w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Julmis »

Allekirjoituksen mukainen autossa SBC-pumppu "kurnuttaa" lähes jatkuvasti.

Elikkä SBC-pumppu starttaa lähes aina kun ovia avaa tai kauko-ohjaimella avaa ovet varsinkin jos on auto seissyt yli 5min sammuksissa ja muutenkin ajossa kuuluu pumppu käyvän vähänväliä. Ei ole vielä tullut vikakoodeja näytölle saakka, mutta arvatenkin pian tulee...

Mistä voisi alkaa etsimään vikaa? Vuotoja ei näy ainakaan päälle päin. Onko tuo paineakku vaihdettavissa ja onko niitä yleensäkkään rikkoontunut?

Edit. Muikkasin otsikko sopivammaksi
Viimeksi muokannut Julmis, Ma 13.08.2012 21:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja kari v »

SBC-jarrujen kuuluukin äännellä. Jarrut säätää itseään aika usein. Mm. aina kun oven avaa pidemmän seisonnan jälkeen, myös ajossa joka 7:nen jarrun polkaisun jälkeen ja aina kun järjestelmä "haistelee", että on ns.väljää jarrupalojen ja levyn välissä. Eli sulla on jarrut silloin kunnossa kun ne jurnuttelee... :thumbup:
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Julmis »

kari v kirjoitti:SBC-jarrujen kuuluukin äännellä. Jarrut säätää itseään aika usein. Mm. aina kun oven avaa pidemmän seisonnan jälkeen, myös ajossa joka 7:nen jarrun polkaisun jälkeen ja aina kun järjestelmä "haistelee", että on ns.väljää jarrupalojen ja levyn välissä. Eli sulla on jarrut silloin kunnossa kun ne jurnuttelee... :thumbup:
Näinhän se nornmaalisti on mutta nyt pumppu hurisee varmaan 10 kertaa normaalia tiheämmin.

Esimerkki, avaan ovet kaukosäätimellä aamulla, pumppu pärähtää käyntiin (pyörii noin 5sek), istahdan autoon ja painan jarrun pohjaan ja starttaan ->pumppu käyntiin, peruutan katoksesta ja käännän auton ja taas pumppu käyntiin...
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Ipofish
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 06.02.2012 17:50

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Ipofish »

Itselläni myös 2003 w211 e270 mittarissa 275tkm, pumppu alkanut ääntelehtii "enemmän" kuin alussa kuin sen ostin, 2.5kk omistanut vasta. Eilen kotiin tullessa kun pihaportit aukasin niin näytössä oli teksti "service brake, visit workshop", alkoi hieman v!ituttaa. olin lukassu että on kyse sbc-yksikön "halvasta" vaihdosta.
Tekstiä ei näkynyt kun 10 min päästä pysähtymisestä lähin takas liikenteesen(häiriö???)
Ilmeisisti pitää viedä piuhan päähän tarkastuttamaan asia. Mites kun näin vähän aikaa vasta auton omistanu, onko autoliikkeellä jotain vastuuta tälläsestä asiasta kuitenkin 2500 tonnin viasta mahdollisesti kyse jos takuu ei korvaa asiaa...??? 3 kuukauttako se liikkeen vakuutus kattaaa viat?
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Eikös niissä oo pitkä tehtaan takuu.
Käyppä Veholla, ja oo asiallisen kova.
Tietysti autoliikkeellä, joka sen myi on vastuu ko. Asiassa..
Eli se hoitaa sen, vaikka menisikin tehtaan takuuseen.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllähän myyjä liikkeellä on vastuu tuossa takuu asiassa. Vie tosiaan johonkin *.rin piuhan päähän niin onko laskuri tullut täyteen.
Jos on niin myyjä liike varmaan joutuu sen takuseen vaihtamaan. Tuo codvill takuu ei taida koske enää noin vanhaa autoa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Tihentynyt pumpun käynti voi vihjailla paineakun hiipumisesta/sisäisestä vuodosta. Silloin järjestelmä ei kykene varaamaan painetta ja näinollen pumppu käy lyhyemmin ja useammin.
SBCssä ei ole mitään kummallista salatiedettä, alipainetehostin on korvattu pumpulla ja paineakulla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ipofish kirjoitti:Itselläni myös 2003 w211 e270 mittarissa 275tkm, pumppu alkanut ääntelehtii "enemmän" kuin alussa kuin sen ostin, 2.5kk omistanut vasta. Eilen kotiin tullessa kun pihaportit aukasin niin näytössä oli teksti "service brake, visit workshop", alkoi hieman v!ituttaa. olin lukassu että on kyse sbc-yksikön "halvasta" vaihdosta.
Tekstiä ei näkynyt kun 10 min päästä pysähtymisestä lähin takas liikenteesen(häiriö???)
Ilmeisisti pitää viedä piuhan päähän tarkastuttamaan asia. Mites kun näin vähän aikaa vasta auton omistanu, onko autoliikkeellä jotain vastuuta tälläsestä asiasta kuitenkin 2500 tonnin viasta mahdollisesti kyse jos takuu ei korvaa asiaa...??? 3 kuukauttako se liikkeen vakuutus kattaaa viat?
2003 iso toden näköisyys on että ei mene mersun"piikkin"
Mutta kannatta kysyä ja nimen omaan Vehosta(koivuhaka)
Ja jos tulee kielteinen päätös niin suoraan saksasta(voi kanta muuttua...)

Sitten jos ei kukaan korvaa niin *:rin piuhan päähän
Vaikka tänne kuusenalle ;) jokun sbc onkelma ratkennut vuosien varrella
Paineakku, muut systeemit ja niiten kunto näkyy helposti *:rilla
(kun katsoo muutakin kuin vikakoodin)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
280cdi_ep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 11.02.2011 18:18

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja 280cdi_ep »

Onko vika selvinnyt, vai oliko mitään vikaa kun pumppu useammin "kurnuttaa"?
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Julmis »

280cdi_ep kirjoitti:Onko vika selvinnyt, vai oliko mitään vikaa kun pumppu useammin "kurnuttaa"?
En ole kerinnyt tutkia vikaa tuon enempää. Täytyisi kaverilta hakea *-lainaan ja perehtyä siihen joku ilta
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Julmis »

CDI203 kirjoitti: Paineakku, muut systeemit ja niiten kunto näkyy helposti *:rilla (kun katsoo muutakin kuin vikakoodin)
Nyt on otettava itseäni niskasta kiinni ja järkättävä aikaa että saa tutkittua tuota pumppua *:rilla. Mistä kautta *:rilla voi testata tuon paineakun ja pumpun kunnon?

Vinkkiä kaipailisin kovasti...
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Julmis kirjoitti:Mistä kautta *:rilla voi testata tuon paineakun ja pumpun kunnon?
Kun saat testerin kiinni autoon niin kyllä nuo tehtävät selviävät. Aloitat vaikka noista kuvan testeistä.
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Julmis kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Paineakku, muut systeemit ja niiten kunto näkyy helposti *:rilla (kun katsoo muutakin kuin vikakoodin)
Nyt on otettava itseäni niskasta kiinni ja järkättävä aikaa että saa tutkittua tuota pumppua *:rilla. Mistä kautta *:rilla voi testata tuon paineakun ja pumpun kunnon?

Vinkkiä kaipailisin kovasti...
Jostain olin lukevinani, että tuon paineakunkin voi uusia. Tiedä sitten millainen projekti.
W211 220cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja MiHe »

cdi2002 kirjoitti:
Julmis kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Paineakku, muut systeemit ja niiten kunto näkyy helposti *:rilla (kun katsoo muutakin kuin vikakoodin)
Nyt on otettava itseäni niskasta kiinni ja järkättävä aikaa että saa tutkittua tuota pumppua *:rilla. Mistä kautta *:rilla voi testata tuon paineakun ja pumpun kunnon?

Vinkkiä kaipailisin kovasti...
Jostain olin lukevinani, että tuon paineakunkin voi uusia. Tiedä sitten millainen projekti.
Ihan tavalliselta boschin hydrauliakulta näyttää, ainoo mikä on tietty otettava selville on se että kestääkö normaali akkukalvo jarrunestettä. Vaihtamisessa ei varmaan mitän ihmeellistä oo, kaasun esitäyttyvermeet täytyy tietty olla (jos tavallinen hdrauliakku, ja täytyy sitten laskea/kokeilla/tietää paljonko sinne esitäyttöä laitetaan).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:
Julmis kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Paineakku, muut systeemit ja niiten kunto näkyy helposti *:rilla (kun katsoo muutakin kuin vikakoodin)
Nyt on otettava itseäni niskasta kiinni ja järkättävä aikaa että saa tutkittua tuota pumppua *:rilla. Mistä kautta *:rilla voi testata tuon paineakun ja pumpun kunnon?

Vinkkiä kaipailisin kovasti...
Jostain olin lukevinani, että tuon paineakunkin voi uusia. Tiedä sitten millainen projekti.
Jos sen uuden jostain saa niin pitäis onnistua
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Julmis »

No niin, päivitystä tähänkin asiaan.

Kiireiltään en vieläkään ole kerinnyt sitä *:a hakemaan mutta vaihdoin uudet jarrulevyt+palat kun entiset oli alamitassaan ja pumpun toiminta näyttäisi palanneen normaaliksi. Täytyy seurata tilannetta vielä hetki.

Samalla tuli seuraava ongelma. Hehku ilmeisesti särkynyt kun hehkun-valo jää palamaan hetkeksi kun käynnistää. Käytin koneen suojamuovin poissa ja tutkin millaisessa paikassa hehkut on ja meinasi itku päästä kuin näin sen putki/letku/johto viidakon koneen päällä :shock: ... Laitoin muovin takaisin ja nyt täytyy hakea se * pikaisesti lainaan.

Onko tietoa paljonko Veholla ottavat hehkunvaihdosta yleisesti. Vois yrittää myydä urakan siitä hehkun vaihdosta :D
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laita het alakuun muutama pisara jarrunestettä jokaisen hehkun juureen.
Liottaa mukavasti hehkut irti.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Mulla oli sama homma. Moottorin käynnistyttyä, hetken päästä syttyi hehkun merkkivalo ja sammu taas hetken päästä.
Yksi hehku rikki viiden sakista (270 cdi , 2004). Yksi paja vaihto kaikki hehkut, uusiin Beru merkkisiin. Olen kuullut, että pitäs aika nopeesti vaihtaa ettei jumita kiinni. En tiedä onko huhu puhetta :o ,
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Julmis »

Viimeinkin sain haettua *:n lainaan ja tutkailin sillä tuota SBC-ongelmaa. paineakun testiä en voinut tehdä vielä kun on liian kuuma pumppu joten pitää odottaa että jäähtyy. Mutta kun katsoi yksikön painetta niin pumppu starttaa jossakin 118bar tietämillä ja stoppaa pikkuisen alta 160bar josta tippuu ensimmäiset 10bar noin 5sekunnissa ja sen jälkeen tippuu ehkäpä 0,2bar/3sek. Luonnollisesti paineen pudotus hidastuu paineen laskiessa. Pumpun starttaessa paine nousee salaman nopeasti sinne max arvoihin.

Pyysin kaverin kylään jolla vastaava 320cdi ja siinä paine pysyi ~132barissa sen aikaa kun jaksoin tutkia (~2 minuuttia)

Elikkä, paine häviää edelleen jonnekkin, joko paineakusta tai itse pumpusta koska vuotoja ulkopuolelle en ole havainnut.

Vinkkejä? Paineakku pitää testata kunhan se pumppu jäähtyy raja-arvoihin, mutta voiko itse pumpun vuotoa millään mitata?

Niin ja hehkun vikakoodin antoi 3-sylinterille, perkele miksi aina kaikista vaikeimpaan paikkaan? No ei aivan 4 ja 8 ois vielä ahtaammassa... Nollasin kyllä vikakoodit hehkuista ja sen jälkeen ei ole sitä herjannut. Meneekö hehkut normaalisti kerrasta mykäksi vai onko tuollainen ToimiiEiToimi-normaalia/mahdollista?
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Julmis »

Ohennellaampa noita mutu-tietoja...

Nyt sain tehtyä paineakulle testin ja minuutin aikana paine laski 2,785bar. Elikkä 154.178bar->151.393bar. Onko kellaan vartailuarvoja heittää tähän?

Tuossa kuva testin tuloksesta http://aijaa.com/0091010708574" onclick="window.open(this.href);return false;
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paineakku lataa paineen.Jos se ei lataa esim.kalvo rikki ,ei latausta tapahdu ja paine laskee jyrkästi koska sitä ei ole missään.
eli järjestelmä vuotaa jostakin ja voihan se uutenakin vuotaa.
Mielstäni jos kalvo on ehjä mutta typpi siellä on paine laskenut ,vähitellen vuotanut voi niitä täyttää.Se paine on suurin piirtein puolet järjestelmän max paineesta mutta täyttäjä tietää kyllä mitä sinne laitetaan.
Onko akussa nippa tai venttiili josta sitä täytetään vai ovelasti tehty niin ettei sitä jälkikäteen voi täyttää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja Julmis »

atlas kirjoitti:Paineakku lataa paineen.Jos se ei lataa esim.kalvo rikki ,ei latausta tapahdu ja paine laskee jyrkästi koska sitä ei ole missään.
eli järjestelmä vuotaa jostakin ja voihan se uutenakin vuotaa.
Mielstäni jos kalvo on ehjä mutta typpi siellä on paine laskenut ,vähitellen vuotanut voi niitä täyttää.Se paine on suurin piirtein puolet järjestelmän max paineesta mutta täyttäjä tietää kyllä mitä sinne laitetaan.
Onko akussa nippa tai venttiili josta sitä täytetään vai ovelasti tehty niin ettei sitä jälkikäteen voi täyttää.
Noinhan se on. Mitäs veikkaat että laittaako mersu tehtaalla jonkin nipan jolla lisäillä painetta :lol: . Eli eipä näy mitään muuta kuin mutteri takana josta sen akun voi yrittää irroittaa.

Jos autosta avaa tuon jarrulinjaston=pumpun/paineakun niin millainen urakka se on saada uudestaan ilmattua/siihen kuntoon että sillä voi ajaa?
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Julmis kirjoitti:Noinhan se on. Mitäs veikkaat että laittaako mersu tehtaalla jonkin nipan jolla lisäillä painetta :lol: . Eli eipä näy mitään muuta kuin mutteri takana josta sen akun voi yrittää irroittaa.

Jos autosta avaa tuon jarrulinjaston=pumpun/paineakun niin millainen urakka se on saada uudestaan ilmattua/siihen kuntoon että sillä voi ajaa?
"All you have to do is deactivate the system, unscrew the resevoir, pop the new one on and bleed it." Kuulostaa helpolta, mutta miten lie käytännössä. Tuo sbc-yksikön ilmaus vaatinee starin ja speciaali -laitteet.
http://mbworld.org/forums/e-class-w211/ ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on juttua itse jarrujen ilmauksesta ja 3. sivulla varsin seikkaperäinen hehkutusvideo jarrujen toiminnasta.
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... flush.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Paljonkohan koko yksiköitä vaihdetaan 'turhaan' pelkästään paineakun hiipumisen vuoksi, kyseessä mitä ilmeisemmin kuitenkin vaihdettavissa oleva osa.. :roll:
W211 220cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 SBC pumppu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:
Julmis kirjoitti:Noinhan se on. Mitäs veikkaat että laittaako mersu tehtaalla jonkin nipan jolla lisäillä painetta :lol: . Eli eipä näy mitään muuta kuin mutteri takana josta sen akun voi yrittää irroittaa.

Jos autosta avaa tuon jarrulinjaston=pumpun/paineakun niin millainen urakka se on saada uudestaan ilmattua/siihen kuntoon että sillä voi ajaa?
"All you have to do is deactivate the system, unscrew the resevoir, pop the new one on and bleed it." Kuulostaa helpolta, mutta miten lie käytännössä. Tuo sbc-yksikön ilmaus vaatinee starin ja speciaali -laitteet.
http://mbworld.org/forums/e-class-w211/ ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on juttua itse jarrujen ilmauksesta ja 3. sivulla varsin seikkaperäinen hehkutusvideo jarrujen toiminnasta.
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... flush.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Paljonkohan koko yksiköitä vaihdetaan 'turhaan' pelkästään paineakun hiipumisen vuoksi, kyseessä mitä ilmeisemmin kuitenkin vaihdettavissa oleva osa.. :roll:
Jarrujen ilmaus on melko yksinkertainen juttu(silti voi joutua tekemään parrin kertaan ennen kuin kaikki ilma on pois) *:rilla hyvä lisä apu on "jarrutohtori" ja kannatta varata 5L nestettä,
harvemmin on vikana ollut paineakussa sen voi tarkistaa ennen vaihtamista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Julmis kirjoitti:Allekirjoituksen mukainen autossa SBC-pumppu "kurnuttaa" lähes jatkuvasti.

Elikkä SBC-pumppu starttaa lähes aina kun ovia avaa tai kauko-ohjaimella avaa ovet varsinkin jos on auto seissyt yli 5min sammuksissa ja muutenkin ajossa kuuluu pumppu käyvän vähänväliä. Ei ole vielä tullut vikakoodeja näytölle saakka, mutta arvatenkin pian tulee...
Voisko ylimääräisen kurnuttelun aiheuttaa se että jarruissa on ilmaa? Moisessa tapauksessa paineakku joutuu jokaisella jarrupolkasulla tekemään enemmän työtä (luovuttamaan painetta), kuin tilanteessa jolloin järjestelmä olisi täysin 'ilmavapaa'.
W211 220cdi
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Julmis »

cdi2002 kirjoitti:
Julmis kirjoitti:Allekirjoituksen mukainen autossa SBC-pumppu "kurnuttaa" lähes jatkuvasti.

Elikkä SBC-pumppu starttaa lähes aina kun ovia avaa tai kauko-ohjaimella avaa ovet varsinkin jos on auto seissyt yli 5min sammuksissa ja muutenkin ajossa kuuluu pumppu käyvän vähänväliä. Ei ole vielä tullut vikakoodeja näytölle saakka, mutta arvatenkin pian tulee...
Voisko ylimääräisen kurnuttelun aiheuttaa se että jarruissa on ilmaa? Moisessa tapauksessa paineakku joutuu jokaisella jarrupolkasulla tekemään enemmän työtä (luovuttamaan painetta), kuin tilanteessa jolloin järjestelmä olisi täysin 'ilmavapaa'.
Tjaa-a, empä ole tuollaista ottanut huomioonkaan. Nyt tänään tunnosti kurnuuttavan ihan samalla tavalla kuin ennen jarrupalojen/lyvyjen vaihtoa.

Onko kenelläkään kokemusta tuosta mahdollisesta ilmasta järjestelmässä?

Edit: Löytyykö mistään havainne kuvaa tuosta maailmanlopun SBC-järjestelmästä? Kiinnostaisi tutkia millainen systeemi se on, koska jarrupoljin on yhteydessä normaalisti pääsylinteriin (ainakin pikaisesti katsottuna) ja välissä on vain normaali ABS-yksikkö ja siinä lisäksi SBC-yksikkö joka antaa painetta, mutta mihin se sitä painetta käyttää???

Edit2: On sitä ihminen tyhmä... Just mietin että taitaa tuo SBC-yksikkö olla vain jarrutehostimen virkaa hoitamassa, kun sellaista ei tainnut olla pääsylinterillä. Tekisi mieli kuristaa tehtaan insinööriä joka tuollaisen on mennyt asennuttamaan autoon...
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Espr1t
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: La 15.01.2011 17:26

Re: w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Espr1t »

Tuolla hyvä video aiheesta, näin maallikolle ainakin selvittää :)

http://www.youtube.com/watch?v=PpvCoaRoQa4" onclick="window.open(this.href);return false;

Pdf presentaatio, jossa jopa välissä kysymykset:

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -30-02.pdf

Ja toinen, en ihan varma onko tuo nyt melkein sama:

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/3 ... -05-04.pdf
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Julmis »

Espr1t kirjoitti:Tuolla hyvä video aiheesta, näin maallikolle ainakin selvittää :)

http://www.youtube.com/watch?v=PpvCoaRoQa4" onclick="window.open(this.href);return false;

Pdf presentaatio, jossa jopa välissä kysymykset:

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -30-02.pdf

Ja toinen, en ihan varma onko tuo nyt melkein sama:

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/3 ... -05-04.pdf
Kiitoksia. Suht´koht oikeanlaisen kuvan toiminnasta olen mieleeni luonut.

Pitää huomenna tutkia lisää *:lla tuota sielunelämää.

Hehkun vaihto oli tämän päivän ohjelmassa. Vanha irtosi helposti ja *:lla vikakoodit pois ja ongelma hävisi ainakin tältäerää.
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Julmis »

Päivitystä tännekkin,

SBC-pumppu jatkoi tuota liiallista kurnuuttamista ja tietokone alkoi ilmoittelemaan huollontarpeesta joten käytin autoa merkkiliikkeessä ja vaihtoivat jarrunesteet. Nyt vaikuttaa siltä, että kurnuutus väheni puolella. Elikkä mahdollista että edellisellä kerralla jarrunesteen vaihdossa ovat "yllättäen" jättäneet ilmaa järjestelmään.
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Julmis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.06.2007 13:13

Re: w211 SBC pumppu ja muunkin ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Julmis »

No niin kansalaiset. SBC-pumppu on kurnuuttanut nyt jo vuosia ylimääräistä ja varmaan parivuotta sitten syttyi koetauluun tuo kuuluisa huoltokehoitus-teksti. Kaikesta huolimatta auton jarrut ovat pelanneet moitteetta kokoajan mutta ajankuluksi voisi rueta jo vaihtamaan tuon pumpun pikkuhiljaa.

Onko kenelläkään FAKTATIETOA seuraavasta:

-Saako tuota vikailmoitusta enää kuitattua muuta kuin jarruyksikön vaihtamalla? Muistelisin jostain lukeneeni, että jos varoitus teksti tulee näyttöön niin laskuria ei voi enää nollata ja ilmoitusta ei saa pois kuin yksikön vaihtamalla. Jos onnistuu niin etsin jostakin yksikön jossa on ehjä tuo paineakku ja koitan vaihtaa sen.

-Jos hommaan yksikön käytettynä jostakin ja vaihdan sen itse niin saako/täytyykö uusi yksikkö koodata autoon käyväseksi? Jos täytyy niin onnistuuko Kiinan *:lla vai joutuuko marmorirunkkareitten luo nöyrtymään? Vaihto ei ole ameriikan homma ilmauksineen?

Jos jotakin huolettaa että milloin sbc-yksikkö lopettaa toiminnan kun ilmoitus tulee niin voin vakuuttaa että minun pumppu on huutanut ainakin 1,5Mkm ajon edestä ja edelleen toimii, tosin jo hieman irstaan kovalla äänellä niin ei kannata yöunia menettää vaikka huoltokehoitus syttyykin. Ajettuna autolla tällähetkellä tasan 150tkm
-Musta tuntuu-
-MB E420cdi -05-
-Bmw M3 e36 -93 r/f-
Vastaa Viestiin