W638 Vito tietoutta
W638 Vito tietoutta
Millaisia tyyppi vikoja ko. korimallin Vitoissa? Parempi manuaalina vai automaatilla? Ruostehan nyt raiskaa miltei kaikkia alkupään malleja mutta onko muita kompastuskiviä? Saiko noita useampi kuin 3 paikkaisena vielä pakuverolla? Mikä konemalli huono ja mikä hyvä? Kiinnostunut siis kaikenlaisesta nippelitiedosta. Tuntematon mersun malli minulle toistaiseksi.
Kiitoksia jos joku malttaa avata sanaista arkkuaan.
Kiitoksia jos joku malttaa avata sanaista arkkuaan.
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: W638 Vito tietoutta
Omaa kokemusta kolmelta kuukaudelta... Sähkövaivoja, tietysti autot on yksilöitä. Omani 110D -97 ilman ylimääräisiä sähköherkkuja, kuten aapeeäs, airpäk tms. Ajolleen hyvä, veto vaan väärästä päästä Ruostehan raiskaa uudemmatkin (W639), joten ei pelkoa, jotta jäisi ilman...
Korjaamani/ vaihtamani:
- virtalukko (uusi)
- liukuoven kahva (romis)
- pimeät mittari- ja lämppärivalot (vaihdettu uudet)
- vilkku-/ pyyhkijäviiksi (uusi)
- johdot kuskin oveen (korjattu)
- kovaääniset kojetaulun päälle (uudet)
- startti (romis)
- takalasinpyyhkimen moottori (romis)
- valopesurin pumppu (romis)
- alipainelutku etuvalon takaa (korjattu)
Sitten tuossa menneillä kovemmilla pakkasilla lukkojen rasvaus. Syynä noihin edellisiin on tietysti edellisten omistajien välinpitämättömyys / "huolettomuus"
Bussimallista retkeilyauto, niin saa lisäpaikkoja pienemmällä verolla.
Korjaamani/ vaihtamani:
- virtalukko (uusi)
- liukuoven kahva (romis)
- pimeät mittari- ja lämppärivalot (vaihdettu uudet)
- vilkku-/ pyyhkijäviiksi (uusi)
- johdot kuskin oveen (korjattu)
- kovaääniset kojetaulun päälle (uudet)
- startti (romis)
- takalasinpyyhkimen moottori (romis)
- valopesurin pumppu (romis)
- alipainelutku etuvalon takaa (korjattu)
Sitten tuossa menneillä kovemmilla pakkasilla lukkojen rasvaus. Syynä noihin edellisiin on tietysti edellisten omistajien välinpitämättömyys / "huolettomuus"
Bussimallista retkeilyauto, niin saa lisäpaikkoja pienemmällä verolla.
Re: W638 Vito tietoutta
Paljonko sinulla kilometrejä mittarissa? Manuaali vai automaatti?klonksvaagen kirjoitti:Omaa kokemusta kolmelta kuukaudelta... Sähkövaivoja, tietysti autot on yksilöitä. Omani 110D -97 ilman ylimääräisiä sähköherkkuja, kuten aapeeäs, airpäk tms. Ajolleen hyvä, veto vaan väärästä päästä Ruostehan raiskaa uudemmatkin (W639), joten ei pelkoa, jotta jäisi ilman...
Korjaamani/ vaihtamani:
- virtalukko (uusi)
- liukuoven kahva (romis)
- pimeät mittari- ja lämppärivalot (vaihdettu uudet)
- vilkku-/ pyyhkijäviiksi (uusi)
- johdot kuskin oveen (korjattu)
- kovaääniset kojetaulun päälle (uudet)
- startti (romis)
- takalasinpyyhkimen moottori (romis)
- valopesurin pumppu (romis)
- alipainelutku etuvalon takaa (korjattu)
Sitten tuossa menneillä kovemmilla pakkasilla lukkojen rasvaus. Syynä noihin edellisiin on tietysti edellisten omistajien välinpitämättömyys / "huolettomuus"
Bussimallista retkeilyauto, niin saa lisäpaikkoja pienemmällä verolla.
Re: W638 Vito tietoutta
Vito 638 CDI -01 Ajettu 250tkm Ruostehan se pahin vihollinen,löytyy enempi ja vähempi ruosteisia mutta kaikissa ruostetta.
maalattu joskus kokonaan,ovien saumoissa vähän ruostetta,korjausta odottaa.Kenties parasta ajo-ominaisuudet,ajettu uusiakin
hiatsu,vw hyvin pärjää tuossa porukassa,suht hiljainen 80-120 vauhdissa,kulkee tyhjänä kevyesti 120,Karala lupaa 150 kaakkia
tarvittaessa.Talvella luistonesto on turhan herkkä,manuaalivaihteisto tuon verran ajetussa ei mitenkään jouheva,pärjäilee,ABS toimii hyvin,rutinakin hiljeni kun vaihdoin jarrunesteet.Elektroninen jarruvoiman jako,ei ongelmia,jarrut käyty läpi.Seisontajarru aika onneton.
Sivuoven laakerointi kaipaisi muutakin kuin rasvaa,toimii.Moottori tuntuu olevan kunnossa,eipä supsuttele suuttimet,eikä vihellä turbo,kannentiiviisteestäkään ei huolta.Sähköongelmatkin on ollut sen verran pieniä että on pystynyt itse korjaamaan.Lämpenee huonosti jos ei pidä eberiä päällä,vaikka on pahvi koko syylärin alalta peitossa,toisaalta kabiinissa tuon avulla rupee korvat helottamaan kovimmallakin pakkasella.Onhan tuota pikku hiljaa kunnosteltu kaikenlaistaJos on tarkoitus hommata viimeinen etuvetoinen vito nii niitä saa nyt HALVALLA,mutta jos on peukalo keskellä kämmentä ei kannata ostaa,ei niin hyvää löydy että ei ois jotain laittamista.
maalattu joskus kokonaan,ovien saumoissa vähän ruostetta,korjausta odottaa.Kenties parasta ajo-ominaisuudet,ajettu uusiakin
hiatsu,vw hyvin pärjää tuossa porukassa,suht hiljainen 80-120 vauhdissa,kulkee tyhjänä kevyesti 120,Karala lupaa 150 kaakkia
tarvittaessa.Talvella luistonesto on turhan herkkä,manuaalivaihteisto tuon verran ajetussa ei mitenkään jouheva,pärjäilee,ABS toimii hyvin,rutinakin hiljeni kun vaihdoin jarrunesteet.Elektroninen jarruvoiman jako,ei ongelmia,jarrut käyty läpi.Seisontajarru aika onneton.
Sivuoven laakerointi kaipaisi muutakin kuin rasvaa,toimii.Moottori tuntuu olevan kunnossa,eipä supsuttele suuttimet,eikä vihellä turbo,kannentiiviisteestäkään ei huolta.Sähköongelmatkin on ollut sen verran pieniä että on pystynyt itse korjaamaan.Lämpenee huonosti jos ei pidä eberiä päällä,vaikka on pahvi koko syylärin alalta peitossa,toisaalta kabiinissa tuon avulla rupee korvat helottamaan kovimmallakin pakkasella.Onhan tuota pikku hiljaa kunnosteltu kaikenlaistaJos on tarkoitus hommata viimeinen etuvetoinen vito nii niitä saa nyt HALVALLA,mutta jos on peukalo keskellä kämmentä ei kannata ostaa,ei niin hyvää löydy että ei ois jotain laittamista.
,niinpä niin.Syynä noihin edellisiin on tietysti edellisten omistajien välinpitämättömyys / "huolettomuus"
no joo juupas eipäs.... veto vaan väärästä päästä
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: W638 Vito tietoutta
Mittarilukema on 370 tkm. Itse hämmennettävä vaihteenvalitsin, eli manuaali.Haju69 kirjoitti: Paljonko sinulla kilometrejä mittarissa? Manuaali vai automaatti?
Kaverini moitti aikoinaan samaa (< omisti aikoinaan uudesta tuollaisen 108D,- 99), ei tahtonut pöperökelillä päästä pihasta liikkeelle. Omassani ei onneksi tällaista varustetta löydy...Vito123 kirjoitti:Talvella luistonesto on turhan herkkä
Re: W638 Vito tietoutta
Ei tuosta ole ollut haittaa,voihan sen kytkeä kojetaulun napista poies.ei tahtonut pöperökelillä päästä pihasta liikkeelle.
Tallainenhan tuo systeemi on:
Luistonestojärjestelmä(ASR)kytketään pois napista,eli moottorin vääntöä ei rajoiteta,eli vetävät pyörät
pääsevät pyörimään tyhjää,mutta Elektroninen luistonesto (ETS)jää toimintaan,eli luistavaa pyörää jarrutetaan,tässä on tietysti
vaarana jos pitemmän aikaa jauhattaa saattaa etujarrat ylikuumentua,yli 40km nopeudessa ei ETS kytkeydy toimintaan.
Jos ASR on toiminnassa vääntöä rajoitetaan ja samalla jarrutetaan tyhjää pyörivää pyörää,tuntuu siltä ettei se kerkee pyörähtämään tyhjää
kun jo ASR puuttuu peliin.Taasen yli 40km nopeudessa kun ETS ei ole toiminnassa ASR toiminta säilyy.
Eipä tuota poiskytkentää ole tarvinnut koettaa,ja eturenkaiden kuntohan vaikuttaa tuohon paljon.
Re: W638 Vito tietoutta
Tiedä nyt tyyppivioista mutta ... johtosarjat katkeilevat ovien välistä; keskuslukko, sähköpeilit ym. lakkaa toimimasta.Millaisia tyyppi vikoja ko. korimallin Vitoissa?
Vetoakselien suojakumit, takajarrut.
ASR / ABS pumppu.
Manuaalin vaihteensiirtovaijerit.
Lähinnä 110D kannentiivistevika mutta useimmista korjattu kestävämmällä tiivisteellä.
Cdi:ssä tietysti samat murheet kuin henkilömallien cdi moottoreissa.
Manuaalilaatikko harvemmin hajoaa, vaihteensiirron niveliä, keppiyksikkö ja vaijerit saattavat oikkuilla.Parempi manuaalina vai automaatilla?
Automaatin hajoaminen vie 638-korisen purkuautoksi.
Saiko noita useampi kuin 3 paikkaisena vielä pakuverolla?
Henkilöautosta voi helposti muuttaa matkailuautoksi jolloin max. 9-paikkainen pakun verolla.
Kestävyydeltään 108D on sama kuin 124 200D. Voimaa ei ole mutta ajeleehan sillä.Mikä konemalli huono ja mikä hyvä?
oulaistenliikenne.fi
Re: W638 Vito tietoutta
Mutta ainakin omasta puuttuu(onneksi)EGR venttiili.Cdi:ssä tietysti samat murheet kuin henkilömallien cdi moottoreissa.
Väittävät että toisissa on osassa ei,tiijä häntä.
Re: W638 Vito tietoutta
Itsellä pakettiauto kokemukset on lähinnä siinä ~90 vuosimallia oleva diesel Hiace ja sitten 2000 vuosimallia oleva Transporter 1.9 turbodieseli koneella. Miettinyt tässä oisko siitä Vitosta nyt autoksi. Tuo volkkarikaan ei liiku tuolla koneella juuri mihinkään joten laiska pakettiauto ei ole vieras käsite
Halvalla noita alkupään Vitoja näkyy olevan nyt tarjolla että silläpä tässä hieman innostuinkin.
Halvalla noita alkupään Vitoja näkyy olevan nyt tarjolla että silläpä tässä hieman innostuinkin.
Re: W638 Vito tietoutta
Olisiko niin että 112cdi:ssä on, mutta eipä se noissa aiheuta ongelmia.Mutta ainakin omasta puuttuu(onneksi)EGR venttiili.
Väittävät että toisissa on osassa ei,tiijä häntä.
Ilmamassamittaria ei Vitossa ole.
oulaistenliikenne.fi
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: W638 Vito tietoutta
Onko tuo järjestelmä kovinkin poikkeava "isoveljeen" (< lue sprinter 313CDI) verrattuna ?Vito123 kirjoitti:Lämpenee huonosti jos ei pidä eberiä päällä,vaikka on pahvi koko syylärin alalta peitossa,toisaalta kabiinissa tuon avulla rupee korvat helottamaan kovimmallakin pakkasella.
Rintterissä tarkenee, ei ole eeperiä eikä vepastoa (kaaliksin lohkolämmitin löytyy), vaikka aikoinaan Veholta väittivät, jotta pitää laittaa, kun virallisen maahantuojan uittamista sellaanen löytyy...
Re: W638 Vito tietoutta
Niin tarkoitin tuossa moottorin huonoa lämpenemistä (ilman eberiä),kabiinissa kyllä tarkenee.
Kait se tuottaa niin vähän hukkalämpöä,ja sekin lämpö siirtyy lämmityslaitteelle,
huomaa kun lämmöt on noussut 80 asteeseen ja jättää tyhjäkäynnille puhallin pienimillään
lämpömittari laskee silmissä,nousu taasen ajossa tuohon normilämpöön vie kotvan tovin.
Sen takiahan tuohon on tuo eberi laitettu jo vakiona ja nappi kojetauluun ,saa pitää päällä tai pois
moottorin ollessa käynnissä.Siinäkin on tietysti ongelmansa jos ajaa lyhyitä ajoja ja eberi on
päällä koko ajan karstottaa palopäätä.
Kait se tuottaa niin vähän hukkalämpöä,ja sekin lämpö siirtyy lämmityslaitteelle,
huomaa kun lämmöt on noussut 80 asteeseen ja jättää tyhjäkäynnille puhallin pienimillään
lämpömittari laskee silmissä,nousu taasen ajossa tuohon normilämpöön vie kotvan tovin.
Sen takiahan tuohon on tuo eberi laitettu jo vakiona ja nappi kojetauluun ,saa pitää päällä tai pois
moottorin ollessa käynnissä.Siinäkin on tietysti ongelmansa jos ajaa lyhyitä ajoja ja eberi on
päällä koko ajan karstottaa palopäätä.
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: W638 Vito tietoutta
Eikös tuo ole ihan diiselimoottorin ominaisuusVito123 kirjoitti:huomaa kun lämmöt on noussut 80 asteeseen ja jättää tyhjäkäynnille puhallin pienimillään
lämpömittari laskee silmissä,nousu taasen ajossa tuohon normilämpöön vie kotvan tovin.
Aikoinaan kipusi mersun (2232) lämpömittari "tappiin", kesken ajon. Kurvasin kohdalla oleelle huoltoasemalle kahville, auton jätin käyntiin.
Kahvikupposen jälkeen lämmöt alle 80 asteen. Syynä tuolloiseen oli jumissa olleet termostaatit (< siellä oli oikeasti kaksi).
Tämän talven "pakkasilla" myös tuo "Francon- kosto" nosti lämpöjä (jäähdytinnesteen pakkasenkesto riittämätön) ja tein samanlaisen kahvepaussin ja loppumatkan lämmöt pysyi normaalissa.
Re: W638 Vito tietoutta
Ja näköjään etujarrusatulan alaliukutappien kumeissa näkyy olevan sellainen rakenteellinen ongelma, että tuennan puolelta reikä ruostuu kumin alta, joka jumittaa sitten ajan myötä liukutapin. Puhdistus ja rasvaus renkaanvaihdon yhteydessä, niin välttyy tuolta ongelmalta.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
Re: W638 Vito tietoutta
Jarrusatulan tiivistesarja Boch/taka,Motonet 28,50€
Puuttuu ohuempi liukutappi,kuuluneekokaan sarjaan,tilasin
myös varoilta liukusarjan(14,90€) kun ei tiennyt mitä tuo tiivistesarja sisältää.
Ei olisi tarvinnut liukutappeja uusia oli uuden veroiset.Josko seuraavan kerran
tilais KL:stä saattas kumet olla paremman laatuisia,mikäli oikein ymmärsin
myydään nimellä takajarrupalan asennussarja 36,00€
Puuttuu ohuempi liukutappi,kuuluneekokaan sarjaan,tilasin
myös varoilta liukusarjan(14,90€) kun ei tiennyt mitä tuo tiivistesarja sisältää.
Ei olisi tarvinnut liukutappeja uusia oli uuden veroiset.Josko seuraavan kerran
tilais KL:stä saattas kumet olla paremman laatuisia,mikäli oikein ymmärsin
myydään nimellä takajarrupalan asennussarja 36,00€
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: W638 Vito tietoutta
Kuparitahnaa reilusti puhtaisiin liukuihin, niin ei ole vähään aikaan ongelmia odotettavissa.
Aikoinaan meni kuusi tuntia erään ruotsalaisvalmisteisen auton etujarrukenkiä irrottaessa, kun oli joku "rasvari" kasannut vaseliinin kanssa jarruja...
Aikoinaan meni kuusi tuntia erään ruotsalaisvalmisteisen auton etujarrukenkiä irrottaessa, kun oli joku "rasvari" kasannut vaseliinin kanssa jarruja...
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Re: W638 Vito tietoutta
Herätin tosi vanhan ketjun. Ollaan firmaan tarvitsemassa halpaa pakua silloin tällöin -ajoon. Meille tarjottiin 300tkm ajettua automaatti-Vitoa, jonka vaihdelaatikko on rempattu. Kone varmaankin kestää (vm. 2001) 112:ssa, mutta miten muuten? Ihme kyllä, tuossa ei ole ruostetta. Laatikkoremppa maksanut muuten 5000 euroa... Huhhuh.
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: W638 Vito tietoutta
Mulla on vähän samanlainen tilanne päällänsä...gulfstream kirjoitti:Herätin tosi vanhan ketjun. Ollaan firmaan tarvitsemassa halpaa pakua silloin tällöin -ajoon. Meille tarjottiin 300tkm ajettua automaatti-Vitoa, jonka vaihdelaatikko on rempattu. Kone varmaankin kestää (vm. 2001) 112:ssa, mutta miten muuten? Ihme kyllä, tuossa ei ole ruostetta. Laatikkoremppa maksanut muuten 5000 euroa... Huhhuh.
Nämä MB:t alkavat tosin olla jo nähtyä/tuttua kauraa, niin hyvässä kuin pahassakin
Automaatti houkuttelee myös, tosin laatikoiden kestävyyksistä tms. ei juurikaan hajua saati kokemusta.
Olisihan näitä valmistajia muitakin huru ja mykket, mutta mutta...??
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------