Jakopäänketjun vaihtoväli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Jakoketju

Viesti Kirjoittaja mc »

Ketjunvaihdosta ollaan "ammatti-piireissäkin" välillä yhtä ja välillä kahta mieltä, mutta jos haluaa pelata varmanpäälle niin agip kirjoitti kyllä hyvän about ohjeen, näin minäkin olen sitä kuullut joiltain vanhemmilta asentajilta.

2- rivinen ketju on sellainen ns. ikuinen juttu, ainakin erään Vehon huoltoneuvojan mielestä, mutta kuten todettu ikuista ei ole kuin ainainen puute ja kurjuus, sekä joillakin Helev' tin huono tuuri :wink:
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Re: Mittattava

Viesti Kirjoittaja kalev »

flosse kirjoitti:Mistähän moottori tietää, että kyseessä on taksikäyttö :roll:
Ei moottori tiedäkään, vaan taksi käy joutokäyntiä paikallaan melkein yötä-päivää = moottoriin tulee enemmän työtunteja (kun ei näitä kilometreiksi voi sanoa, kun on paikallaan) mikä taas sitten aiheuttaa suuremman kulumisen.

Taksissa myös tärkeää se, että aina toimii - ei saa käydä näin, että asiakkaan kyydissä ollessa menee ketju poikki ja matka jää kesken. Privakäytössä ei niin väliä...
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Jep, eli tarkoitin tuolla twincamilla OM 604 moottoria
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onko niitä 601- moottoreita sitten neliventtiili kannella?

Eiköhän se 604- moottorikin vaadi sen ketjun vaihdon, tai ainakin niitä vaihdetaan ja vanhat on venyneitä..
Joku mersupurkaamo??
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Ketjun vaihto...

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Vaihtotarpeen voi tarkastuttaa eli ketjun venymähän on mitattavissa,omassa 300D:ssä W124:ssa tsekattiin pumpun ennakko, p.o. 14 astetta, nyt olikin 20astetta, eli ketju venynyt ,toki vasta 574tkm:n jälkeen, sillä ketju oli ns. vanhaa tyyppiä, edellinen omistaja ei muistanut sitä vaihtaneensa.Uuden tyypin (rakennetta vahvistettu tuplaketjun keskiosilla) tullessa markkinoille , siis edelleen MB-originaali-osa, olivat sanoneet sen olevan 4 kertaa vahvemman, eli siitä päätellen seuraavat 2Mkm pitäis olla huolettomia.Eli tsekatkaa TDC ja vastaava asteluku moniurahihnan ja koneen välistä,sieltä se vinkki vaihdosta pitäis löytyä.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Jaa mitenkähän lie? Mulla on reilut 417tkm ajettu ja ei mitään tietoa onko ketju vaihdettu vai ei. Luultavasti ei.
Tarkistin ketjua kuitenkin kun vaihdoin jakokopan ylä- ja alapuolen välisen tiivisteen. Eli otin aukiollessa ketjunkiristimen pois ja koitin saada hiukan konetta pyörittämällä ketjun mahdollisimman löysälle. Sitten kokeilin nokkarattasta nostaa ketjua mutta ei ollut oikeastaan yhtään löysää !!
Muistan mopoajoilta kun oli oikein kulununut ketju niin nousi ihan irti rattaasta mutta mesessä ei ollu löysää.
Pitäiskö nyt vaan vaihtaa kettinki vai antaa olla ja ajaa??...voihan se olla että jää nyt vaihtamatta :)
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

agip kirjoitti:Onko niitä 601- moottoreita sitten neliventtiili kannella?
Ei ole.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

juhape kirjoitti:Jaa mitenkähän lie? Mulla on reilut 417tkm ajettu ja ei mitään tietoa onko ketju vaihdettu vai ei. Luultavasti ei.
Tarkistin ketjua kuitenkin kun vaihdoin jakokopan ylä- ja alapuolen välisen tiivisteen. Eli otin aukiollessa ketjunkiristimen pois ja koitin saada hiukan konetta pyörittämällä ketjun mahdollisimman löysälle. Sitten kokeilin nokkarattasta nostaa ketjua mutta ei ollut oikeastaan yhtään löysää !!
Muistan mopoajoilta kun oli oikein kulununut ketju niin nousi ihan irti rattaasta mutta mesessä ei ollu löysää.
Pitäiskö nyt vaan vaihtaa kettinki vai antaa olla ja ajaa??...voihan se olla että jää nyt vaihtamatta :)
Itse olen nykyään nostanut vaihtovälin 300 tkm ennen ajoin kahdensadan t:n vaihtoväliä.
Meillä päin katkennut joskus ketju vähän yli neljässäsadassa.

Tuo ketju on sen verran halpa vaihdattaa ettei sen kanssa kannata alkaa säästelemään.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: Ketjun vaihto...

Viesti Kirjoittaja nautseri »

J-PK kirjoitti:Vaihtotarpeen voi tarkastuttaa eli ketjun venymähän on mitattavissa,omassa 300D:ssä W124:ssa tsekattiin pumpun ennakko, p.o. 14 astetta, nyt olikin 20astetta, eli ketju venynyt ,toki vasta 574tkm:n jälkeen, sillä ketju oli ns. vanhaa tyyppiä, edellinen omistaja ei muistanut sitä vaihtaneensa.Uuden tyypin (rakennetta vahvistettu tuplaketjun keskiosilla) tullessa markkinoille , siis edelleen MB-originaali-osa, olivat sanoneet sen olevan 4 kertaa vahvemman, eli siitä päätellen seuraavat 2Mkm pitäis olla huolettomia.Eli tsekatkaa TDC ja vastaava asteluku moniurahihnan ja koneen välistä,sieltä se vinkki vaihdosta pitäis löytyä.
Kyllä noi venymis mitat on se joka yleensä vaatii huoltoa.
Olen kuullut huollosta ,että noin 500000,0 km ,nykyiset kestäisi : :?:
Kyllä tuo kaksisataa tuh,km tuntuu aika lyhyeltä vaihtoväliltä,onhan se rautaa ,kuin monissa muissa eri valmistajan autoissa.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Ketjun katkeemisesta tuli mieleen 300D-79,josta ketju oli katkennut. Syyksi paljastui alipainepumppu. Oli kalvon käyttövivustossa niveltapin lukkorenkaan tunnit tullu täyteen. Seuraus= tappi irti,vivusto vinoon ja katkenneet osat ruiskutuspumpun käyttöpyörän väliin. Ketju poikki ja loput voikin kuvitella mitä sitten seurasi...... Elikkä kannattaa tsekata alipaine-pumpun liikkuvien osien kunto noissa vanhemmissa vehkeissä.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Itellä täytyis kanssa vaihtaa, edellinen omistaja ei ole vaihtanu, ei ole mitään tietoa millon ketju on vaihettu. Ajattelin ite vaihtaa, ei liene vaikea homma? Venttiilikoppa pois, ketjunkiristin irti, viilalla vanha ketju poikki ja sitte liität siihen uuden ja pyörität moottoria kampiakselin päästä. Ajoituksenhan pitäs sitte olla ihan kohallaan jos on ennen ollu?
124.023
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Milläs ajattelit niitata uuden ketjun kiinni?
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Millä se normaalisti liitetään? Onko näissä liitoskappaletta?
Vai vaihetaanko se eri tavalla?
124.023
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Taitaapa tarvita erikoistyökalun. Ainakin niin minulle uskoteltiin alan liikkeessä. Siksi vaihdatinkin sen, en edes yrittänyt itse.

En ole tosin edes nähnyt ko. ketjua, joten pelkkää uskomusta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Siihen on oma työkalunsa joka niittaa uuden kejun kiinni. erillistä kejulukkoa ei ole.
sellaista työkalua ei saa ilmeisesti mistään muualta kuin vehosta jos edes suostuvat tillaamaan, hinta on varmaan "riittävä"
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
august_124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 15.08.2004 09:40

Viesti Kirjoittaja august_124 »

Alfamerin W124:n korjausopas väittää, että ketjussa on liitos-osa, ja se onnistuu vaihtaa itsekin näppärästi. Ilmeisesti sitte vanhentunutta tietoa, kirja on painettu vuonna 1994. Eli ketju on muuttunut niistä ajoista?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ketjun voi liittää kahdella joka tallista löytyvällä työkalulla. Jonkinlaisella vasaralla lyö liittimen toiselle puolelle, jotta päät niittaantuu ja pitää jollakin raudanmurikalla vastaan toiselta puolelta. Ei koskaan petä tästä liitoksesta. Ketjun katkaiseekin yleensä alipainepumppu, joka särkyessään jumittaa ketjun huonolla tuurilla, kuten jo mainittiinkin.

Kauan sitten oli markkinoilla 123:een tarvikeketjuja, joissa oli polkupyörän ketjuliittimen tapainen liitin. Näillä oli taipumusta katketa.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

JP74 kirjoitti:Ketjun voi liittää kahdella joka tallista löytyvällä työkalulla. Jonkinlaisella vasaralla lyö liittimen toiselle puolelle, jotta päät niittaantuu ja pitää jollakin raudanmurikalla vastaan toiselta puolelta. Ei koskaan petä tästä liitoksesta. Ketjun katkaiseekin yleensä alipainepumppu, joka särkyessään jumittaa ketjun huonolla tuurilla, kuten jo mainittiinkin.

Kauan sitten oli markkinoilla 123:een tarvikeketjuja, joissa oli polkupyörän ketjuliittimen tapainen liitin. Näillä oli taipumusta katketa.

Nii saattaahan se pysyä kiinni ehkä ja vasarallahan on helppo olla niittaamatta liikaa :wink: Itse en kyllä omaan autoon uskalla hakkaamalla ketjua niitata.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Ainoa moottori, jossa on ollut simplex-ketju, on M102, ja siihenkin muistaakseni tuli muutos jossain vaiheessa W124:n aikana.
Mielestäni M103:ssakin oli simplex jonnekin - 89 asti.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Enpähän ole koskaan kuullut ketjun katkenneen huonon liitoksen takia, poislukien ne polkupyöräliittimet. Ei sitä liittimen päätä tarte paljoa niitata, joku tolkkuhan siinä pitää olla. Sen verran vain, ettei tule läpi ketjusta. Olen itsekkin vaihtanut ko. menetelmällä useita ketjuja ja kaikki pyörii edelleen.

Oikein huomattavan paljon ajettuun autoon ketjua vaihdettaessa on syytä katsoa rattaiden kunto. Joku 900000km jättää jälkensä rattaisiin ja siihen kun laittaa uuden ketjun, voi olla ongelmia lähiaikoina edessä. Vetorasitus kohdistuu ketjuun epätasaisesti vain muutaman hampaan kautta, jolloin ketju joutuu koville ja saattaa katketa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

spede10 kirjoitti:[Saman vuosikymmenen 520-bemarissa on hihna, joka on vaihdettava suht usein. Itse törmäsin sellaiseen hihaan, joka oli jo puoliksi hankautunut hajalle. Kiristysrulla oli jäänyt hiukan vinoon ja hihna hankasi suojukseen em. seurauksin.
OT:
-84 mallisessa 520i:ssa oli 30 tkm vaihtoväli. Koneena siis M20.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tuosta C 200 CDI mallista kun kyselin ketjun vaihtoa, niin huoltomies kertoi, että siihen tuo vaihto on sen verran arvokas toimenpide, ettei kannata edes ryhtyä. Lisäksi selitti, että tuossa mallissa ketju on jokin muu kuin yksi- tai kaksirivinen, joten se ei vaadi vaihtoa ollenkaan. Samalla korjaajalla olen kuitenkin vaihdattanut W123 ja W124 dieseleihin ketjut muutaman kerran.

Joten mikähän näiden CDI mallien kohdalla on totuus.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Cdi mallissa on normaali 2-rivi ketju. Enkä usko sen vaihto työn olevan sen kummosempi kuin muihinkaan mersuihin. Osat on vielä halvemmat kuin muihin kone tyyppeihin. Ketju maksaa 69e. Taitanut vaan se cdi säikäytää asentajaa, eikä siinäkään sen kummasenpaa.
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Paljos tommosen ketjurempan hinta on liikkeessä? lähinnä 123 meseen aattelin.
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Eikö kukaan tiedä? kai ny joku on kettinkin vaihdattanu?
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

[quote="Mauri H."][quote="Timo L."]Ainoa moottori, jossa on ollut simplex-ketju, on M102, ja siihenkin muistaakseni tuli muutos jossain vaiheessa W124:n aikana.[/quote]

Mielestäni M103:ssakin oli simplex jonnekin - 89 asti.[/quote]

Kaikissa M103:ssa on yksirivinen ketju.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

iteite kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Ainoa moottori, jossa on ollut simplex-ketju, on M102, ja siihenkin muistaakseni tuli muutos jossain vaiheessa W124:n aikana.
Mielestäni M103:ssakin oli simplex jonnekin - 89 asti.
Kaikissa M103:ssa on yksirivinen ketju.
Myöskin 3,8-litrainen V8 jenkkiversiona oli simplex ketjulla noin vuodet 80-83.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

No pitääpäs viedä oma CDI sitten ketjun vaihtoon lähiaikoina, kun kilometrejä rupeaa olemaan 380 tkm.

Nurkku: Muistaakseni 123 korisen dieselin ketjunvaihto oli vähän vajaa 1000 mk. Vaikea sanoa tarkasti kun sellaisen vaihdosta on jo aikaa ja samalla tehtiin jotain muita hommia.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Nurkku kirjoitti:Eikö kukaan tiedä? kai ny joku on kettinkin vaihdattanu?
Satakakskytäneloseen vaihto maksoi 200 euroa. Siihen tuli uusi ketju ja venttiilikopan tiiviste ja tietysti työt.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Re: Mittattava

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

flosse kirjoitti: Samaisella käynnillä kuulin, jotta Vehon taksihuolto-ohjelmassa on ketjun vaihtoväli määritelty, vaikkei privakäyttöön olekkaan. Muistaakseni tuo määritelty väli oli 150tkm. Mistähän moottori tietää, että kyseessä on taksikäyttö
Ihan täysi arvaus, mutta olisko niin että tyhjäkäynnillä pyörittelystä tulee merkittävä osa? Siinähän ketju pyörii ja samalla kuluu mutta kilometrejä ei tule mittariin.
C180T (S202) -99
Vastaa Viestiin