W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jari Ke kirjoitti: Ke 06.01.2021 18:25Kaukaa haettua mutta voisiko olla niin että kun etunurkka on ilmassa kun sitä pyörittelet niin pulssit tulee läpi ja kun sen laskee alas niin sit loppuu kun johto palautuu ns. lepoasentoonsa? Sen anturin vaihtohan ei ole kummoinenkaan homma joten siitä kuitenkin alkaisin vikaa ettimään kun sitä kerta herjaa. Sitähän voi koittaa niinkin et käännät raatin aivan linkkuun ja sitten lähdet liikkeelle. Johto on "ei normaalissa asennossa" ja jos tuolleen toimii ok ni melki varmasti vika on kuitenkin siinä johdossa.
Täs ois kyl pointti. Itse asiassa oli kyllä tarkotuskin kokeilla, auton ollessa pukeilla käynnissä, et mistä tuo ABS vikavalon syttyminen johtyy, eli nitkutella piuhoja kunnes vika löytyy, mut tuon selvittämine jäi nyt tän ASD vian varjoon.

Jari Ke kirjoitti: Ke 06.01.2021 18:25Hetkinen, Jäikö se häiriövalo palamaan startin jälkeen vaikka et kerenny metriäkään ajaa? Jos noin ni siinä johdossa täytyy olla katkos ja se myös pitää järjestelmän mitata het käynnistyksen yhteydessä.
Kyllä.


No, menin äske hallille, kävin vielä sulakkeet läpi ja sit otin auton pihalle. ASD vikavalo jatkoi palamistaan, mut ABS:t toimi normaalisti. Sit pysäytin auton ylämäkeen, pistin sutimaan paikoillaan ja menin ulos toteemaan et molemmat takaset lyö tyhjää, eikä ainakaan jalalla kyljestä painaen suostunu kumpikaan pysähtymään :shock: :shock: Takas kuskin penkille ja siinä istuen kurkotin pään viel pelkääjän ovestaki pihalle, samalla jarrua painaen, ja totesin et molemmat pyörät pyörii, ja sit vast ku paino jarrua oikei kunnolla, auton sai sammumaa. Tämän jälkeen lukasin vikakoodit vielä kertaalleen, mut nytpä niitä ei enää tullukaan, eli merkkivalo ainoastaan herkes palamasta ku piti 1 ja 5 napoja yhteen kytkettynä. Tän jälkee kokeilin vielä että ASD myös toimii, ja nyt saikin ihastella pelkästään kolmiovalon palamista :D

Mutta tuo tosiaan nyt mystinen juttu, että ABS toimi mutta ASD ei. Eli voiko se signaali jäähä nyt johoki välille sillee, et ABS saa sen mut ASD ei :wtf:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Varsinkin lukkoperä on sisägeometrialtaan sellainen et vaikka hydraulipainetta ei tulisi tippaakaan niin kitkapintoihin tulee päittäispainetta pienien tasauspyörien kautta kun vääntöä tulee ja siis halutaan eteenpäin tai taaksepäin lähtä liikkeelle. Sen ASD:n toiminnan pitäisi siis todeta silleen et toinen pyörä on jään päällä ja toinen pitävällä pinnalla. Sit etupyörien eteen vaikka pienen halonpuolikkaat. Jos hyppää yli tai kumpikin pyörä sutii ni ASD pelaa oikein.

Ja sit tietty liikennevaloista tai yleensä liikkeellelähtiessä samalleen kun toinen on liukkaalla ja toinen ei. Kolmion pitäis syttyä ja kylkimyyryllä pitäis liikkeelle lähtä.

Tuota aihetta varmaankin kannattaa testata lisää. Mäpä katton tuon omistani et älyääkö vikavalo sen jos jonkin anturin johto on kokonaan irti. Mallais tilannetta joka sulla oli kun valo jäi palamaan mosan käynnistymisen jälkeen.

Toi 250 vaati liikkumista et ASD valo (Edit:Kolmiovalo nopeusmittaritaulussa) olis jääny palamaan. Jos ryöminnässä painoi kevyesti jarrupoljinta valo sammu vaikka auto meni eteenpäin ja syttyi heti kun jarrulta nosti. Samoin pysyi sammuksissa kun vaan oli pysäyksissä. Tästä veikkaan ettei järjestelmä älyä sitä et johto on poikki mutta testataan. Huomenna on muuta ohjelmaa tiedossa et katotaan miten ehtii
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 08.01.2021 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eli testasin silleen et iroitin etukuskinpulelta anturitökkelin irti --> Mosa käyntin --> mikään häiriövalo ei jää palamaan. Sit jos autoa liikuttaa eteen tai takse reipasta kävelyvauhtia syttyy kolmiovalo ja sammuu jos jarrupoljinta painaa et jarruvalot syttyy. Kun nostaa jalan jarrupolkimelta niin kolmio syttyy uudelleen. --> ei siis ole ainakaan sitä valvontaa jos johto on kokonaan poikki. Sitä en tiedä jos on oikosulussa mutta tuota en viitti koittaa.

Kun muistelen et tuossa teki niin et kun vaan ajo niin ABS häiriövalo lopulta sytty mutta ei ASD häiriövalo. Tuo on siis 93 250DT manuaaliaskilla vaikka sillä ei varaankaan mitään merkitystä olekaan.

Jokohan sulla vettä pääsi pesuvaiheessa paikkaan jonne sitä ei kuukuisi päästä? Kun muistelen ettei apparin takajalkatilassa olevalla "venttiilipöydällä" ole yhtän sähkötökkeliä takavetoisissa vai onko? Meinaan kun ASD -häiriövalo kerta jäi het startista palamaan?

Olikos sulla se akun musta suojamuovi paikoillaan? Sehän suojaa myös releitä mitä sillä osastolla on ja siellä se ASD -relekin on.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jackie kirjoitti: Ke 06.01.2021 19:37 ...
Sit pysäytin auton ylämäkeen, pistin sutimaan paikoillaan ja menin ulos toteemaan et molemmat takaset lyö tyhjää, eikä ainakaan jalalla kyljestä painaen suostunu kumpikaan pysähtymään :shock: :shock: Takas kuskin penkille ja siinä istuen kurkotin pään viel pelkääjän ovestaki pihalle, samalla jarrua painaen, ja totesin et molemmat pyörät pyörii, ja sit vast ku paino jarrua oikei kunnolla, auton sai sammumaa.
...
Semmosen huomion tein tosta lukon testaamisesta samalla jarruttaen (testin toinen vaihe kuvauksen perusteella), niin olihan se kai selvää, että ASD:n lukko ei ole kytkeytyneenä silloin, kun painetaan jarrua? Sitä varten ymmärtääkseni se jarruvalokytkinkin on mukana ASD:n toiminnoissa. Tai ehkäpä mä hahmotin ihan pieleen jotakin?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!

Viesti Kirjoittaja dealer »

ASD-perän toiminnan testaaminen on muuten aika yksinkertaista, tarvitaan vaan sellainen tienpinta jolla auto jaksaa sutia kyseisellä moottorilla ja siitä sitten reippaasti liikkeelle. Ellei eroa normiperään huomaa ja joutuu kurkkimaan suttaako molemmat takapyörät niin ei se toimi.
Minulla on ollut ainakin kolme 124:ää joissa ASD ja kaikissa on toiminut hyvin. Kahdesta näistä on mennyt vetari poikki, tosin ei autojen minulla ollessa, ja kummallakin on sitten voinut ajella yhdellä vetarilla kotiin, tosin nopeushan rajoittuu melko alhaiseksi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jari Ke kirjoitti: Pe 08.01.2021 13:00Jokohan sulla vettä pääsi pesuvaiheessa paikkaan jonne sitä ei kuukuisi päästä? Kun muistelen ettei apparin takajalkatilassa olevalla "venttiilipöydällä" ole yhtän sähkötökkeliä takavetoisissa vai onko? Meinaan kun ASD -häiriövalo kerta jäi het startista palamaan?

Tätä mie pohdin, et ku nimenomaan alustan pesu oli ohjelmassa, ja tuon kyseisen venttiilipöydän suojana olevan kaukalonkin koitin huuhtoo kaikesta sinne kertyneestä kurasta, mut jos siel ei kert töpseleitä oo...
Jari Ke kirjoitti: Pe 08.01.2021 13:00Olikos sulla se akun musta suojamuovi paikoillaan? Sehän suojaa myös releitä mitä sillä osastolla on ja siellä se ASD -relekin on.
... ja oli tuo suoja paikoillaan, enkä oikeestaa tainnu autoa kylkilinjan yläpuolelta ees kastella.


Käytin auton viel sisällä ja nostin keulan ilmaa. Auton ollessa käynnissä nitkuttelin ja vääntelin etupään abs-anturien piuhoja joka suuntaa, mut ei syttyny abs eikä asd häiriövalo :mrgreen: Pitää nyt ajella, tai siis jahka ton millo ottaa liikennekäyttöön, ja kattoo tuleeko vika takas, ja jos tulee, niin alottaa sit klassisella "VAIHA YYJIIRELE" kaavalla :D

Tai siis, jahka teen tolle pari muuta pikku sipistelyä nyt ku se o tallissa, ni otan kyl ja käyn kurvailee peltoteillä sen verran, et jos se vika nyt suostus uusiutumaan heti tai sit nöyrtys pysymään poissa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin