Jakopäänketjun vaihtoväli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Jakopäänketjun vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Oma autoni on C-180 aut vm 95 bensa.

Kysymys:
Pitääkö jakopäänketju (ketjut) vaihtaa n 200tkm paikeilla (suositteletteko).

Huolto-ohjelmahan ei tunne ilmeisesti vaihtoa, mutta olen kuullut että se katkee ennen 300tkm. Pitääkö paikkaansa?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ainakaan vanhemmissa Mersuissa sille ei ole määritelty vaihtoväliä, mutta jos ketju rallattelee ja ääntää, niin kannattaa vaihtaa.

Joka tapauksesa se kannattaa vaihtaa, jos ostaa auton, jonka ketjun iästä ei ole varmoja takeita. Halpa henkivakuutus verrattuna moottoriremonttiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Juu, mieluummin vaihto kilometriä ennen kuin jälkeen katkeamisen.
Omassa kärryssä oli kilometrejä 425 tkm vaihtovaiheessa. En tosiaan tiedä, koska oli aiemmin vahdettu. Voi olla, ettei ollenkaan.
Vaihto maksoi kaikkineen noin 200 egeä. Siihen tietysti työ ja osat. Lisäksi kaveri fiksuna ammattilaisena vaihtoi venttiilikopan tiivisteen, koska se "hikoili" jonkin verran.
W124 kasiysi kolmesatasessa pensakoneessa on sellainen ketju, ettei siinä ole liitosta, joten vaihto vaatii erikoistyökalun.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Jos 200 000 km väleinkin vaihtaisi, niin eipä siitä tulisi kilometrille paljoakaan kustannuksia.
Mutta toisaalta ei 400 000 pahalta kuulosta.. Eiks kaikki muut ketjut paitsi fillarin ketjut ole prässijatkoilla 8)
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
timo m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 27.07.2004 07:00
Paikkakunta: joensuu

ei tarvii vaihtaa

Viesti Kirjoittaja timo m »

pari viikkoa sitten käytin autoani pikku rempassa ja siinä sitten asentajan kanssa juteltiin autostani (saksasta tuotu äskettäin) ja kerroin että olivat saksassa vaihtaneet ketjun.....tuli tiukka kysymys MIKSI IHMEESSÄ? ei bensakoneisiin tarvii vaihtaa!!

no enpäs tiedä miks oli vaihdettu mutta nyt kun se on uusittu niin ei tarvii uusia enää koskaan. paitsi jos menee katki :D

vaihdatin varmuuden vuoksi edelliseen mersuuni ja maksoi parisatkua merkkiliikkeessä eli ei kovin kallista.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: ei tarvii vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

timoW201 kirjoitti:pari viikkoa sitten käytin autoani pikku rempassa ja siinä sitten asentajan kanssa juteltiin autostani (saksasta tuotu äskettäin) ja kerroin että olivat saksassa vaihtaneet ketjun.....tuli tiukka kysymys MIKSI IHMEESSÄ? ei bensakoneisiin tarvii vaihtaa!!
Niin miksipä...lainaan itseäni eräästä topicista

Tuo säksätys voipi olla jakoketjun aiheuttama. Omassa autossa kuului samantapainen ääni tyhjäkäynnillä ja tietysti tihentyi kierrosten noustessa. Ensimmäiset epäilyt kohdistuivat johonkin apulaitteeseen mutta kun konetta käytettiin ilman moniurahihnaa hetki niin sama ääni kuului.

Jakoketju oli löystynyt/venynyt niin paljon että se oli katkaissut jo nokka-akselin päästä pukista yhden "nastan" eli ketjun stopparin ja olisi varmaan pian katkennut koko ketju tai hypännyt pois. Katkennut stoppari oli ihme kyllä paikoillaan. Ketjun vaihdon jälkeen kone käy kuin henkäys ilman sivuääniä...

Kuulin samalla että on täysin mahdollista että ketju saattaa "löystyä" riippumatta ajokilometreistä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minun mielestä ketju kuuluu sellaisiin kohteisiin, joissa ei kannata säästää. Ammattimies tekee vaihdon nopeasti, eikä sen jälkeen tarvitse pelätä ketjun katkeamista.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Joo ehottomasti kandee vaihtaa viimeistään 300 tkm kohalla, parempi kuitenkin aikaisemmin. Itse vaihdoin 283 tkm ja 200 egee makso. Sitä ihmettelen miks joku mekaanikko menee noin sanomaan, et miks ihmeessä. On se vaan halvempi ku kansiremppa.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Michael M. kirjoitti:Joo ehottomasti kandee vaihtaa viimeistään 300 tkm kohalla, parempi kuitenkin aikaisemmin. Itse vaihdoin 283 tkm ja 200 egee makso. Sitä ihmettelen miks joku mekaanikko menee noin sanomaan, et miks ihmeessä. On se vaan halvempi ku kansiremppa.
...Varsinkaan näissä simplex-ketjuisissa, eli mm. M102:ssa.
Uskomaton väite tuo, ettei tarvitse vaihtaa. Kyllä se M103:llekin tekee ihan hyvää (vaikka sitten 100tkm kohdalla).
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Jaaha... tulipa taas uutta tietoa.

Tähän saakka minulle on vakuuteltu, että ei mersun kaksirivistä ketjua tarvi vaihtaa ennenkuin moottoriin tehdään muutenkin täysremppa eli kone on jo valmiiksi levällään. Ehkä jos rallatus alkaa vaivaamaan niin sen kiristimen tai laahaimen (vai mikä se nyt olikaan) voi kuulemma korvia säästääkseen vaihtaa.

Minähän en mistään mitään tiedä, toistelen vaan mitä "turhaan ei osia vaihdeta" -miehet ovat minulle armollisesti suostuneet kertomaan.


No, pitää kait se tilata ketjun vaihtoon aika.. :(
W124 230E -91
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

1-riviset 200tkm ja 2-riviset 300tkm.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jos ketjua ei tarvitse vaihtaa, niin miksi niitä sitten on myynnissä varaosina?
Ei kai sellaista liikkuvaa osaa ole tehtykään, joka ei käytössä kulu joskus vaihtokuntoon?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
jarsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 18.08.2004 11:53

Viesti Kirjoittaja jarsi »

Hetkinen, ymmärsinkö oikein että noissa 80-luvun lopun mersun koneissa(bensa/diesel) ei ole jakopään hihnaa _ollenkaan_, vaan ketju?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

spede10 kirjoitti:Ei kai sellaista liikkuvaa osaa ole tehtykään, joka ei käytössä kulu joskus vaihtokuntoon?
hyvin sanottu :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jarsi kirjoitti:Hetkinen, ymmärsinkö oikein että noissa 80-luvun lopun mersun koneissa(bensa/diesel) ei ole jakopään hihnaa _ollenkaan_, vaan ketju?
eikös kaikissa mersun koneissa ole tuo kettinki... vaan miten nämä uudet koneet???
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

grgr

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

jarsi kirjoitti:Hetkinen, ymmärsinkö oikein että noissa 80-luvun lopun mersun koneissa(bensa/diesel) ei ole jakopään hihnaa _ollenkaan_, vaan ketju?
Mersussa on nyt ja aina ollut ketju !! 8)

Eikä mitään pilipali hihnoja !! :o
Niillä hihnoilla ne moottorit tuhotaan ,,ooppeli yhtenä surullisena esimerkkinä .. Luin jostain (taisi olla tuulilasi) että paukkui Hihna poikki Opelin jossain mallissa 20 000km
Välein !! :shock: :o :lol:
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Bemarilla hihnamalleja onhan näin? Kuulin että niissä ois ollu ongelmia. Matka ois loppunu monestikki ennen aikojaa. Ja sitte hihnanvaihto väli vielä niin olematon, täällä Koillismaalla rahamiehet omaa kaksi S8 audia, ja hihnaa pitää lähteä vaihtamaan seinäjoelle asti, ja lasku on kuulema sitte aina sen mukainen. Vaihtoväli muistaakseni 80 tai 90 tkm. Ei Ässää tarvitse siellä kulettaa ( Niillä on niitäki, mm S 600 L -01 ). Siinähän on ketju! Niin.
124.023
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Ei kaikissa mersuissa ole ketjua esim. 170 tyyppeissä ennen sotaa ja sodan jälkeen oli rattaat se vaihtui 50 luvun alussa ketjuksi myö 170 mersuun
jarsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 18.08.2004 11:53

Viesti Kirjoittaja jarsi »

Onkos tuo ketjun kiristäminen/uusiminen sitten verrattavissa hinnaltaan jakohihnan vaihtoon? Eipä sillä tosin silti ole niin väliä jos vaihtoväli on 200tkm... Mutta silti mieluummin toki ostais aina auton missä ketju on just rempattu :)
Avatar
Antsa T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 30.04.2004 00:22
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antsa T »

Aenaski 80-luvun alkupuolen tiisseleisä mitattiin ajotuksen muutos ja se kerto ketjun vaihtoajankohdan, sai muistaakseni olla max 5 astetta. Täsmentäköön joka paremmin tietää.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjun uusiminen esim. W124 dieseliin on suht edullinen homma, halvempi kuin monet remminvaihdot.
Ketjun venymisen näkee mm. siitä että miten ulkona kiristin on kun katsoo kopan sisälle lampulla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

jarsi kirjoitti:Hetkinen, ymmärsinkö oikein että noissa 80-luvun lopun mersun koneissa(bensa/diesel) ei ole jakopään hihnaa _ollenkaan_, vaan ketju?
Ainakin -89 mallissa on ketju, kaksoisketju. Joku on joskus sekoittanut sen moniurahihnan ko. ketjuun ja siitä on tullut sekaannus. Siis, ketju on siellä piilossa ja moniurahihna näkyvillä. Kummatkin tulevat jossain vaiheessa tiensä päähän. Uskoakseni!
Saman vuosikymmenen 520-bemarissa on hihna, joka on vaihdettava suht usein. Itse törmäsin sellaiseen hihaan, joka oli jo puoliksi hankautunut hajalle. Kiristysrulla oli jäänyt hiukan vinoon ja hihna hankasi suojukseen em. seurauksin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Kiitos tiedoista, eli pitää vaihtaa, mitä mieltä olen ollut itsekkin.
Olen kans sanonut noille jotka väittävät ettei tartte ketjua vaihtaa, että jos joku takuu korvaa katkeemisesta aiheutuneet kulut ni ei sitte vaihdeta (mut ei sellaista takua olekkaan yllättäen).

Katkeemisesta aiheutuvat kulut ovat ilmeisesti reilusti yli 1000€.

Tässä nyt sitte odotetaan sitä lähenevää 200tkm ja mennään ketjun vaihtoon ku tulee ajankohtaiseksi.
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Moi

Tuo ketjun katkeaminen on enemmän kuin harvinaista. Yleensä tuo ketju
kestää isältä pojalle mutta ketjun venyminen saattaa aiheuttaa ajoitusvirhettä
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Keväällä 300TD:stä katkesi jakoketju mitään "varoittamatta" se maksoi minulle 2500euroa.
Tuolla 300D sedanilla on ajettu nyt 180tkm ja ketju vaihdetaan ensiviikolla, se ei ole venynyt mutta kovin "löysän" oloinen se on. Turhaa tai ei mutta vielä se jää kymmenen kertaa halvemmaksi kuin viimeksi.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Menee hiukan autoasioista sivuun, mutta ilmeisesti varmuuden maksimointi on huipussaan matkustajalentokoneissa. Tarkastuksia tarkastusten jälkeen ja osien vaihto aina määrätuntien jälkeen. Silti joskus joku paikka rivahtaa, vaikka ei pitäisi.
Metallurgia on siitä ihmeellistä, että ikinä ei voida varmuudella taata mitään. Vaikka kuinka lasketaan varmuuskertoimet, tehdään parhaasta mahdollisesta materiaalista, lämpökäsitellään viimeisen päälle, niin silti joskus paukahtaa.

Tähän ainakin itse perustan sen, että jos mahdollista, ennakoin noiden tärkeimpien osien vaihdon tai kunnostuksen. Etenkin, jos osa on halpa ja seuraus kallis. Ehkä teen joskus turhaakin työtä, mutta nukunpahan yöni rauhallisemmin. Ehkä yksi tärkeä ja painava tekijä on se, että meidän naisihmiset ajavat aika usein kärrylläni. Silloin etenkin säästää hermojaan, kun tietää että kaikki on tehty sen eteen, että kärry kaartaa pihaan omin voimin!

Ihan varmasti mersun insinöörit ovat laskeneet ja valmistuttaneet ketjun kestämään "ikuisesti", koska osa ei näy, eikä liiemmälti varoittele, jos rapsahtaa. Mutta silti...!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

dealer kirjoitti:Ketjun uusiminen esim. W124 dieseliin on suht edullinen homma, halvempi kuin monet remminvaihdot.
Ketjun venymisen näkee mm. siitä että miten ulkona kiristin on kun katsoo kopan sisälle lampulla.
Kopan? Siis siitäkö öljyntäyttökorkistako?
Onko mulla taas silmä taskussa, mutta siitä minä en näe kuin vähän ketjun yläpäätä ja pikkupätkän nokka-akselin päätä?

Alkaa jo nolottaa, kun joka asiaa pitää kysyä. :oops:
W124 230E -91
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mittattava

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Kun aikoinaan käytin 123:sta suutin hommassa tuolla Keski-Uudenmaan Dieselissä, niin siellä mittailivat ketjun väljyyden. Mittaukseen oli olemassa oma mittalaitteensa (ihan mekaanien , mikäli oikein muistan).

Samaisella käynnillä kuulin, jotta Vehon taksihuolto-ohjelmassa on ketjun vaihtoväli määritelty, vaikkei privakäyttöön olekkaan. Muistaakseni tuo määritelty väli oli 150tkm. Mistähän moottori tietää, että kyseessä on taksikäyttö :roll:

Noh, mittauksen perusteella tuon 240D:n ketju oli uuden toleranssissa vielä 300 tkm:n kohdalla.
Terveisin
Tero
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Jep, onhan noissa mallien vaihtoväleissä eroa. Itelläni on tuo W202 200D
sillä vanhemmalla yks nokkasella moottorilla ja siihen on syytä vaihtaa ketju kuten taas uudempaan twincam moottoriin ei tarvitse kuulemma asiantuntijan
mukaan vaihtaa ikuna. Joku puhu että jos laittaa tähän vanhempaan yks nokkaseen turbon ketjun niin ei tarvii ikinä enää asiaan puuttuua, tiedä si ?
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pyra kirjoitti:Jep, onhan noissa mallien vaihtoväleissä eroa. Itelläni on tuo W202 200D
sillä vanhemmalla yks nokkasella moottorilla ja siihen on syytä vaihtaa ketju kuten taas uudempaan twincam moottoriin ei tarvitse kuulemma asiantuntijan
mukaan vaihtaa ikuna. Joku puhu että jos laittaa tähän vanhempaan yks nokkaseen turbon ketjun niin ei tarvii ikinä enää asiaan puuttuua, tiedä si ?
Heetkonen... yksinokkainen? Kaksinokkainen?
OM601 on aina ollut yhdellä nokka-akselilla varustettu, ja tietääkseni myös duplex-ketjulla.
Ainoa moottori, jossa on ollut simplex-ketju, on M102, ja siihenkin muistaakseni tuli muutos jossain vaiheessa W124:n aikana.

Eikö nämä neliventtiilidieselit ole myöskin yhdellä kepillä operoivia moottoreita? Sellaistahan ei OM601:stä kuitenkaan koskaan tullut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin