V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Nythän on niin että Eemelin (S211 280cdia 2006 220tkm) ahdin saattaapi olla tiensä päässä. VNT-säätö tuntuu toimivan miten sattuu. Aktuaattorin vaihdoin jo ja kampe toimi kivasti muutaman kuukauden. Vaan nysse vituilee taas. Starilla täytyy vielä hiukan varmistella enne kun otan jakarin kouraan.

Tai siis kysehän onkin siitä, että koskenko jakariin vai vienkö auton pajalle. Itsellä on kyllä kokemusta autojen huoltamisesta ja alustan ja muun ropaamisesta. Moottoripuoli onkin pysynyt mukavuusalueen ulkopuolella. Kiinnostaisi kuitenkin laajentaa reviiriä.

Mua varoiteltiin että pakosarjat saattavat vaatia vaihtoa myös, ovat usein haperoa näissä, joten kaippa ne kandee vaihtaa samalla. Kurja olisi jos vanhasta sarjasta lähtisi uuteen ahtimeen metallia...

Turbon vaihto v6 cdi moottoriin näyttäisi olevan aika suoraviivainen homma, pultit auki - vanha ahdin pois - uusi tilalle - pultit momenttiin. Uusilla tiivisteillä kasataan tietysti. Pakosarjojen vaihto lienee hankalampi kun ovat hiukan jemmassa koneen ja lokasuojan välissä. Periaate kuitenkin sama? Kannattaako uudet pultit kiinnittää kuparitahnan kanssa?

Eniten huolettaa pultin katkeaminen, kuinka todennäköistä tämä on em. kohteissa? Miten sitä voi parhaiten välttää? Mitä jos pultti kuitenkin katkeaa vaikkapa sylinterikannen sisään, kuinka se tilanne pelastetaan?

Turboja olen etsinyt mm. ebaysta. Garrett GT2056V ahtimesta näyttää olevan OM642 moottoriin kuuluvia versioita vaikka kuinka paljon. Mitäköhän käytännön eroja näissä saattaa olla? Tällä hetkellä autossa oleva ahdin on eri varaosanumerolla mitä EDC antaa VIN'in perusteella. Katsoin siis osanumerohistorian myös... Voihan se olla että tätä vikaa on jo korjattu käytetyllä ahtimella saksanmaalla. Ahtimen päiväys osuu kyllä samalle ajalle auton kanssa.
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Moi!
Kysäseppä tuolta kaverilta, hinta on ainakin kohdillaan!
http://holysmoke.fi/hsd/phpBB3/viewtopi ... 171a10c14f" onclick="window.open(this.href);return false;
t,
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

En mä käytettyä lähtis laittamaan. Käytettyä servoa jo kokeilin. Oon skeptinen myös kunnostettuja kohtaan. Maahantuojan mukaan Garrett ei toimita varaosia tähän malliin, joten kunnostukset tehdään ei alkuperäisin osin.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Turbosta pitää tietysti irrottaa myös pakoputki,öljyputki/putket, ahtoputki ja imuputki. Pulttien katkeaminen on vaarana tuossa pakosarjan irrotuksessa mutta uskallan väittää että se yks tai kaks mutteria jotka vastustaa ja poikkihan ne pultit menee jos väkisin vääntää eikä nitkuttele. Myös turbon mutterit on tiukassa ja vaarassa katketa. Ite lämmitän turboja irrottaessa mutterit kerran tai kahesti punahehkuun ennen kuin alan vääntämään auki. Jos pakosarjan pultti sattuu katkeamaan kanteen niin ensimmäinen keino on yrittää kuumentaa ja vääntää pihdeillä. Seuraava on sitten hitsata siihen pultin päähän mutteri isolla virralla kiinni (pultti kuumuu samalla sopivasti). Kolmas vaihtoehto on sitten poraus. Eri turboversioissa voi olla erilaisia ahtoputken ja pakoputken lähtöjä ainakin. En tiiä onko vnt-toiminnoissa eroja niiden versioiden välillä. On melko yleistä näissä vakioturboissa ja moottoreissa että turbon ja pakosarjan välissä ei ole tiivistettä ollenkaan. Vaihtoehot on laittaa sinne tiiviste tai hioa turbon ja pakosarjan laipat kunnolla puhtaaks ja tasaseks että alkaa pitämään. Kuparitahnaa ei tarvihe laittaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

V6 malin ahtimen irrotamisesa
ei tarvitse öljy letkuja irrotaa(eikä voikaan)
Samalla kannatta tarkistella se läppämoottori
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

CDI203 kirjoitti:V6 malin ahtimen irrotamisesa
ei tarvitse öljy letkuja irrotaa(eikä voikaan)
Samalla kannatta tarkistella se läppämoottori
Ai tuloputkea ei tarvii irrottaa? Paluuputkea ei luultavasti ainakaan tarvihe.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Siekkinen kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:V6 malin ahtimen irrotamisesa
ei tarvitse öljy letkuja irrotaa(eikä voikaan)
Samalla kannatta tarkistella se läppämoottori
Ai tuloputkea ei tarvii irrottaa? Paluuputkea ei luultavasti ainakaan tarvihe.
Jep niitä ei ole
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mistäs se ahdin saa voitelunsa? :shock:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja Division »

Itse suosittelisin settiä:

-Uudet pakosarjat (Suomesta tai Saksasta, osat ei ole kalliit) vaan vaihtoduuni iso
-Käytetty turbo (noihin saa todella hyväkuntoisia)
-Uuden malliset (2007-->) turbon tiivisteet (9 kpl) Veholta niin ei tule imusarjan läppien katkaisumoottorin (M51) kanssa ongelmia jatkossa

Ei pitäisi mennä 2000-3000 eur enempää, kun löydät oikean tahon tekemään ja hommaamaan osat tai teet itse niin pääset jopa jollain 1500-2000 eurolla.

Pakosarjaprojektista löytyy jotain juttua vaikkapa minun kirjoittaman foorumilta.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

S202 kirjoitti:Mistäs se ahdin saa voitelunsa? :shock:
Käsittääkseni ahtimen rungon/jalan sisässä on öljykanavat.

Tässä keskustelussa on hyviä kuvia joissa näkyy myös tuo jalka: http://www.jeepforum.com/forum/f67/crd- ... d-1176742/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä taasen step-by-step ohje turbon irroitukseen. Kyse jeepistä, joten pieniä eroja on: http://www.jeepforum.com/forum/f67/wk-c ... s-1226819/" onclick="window.open(this.href);return false;
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Division kirjoitti:Itse suosittelisin settiä:

-Uudet pakosarjat (Suomesta tai Saksasta, osat ei ole kalliit) vaan vaihtoduuni iso
-Käytetty turbo (noihin saa todella hyväkuntoisia)
-Uuden malliset (2007-->) turbon tiivisteet (9 kpl) Veholta niin ei tule imusarjan läppien katkaisumoottorin (M51) kanssa ongelmia jatkossa

Ei pitäisi mennä 2000-3000 eur enempää, kun löydät oikean tahon tekemään ja hommaamaan osat tai teet itse niin pääset jopa jollain 1500-2000 eurolla.

Pakosarjaprojektista löytyy jotain juttua vaikkapa minun kirjoittaman foorumilta.
Mun autossa turbon tiivisteet ovat jo vuotaneet reiluhkosti veen laaksoon. Tämä vuoto loppui kun vaihdoin tuloputken ison silikonitiivisteen ja huohottimen lämmitimen tiivisteen. Siis ne oranssit.

Olet listannutkin likipitäen sen mitä mun ajatuksissanikin on, pakosarjojen vaihto on tullut mieleeni nimenomaan sun kirjoituksien johdosta, että Garrettin maahantuojan kehoituksesta tarkastaa asia. Läppämoottorin ajattelin vaihtaa samalla kun turbo on irti. Todennaköisesti tuo autossa oleva on alkuperäinen ja lie jo öljyä sisällä, laakso kun on niin öljyinen.

Käytettyä ahdinta en kuitenkaan laita. Uusi maksaa tonnin, käytetty toki vain puolet tästä, mutta uuden kanssa ei sitten ole odotettavissa enää ongelmia mun omistusaikana.

Edelleenkin pulttien katkeaminen on se isoin huoli. Mulla ei ole kaasuvehkeitä, hitsaukseen soveltuvaa kalustoa vain valovirtainen pikkumiggi, hitsaustaidotkin on niinjanäin. Tai onhan mulla semmonen käsimallinen butaanitoho, vaan saattaa muutama täyttöpullo mennä että sillä saa pultit hehkutettua? Kannattaako irroitusöljyjä käyttää? Tunkeutuuko sellainen oikeasti kiristetyn pultin jengoihin?

Kysympä nyt hölmöjä lisää. Pulttien nitkuttelu, tarkoittaako se sellaista ihan pientä (1mm luokkaa) liikettä, vai isompaa? Itellä on ikäviä kokemuksia kun on jotain pulttia nitkutellut ja se onkin sitten nitkuttelusta poikennut. Nitkutellaanko pulttia kuumana vai vasta kun se on jäähtynyt?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja S202 »

No tuota. Jos sinne mahtuu pieni pulttipyssy, niin laita se pienelle teholle. Alenna vaikka painetta vielä kompurasta. Sellasella teholla että se ei avaa pulttia vaan paukuttaa sitä vaan. Pulttipyssyssähän ei ole vääntöä yhtään vaan se hakkaa pultin/mutterin auki. Väännä lisää tehoa ja avaa pultti/mutteri. Itse otin tällä konstilla traktorin pakosarjan pultit auki, jotka vääntämällä menivät poikki niin että naps vaan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

T.mupez kirjoitti:Tai onhan mulla semmonen käsimallinen butaanitoho, vaan saattaa muutama täyttöpullo mennä että sillä saa pultit hehkutettua? Kannattaako irroitusöljyjä käyttää? Tunkeutuuko sellainen oikeasti kiristetyn pultin jengoihin?

Kysympä nyt hölmöjä lisää. Pulttien nitkuttelu, tarkoittaako se sellaista ihan pientä (1mm luokkaa) liikettä, vai isompaa? Itellä on ikäviä kokemuksia kun on jotain pulttia nitkutellut ja se onkin sitten nitkuttelusta poikennut. Nitkutellaanko pulttia kuumana vai vasta kun se on jäähtynyt?
Voi siinä vähän aikaa mennä että alkaa hehkumaan. Irrotusöljy auttaa kyllä kummasti. Grafiittipohjanen tuntuu olevan ihan hyvää tavaraa. Nitkutella voi vaikka niin että avaa ensin mutteria sen verran kun se järkevästi tulee ja kun toppaa niin pyörittää kiinni ja laittaa irrotusöljyä pulttiin. Sitten taas auki päin. Siinä pahimmassa kohassa voi sitten tehä niin että yks kierros auki ja sitten puoli kierrosta kiinni. Vähän kun kierteitä tekis. Jos se ei edes yritä aueta niin sitten ei kannata vääntää vaan antaa kuumaa. Pulttia/mutteria ei yleensä tarvihe nitkutella kun se on kunnolla kuuma (käyny just hehkuvana) vaan se aukeaa suoraan. Eli kuumana avataan ja nitkutellaan jos se jostakin syystä ei aukea suoraan. Sitten kun alkaa taas kunnolla tökkimään niin uuestaan kuumaa. Pulttipyssyä en uskaltais käyttää edes pienellä teholla tuossa hommassa. Se tahtoo helposti katkoa pultteja just tuon iskutoiminnon takia varsinkin tuollasissa paikoissa. Voi se joskus toimiakkin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei katko vaan ideana on se että annetaan pienellä teholla pikkuhiljaa iskua pulttiin. Toi kuumennus on toki hyvä tapa mutta jos ei siihen ole mahdollisuutta.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja epk »

mistä kohtaa noi pakosarjat murenee ? entäpä uuden turbon asennus, onko se keskellä oleva tulppa sitä varten että siitä voi laittaa öljyt sisään, vai oliko siinä optio vesijäähylle. Oisko ideaa vetää vaikka starilla puristuspaine mittaus niin saisi öljypaineet ja samalla turboon asti öljyä ?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Siekkinen kirjoitti: Jos se ei edes yritä aueta niin sitten ei kannata vääntää vaan antaa kuumaa. Pulttia/mutteria ei yleensä tarvihe nitkutella kun se on kunnolla kuuma (käyny just hehkuvana) vaan se aukeaa suoraan. Eli kuumana avataan ja nitkutellaan jos se jostakin syystä ei aukea suoraan. Sitten kun alkaa taas kunnolla tökkimään niin uuestaan kuumaa. Pulttipyssyä en uskaltais käyttää edes pienellä teholla tuossa hommassa. Se tahtoo helposti katkoa pultteja just tuon iskutoiminnon takia varsinkin tuollasissa paikoissa. Voi se joskus toimiakkin.

Sitten kun minusta tulee iso niin ostan tuollaisen:

http://www.ebay.co.uk/itm/Sykes-Pickava ... 338f94f754" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=NCW2HAiThr4" onclick="window.open(this.href);return false;


Vielä en ole raaskinut vaikka vasta muutama viikko sitten taistelin bensakoneen aluminnikanteen katkenneen pinnapultin kanssa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja epk »

jop jop , turbo vaihdettu, tais olla ihan hyvä että ajosta kuuma kone josta lähdin liikkeelle, ei ykskään pultti jumittanut. 18mm pultti turbon yllä oli tosiaan öljytäytölle.
tade-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 10.01.2013 00:52

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja tade- »

Hei te jotka olette näitä sarjoja vaihtaneet, niin onko vaihto onnistunut yläkautta vai pitääkö vaihtaa alakautta..? Tietäisin vain että tarviiko lähteä autoa lavetilla viemään nosturille vai onnistuuko yläkautta suoraan..?
tade-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 10.01.2013 00:52

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja tade- »

tade- kirjoitti:Hei te jotka olette näitä sarjoja vaihtaneet, niin onko vaihto onnistunut yläkautta vai pitääkö vaihtaa alakautta..? Tietäisin vain että tarviiko lähteä autoa lavetilla viemään nosturille vai onnistuuko yläkautta suoraan..?

Vastaan tähän jos joku ihmettelee samaa joskus, eli onnistuu yläkautta, alakautta ei onnistu. Ilmanputsarikotelot pois -> lämpöpellit pois -> pakosarjat on irrotettavissa...
Avatar
JMT84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 20.05.2008 21:39
Paikkakunta: Haukipudas

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja JMT84 »

Pakosarjojen vaihto onnistui yläkautta w203 koppaan muuten mutta kuskinpuolen sarjan vuoksi öljyn mittatikun putki piti löysätä ylhäältä ja auton alta myös että sai liikuteltua putkea.
Pakosarjan kolmiolaippa ei muuten mahtunu rintapellin ja öljyn mittatikun putken välistä vaikka miten sarjaa pyöritteli.
Raptecin tukkisarja meni helposti paikalleen verrattuna alkuperäisen pois ottamiseen konehuoneesta.
Omasta oli kuskinpuoleinen sarja halki mutkasta mistä kääntyy koneen taakse kohti y-haaraa.
Näillä mennään:
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD

Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
AMG-Riku

Re: V6 cdi OM642 turbon (ja pakosarjojen) vaihto

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Itellä tulee (w211/OM642) pakokaasut sisään ja dbf:n polton yhteydessä näyttäisi tuosta tuikun laittaman kuvan nuolen kohdasta puskevan todella tujua pilveä... eli mitähän nuo osat maksavat ja mistä kannattaa tilata:
1. Tiivistesetti kun vaihtaa kaikki tuikun mainitsemat tiivisteet samalla mm. turbon
2. Pakosarja jos mennyt haperoksi kuten tuikku kirjoitti

Onko tietoa mitä kohdan 1. työ maksaa asiallisella korjaamolla?

Turbon säädin kannattanee samalla puhdistaa/suojata/siirtää ja säätimen akselit voidella koska näissä ilmeisesti ollut ko ongelmia?
Vastaa Viestiin