähti helposti isolla mutterikoneella
- raidetangon pallonivel irti
- alatukivarren nivel irti. Tässä oli homman työläin vaihe, koska nivelen lukituspultti oli todella tiukassa ja pulttia ei meinannut saada millään
pois. Onnistui kun toinen takoi tuurnalla ja pajavasaralla ja toinen väänsi rengasraudalla akottaen pultin päästä ulospäin. Lattialle hommasta
ei olisi tullut mitään. Huom. korvakkeessa ei ole kierteitä, pultti tulee ulos lyömällä, mutta on tiukassa
- käännetään pyörän ripustus syrjään ja vedetään vetoakseli ulos
- ripusta jarrulevysysteemi panduilla niin ettei jää roikkumaan abs johtojen varaan
- vetoakseli ruuvipenkkiin kiinni. Leikkaa rikkinäinen suojakumi pois, putsaa suuremmat rasvat, käännä vetoakselia vinkkeliin niin, että saat nivelen
pallot pois ja akselin moottorin pään irti. Irroita seger-rengas ylomman akselin sisemmästä päästä, jolloin saat purettua laakeripallonen sisemmän kehdon. Putsaa kaikki osat huolellisesti. Laita uusi suojakumi paikoilleen ja kokoa päinvastaisessa järjestyksessä. Laita kaikki suojakumin mukana tullut
rasva niveleen, erituisesti laakereiden liukupinnoille. Paketissa tuli mukana myös tiivisteliima. Pähkäilimme, että sitä laitetaan suojakumin isomman pään
peltisen kiinnikkeen ja nivelen kuoren liitospinnoille. Ehkäisee veden pääsyn nivelee.
- Asenna vetoakseli takaisin paikoilleen. Sitä joutuu kevyesti lyömään päästä, että menee vetopyörästölle kahden pidätinrenkaan yli.
- Kiinnitä pyösänripustus.

Samaalla huomasimme, että etummainen jousi on katki alapäästä. Motonetistä uusi jousi 34€ ( nelivetosessa ja takavetoisessa sama jousu edessä)
- pura iskunvaimentimen alapään kaksi kiinnityspulttia ( joilla kiinnittyy pyörönripustukseen 9. Ennen irroitusta merkkaa milläkohti ollut, koska ylemmällä
pultilla säädetään renkaan kallistus pystysuunnassa)
- suurin homma oli löytää iskarin yläpään kiinnityspiste. Löytyy irroittmalla tuulilasin pyyhkimien varret jätä mutteri huulelle ja lyä akseli sisään) ja muovikuoret tuulilasin ja konepellin väliltä.
Irroita sitten reunassa oleva halkaisijaltaan n.4cm. muovitulppa, jonka alta paljastuu iskunvaimentimen yläpään kiinnitysmutteri.
Irroita mutteri mieluusti paineilma pulttikoneella, jolloin mutteri irtoaa niin ettei iskarin varsi ala pyörimään mukana. Toinen avaa mutterin ja koko Mc-Person tippuu toisen syliin.
- Ota jousi-iskari paketti lattialle, asenna jousen kiristystyökalut ( Motonetistä pisimmät kiristimet 19€) ja purista jousi kasaan. Tässä pitää olla huolellinen,
koska jousessa puristettuna voimaa enemmän kuin pienessä kylässä. Mutterivääntimellä sujuu taas kätevästi ja nopeasti. Irroita sitten iskari yläpään
mutteri, vedä yläpään laakeri+jousen kehto + iskarin varren suojaputki pakettina ulos. Ota jousi ulos ja irroita puristimet varovasti.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Aika simppeli homma. Isoin työ oli löytää iskarin yläpään kinnityskohta! Tääsääkin hommassa tarvitaan 2 henkilöä.

Ylläolevilla ohjeilla onnistunee:
Vetoakselin suojakumien vaihto, etuiskarin vaihto, etuiskarin yläpään laakerin vaihto, etujousen vaihto
mehtäläinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 13.12.2016 19:44

Re: Vito 4x4 aut. etu-vetarin suojakumin+ jousen+iskarin vaihto?

Viesti Kirjoittaja mehtäläinen »

hei, osaako kukaan kertoa mitä eroa on varaosanro A6393300801 ja A6393300701 Etuvetari. lähinnä ulommainen nivel.
sisempi akselin boorit 28 hammasta ulompi napa 30 hammasta.
Vastaa Viestiin