ASD-perän toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Gee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 13.06.2005 13:18
Paikkakunta: Kymenlaakso

ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja Gee »

Hoblaa alles!

Vanha ratsu pitäisi saattaa talveksi ajokuntoon, mutta ennen sitä pitäisi perä saada 4-matikissa toimimaan. tiukemmissa kääntymisissä tuntuis nimittäin lukko makaavan kaiken aikaa päällä. asvaltilla tuntuu ja hiekalla näkyy jäljessä. merkkivalot toimii ok, eikä diagnostiikka kerro mitään. onko diagnoosi väärä vai mistä muusta voisi johtua?
Onko lukko muuten päällä paineellisena vaiko paineettomana? kysehän on S124 4-matik
300TDT(TE) 4Matic -88
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja johani »

Lukko päällä paineellisena, onko rattia vaihettu ?

selvennätkö vielä nuista merkkivaloista.. kaikki merkkivalot syttyy, kun virrat laittaa päälle ja sammuut sitten kun auto käynnistyy, sitte ku kääntyy tiukasti niin syttyykö kolmio vaiko ei sillon kun tuntuu että lukko ois päällä ? mietin vaan että onko kitkalevyt "hitsautunu" toisiinsa perässä väärän öljyn seurauksena ?
Gee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 13.06.2005 13:18
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja Gee »

Mitään ei ole vaihdettu. kolmiovalo ei syty kuin virran päälle laitossa ja hiekkasella asvaltilla sutastessa. perässä on käytetty mersun omaa asd peräöljyä. auto on kyllä ollut seisomassa puoli vuotta, jos se olis vaikuttanut levyjen kiinni hitsautumiseen
300TDT(TE) 4Matic -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lukko on päällä paineellisena ja se kyllä lähtee pelistä kun tietty nopeus ylittyy, oliko se nyt 50km/h.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Gee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 13.06.2005 13:18
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja Gee »

pitänee selvittää saako venttiili sähköistä ohjausta vaiko onko levyt jumissa kuten johani kirjoitti, jos ratin asento- anturi olisi viallinen pitäisi diagnostiikan tajuta se
300TDT(TE) 4Matic -88
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kytke neliveto pois päältä ja koeaja. Jos lukko yhä kanittaa, levyt ovat kiinni.

Perässä on 25-35% lukitus ihan mekaanisestikin ilman hydraulipainetta, eli pieni
kanitus kuuluu asiaan. Paljon ajetuissa perissä tosin tämä lukitus on kulunut pois.
Lukon esijännitys saadaan aikaan säätölevyillä ja kuluminen syö sen pois.

Kannattaisi varmaan vaihtaa peräöljy ja sitten vaan ajella ja katsoa, mitä tapahtuu.
Se lukkoperäöljyn lisäaineistus on juuri tarkoitetttu estämään levyjen takertuminen
ja voi olla, että siitä nyt kuitenkin olisi kyse, kuten edellä jo epäiltiin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja napa »

JarkkoN kirjoitti:Kytke neliveto pois päältä ja koeaja. Jos lukko yhä kanittaa, levyt ovat kiinni.

Perässä on 25-35% lukitus ihan mekaanisestikin ilman hydraulipainetta, eli pieni
kanitus kuuluu asiaan. Paljon ajetuissa perissä tosin tämä lukitus on kulunut pois.
Lukon esijännitys saadaan aikaan säätölevyillä ja kuluminen syö sen pois.

Kannattaisi varmaan vaihtaa peräöljy ja sitten vaan ajella ja katsoa, mitä tapahtuu.
Se lukkoperäöljyn lisäaineistus on juuri tarkoitetttu estämään levyjen takertuminen
ja voi olla, että siitä nyt kuitenkin olisi kyse, kuten edellä jo epäiltiin.
no kun ei kuulu olla mitään säätölevyillä tehtävää esijännitystä ASD perässä, vaan jos auto ei ole käynnissä/hydrauliikan painetta ei ole, niin ei ole lukkoakaan... tuo 35 % lukko kuuluu taas olla aina kun auto käy, eli se tehdään hydrauliikalla, myös yli 50 km/h nopeuksissa, tuo 50 km/h on vain se raja jolloin 100% lukko tippuu pois pelistä, jos se on napannut päälle kuopimisen vuoksi...

hyvä/timmissä kunnossa oleva ASD perä harraa vastaan asfaltilla jyrkästi kääntyessä/jättää soralle jäljet se on siis enemmänkin merkki kunnossa olevasta perästä, kuin viasta...

helpoin konsti testata ASD perän kunto on nostaa tunkilla toinen takapyörä ilmaan ja kokeilla pyörittää sitä ensin auto sammutettuna ja sitten käynnissä ollessa... vaihde tietysti vapaalla molemmissa tapauksissa (automaatissa N asenossa, ei P asennossa :wink: ) auto sammutettuna pyörän pitäisi pyöriä ihan sormin ja auto käynnissä ollessa pyörään pitää ottaa kunnolla kiinni, että se pyörii, jos kaikki on ok.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

napa kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Kytke neliveto pois päältä ja koeaja. Jos lukko yhä kanittaa, levyt ovat kiinni.

Perässä on 25-35% lukitus ihan mekaanisestikin ilman hydraulipainetta, eli pieni
kanitus kuuluu asiaan. Paljon ajetuissa perissä tosin tämä lukitus on kulunut pois.
Lukon esijännitys saadaan aikaan säätölevyillä ja kuluminen syö sen pois.

Kannattaisi varmaan vaihtaa peräöljy ja sitten vaan ajella ja katsoa, mitä tapahtuu.
Se lukkoperäöljyn lisäaineistus on juuri tarkoitetttu estämään levyjen takertuminen
ja voi olla, että siitä nyt kuitenkin olisi kyse, kuten edellä jo epäiltiin.
no kun ei kuulu olla mitään säätölevyillä tehtävää esijännitystä ASD perässä, vaan jos auto ei ole käynnissä/hydrauliikan painetta ei ole, niin ei ole lukkoakaan... tuo 35 % lukko kuuluu taas olla aina kun auto käy, eli se tehdään hydrauliikalla, myös yli 50 km/h nopeuksissa, tuo 50 km/h on vain se raja jolloin 100% lukko tippuu pois pelistä, jos se on napannut päälle kuopimisen vuoksi...

hyvä/timmissä kunnossa oleva ASD perä harraa vastaan asfaltilla jyrkästi kääntyessä/jättää soralle jäljet se on siis enemmänkin merkki kunnossa olevasta perästä, kuin viasta...

helpoin konsti testata ASD perän kunto on nostaa tunkilla toinen takapyörä ilmaan ja kokeilla pyörittää sitä ensin auto sammutettuna ja sitten käynnissä ollessa... vaihde tietysti vapaalla molemmissa tapauksissa (automaatissa N asenossa, ei P asennossa :wink: ) auto sammutettuna pyörän pitäisi pyöriä ihan sormin ja auto käynnissä ollessa pyörään pitää ottaa kunnolla kiinni, että se pyörii, jos kaikki on ok.
Napan kanssa just samoilla linjoilla. Ei sulla perässä mitään vikaa ole. Justiin noin pitääkin toimia. Jos et kuovita soralla menee kuin mikä tahansa auto. Jos käsket niin kax/neljä raitaa jää oli kurva tai suora. Kertoo vaan siitä että ADS toimii just ninkuin pitääkin. Niin se menee asfaltillakin. Jos menet nätisti ei eroa ole normiperään. Jos käsket niin puske ja mittaristo ilmoittaa siitä myös. Voimaa tietty se myös kysyy mutta sitä ilmeisesti on kun kyselet tuollaisia?
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja johani »

^ itseasiassa kolme/neljä raitaa jää koska jakovaihteistossakin on lukko! ja nelivetoa ei saanut kun 6koneisiin? joten pakko siellä jonkunäkönen voimantynkä on olla.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

napa kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
Perässä on 25-35% lukitus ihan mekaanisestikin ilman hydraulipainetta, eli pieni
kanitus kuuluu asiaan. Paljon ajetuissa perissä tosin tämä lukitus on kulunut pois.
Lukon esijännitys saadaan aikaan säätölevyillä ja kuluminen syö sen pois.
no kun ei kuulu olla mitään säätölevyillä tehtävää esijännitystä ASD perässä, vaan jos auto ei ole käynnissä/hydrauliikan painetta ei ole, niin ei ole lukkoakaan... tuo 35 % lukko kuuluu taas olla aina kun auto käy, eli se tehdään hydrauliikalla, myös yli 50 km/h nopeuksissa, tuo 50 km/h on vain se raja jolloin 100% lukko tippuu pois pelistä, jos se on napannut päälle kuopimisen vuoksi...
Tjaa, WIS:ssa ar35.41-p-0560-05c (Checking friction torque of ASD differential) sanoo, että perässä pitäisi olla
80-160Nm jarrua ruuvipenkissä kokeiltuna ja välilevyjen paksuutta vaihtamalla saadaan perä ohjearvoihin.
Lukon kytkeytymisen tulee antaa vähintään 100 Nm lisää. Kytkentäpaine on 25-36 baaria vanhassa ASD:ssa,
jossa on painesäiliö. Uusimmissa ei ole ja paine on suurempi.

Olen noita periä jonkin verran pyöritellyt ja yksikään ei ole vastustanut ilman hydraulipainetta. Olen tulkinnut
levyt liian kuluneiksi. Saatan tietysti olla väärin tulkinnut yllä mainittua ohjettakin.

Olen lukenut 4matic/ASD-okumentaation huolellisesti läpi ja missään ei sanota, että perälle tulisi yhtään painetta,
jollei lukko kytkeydy. Pieni paine siellä kyllä on, sen verran ainakin, että perä kuulemma ilmaantuu, kun avaa
ilmausruuvin auton käydessä.

Nelivedon levykytkimelle AV on 1,3 baarin paine myös, kun neliveto ei ole kytkettynä. Teoriassa tämä tai suurempikin
paine voisi olla perälle, mutta sitä ei ole sanottu missään dokumenteissä.

4/91 hydrauliikan järjestely vaihtuu, samalla kun tulee sähkökatkaisija nelivedolle.

Onnittelut, jos olet löytänyt tällaisen maininnan osittaisesta lukosta hydrauliikalla korjauskäsikirjoista tms.
Voisitko kertoa lähteen? Vai oletko kenties mitannut paineen?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

ASD friction check:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja napa »

JarkkoN kirjoitti:
4/91 hydrauliikan järjestely vaihtuu, samalla kun tulee sähkökatkaisija nelivedolle.

Onnittelut, jos olet löytänyt tällaisen maininnan osittaisesta lukosta hydrauliikalla korjauskäsikirjoista tms.
Voisitko kertoa lähteen? Vai oletko kenties mitannut paineen?
olen onnistunut hukkaamaan koneelta sen 4-maticin huoltokirjan josta tuon oman ohjeen löysin... siinä siis neuvottiin nostamaan auto tunkilla ylös ja mittaamaan/varmistamaan siten ASD perän toiminta... mutta niin monta ASD perää purkaaneena ja kasanneena on ihan sama millaisen esijännityksen sinne kasatessa jättää, koskan ensimmäisten kilometrien matkalla ne nailoniset liut sitten antaa periksi, että perästä tulee "vapaa" ilman hydrauliikan painetta...

ja siinä ohjeessa kyllä kerrottiin, että ilam painetta perässä ei ole lukkoa, auton käydessä löytyy aina se n. 35% ja tietyissä tilanteissa sitten 100% lukitus...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Täällä on paljon W124:en liittyviä dokumenttejä:
http://www.w-124.info/w124/" onclick="window.open(this.href);return false;

Käyttöohjeen sivulla 70 on maininta, että väännöstä riippuva enintään 35% lukko on "aina" päällä.
Eipä siitä voi päätellä oikein mitään.

Joku foorumilla oli joskus sitäkin mieltä, että tämä osittainen lukitus tulee esiin
vasta ajossa, mutta mekaanisesti perän rakenteesta johtuen.

Jotkut superturboilijat ovat käyttäneet ASD-periä ilman hydrauliikkaa osittaisen lukon toivossa,
en tiedä, millaisia tuloksia on saatu.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

napa kirjoitti: ne nailoniset liut sitten antaa periksi,
Mitä nyloneita sulla perän lukkko-osissa on ollu :shock:

Itte kun kasasin perän uusilla osilla niin alkuun tosiaan viikoverran ja noin 1000km (kaupunkiajoa) lukkoa oli silloinkin kun auto oli pilttuussa sammuksissa mutta en usko että mikään materiaali lukko-osissa kestä minkään aikaa niin että lukkoa olis tuo reipas 100Nm aina :roll:

Itte tulkitsin omista opuksista tuon 160Nm silleen että kun perä kasataan uusilla osilla niin silloin täytyy olla?

BTV kohta alkaa toinen 2.65 ASD, ABS- perän kunnostus :wtf:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:
Mitä nyloneita sulla perän lukkko-osissa on ollu :shock:
siis ne jotka on siellä pikkurattaiden ja kotelon välissä... en tuossa kiireessä keksinyt parempaakaan nimitystä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5235
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikö se kitkalukko perustu siihen että kun pikkurattaat alkaa pyöriä niin ne yrittävät vääntää toisiaan ulospäin ja ottavat niihin kitkalevyihin kiinni, ja asd perässä hydraulipaine vielä rutistaa niitä levyjä? Eli eikö se toimisi ilman painetta niinku kitkalukko? Ikinä en oo asd perää purkanu mutta näin oon ymmärtäny :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Eikö se kitkalukko perustu siihen että kun pikkurattaat alkaa pyöriä niin ne yrittävät vääntää toisiaan ulospäin ja ottavat niihin kitkalevyihin kiinni, ja asd perässä hydraulipaine vielä rutistaa niitä levyjä? Eli eikö se toimisi ilman painetta niinku kitkalukko? Ikinä en oo asd perää purkanu mutta näin oon ymmärtäny :roll:
yleensä lukkoperässä on ne "rampit" joita vasten keskitappi painaa ja aiheuttaa sitä lukittumista toisen puolen pyöriessä lujempaa, mutta ASD perässä niitä ei ole ja on muuten kuin normi perä, mutta siinä on se hydrauliikka tekemässä sitä lukkoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kryyker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.08.2012 14:53

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja kryyker »

Itsellä olisi semmoinen kysymys että alkoi asd valo vilkkua sillontällön jota teki kuukauden ajan ja sen jälkeen jäi palamaan aina kun autolla ajaa, lisäksi kolmio joka kertoo sutimisesta ei vilku jos perä sattuu luistamaan.
Auto on siis 320ce manuaali vuosimallia 93 ja se ohje mitä mekassa on ei päde tuohon koska se diagnostiikkapistoke akun vieressä on tuossa autossa erilainen ja siinä on enemmän pistokkeita, en nyt muista monta mutta enemmän kuin kahdeksan. Pikaisia neuvoja? :roll:
kryyker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.08.2012 14:53

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja kryyker »

up
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

kannattaa aloittaa korjaus vaihtamalla jarruvalokatkaisin ensin. Se niissä on yleisin vika ja oireet passaa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ASD-perän toiminta

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

juhaoh kirjoitti:kannattaa aloittaa korjaus vaihtamalla jarruvalokatkaisin ensin. Se niissä on yleisin vika ja oireet passaa.
Juu, tämä on halpa korjaus. Jarruvalo saattaa toimia hyvin, vaikka
katkaisija olisi viallinen, joten vaihtoon vaan.

Toinen mahdollinen vikapaikka olisi ylijänniterele, joka sijaitsee
akun takana. Niissä on ollut juotosvikoja, jotka ilmenevät vanhemmiten.
Elektroniikkaharrastaja pystyy korjaamaan juotokset.
Uusi rele maksaa jotain 60 euroa ja on helppo vaihtaa itse.

Jos ei tokene, voin lähettää sähköpostilla aineistoa vikadiagnoosiin
ja korjaukseen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin