W124E äänieristyksen erot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Morjehdus,

osaisiko joku kertoa tai arvata, minkä vuoksi kahdessa melkein samanlaisessa autossa on ihan selkeästi erilainen melutaso sisällä? Toisessa tuntuu kuuluvan sekä rengasäänet että moottorin äänet kovempana sisälle, vaikka en tiedä, että kummassakaan olisi jälkikäteen tehty erityisesti mitään äänieritystoimenpiteitä, eikä kummastakaan ole toistaiseksi löytynyt kolarikorjauksen jälkiäkään.

Se kovaäänisempi on oma autoni, eli:

E300 Turbodiesel, -94
Vakioalusta, muoviset Lokarin valmistamat sisälokasuojat asennettu ja koriin tehty ruosteenestokäsittely, mallia Finikor täyskäsittely, varustettu normaalia suuremmalla 90-litraisella polttoainetankilla ja nahkaverhoilulla.

Hiljaisempi auto on isäni kärry, eli

E300 Turbodiesel, -93
Sportline, ei Lokareita, ei minkään sorttista lisäkäsittelyä ruostumista vastaan, vakiokokoinen polttoainetankki, kangasverhoilu.


Noin niin kuin periaatteessa lokarit ja massaus ovat sellaisia juttuja, joiden pitäisi kääntää asiaa päinvastoin kuin se nyt on. Aluksi epäilin varsinkin takaa kuuluviin ääniin osasyylliseksi isompaa tankkia, mutta en nyt sitten tiedä, onko sillä mitään tekemistä tämän kanssa. En muista, että muissa lankuissa olisin niin selvästi kuullut polttoaineen loisketta tankissa, kuin tässä voi joskus kuulla pienillä nopeuksilla.

Niin no sellainen ero on, että tuossa hiljaisemmassa yksilössä on varuste 814: active bass loudspeaker system, mutta ei kai se nyt mitään äänieristyksiä sisällä?

Molemmissa autoissa on vakiomoottori ja pohjamuovit tallella (molempien pohjamuoveista puuttuu samalla tavalla sitä solumuovieristettä). Omastani olen katsonut, että rintapellissä ei ainakaan helposti näy mitään rikkinäisiä läpivientejä, lämmityslaite on tiiviisti paikallaan ja moottoritilan näkyvät eristeet ovat ehjät ja poikittaiset konehuoneen poikki kulkevat tiivisteet ovat tallella. Jos kuuntelee moottorien ääniä niin, että konepellit ovat auki, ei niissä huomaa kummoista eroa, eikä pakoäänissäkään sen enempää. Vastaavasti eron kyllä huomaa, kun auton starttaa tyhjäkäynnille ovien ja luukkujen ollessa kiinni. Isommilla kierroksilla ero on vielä suurempi.

Miksi ihmeessä kaksi samanlaista autoa eivät olekaan samanlaiset näiltä osin?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ovatko ovitiivisteet ehjät ja ovet säädöissään?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Katoppas onko molemmissa se parin millin pikimatto lattiassa. Jossain vaiheessa jättivät sen pois ja tekkee muuten eemeliä
just nuihin vaivoihin lisätä se sinne. Ite laitoin väyryseen etujalkatiloihin 3-4mm mattoo ja vaikutus on huomattava.
Myös huonossa hapessa oleva moottorin kumityyny antaa enempi moottorin ääntä koriin. Varsinkin oikeenpuolimmainen.
Rengasääntä taasen tuo myös huono kuntoset alatukivarren helat. Myöskin kattoluukuttoman mallin kattopelti saattaa
hieman kumista ja vahvistaa ko. ääniä. Ja sedanissakin varapyöräkotelon vaimentaminen saattaa hyvinkin vähentää
esim pakoputken ääntä. Se on muuten ilman rengasta melkonen peltirumpu.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

AAVEE kirjoitti:Katoppas onko molemmissa se parin millin pikimatto lattiassa. Jossain vaiheessa jättivät sen pois ja tekkee muuten eemeliä
just nuihin vaivoihin lisätä se sinne. Ite laitoin väyryseen etujalkatiloihin 3-4mm mattoo ja vaikutus on huomattava.
Myös huonossa hapessa oleva moottorin kumityyny antaa enempi moottorin ääntä koriin. Varsinkin oikeenpuolimmainen.
Rengasääntä taasen tuo myös huono kuntoset alatukivarren helat. Myöskin kattoluukuttoman mallin kattopelti saattaa
hieman kumista ja vahvistaa ko. ääniä. Ja sedanissakin varapyöräkotelon vaimentaminen saattaa hyvinkin vähentää
esim pakoputken ääntä. Se on muuten ilman rengasta melkonen peltirumpu.
Itsekin mietin Mersun 1993 tienoilla alkanutta säästökampanjaa. Saattaa olla, että äänieristystä on vähennetty.

Äänet tulevat joko ilmateitse tai peltiä pitkin. Peltiä pitkin tuleva ääni voi vahvistua vaimennusaineen vähyyden takia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12593
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja epk »

valitettavasti löytyy tapauksia kun ei vaan perkele hiljene. Eikä ole mitään merkitystä onko 1-2-3 sarjan auto. Ei merkitystä onko kaikki uutta alustassa vaiko huonosti huollettu. Silti timantti voi olla äänekkäämpi kuin huonosti pidetty. Kolaroimaton ja kaikki tiivisteet istuut, läpiviennit, eristeet jne, ei merkistystä.


Muutaman tämmöisen tapauksen kanssa olen tutkinut ilmiötä ison kaavan mukaan ja tähän tulokseen olen päätynyt.

edit, tuossa mietiskelyä 201:stä : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=74535" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Aivan mutta esim. tuon lattian pikimatto kannattaa laittaa jos sitä ei siellä ole. Ei tarvi koko lattiaan vaan esim. vaan niihin etu ja taka jalkatiloihin 4 millinen. Suhteelisen helppo ja halpa homma eikä enää tarvi öitä miettiä että johtuuko se ääni sen maton puutteesta.
Eikä tarvi koko sisustaa purkaa sen takia. Ja se uusi ja jäykkä moottorin kumityyny voi olla äänekkäämpi kun se vanha vähän pehmee
( siis jollainlailla vielä ehjä ). Itsellä muuten M104:ssa diiselin kumityynyt ja on paremmat kuin omansa. Myös tuo äänen voimakkuushan
voi olla desibelimittarilla mitattuna lähes sama molemmissa autoissa, vaan toisen taajuus on eri ja miellyttävämpi kuin toisen.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Lainataanpa ketjua kun melusta on kyse...

Itse olen huomannut monessa uudehkossa autossa (esim. volvo, audi) sisälokareiden olevan päällystetty jollakin "kynnysmatto" -näköisellä/tuntoisella materiaalilla. Tämähän vaimentaa tehokkaasti rengasmelua kun ääni ei pääse kimpoilemaan kovista metalli/muovipinnoista vaan absorboituu tuohon mattoon.

Onko jollain tietoa mistä moista mattoa voisi saada hankittua...


Tuohon mersujen välisiin melueroihin sen verran että... Itse olen huomannut, että ovipahvien alla oleva materiaali vaihtelee... joissakin siellä on vain ohut muovi ja joissakin on paksumpi liimapintainen solumuovi. Tämäkin toki vaikuttaa oleellisesti ovien äänieristykseen.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Terho P »

olisin kuvitellut nahkasisustaisen olleen hiljaisempi :shock: tuohon matto kysymykseen en osaa sanoa kuin motonet mutta en tiä onko sieläkään sitä :?
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Nozki kirjoitti: Niin no sellainen ero on, että tuossa hiljaisemmassa yksilössä on varuste 814: active bass loudspeaker system, mutta ei kai se nyt mitään äänieristyksiä sisällä?
Kun on noi lisäbassot niin etuovissa on ovipahvien alla huopaeristys mikä kattaa koko oven.

Onko molemmissa samat rengaskoot/merkit sekä onko molemmat samalla korkeudella?
Ite huomasin kun maavara tipahti pariin senttiin (vaikka rengasprofiilikin kasvoi 35>40) niin melu kasvoi. Kai sekin sit vaikuttaa kun pohja lähes nuolee asfalttia niin ajoviima kuuluu paremmin tms.

E: eiku se hiljasempi onki se matalampi, eli sotii taas teorioita vastaan. :D
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No joo, tästähän on saatu keskusteluakin aikaiseksi, hyvähyvä. :)

Kiitokset linkistä epk:lle, siellähän olikin samaa juttua ennenkin käsitelty kattavasti.

Semmoista olen miettinyt, että voiskohan tuulilasin alareunasta tulla ääntä sisälle. Nimittäin, joskus tuo lasi on selväsikin vaihdettu, enkä sitten tiedä, onko se alareunastaan joka paikassa tiiviisti kiinni korissa. Sieltähän ei välttämättä edes vesi pääsisi vuotamaan ja sitä kautta paljastamaan huonoa kiinnitystä, vaikka siellä välyksiä olisikin.

Noin muuten mainittuihin tarkastuskohteisiin sanoisin, että:

- Ovien sovitusta voisi kyllä tarkastella tosiaan. En ole tuulen ääniä havainnut, mutta sovitus ei kuitenkaan ainakaan kuskin ovessa taida olla paras mahdollinen.

- Ovitiivisteet ovat käsitykseni mukaan ehjät - pitää sekin tarkistaa.

- Alkuperäinen pikimatto on lattioilla edessä ja takana. En ole sen (tai muidenkaan äänieristeiden) osalta huomannut mitään eroa -93:n ja -94:n välillä.

- Moottorin kumityynyihin voisi yrittää vielä myös vähän perehtyä. Sammuttaessa ja käynnistettäessä heilahdusta tuntuu koriin jonkin verran, mutta ei ole vielä mitenkään pahalla tasolla verrattuna muutamiin, joita olen joskus tavannut...

- Vaihdekepin ympärystän läpivientiä en ymmärtänyt tarkistaa erityisemmin, kun keskikonsoli oli irrotettuna. Pitääpä sekin katsella, samoin vielä uudestaan ja tarkemmin kaikki mahdolliset rintapellin läpiviennit ja sulakerasia.

- Itsekin olen miettinyt, että muoviset sisälokasuojat (siis Lokarit) voisi yrittää renkaiden puolelta pinnoittaa jollakin ääntä imevällä huopasysteemillä tms., mutta toisaalta pinnoitematskun kestävä ja pysyvä kiinnittäminen voi olla hankalaa, jos nyt ylipäätään keksisi jotakin materiaalia, jota niihin kiinnittäisi. Suoraan peltiä vastenhan ne tapaavat olla uusissa autoissa, mutta sellaista ei viitsi edes ajatella, että laittaisi pyöränkoteloihin kosteutta imevää materiaalia maalipintaa hautomaan. Ei siltikään, vaikka monissa uusissa autoissa valmistaja on niin päättänyt tehdä... Ja vois noihin lokareihin sinne suojaiselle puolelle myös laittaa jotakin raskasmattoa tms., kuten onkin niissä Lokareissa, joita he myyvät äänieristettyinä versioina.

- Rengaskoossa ei juuri ole eroja kahdessa mainitussa autossa. Talvirenkaat samaa kokoa, kesärenkaat omassa sentin leveämmät, mutta samankorkuiset. Eri merkkiset renkaat kyllä, mutta testien mukaan aika hiljaisia pitäisi molempien kesärenkaiden olla.

Ja vielä lopuksi…
Kattopellin vaimentaminen on suunnitelmissa. Kattoluukkua ei ole kummassakaan mainitussa autossa. Samoin tavaratila, hattuhylly, polttoainetankki ja takaistuimen alla ja takana olevat pellit saanevat jossain vaiheessa pintaansa eristemattoa. Samoin oville on jotakin eristystä suunnitteilla. Itse asiassa eristämishomman olen jo aloittanut etumatkustajan puolen rintapellin ja kardaanitunnelin etuosan kanssa, mutta en vielä huomannut erityistä vaikutusta. Siinä rintapellissä ei muuten suoraan ollut kiinni mitään raskasmattoa, joka siinä estäisi pellin värähtelyä. Sen sijaan siinä suoraan oli kiinni oikein karkeajakoista solumuovia, joka taas oli kiinni muotoon valetussa kumimatossa. Matkustajan puolelta sen jotenkin järkevästi sai irrotettua lisäeristämisen ajaksi, kun lämmityslaite ja sitä myöden kojelauta ja systeemit olivat muutenkin poissa. Kuskin puolella on vastaava systeemi, mutta sinne ei viitsinyt kajota, kun olisi ollut sen verran raju lisäpurkaminen polkimien ja muiden kanssa... Kardaanitunnelin päällä oli bitumimattoa, joka sekään ei ollut suoraan peltiin liimattuna, vaan välissä oli jonkin sortin solumuovia. Tunneliin laitoin eristettä matkustajan ja kuskin puolelle samalla tavalla. Niin, tämmöiseltä näytti eniten puretussa + eristetyssä vaiheessa tuo auto, joka edelleen on äänekkäämpi... Alkuperäiset äänieristeet laitoin takaisin näiden päälle, ja kahden millin STP Silveriä on tuo hopeanvärinen kama, jota on monessa kohdassa kaksi kerrosta. Noh, tää se on vasta alkua. ;)

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla on kaikki muut 124 (200D, 300E, 2x 200E) olleet hiljaisia, paitsi tämä nykyinen työkulkine, eli S124, tämä on aivan järkyttävä melutoosa :shock: paljon se hiljeni jo sillä, että paikkas apukuskin etu sisälokarissa olleen kämmenen kokoisen reijän, mutta on tuo vieläkin aivan eri tasolla muiden ajamieni (omistamieni) 124 kanssa :think: farkut kai pitää suurempaa meteliä ihan luonnostaan, kun tuo tavaratila tulee ohjaamoon, mutta miksi edestä kuuluu niin kauhea ujellus :? (lähinnä rengasäänet ja tuulen suhinaa se kai on) apukuskin oven istuvuutta kyllä hieman epäilen ja se vois olla yksi paikka saada ääntä hiljaisemmalle, koska ihan selvästi ääni tulee sieltä apukuskin puolelta...

no, pientähän tuo vielä ducatoon verrattuna on tuo ajomelu, mutta en olettanut ihan näin suurta muutosta sedanin ja farkun välillä (124)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun laittaaa konepellin sisäpuolelle liimamattoa niin kanssa hiljenee rajusti ja jos laittaa ulkopuolellekin niin eikun paranee. :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onko kenelläkään kokemusta, vaikuttaako etualatukivarsien kumipuslien vaihto rengasääniin?

Entä takakelkan kumien vaihto nestetäytteisiin?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

paloviita kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta, vaikuttaako etualatukivarsien kumipuslien vaihto rengasääniin?
Omaan autoon (S124 4matic) laitettiin etualatukivarsien puslat (+moottorin, vaihdelaatikon, kallistuksenvaimentajan, etujousten kumit)
uusiksi ja melutaso nousi ihan reippaasti. Meni aikaa ja rahaa ihan ämpärikaupalla, kun pelkät osat maksoivat toista tonnia ja sitten
selvittelyihin lisää, että mikä meni pieleen. Olisi pitänyt antaa olla vaan, eikä korjata ehjää.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nestetäytteiset kelkan puslat kaiketi on nestetäytteiset orkkiksena ainakin joissakin malleissa.Omassa w124 oli ainakin.
jos menet normi kumipuslista uretaanipusliin tai kovempiin niin silloin äänet kyllä kantautuu mutta orkkispuslalla jos ne nyt ei ole kovettuneet.motonetin puslilla voi saadakin lisää ääntä vaikka olisi uutta.
Takakelkassa on muutenkin vielä puslaa kelkan ja renkaan välissä niin luulisi ettei äänet enää sen kautta kantaudu.
Jossakin vaiheessa kun etsitään melunaiheuttajaa ja sen kumoamista niin menee hifistelyksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nostetaan nyt tätäkin vaihteeksi.

Nyt on tullut aloitettua tuon auton kanssa vaimennustemput, mutta hiljainen se ei ole vieläkään...

Tähän mennessä tehtyä (materiaaleina StP Silver (ja muutamaan paikkaan Gold) -butyylikumimatto sekä StP Biplast 10 -solumuovimatto + muutamaan harvaan paikkaan JC-Elementsin vastaavansorttisia tuotteita):

- Sisäkatto
- Tavaratila (pohja, etuseinä, sivuseinät + tavaratilan kansi)
- Polttoainetankki
- Takapenkin alla olevat pellit sekä selkänojan että istuimen takana
- Lattiat ja kardaanitunneli sekä ovien alapuolella olevat pystyseinät (vai ovatko nimeltään kynnykset?)
- Tulipelti kuten yllä kuvassa esitetty
- Sisälokareihin renkaan puolelle huopamattoa ja lokasuojan puolelle StP Silveriä
- Kuskin oven ulkopelti
- Kojelaudan alapuoli sekä kojelaudan alle jäävät osat
- Tulipellin läpivientien tarkastus ja tarvittaessa tiivistys
- Sulakerasian kannen lisätiivistys
- Tuulilasin alareunan ja sivujen lisätiivistys sisäpuolelta

Vielä suunnitteilla
- Sisälokareihin alustamassaa pyörän puolelle niihin kohtiin, jossa ei ole sitä huopaa
- Oviin StP Gold ulkopeltiin ja ehkä vähän sisäpeltiinkin. Sisäpellin ja verhouksen väliin alkuperäistä vähän paksumpi tuulensuojamuovi sekä vaimennukseksi StP Biplast 5 - solumuovimattoa (Vai osaako joku sanoa, olisko semmoinen huopa sittenkin parempi? Periaatteessahan vähän niinkuin tuohon hommaan tuo Biplast lienee tarkoitettu.)
- Ovien sovituksen tarkistus ja säätö
- (Muistaakseni taaemman) pohjamuovin irronneen solumuovieristeen korvaaminen jollakin omalla virityksellä.


Tämmöstä. Rengasääniä kuuluu edelleen varsinkin takaa jonkin verran. Toivottavasti ovet ovat syylliset, koska muuten multa loppuvat keinot kesken sitten todella lahjakkaasti.

Mutta oikeastaan yksi ongelma aiheuttaa kysymystä vielä:

- Moottorin käynti aiheuttaa kummaa möykkää. Tyhjäkäynnillä kuulostaa mielestäni suht normaalilta, mutta kun ajossa kierrokset nousevat sinne reiluun 2000RPM pintaan, niin alkaa sellainen suht matala UUUUUUU -möykkä. Ei ole aivan tasainen mörinä, vaan sellainen, jossa moottorin sytytysäänien aiheuttama vaihtelu kuuluu läpi. Todella vaikea kuvailla kirjoittamalla, saattaa olla jonkun sortin resonanssi... Kierrosten noustessa se hieman vähenee, mutta ei lopu. Mielestäni ei kuulosta pakopuolen vuodolta, mutta mikäpä tuota varmaksi tietää.

:arrow: Onko jollakin ollut vastaavaa ilmiötä? (esim omassa 250D:ssä ei ole mitään tuollaista)
:arrow: Ilmeisesti, jos kyseessä on resonanssiprobleema, niin vois aloittaa vaikka moottorin kumityynyjen vaihtamisella?
:arrow: Toisessakin topicissa oli hetki sitten juttua siitä, että moottorin pitäisi todella kevyesti olla heilutettavissa, jos tyynyt ovat kunnossa - paljonko sen pitäisi kevyesti liikkua? (Tuon suht asiallisesti saa sellaisen sentin verran liikkumaan konetilassa ja koko auto kyllä heiluu samalla. Eikä ole mielestäni ainakaan todella kevyesti liikkuva, mutta se nyt on niin suhteellinen käsite... Jonkin verran koko auto heilahtelee startatessa ja sammuttessa, mutta ei vielä ole alkanut mitään pauketta pitämään. Pientä resonoivan oloista tärinää tuntuu tyhjäkäynnillä.)
:arrow: Onkohan vaihteiston kumityynyllä jotakin tekemistä tän kanssa - kannattaisko sekin laittaa uusiksi?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mullon neljä sedani -lankkua pihassa ja ehkä hiljaisin on tuo 93 250DT joka on kaikin puolin orkkis ja menty alle 200t..... vissiin...tiedä vaikka olisikin niin Orkkis viivakoodilappuja löytyy venttiilikopasta ja ö-pohjasta. Kaiffarit meinas että paljon hiljaisempi kuin 2000 lopun mallin A6 Audi. Siinon kyllä 3.0TDI mutta vakioita siis kumpikin kaikin puolin.

Toiseksi hiljaisin on tuo 89 yli 700t menty 200D ja isoa eroa tohon 250:seen ei ole. Sit on toi emännän 94 E300D. Toi 300DT on ollu kovaäänisin aina ja voisko olla yksi selitys siinä että siinä on sporttialusta?
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja pt »

Tuossa viime talvena tuli Vitoa äänieristettyä kaiken muun päälle ja kyllä tuossa jonkunlainen ero syntyi.

Lähinnä huomaa siintä, että musiikkia ei tarvitse kääntää samaa tahtia kovemmalla, kun nopeus nousee. Itse asiassa ei tarvitse kääntää lainkaan lisää.

Tavaraa meni STP n30m2 ja tuota 10mm JC Elements:n telttapatjaa reilu 10m2. Lisäksi etuovien ulkopellit jäykistetty 5x50 alumiinilla 3,5m per ovi.

Etuoviin tein sisäpellitykset 2mm pellistä, kun ennen noissa ei ollut mitään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mutta yksi mikä vaikuttaa varmasti aika paljon, niin toki samalla kertaa uusi renkaat, mutta myöskin kaikki pyöränlaakerit vaihdoin uusiksi, kuten vetarit jne ja takaanta on kaikki puslat vaihdettu, joten alustan jyrinöitä ja muita ei varmaan ihan samalla tavalla tule enää sisälle maantiellä, kuin ennen tuli.


Bitumillahan lisätään vain pinnan massaa ja taasen noilla huokoisemmilla syödään se ääni pois.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
jugero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 21.08.2011 21:18

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja jugero »

samaa mieki ihmettelen...

ollut neljä dieseliä manuaaleina ja sedaneita.....hiljaisia!

mutta -94 300tdt farkku ja äänekäs edeltäjiin verrattuna.. :problem:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sedania ja farkkua ei oikein voi verrata äänimaailmaltaan. Se koppi takana kumisee melko lailla. Itsekin olen sitä mieltä että OM603A ei ole niin hiljainen sisällekäänpäin kuin vajaasylinteriset kumppaninsa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Pakoputkistolla on ainakin tosi suuri merkitys auton ääniin. Joku Walker vs alkuperänen, on iso ero. Muistan kun vein joskus aikoinaan autoni erääseen liikkeeseen vaihdossa uuteen ja se setä sano että "muuten hyvä mutta putki vuotaa" Toki sanoin ettei varmaan vuoda, se oli juuri vaihdetu Walkerin putkisto, se vaan pöris erilailla ku alkuperänen putki :) Putkissa on eroja.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

The Thing kirjoitti:Pakoputkistolla on ainakin tosi suuri merkitys auton ääniin. Joku Walker vs alkuperänen, on iso ero. Muistan kun vein joskus aikoinaan autoni erääseen liikkeeseen vaihdossa uuteen ja se setä sano että "muuten hyvä mutta putki vuotaa" Toki sanoin ettei varmaan vuoda, se oli juuri vaihdetu Walkerin putkisto, se vaan pöris erilailla ku alkuperänen putki :) Putkissa on eroja.
Joo, totta! Mut tässä tapauksessa itse putkisto ei liene syyllinen. Nimittäin kun olen joskus takaa sitä kuunnellut, niin ei sieltä kuulu paljon muuta kuin suhinaa esim. pakokaasumittauksen ryntäytyksessä. Takapönttö on muistaakseni Bosal ja muuten putkisto on alkuperäinen. Saattaa olla, että katalysaattorin sisukset on poistettu. (Tietenkään en itse myönnä sellaista tehneeni, koska lain mukaan se ei liene hyväksyttävää...). Samalla putken osia on tietysti ollut irti, joten en voi olla täysin varma, etteikö se voisi jostain liitoksesta vuotaa tietysti.

Ja tosiaan, tuossa ihan ensiksi vertasin omaa ja faijan about samanikäistä autoa, joissa molemmissa sama tekniikka, paitsi että itsellä vakioalusta ja faijalla orkkis Sportline. Ja toi mun korkeampi kärry on selvästi mölyävämpi. Nyt ei ero muuten ole varmaan enää niin suuri noiden tehtyjen eristyshommien jälkeen, mutta se moottorin ylimääräinen mouruaminen loistaa poissaolollaan faijan autossakin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin juu,

se vielä piti lisätä, että menin sitten tilaamaan uudet moottorin tukikumit. Myös sen kolmannen sinne vaihteiston takaosaan. Saa nähdä, muuttavatko jotakin asiaa ja jos niin mihin suuntaan. Vois nyt olettaa kuitenkin, että ei hankinta täysin hukkaan mene, koska kylläpä kai ne vanhat iän myötä jotakin ominaisuuksia menettävät, vaikka eivät täysin piloille olisikaan menneet. Ainakin jos ovat alkuperäiset, niin kyllä se ikä alkaa painaa väkisinkin...

Yleisesti vielä ohimennen mainittakoon, että naapurin rouva heitti mut tänään muutaman kilometrin päähän viitoskorisella farmari-Golfilla. Se sitten vasta ihmeen meluisalta tuntui tuon oman E 300 DT:n jälkeen, vaikka sekin on omasta mielestä edelleen liian kovaääninen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onko pakoputken vaimentimien kohdalla korissa se lämpöpelti?
itseltä kun tipahti takaa niin kyllä erottui selvä ääni mutta kun laittelin sen takaks niin hiljeni selvästi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Omalla kokemuksella nahkasisutukselliset autot ovat olleet meluisampia mitä kangassisustuksella varustetut. Nahka on kovempi materiaali ja heijastaa ääniä tehokkaammin :arrow: kumisee. Kokemuksia on sekä W124- että W140-kopasta. Veluurisisustus lienee hiljaisin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

[quote=" :) Putkissa on eroja.[/quote]
Putkissa on tosiaan eroja, ei pelkästään pakoääniin auton takana.
Itellä ei ole kokemusta noista 124:ta, ei oo tarvinnu niitä miettiä kun ovat niin hiljaisia verrattuna 115:n ja 123:seen.. Ehkä tuossa turbossa on kuitengin jotenkin sevempi koneen krahina kuin tuossa 200D:ssä.

Mutta sitten tuhon putkikokemukseen. Aikoinaan kun tuo 123:n oli vielä käyttöauton huomasin kun vaihdoin siihen tarviputken, että ääni isoni selvästi. Aikani kun ajaessa kuulostelin huomasin, että ääni ei tule liikkuvaan autoon sisälle putken päästä vaan lattian läpi keskipöntöstä.

Tästä kiinnostuneena leikkelin auki juuri vaihtamani alkuperäisen keskipöntön ja romuista löytyneen vanhan tarvike vastaavan. Ja olihan niissä eroja. Alkuperäisessä oli kolminkertainen seinämä ja tarvikkeessa yksinkertainen. Lisäksi alkuperäisessä oli sisäpöntössa pallomaiset päädyt kun taas tarvikkees oli ne yksinkertaiset päädyt vielä suoria.

Ainakin tuossa 123:ssa tuli tuo halvemman äänet selvästi lattian läpi.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

juhaoh kirjoitti:[quote=" :) Putkissa on eroja.
Putkissa on tosiaan eroja, ei pelkästään pakoääniin auton takana.
Itellä ei ole kokemusta noista 124:ta, ei oo tarvinnu niitä miettiä kun ovat niin hiljaisia verrattuna 115:n ja 123:seen.. Ehkä tuossa turbossa on kuitengin jotenkin sevempi koneen krahina kuin tuossa 200D:ssä.

Mutta sitten tuhon putkikokemukseen. Aikoinaan kun tuo 123:n oli vielä käyttöauton huomasin kun vaihdoin siihen tarviputken, että ääni isoni selvästi. Aikani kun ajaessa kuulostelin huomasin, että ääni ei tule liikkuvaan autoon sisälle putken päästä vaan lattian läpi keskipöntöstä.

Tästä kiinnostuneena leikkelin auki juuri vaihtamani alkuperäisen keskipöntön ja romuista löytyneen vanhan tarvike vastaavan. Ja olihan niissä eroja. Alkuperäisessä oli kolminkertainen seinämä ja tarvikkeessa yksinkertainen. Lisäksi alkuperäisessä oli sisäpöntössa pallomaiset päädyt kun taas tarvikkees oli ne yksinkertaiset päädyt vielä suoria.

Ainakin tuossa 123:ssa tuli tuo halvemman äänet selvästi lattian läpi.[/quote]

Jooh, näin se varmasti on. Tässä tapauskessa tämäkään ei taida olla syy kovemmalle metelille, sillä ääni tulee selvästi edestäpäin. Ja takapönttöön asti on orkkisputkea, joka ainakin päällepäin on ihan hyvässä kunnossa. Niin no, se katalysaattori on kyllä vain tyhjä pönttö, mikä ei liene äänen kannalta hyvä ollenkaan.

Itse asiassa turbo jonkin verran (käsittääkseni) vähentää pakoääntä; mitä muuta meteliä turbomoottorissa ylipäätään on, onkin sitten toinen juttu.

Ja se mainittu lämpösuoja on kyllä paikallaan siellä.

Jotenkin kun tätä ongelmaa itse miettii, niin tulee mieleen, että konehuoneessa vain on ylimääräistä meteliä tuohon toiseen vastaavaan autoon verrattuna mulla. Olispa joku mittari, jolla sen voisi todeta... Joskus mulla oli sellainen kännykkä, jossa oli desibelimittari, mutta siitä vehkeestä aika on jättänyt vuosia sitten. :problem:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Nozki kirjoitti: Omastani olen katsonut, että rintapellissä ei ainakaan helposti näy mitään rikkinäisiä läpivientejä
- Ohjausakselin läpivientikumin olet ilmeisesti tarkistanut? (tämä oli joskus omassani rikki ja päästi moottoriäänet sisälle...)

- Rengasääniin liittyen kannattaa tsekata takakelkan etummaisten kumien kunto. Huomasin, että "väsyneillä" kumeilla apurunko oli koskettanut koriin (maalit lähteneet molemmista, etummaisen kumin vierestä)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kiitoksia vinkeistä (muillekin keskusteluun tähän mennessä osallistuneille)!
paloviita kirjoitti:
- Ohjausakselin läpivientikumin olet ilmeisesti tarkistanut? (tämä oli joskus omassani rikki ja päästi moottoriäänet sisälle...)
Joo, ehjältä näytti. Ja lisäksi olen varmuuden vuoksi laittanut siihen sellaista perinteistä äänieristyssolumuovia, ettei varmastikaan ääni pääsisi läpi.

paloviita kirjoitti:
- Rengasääniin liittyen kannattaa tsekata takakelkan etummaisten kumien kunto. Huomasin, että "väsyneillä" kumeilla apurunko oli koskettanut koriin (maalit lähteneet molemmista, etummaisen kumin vierestä)
Pitääpä tarkistaa tuokin. Eivät nuo puslat kyllä muistaakseni päällepäin ole kovin kuluneen näköiset olleet, mutta ei se mitään todista, kun en ole niitä sillä silmällä ikinä tarkastellut.


Tänään ilmoitettiin liikkeestä, että uudet moottorinkumit ovat saapuneet. Kovasti jo suunnittelin, että tänään ne jo ruuvaan paikalleen, kunnes liikkeessä sitten rupesin kyselemään, että missäs se toinen etukumi on. Oli kuulemma vielä Helsingissä, koska eivät olleet huomanneet , että kaksihan niitä mulle piti tulla, ja tilasivat sitten keskusvarastolta vain yhden. Puuttuva saadaan keskiviikoksi, joten muiden kiireiden takia asennus hyppäsi viikon verran eteenpäin. ...kele, tänään ja huomenna olisi ollut illalla enemmänkin aikaa tuon kanssa askarrella. Tänään en sitten olekaan saanut oikein mitään toimeksi. :evil:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124E äänieristyksen erot

Viesti Kirjoittaja felmit »

alusta- ja kotelosuojaus vaimentaa kummasti äänimaailmaa
varsinkin, jos aineita käyttää runsaasti useampana vuonna :wave:
autodidakti
Vastaa Viestiin