722.6 automaatti ja turbiini
722.6 automaatti ja turbiini
Hei,
On hieman ongelmia 722.6 sähkölaatikon ja turbiinin kanssa.
Laatikko vaihtaa huonosti (nykäisee) 1-2:le. lisäksi toisinaa tuntuu kova ravistus laatikossa, aivan kuin renkaiden tasapainoitus olisi todella pielessä. Jos vaihtaa pienemmälle ravistus kasvaa..
*kertoo että turbiinin lukitusventtiili ottaa liikaa kuormaa.
Autoon (w220 400cdi) on tehty seuraavat toimenpiteet
-laatikon sähköhydraulinen yksikkö on puhdistettu ja tarkistettu
-sähkölevy, kyb venttiili, sähköjen ulostulo töpselin holkki vaihdettu
-huuhteluhuolto tehty
-Laatikon ohjausboxi putsattu, oli päässyt vähän öljyä.
Olenko ymmärtänyt oikein? vaihteen vaihdossa 1-2:le tapahtuu luistaminen turbiinin sisällä olevalla kytkimellä, samalla kytkimellä tapahtuu myös luistaminen liikkeelle lähdössä (S-asetuksilla).
* ehdottaa uuden ohjainboxin tai softan vaihtamista, itse epäilen turbiinia..
Autosta vielä senverran että on lastutettu, ja vääntö on kasvanut rajusti.
Onko kenelläkään kokemuksia tai hyviä vinkkejä? arvostaisin niitä suuresti
On hieman ongelmia 722.6 sähkölaatikon ja turbiinin kanssa.
Laatikko vaihtaa huonosti (nykäisee) 1-2:le. lisäksi toisinaa tuntuu kova ravistus laatikossa, aivan kuin renkaiden tasapainoitus olisi todella pielessä. Jos vaihtaa pienemmälle ravistus kasvaa..
*kertoo että turbiinin lukitusventtiili ottaa liikaa kuormaa.
Autoon (w220 400cdi) on tehty seuraavat toimenpiteet
-laatikon sähköhydraulinen yksikkö on puhdistettu ja tarkistettu
-sähkölevy, kyb venttiili, sähköjen ulostulo töpselin holkki vaihdettu
-huuhteluhuolto tehty
-Laatikon ohjausboxi putsattu, oli päässyt vähän öljyä.
Olenko ymmärtänyt oikein? vaihteen vaihdossa 1-2:le tapahtuu luistaminen turbiinin sisällä olevalla kytkimellä, samalla kytkimellä tapahtuu myös luistaminen liikkeelle lähdössä (S-asetuksilla).
* ehdottaa uuden ohjainboxin tai softan vaihtamista, itse epäilen turbiinia..
Autosta vielä senverran että on lastutettu, ja vääntö on kasvanut rajusti.
Onko kenelläkään kokemuksia tai hyviä vinkkejä? arvostaisin niitä suuresti
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Staarilla olisi syytä tutkia laatikon/ ( turbiinin ) ja ohjainlaitteen ym. ym. ym. toimintaa, muuten menee arpapeliksi.
Ajonaikaisen vedoksen kun suorittaa, alkaa viat selviämään.
Ajonaikaisen vedoksen kun suorittaa, alkaa viat selviämään.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
OK.
Kiitos vinkistä
Lisätään vielä sen verran "ominaisuuksiin" että moottorijarrutuksessa ennen pysähtymistä tuntuu lievä ravistus, juuri
ennen kytkimen irroitusta..
Kiitos vinkistä
Lisätään vielä sen verran "ominaisuuksiin" että moottorijarrutuksessa ennen pysähtymistä tuntuu lievä ravistus, juuri
ennen kytkimen irroitusta..
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
*:n päähän luistoa tarkastelemaan...
Turbiiniin viittaa, mutta voihan tietysti 400cdin moottorin tasapainoakseli olla hypännyt paikoiltaan. Myös *:lla tarkastettavissa.
Rallattaako ketju kylmän käynnistyksen jälkeen parin sekunnin ajan?
Jos rallattaa, niin jakopään remontti edessä.
Rollen Tähtihuoltoon yhteyttä Hki Vartsikassa (kun Hki seudulla näytät olevan).
Ovat monia jakopäitä rakentaneet... Tietää/osaa mitä tuleman pitää.
Turbiininki saavat vaihdettua jos siitä on kysymys.
Tekevät taatusti oikean diagnoosin ongelmaasi.
Turbiiniin viittaa, mutta voihan tietysti 400cdin moottorin tasapainoakseli olla hypännyt paikoiltaan. Myös *:lla tarkastettavissa.
Rallattaako ketju kylmän käynnistyksen jälkeen parin sekunnin ajan?
Jos rallattaa, niin jakopään remontti edessä.
Rollen Tähtihuoltoon yhteyttä Hki Vartsikassa (kun Hki seudulla näytät olevan).
Ovat monia jakopäitä rakentaneet... Tietää/osaa mitä tuleman pitää.
Turbiininki saavat vaihdettua jos siitä on kysymys.
Tekevät taatusti oikean diagnoosin ongelmaasi.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Kiitos vastauksesta.
Jakopää on tehty noin vuosi sitten, silloin uusittiin kaikki, ei pelkästään 1kpl. laahain/ohjuri + kiristäjä.
Kyseessä on harraste auto, millä hoidetaan myös työmatkat (paljon), joten korjaukset/kin mielellään teen itse.
*:n käyttäjänä olen aloittelija, joten täytyy jatkaa opettelua, tai kääntyä osaavamman puoleen
Kallistun vahvasti turbiinin puoleen.
Osaako kukaan vastata turbiinin kytkimen toimintaan, tai siis päättelyihini sen toiminnasta?
Onko kukaan purkanut turbiinia?
Onko turbiinin kytkimen "kello tai kehä" samanlainen kuten esim. vaihteiston K1 tai K2 kytkimien?
Ajattelin että jos "kello" on kulunut urille esim. huonojen öljyjen takia, vaatisiko silloin enemmän voimaa irroittamiseen
Vastauksista olisin hyvin kiitollinen
Jakopää on tehty noin vuosi sitten, silloin uusittiin kaikki, ei pelkästään 1kpl. laahain/ohjuri + kiristäjä.
Kyseessä on harraste auto, millä hoidetaan myös työmatkat (paljon), joten korjaukset/kin mielellään teen itse.
*:n käyttäjänä olen aloittelija, joten täytyy jatkaa opettelua, tai kääntyä osaavamman puoleen
Kallistun vahvasti turbiinin puoleen.
Osaako kukaan vastata turbiinin kytkimen toimintaan, tai siis päättelyihini sen toiminnasta?
Onko kukaan purkanut turbiinia?
Onko turbiinin kytkimen "kello tai kehä" samanlainen kuten esim. vaihteiston K1 tai K2 kytkimien?
Ajattelin että jos "kello" on kulunut urille esim. huonojen öljyjen takia, vaatisiko silloin enemmän voimaa irroittamiseen
Vastauksista olisin hyvin kiitollinen
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Ei ei.
Tuon näköinen vehje se on. Nuo kaks lautasta pyörii vastakkain ja vatkaa öljyä niin että ottavat sen öljyn välityksellä kiinni toisiinsa.
Tuon näköinen vehje se on. Nuo kaks lautasta pyörii vastakkain ja vatkaa öljyä niin että ottavat sen öljyn välityksellä kiinni toisiinsa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Kiitos kuvasta.
Kyllä mielestäni 722.6 laatikon turbiinissa on "kytkinlevyt"
Lähettämäsi kuva on varmaankin jenkkiturbiinista?
Kyllä mielestäni 722.6 laatikon turbiinissa on "kytkinlevyt"
Lähettämäsi kuva on varmaankin jenkkiturbiinista?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Vika on aika usein muualla siinä systeemisä kuin itse turbinissaTerkele kirjoitti:Kiitos kuvasta.
Kyllä mielestäni 722.6 laatikon turbiinissa on "kytkinlevyt"
Lähettämäsi kuva on varmaankin jenkkiturbiinista?
(joka on kasattu hitsaamalla, auki sen saa sorvissa kasaan päin onkin sitten tarkempi juttu)
Usein se vika on siinä venttili koneistossa, turbin lukon solenoidissa, TUC/sen ohjelmassa, moottorin puolella,
Ilmamassa mittarissa, ohjelmassa"mihin viitta tärinä"
Pistä *:rin piuha kiinni ja laatikon mittaus arvoista tutkaile mitä siellä tapahtuu,
Jos ei selken niin somerolle sieltä kautta selkenee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Omassa w210 320cdi:ssä oli myös jyristys/täristys ongelmaa vedätettäessä. Oire poistui laatikon adaptaation nollauksella.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Jos seuraat moottorijarrutuksessa kierroslukumittaria niin seilaako kierrokset, ohjelmahan pyrkii pitämään kierrokset 700.Terkele kirjoitti:OK.
Kiitos vinkistä
Lisätään vielä sen verran "ominaisuuksiin" että moottorijarrutuksessa ennen pysähtymistä tuntuu lievä ravistus, juuri
ennen kytkimen irroitusta..
Tuosta ravistuksesta, tuleeko se siinä vaiheessa kun auto on pysähtymäisillään, nykäyksen jälkeen auto alkaa vetää kovempaa eteenpäin?
Miten kovaa auto kulkee D päällä ilman kaasua?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Kiitos taas vastauksista
Yritän tutkailla starilla mitä siellä tapahtuu, mutta näin "perstuntumalla" tuntuisi että ongelma on kytkimen aukeamisessa,
liikaa luistoa turbiinissa ei kiihdyttäessä ole.
Adaptiotiedot on nollattu ja uudet ajettu *:n kanssa, myös turbiinille.
Kierrokset eivät seilaa moottorijarrussa eikä tasaisella vedolla.
Tärinän huomaa moottorijarrussa noin 1200-800rpm, 1. ja 2. vaihteella juuri ennen pysähtymistä.
Aukeaako turbiinin kytkin jo 2. vaihteella noin 800 rpm?
D päällä ryömii hiljaa eteenpäin, en ole kiinnittänyt huomiota että siinä mikään olisi muuttunut, mutta kokeilen heti kun
pääsen ratintaakse (nyt flunssassa).
Kyseessä voisi olla myös laatikon ohjauksen softa vika, kuten jo mainitsin.
Päivittääkö joku softia 722.6 laatikkoon? Marmoritiskillä ei.
Turbiinin avaaminen ei kait ole ongelma, mutta sen tasapainottaminen kotikonstein saattaa olla aika haasteellista
Yritän tutkailla starilla mitä siellä tapahtuu, mutta näin "perstuntumalla" tuntuisi että ongelma on kytkimen aukeamisessa,
liikaa luistoa turbiinissa ei kiihdyttäessä ole.
Adaptiotiedot on nollattu ja uudet ajettu *:n kanssa, myös turbiinille.
Kierrokset eivät seilaa moottorijarrussa eikä tasaisella vedolla.
Tärinän huomaa moottorijarrussa noin 1200-800rpm, 1. ja 2. vaihteella juuri ennen pysähtymistä.
Aukeaako turbiinin kytkin jo 2. vaihteella noin 800 rpm?
D päällä ryömii hiljaa eteenpäin, en ole kiinnittänyt huomiota että siinä mikään olisi muuttunut, mutta kokeilen heti kun
pääsen ratintaakse (nyt flunssassa).
Kyseessä voisi olla myös laatikon ohjauksen softa vika, kuten jo mainitsin.
Päivittääkö joku softia 722.6 laatikkoon? Marmoritiskillä ei.
Turbiinin avaaminen ei kait ole ongelma, mutta sen tasapainottaminen kotikonstein saattaa olla aika haasteellista
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Tuo turbiini, eli siis momentinmuunnin, toimii sillä nestekierrolla siellä momentinmuuntimen sisällä. Kaikki kytkimen luisto siis perustuu tuohon nestevirtaukseen.Terkele kirjoitti:Hei,
On hieman ongelmia 722.6 sähkölaatikon ja turbiinin kanssa.
Laatikko vaihtaa huonosti (nykäisee) 1-2:le. lisäksi toisinaa tuntuu kova ravistus laatikossa, aivan kuin renkaiden tasapainoitus olisi todella pielessä. Jos vaihtaa pienemmälle ravistus kasvaa..
*kertoo että turbiinin lukitusventtiili ottaa liikaa kuormaa.
Autoon (w220 400cdi) on tehty seuraavat toimenpiteet
-laatikon sähköhydraulinen yksikkö on puhdistettu ja tarkistettu
-sähkölevy, kyb venttiili, sähköjen ulostulo töpselin holkki vaihdettu
-huuhteluhuolto tehty
-Laatikon ohjausboxi putsattu, oli päässyt vähän öljyä.
Olenko ymmärtänyt oikein? vaihteen vaihdossa 1-2:le tapahtuu luistaminen turbiinin sisällä olevalla kytkimellä, samalla kytkimellä tapahtuu myös luistaminen liikkeelle lähdössä (S-asetuksilla).
* ehdottaa uuden ohjainboxin tai softan vaihtamista, itse epäilen turbiinia..
Autosta vielä senverran että on lastutettu, ja vääntö on kasvanut rajusti.
Onko kenelläkään kokemuksia tai hyviä vinkkejä? arvostaisin niitä suuresti
Sitä kytkinlevyä siellä momentimuuntimen sisällä kutsutaan tavallisesti turbiinin lukoksi, ja se ei saa luistaa, muutoin vaihteisto täristää.
Pikaisesti netistä katsomalla ongelmaksi esitettiin (muun muassa) turbiinin lukitusventtiilin rungon kulumista.
Tällaisen "korjaussarjan" löysin netistä:
http://transmissiontechnologies.com/722 ... ckage.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Minusta taas turbiini ei mene missään kohtaa yhdeksi puuksi vaan luistoa on aina olemassa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Turbiinin lukko lukittuu ainoastaa 4. ja 5. vaihteilla "suuremmilla" kierroksilla (itsellä lukittuu 1700rpm ylöspäin).
Turbiinin lukkoa ohjaa TCC-luisti, mitä taasen ohjaa sähköinen solenoidi KUB.
Lukko siis luistaa tai on auki 1-3 vaihteilla... Jollain vuosimalleilla (softilla) saattaa lukkiutua kikdownin aikana (epäily)
Se miksi turbiini tuntuu, että lukko jäisi päälle, johtuu todennäköisesti sen "lukon" mäntäkammion "mömmööntymisestä". Tarkoittaa sitä, että sinne sisälle on ajan saatossa päässyt likaa, joka estää lukon männän palautumisen. Sen kammion puhdistaminen onkin sitten vaikeampi juttu.
Itse olen tehnyt aputyökalun, jolla voin "lutkuttaa" puhdasta öljyä edestakaisin mältä kammioon.
Auttaa hiukan, mutta ei pitkäikäinen ratkaisu:(
Se miksi Lukon kitkapinnat alkavat luistamaan (ohjautuu väärin), voi olla myös pienen pienen O-renkaan vuotaminen turbiinin sisällä. Ko. tiiviste tiivistää akselin sinne lukon työkammioon. Kun paine karkaa, niin lukko ei kytkeydy täydellä voimalla.
Tossa infooo...:
http://www.sonnax.com/publications/conv ... der-part-i" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo korjaussarja superiolta on hyvä... Turbiini alkaa toimimaan tarkemmin. Kammiopaineet korjaantuvat.
Itse vaihdoin eilen omastani solenoidien käskypaineen jousen, joka näin lyhyen koeajon jälkeen vaikuttaa auttavan KUB-venttiilin tarkempaan toimintaan.
Turbiinin lukkoa ohjaa TCC-luisti, mitä taasen ohjaa sähköinen solenoidi KUB.
Lukko siis luistaa tai on auki 1-3 vaihteilla... Jollain vuosimalleilla (softilla) saattaa lukkiutua kikdownin aikana (epäily)
Se miksi turbiini tuntuu, että lukko jäisi päälle, johtuu todennäköisesti sen "lukon" mäntäkammion "mömmööntymisestä". Tarkoittaa sitä, että sinne sisälle on ajan saatossa päässyt likaa, joka estää lukon männän palautumisen. Sen kammion puhdistaminen onkin sitten vaikeampi juttu.
Itse olen tehnyt aputyökalun, jolla voin "lutkuttaa" puhdasta öljyä edestakaisin mältä kammioon.
Auttaa hiukan, mutta ei pitkäikäinen ratkaisu:(
Se miksi Lukon kitkapinnat alkavat luistamaan (ohjautuu väärin), voi olla myös pienen pienen O-renkaan vuotaminen turbiinin sisällä. Ko. tiiviste tiivistää akselin sinne lukon työkammioon. Kun paine karkaa, niin lukko ei kytkeydy täydellä voimalla.
Tossa infooo...:
http://www.sonnax.com/publications/conv ... der-part-i" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo korjaussarja superiolta on hyvä... Turbiini alkaa toimimaan tarkemmin. Kammiopaineet korjaantuvat.
Itse vaihdoin eilen omastani solenoidien käskypaineen jousen, joka näin lyhyen koeajon jälkeen vaikuttaa auttavan KUB-venttiilin tarkempaan toimintaan.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Kiitos.
Olin aikaisemmin katsellut sonnax:n vastaavaa venttiilien korjaus sarjaa.
Tuo saattaisi korjata ongelman, tai ainakin kannattaa kokeilla.
Lähetin postia "savu koiralle" ja kysyin lähettääkö ja millä hinnalla.
Nykyinen venttiilikoneisto on purettu ja putsattu erittäin hyvin, enkä kasatessa huomannut että mikään venttiili olisi väljä..
Tosin ei kait siellä tarvitse isoa "välystä" olla, kun ongelmat jo alkavat.
Se vika kyllä sieltä löydetään
Sen verran vielä taustoja että, autossa on jo toinen laatikko + turbiini menossa. Alkuperäinen on purettuna varastossa.
Laatikot ovat identtisiä.
Alkuperäinen turbiini lähtee nyt huoltoon ja vahvistettavaksi, ihan tulevaisuutta varten.
Se laatikon softa vielä mietityttää, onko todella niin että on marmoritiskiltä tilattava uusi boxi uudella softalla?
Ja jos PK.seudulla on joku kokenut *:n käyttäjä joka haluaisi lähteä ilta-ajelulle, viestiä kiitos.
[/quote]
Tuo turbiini, eli siis momentinmuunnin, toimii sillä nestekierrolla siellä momentinmuuntimen sisällä. Kaikki kytkimen luisto siis perustuu tuohon nestevirtaukseen.
Sitä kytkinlevyä siellä momentimuuntimen sisällä kutsutaan tavallisesti turbiinin lukoksi, ja se ei saa luistaa, muutoin vaihteisto täristää.
Pikaisesti netistä katsomalla ongelmaksi esitettiin (muun muassa) turbiinin lukitusventtiilin rungon kulumista.
Tällaisen "korjaussarjan" löysin netistä:
http://transmissiontechnologies.com/722 ... ckage.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]
Olin aikaisemmin katsellut sonnax:n vastaavaa venttiilien korjaus sarjaa.
Tuo saattaisi korjata ongelman, tai ainakin kannattaa kokeilla.
Lähetin postia "savu koiralle" ja kysyin lähettääkö ja millä hinnalla.
Nykyinen venttiilikoneisto on purettu ja putsattu erittäin hyvin, enkä kasatessa huomannut että mikään venttiili olisi väljä..
Tosin ei kait siellä tarvitse isoa "välystä" olla, kun ongelmat jo alkavat.
Se vika kyllä sieltä löydetään
Sen verran vielä taustoja että, autossa on jo toinen laatikko + turbiini menossa. Alkuperäinen on purettuna varastossa.
Laatikot ovat identtisiä.
Alkuperäinen turbiini lähtee nyt huoltoon ja vahvistettavaksi, ihan tulevaisuutta varten.
Se laatikon softa vielä mietityttää, onko todella niin että on marmoritiskiltä tilattava uusi boxi uudella softalla?
Ja jos PK.seudulla on joku kokenut *:n käyttäjä joka haluaisi lähteä ilta-ajelulle, viestiä kiitos.
[/quote]
Tuo turbiini, eli siis momentinmuunnin, toimii sillä nestekierrolla siellä momentinmuuntimen sisällä. Kaikki kytkimen luisto siis perustuu tuohon nestevirtaukseen.
Sitä kytkinlevyä siellä momentimuuntimen sisällä kutsutaan tavallisesti turbiinin lukoksi, ja se ei saa luistaa, muutoin vaihteisto täristää.
Pikaisesti netistä katsomalla ongelmaksi esitettiin (muun muassa) turbiinin lukitusventtiilin rungon kulumista.
Tällaisen "korjaussarjan" löysin netistä:
http://transmissiontechnologies.com/722 ... ckage.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Kiitosjvk210cdi kirjoitti:Turbiinin lukko lukittuu ainoastaa 4. ja 5. vaihteilla "suuremmilla" kierroksilla (itsellä lukittuu 1700rpm ylöspäin).
Turbiinin lukkoa ohjaa TCC-luisti, mitä taasen ohjaa sähköinen solenoidi KUB.
Lukko siis luistaa tai on auki 1-3 vaihteilla... Jollain vuosimalleilla (softilla) saattaa lukkiutua kikdownin aikana (epäily)
Se miksi turbiini tuntuu, että lukko jäisi päälle, johtuu todennäköisesti sen "lukon" mäntäkammion "mömmööntymisestä". Tarkoittaa sitä, että sinne sisälle on ajan saatossa päässyt likaa, joka estää lukon männän palautumisen. Sen kammion puhdistaminen onkin sitten vaikeampi juttu.
Itse olen tehnyt aputyökalun, jolla voin "lutkuttaa" puhdasta öljyä edestakaisin mältä kammioon.
Auttaa hiukan, mutta ei pitkäikäinen ratkaisu:(
Se miksi Lukon kitkapinnat alkavat luistamaan (ohjautuu väärin), voi olla myös pienen pienen O-renkaan vuotaminen turbiinin sisällä. Ko. tiiviste tiivistää akselin sinne lukon työkammioon. Kun paine karkaa, niin lukko ei kytkeydy täydellä voimalla.
Tossa infooo...:
http://www.sonnax.com/publications/conv ... der-part-i" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo korjaussarja superiolta on hyvä... Turbiini alkaa toimimaan tarkemmin. Kammiopaineet korjaantuvat.
Itse vaihdoin eilen omastani solenoidien käskypaineen jousen, joka näin lyhyen koeajon jälkeen vaikuttaa auttavan KUB-venttiilin tarkempaan toimintaan.
Siitä turbiinin lukittumisesta/toiminnasta taisi olla paljonkin juttua "pontewa paawo" keskustelussa
Voin kuvitella miten paljos turbiinin sisälle jää likaa, kun venttiili koneistokin on paljon ajetuilla öljyillä hirvittävässä kunnossa.
Wis neuvoo että puhtauden olisi oltava "leikkaus sali" luokkaa.
Kuten sanoin, turbiini lähtee nyt huoltoon, ja korjaussarj tilaukseen.
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Pistä yv käyttäjälle CDI203Terkele kirjoitti: Ja jos PK.seudulla on joku kokenut *:n käyttäjä joka haluaisi lähteä ilta-ajelulle, viestiä kiitos.
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Joo sinne menee likaa, joka ei pääse ulos mitenkään. On kuin separaattori, joka heittää lian ulkokehälle... Juuri sille männän liukupinnalle.Terkele kirjoitti:Voin kuvitella miten paljos turbiinin sisälle jää likaa, kun venttiili koneistokin on paljon ajetuilla öljyillä hirvittävässä kunnossa.
Wis neuvoo että puhtauden olisi oltava "leikkaus sali" luokkaa.
Kuten sanoin, turbiini lähtee nyt huoltoon, ja korjaussarj tilaukseen.
Itse teetin turbiinini Repconissa.
Laittoi sinne sisälle Sonnaxin korjaussarjan, jossa on "palautusjouset" jotka jaksavat vapauttaa lukon, vaikka vähän likaakin olisi
Joo turbiinin saa helposti sorvattua auki.
Se onkin sitten haastavampi tehtävä hitsata se kiinni niin, että painelaakerille jää juuri oikea välys. Hitsausaumalla kun on taipumusta krympätä kiinni jäähtyessää. Ja siitä kun ei autotallissa onnistu selviytymään
Tasapaino ei MB:n turbiinissa ole ongelma, kun on alkujaa tarkasti tehty.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
No-Niin.
Vanha turbiini pakattu ja lähtee ma. huoltoon/vahvistukseen.
SmokeDog:ta valve body sarja tilattu..
Jos ei näillä parane, niin sitten mietitään lisää
Vanha turbiini pakattu ja lähtee ma. huoltoon/vahvistukseen.
SmokeDog:ta valve body sarja tilattu..
Jos ei näillä parane, niin sitten mietitään lisää
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
morjens itselläni samallainen 400 cdi ja oli samallainen vaihteisto ongelma ostin autoni turbiini räjähtäneenä, turbiinin vaihdon ja vaihteiston pesun jälkeen ei silti vaihteisto toiminut kunnolla, minulla syy oli että vaihteistoöljyn lauhutin oli mennyt tukkoon hajonneen turbiinin rojuista..!!
S212 220e-10 w108 280se 4.5 -73 w126 560sec-87 W124 230E-91 Smart fortfo capriolet-01
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Joo jos on vähääkn epäilyä, että järjestelmään olisi jäänyt irto kamaa, niin kannattaa tuunata ylimääräinen öljynsuodatin (separaattori) öljyn paluuletkun väliin. Kaikkea irtoroinaa ei sieltä lauhduttimesta ja putkista tahdo koskaan saada pois.pelevi kirjoitti:morjens itselläni samallainen 400 cdi ja oli samallainen vaihteisto ongelma ostin autoni turbiini räjähtäneenä, turbiinin vaihdon ja vaihteiston pesun jälkeen ei silti vaihteisto toiminut kunnolla, minulla syy oli että vaihteistoöljyn lauhutin oli mennyt tukkoon hajonneen turbiinin rojuista..!!
On monta kertaa tullut vastaan, että käytettyä turbiinia EI kannata koskaan hankkia, ellei ole tutun autosta, niin ettei oo montaa viikkoa tallin nurkassa ollut...
Korjattu turbiini kun maksaa noin 500-600 euroa Repcomilla. Ja sieltä saa myös vahvistettuja ihan aikusten oikeesti hyviä!
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Tässä ketjussa tuntuu olevan useampikin osaaja. Velipojalla on 311cdi w906 -09vm ja valoihin pysätessä ja pitäessä jarrua pohjassa auto tukehtuu ja sammuu ellei heitä N päälle. Korjaamolla olivat melkein varmoja, että momentinmuunnin?? Mitäs te sanotte? Staria ei ole eikä ole koko kaupungissakaan (ainakaan osaavaa käyttäjää)
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Mikä kaupunki,NRajis kirjoitti:Tässä ketjussa tuntuu olevan useampikin osaaja. Velipojalla on 311cdi w906 -09vm ja valoihin pysätessä ja pitäessä jarrua pohjassa auto tukehtuu ja sammuu ellei heitä N päälle. Korjaamolla olivat melkein varmoja, että momentinmuunnin?? Mitäs te sanotte? Staria ei ole eikä ole koko kaupungissakaan (ainakaan osaavaa käyttäjää)
villi veikkaus voi olla myös turbinlukon ohjaus solenoidi tai muuten sen ohjaus
jos on turbin niin repcon(tulee parempi kuin tehtaan jäljiltä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Pori. Kyb ja öljyt vaihdettu. Ja kuulemma oli hetken parempi eikä tarvinnut pysätessä kikkailla, mutta taas mennyt huonoksi.CDI203 kirjoitti:Mikä kaupunki,NRajis kirjoitti:Tässä ketjussa tuntuu olevan useampikin osaaja. Velipojalla on 311cdi w906 -09vm ja valoihin pysätessä ja pitäessä jarrua pohjassa auto tukehtuu ja sammuu ellei heitä N päälle. Korjaamolla olivat melkein varmoja, että momentinmuunnin?? Mitäs te sanotte? Staria ei ole eikä ole koko kaupungissakaan (ainakaan osaavaa käyttäjää)
villi veikkaus voi olla myös turbinlukon ohjaus solenoidi tai muuten sen ohjaus
jos on turbin niin repcon(tulee parempi kuin tehtaan jäljiltä)
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
NRajis kirjoitti:Pori. Kyb ja öljyt vaihdettu. Ja kuulemma oli hetken parempi eikä tarvinnut pysätessä kikkailla, mutta taas mennyt huonoksi.CDI203 kirjoitti:Mikä kaupunki,NRajis kirjoitti:Tässä ketjussa tuntuu olevan useampikin osaaja. Velipojalla on 311cdi w906 -09vm ja valoihin pysätessä ja pitäessä jarrua pohjassa auto tukehtuu ja sammuu ellei heitä N päälle. Korjaamolla olivat melkein varmoja, että momentinmuunnin?? Mitäs te sanotte? Staria ei ole eikä ole koko kaupungissakaan (ainakaan osaavaa käyttäjää)
villi veikkaus voi olla myös turbinlukon ohjaus solenoidi tai muuten sen ohjaus
jos on turbin niin repcon(tulee parempi kuin tehtaan jäljiltä)
Siis sillä solenoidin vaihdolla parani hetkeksi
ja palautui taas yhtä huonoksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Juuri näin. Korjaamolla epäilivät että olisi ollut vääränlaiset öljytkin.CDI203 kirjoitti:NRajis kirjoitti:Pori. Kyb ja öljyt vaihdettu. Ja kuulemma oli hetken parempi eikä tarvinnut pysätessä kikkailla, mutta taas mennyt huonoksi.CDI203 kirjoitti:Mikä kaupunki,NRajis kirjoitti:Tässä ketjussa tuntuu olevan useampikin osaaja. Velipojalla on 311cdi w906 -09vm ja valoihin pysätessä ja pitäessä jarrua pohjassa auto tukehtuu ja sammuu ellei heitä N päälle. Korjaamolla olivat melkein varmoja, että momentinmuunnin?? Mitäs te sanotte? Staria ei ole eikä ole koko kaupungissakaan (ainakaan osaavaa käyttäjää)
villi veikkaus voi olla myös turbinlukon ohjaus solenoidi tai muuten sen ohjaus
jos on turbin niin repcon(tulee parempi kuin tehtaan jäljiltä)
Siis sillä solenoidin vaihdolla parani hetkeksi
ja palautui taas yhtä huonoksi
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Mitä tuo kierrosten seilaaminen tarkoittaa, missä vika? Mulla on sitä oirettaJolle kirjoitti:Jos seuraat moottorijarrutuksessa kierroslukumittaria niin seilaako kierrokset, ohjelmahan pyrkii pitämään kierrokset 700.Terkele kirjoitti:OK.
Kiitos vinkistä
Lisätään vielä sen verran "ominaisuuksiin" että moottorijarrutuksessa ennen pysähtymistä tuntuu lievä ravistus, juuri
ennen kytkimen irroitusta..
Tuosta ravistuksesta, tuleeko se siinä vaiheessa kun auto on pysähtymäisillään, nykäyksen jälkeen auto alkaa vetää kovempaa eteenpäin?
Miten kovaa auto kulkee D päällä ilman kaasua?
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Mikäs tekee sellaisten kun kylmänä kaikki toimii hyvin, mutta kun vaihteisto on lämmin ja lämpötila näyttää 87 astetta niin alkaa luistamaan. Vaihteistoöljyt vaihdettu ja öljyä on oikea määrä.tai vähän yli.
Pari kertaa tehnyt jo sillai että ei meinaa lähteä edes paikaltaan liikkeelle kun luistaa niin paljon.
Auto w163 400cdi
Pari kertaa tehnyt jo sillai että ei meinaa lähteä edes paikaltaan liikkeelle kun luistaa niin paljon.
Auto w163 400cdi
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
mikzaa kirjoitti: ↑La 06.02.2021 17:17 Mikäs tekee sellaisten kun kylmänä kaikki toimii hyvin, mutta kun vaihteisto on lämmin ja lämpötila näyttää 87 astetta niin alkaa luistamaan. Vaihteistoöljyt vaihdettu ja öljyä on oikea määrä.tai vähän yli.
Pari kertaa tehnyt jo sillai että ei meinaa lähteä edes paikaltaan liikkeelle kun luistaa niin paljon.
Auto w163 400cdi
Huomasin vielä sellaisen kun ajelin Stari kiinni autossa että momentinmuuntimen lukituskytkimen tila Kohdassa lukee koko ajan kun ajaa että luistaa. Ja sitten kohdissa kytkettävä vaihde ja vaihde nyt lukee molemmissa että ei uskottava. Mikäs tällaisen tekee ?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 722.6 automaatti ja turbiini
Monikin vika,mikzaa kirjoitti: ↑La 06.02.2021 17:35mikzaa kirjoitti: ↑La 06.02.2021 17:17 Mikäs tekee sellaisten kun kylmänä kaikki toimii hyvin, mutta kun vaihteisto on lämmin ja lämpötila näyttää 87 astetta niin alkaa luistamaan. Vaihteistoöljyt vaihdettu ja öljyä on oikea määrä.tai vähän yli.
Pari kertaa tehnyt jo sillai että ei meinaa lähteä edes paikaltaan liikkeelle kun luistaa niin paljon.
Auto w163 400cdi
Huomasin vielä sellaisen kun ajelin Stari kiinni autossa että momentinmuuntimen lukituskytkimen tila Kohdassa lukee koko ajan kun ajaa että luistaa. Ja sitten kohdissa kytkettävä vaihde ja vaihde nyt lukee molemmissa että ei uskottava. Mikäs tällaisen tekee ?
mitäs vikoja *:ri löytää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659