W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Onko ko systeemille sähköpumppua tms. joka käynnistyy/sammuu kun jarrutustilanteessa jokin pyörä lukkiutuu? Tossa toisesa lankussa kuuluu ja tuntuukin ryömintäajossa ajoittainen surina kabiiniin vaikka jarrupolkimeen ei koskisikaan En oikein keksi mikä se ääni voisi olla.
Sitä kun ei oikein voi paikallistaakkaan kun autolla täytyy ajaa jotta ääni kuuluisi. Jos menee pikkasenkin reippaammin (reipasta kävelyvauhtia) surinoita ei kuulu. Jarrupolkimen painaminen ryömintäajossa ei vaikuta mitään. Surisee siitähuolimatta ja pieni värinä tuntuu kabiiniin.
Puhdistin kaikki anturit ja hammaskehät kunnolla ja vaihtuipa tuo perämötikän anturikin Oli lujasti kiinni ja kun käskin niin NAPS! Muovirunko meni poikki .. Keleitä ja tania pikkasen aikaa ilmoille ja sit porakone hommiin... Ei vaan malttanu kitkutella tarpeksi. No nyt siellä on metallirunkoinen anturi.
ABS:n vikavalo ei normaaliajossa ilmoittele mitään. Jos motartilla komentaa kunnolla niin voi joskus jäädä palamaan mutta vikatilanne poistuu kun auton käyttää sammuksissa. Etuantureissa oli paskaa. Puhdistin ne huolellisesti samoin kuin hammaskehätkin. Murikan hammaskehä näytti olevan reerassa. YJ. rele on kunnossa. Olisko tolla antureitten likaisuudella (ruosteista metallisilppua) jotain osuutta ollu asiaan kun nopeassa ajossa valo syttyi ja jäi palamaan?
Ei sovi oikein johtokatkokseksikaan kun valo ei muulloin ilmoittele viasta.
Eipä tuolla paljon merkitystä ole mutta jos jossain tilanteessa yrittää pysähtyä ja ABS -systeemi luulee et jokin pyörä on lukkiutunut vaikei olekaan niin voipi nenä mennä ruttuun kun polin pistää hanttiin vaikei pitäisi
Sitä kun ei oikein voi paikallistaakkaan kun autolla täytyy ajaa jotta ääni kuuluisi. Jos menee pikkasenkin reippaammin (reipasta kävelyvauhtia) surinoita ei kuulu. Jarrupolkimen painaminen ryömintäajossa ei vaikuta mitään. Surisee siitähuolimatta ja pieni värinä tuntuu kabiiniin.
Puhdistin kaikki anturit ja hammaskehät kunnolla ja vaihtuipa tuo perämötikän anturikin Oli lujasti kiinni ja kun käskin niin NAPS! Muovirunko meni poikki .. Keleitä ja tania pikkasen aikaa ilmoille ja sit porakone hommiin... Ei vaan malttanu kitkutella tarpeksi. No nyt siellä on metallirunkoinen anturi.
ABS:n vikavalo ei normaaliajossa ilmoittele mitään. Jos motartilla komentaa kunnolla niin voi joskus jäädä palamaan mutta vikatilanne poistuu kun auton käyttää sammuksissa. Etuantureissa oli paskaa. Puhdistin ne huolellisesti samoin kuin hammaskehätkin. Murikan hammaskehä näytti olevan reerassa. YJ. rele on kunnossa. Olisko tolla antureitten likaisuudella (ruosteista metallisilppua) jotain osuutta ollu asiaan kun nopeassa ajossa valo syttyi ja jäi palamaan?
Ei sovi oikein johtokatkokseksikaan kun valo ei muulloin ilmoittele viasta.
Eipä tuolla paljon merkitystä ole mutta jos jossain tilanteessa yrittää pysähtyä ja ABS -systeemi luulee et jokin pyörä on lukkiutunut vaikei olekaan niin voipi nenä mennä ruttuun kun polin pistää hanttiin vaikei pitäisi
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 21.09.2012 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
Lisätään vielä että rengastus on sama (orginaali 15" 195 65 Micheliinit) kaikissa pyörissä ja kaikki renkaat on uusia. Noin 2t kilsaa niillä on nyt menty.
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
Pitänee alkaa mittailemaan. Skooppi olis tietty paras laite mutta pitää alkuun mittailla yleismittarilla.
Mistä kohtaa pääsee parhaiten mittaamaan niin ettei tarte poikki vetää johtoja?
Mistä kohtaa pääsee parhaiten mittaamaan niin ettei tarte poikki vetää johtoja?
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
ABS-yksikkö vissiin on konehuoneessa vasemmassa etukulmassa ja sen mustan kannen alta löytyy ainakin liuta johtoja, joista voisi jotakin jännitettä tai virtaa saada mitattua. Mittaustulosten analysointi voi sitten olla mielenkiintoista, kun ei tiedä, mitä sieltä pitäisi löytyä.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
Pulsseja pystyy mittaamaan tuolla mittarilla ja AC -jännitettä kans luulis tulevan kun anturi on kerta magneettinen? Taso varmaan riippuu siitä kuinka nopsaaan pyörää pyörittää? Ohmipuntarilla mitattuna oletan antureitten olevan kunnossa mutta täytyy sekin tietty kattoa. Varsinkin jos AC -tasossa on huomattava ero antureitten välillä samalla nopeudella pyöritettäessä niin siinä voisi olla yksi paikka ihmetellä jos sieltä nyt AC:ta edes tulee?
Veikkaan ettei nuo anturintiedot tule sinne? Akun takana on varmaan yksi paikka mutta mistä sen tietää niistä miljoonasta nastasta et mitä on antureitten? Luulisin et liittimet löytyy jostakin kun antureita kuitenkin joutuu joskus vaihtamaan?
E: Saattoi löytyä paikat kun nettiä selasin? Eli lähden etsimään etusten liittimiä likasuojien tietämiltä moottoritilasta. Muistelin että takapenkin alla olisin joskus nähny murikan anturiliittimen mutta en o varma? Helppohan tuo on kyllä kattoa. Mittari kiinni ajamaan ja mittaamaan tuleeko pulsseja ja tai AC jännitettä jahka löydän nuo liittimet
Jokatapauksessa tuo surina/jurina ei varmaankaan kuulu asiaan ryömintänopeuksillakaan ja jos asialle ei tee mitään jotain menee oikeasti rikki vaikkei lämäriä ajaisikaan
Veikkaan ettei nuo anturintiedot tule sinne? Akun takana on varmaan yksi paikka mutta mistä sen tietää niistä miljoonasta nastasta et mitä on antureitten? Luulisin et liittimet löytyy jostakin kun antureita kuitenkin joutuu joskus vaihtamaan?
E: Saattoi löytyä paikat kun nettiä selasin? Eli lähden etsimään etusten liittimiä likasuojien tietämiltä moottoritilasta. Muistelin että takapenkin alla olisin joskus nähny murikan anturiliittimen mutta en o varma? Helppohan tuo on kyllä kattoa. Mittari kiinni ajamaan ja mittaamaan tuleeko pulsseja ja tai AC jännitettä jahka löydän nuo liittimet
Jokatapauksessa tuo surina/jurina ei varmaankaan kuulu asiaan ryömintänopeuksillakaan ja jos asialle ei tee mitään jotain menee oikeasti rikki vaikkei lämäriä ajaisikaan
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
Tuosta omastani abs-anturit mitattiin vanhan omistajan käytössä kun vikavalo sytty. Sähköinsinööri kävi mittaamassa ja totes kunnossa oleviksi.
Olisko se nyt ollu ku käsin pyörittää niin 50-60rpm niin saattaapi näyttää vaikkapa 1,1V tai enemmän, vähä autokohtasta muistaakseeni. Ohjearvo on tais olla tuhannen Ohmin kummankin puolin, ehkä enemmän alle.
Rikkinäinen anturi tuskin edes pihataa tai sitten antaa todella vähä mittariin lukemia.
Olisko se nyt ollu ku käsin pyörittää niin 50-60rpm niin saattaapi näyttää vaikkapa 1,1V tai enemmän, vähä autokohtasta muistaakseeni. Ohjearvo on tais olla tuhannen Ohmin kummankin puolin, ehkä enemmän alle.
Rikkinäinen anturi tuskin edes pihataa tai sitten antaa todella vähä mittariin lukemia.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
M4ketech kirjoitti:Tuosta omastani abs-anturit mitattiin vanhan omistajan käytössä kun vikavalo sytty. Sähköinsinööri kävi mittaamassa ja totes kunnossa oleviksi.
Olisko se nyt ollu ku käsin pyörittää niin 50-60rpm niin saattaapi näyttää vaikkapa 1,1V tai enemmän, vähä autokohtasta muistaakseeni. Ohjearvo on tais olla tuhannen Ohmin kummankin puolin, ehkä enemmän alle.
Rikkinäinen anturi tuskin edes pihataa tai sitten antaa todella vähä mittariin lukemia.
Kiitos tiedosta. Jännitettä siis pitäisi tulla, Hyvä. Nyt sitte vaan vertaamaan löytyykö tasossa eroja ja kuinka suria. Peeveli kun anturin etäisyyttä ei saa muutetuksi muuta kun kauemmas hammaskehästä. Tietty jos alkaa askartelemaan niin kyllä sen lähemmäksikin varmaan saa mutta voi olla työlästä
Kohta tallille.
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
Noniin nyt ohmeja, jännitteitä ja pulsseja on mitattu. Tökkelit löytyy sulakerasian kupeesta kuskinpuolela ja apparinpuolen löytyy akkukotelonpuolelta "iskaritornista". (narttuliitin tulee antureilta)
E: pyöreä halkaisijaltaan noin 13mm ja 50mm pitkä liitin. (vieressäolevat lattaliittimet taitaa olla jarrupalojen kuluneisuuden tunnistinjohtojen liittimet? )
Ohmit kummassakin anturissa 1590 Ohmia ja toisessa 1608 Ohmia. Lukema ei muutu käänsi sompaa ja liikutteli johtoja miten hyvänsä. Muutaman ohmin muuttuu kun johtoa liikauttaa mutta asettuu kun liikkeen pysäyttää. Johtunee siitä että johtoon indusoituu jännitettä kun johtoa liikauttaa. Kaikki siis kunossa näiltä osin.
Lähdin ajamaan autolla ensin 40km/h ja sit 70km/h (jänite on sitten vaihtojännitettä eli AC:ta)
40km/h Pulssitaajuus on 500Hz kummallakin puolella. Sensijaan jännitteessä löytyy suuri heitto. Apparin puolella 40km/h jännite on 2.4V ja 70km/h 4.07V
Kuskin puolella vastaavat lukemat on 0.95V ja 1.5V
Murikasta en mitannu ja en tiä jaksanko ees mitata kun tod. näk. vika löytyi....ehkä....
Kohta lähtee KL:lle puhelu ja tilaan uuden anturin.
E: pyöreä halkaisijaltaan noin 13mm ja 50mm pitkä liitin. (vieressäolevat lattaliittimet taitaa olla jarrupalojen kuluneisuuden tunnistinjohtojen liittimet? )
Ohmit kummassakin anturissa 1590 Ohmia ja toisessa 1608 Ohmia. Lukema ei muutu käänsi sompaa ja liikutteli johtoja miten hyvänsä. Muutaman ohmin muuttuu kun johtoa liikauttaa mutta asettuu kun liikkeen pysäyttää. Johtunee siitä että johtoon indusoituu jännitettä kun johtoa liikauttaa. Kaikki siis kunossa näiltä osin.
Lähdin ajamaan autolla ensin 40km/h ja sit 70km/h (jänite on sitten vaihtojännitettä eli AC:ta)
40km/h Pulssitaajuus on 500Hz kummallakin puolella. Sensijaan jännitteessä löytyy suuri heitto. Apparin puolella 40km/h jännite on 2.4V ja 70km/h 4.07V
Kuskin puolella vastaavat lukemat on 0.95V ja 1.5V
Murikasta en mitannu ja en tiä jaksanko ees mitata kun tod. näk. vika löytyi....ehkä....
Kohta lähtee KL:lle puhelu ja tilaan uuden anturin.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 21.09.2012 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124:n ABS:n toiminta Surinaa ryömintäajossa ???
Mittasin kuitenkin perästäkin kaikki vastaavat lukemat. (Liitin löytyy keskuslukon mottorin vierestä. On lattaliitin ainakin tuossa lankussa. Uros tulee anturilta)
701 Ohmia
40km/h pulsseja 500Hz jännite 1.47V
70km/h Jänite 2.27V
Mikä peevelin sähkömoottori tuossa ABS -systeemissä oikein on? Kun vikavalo palaa (mitatessa) surinoita tai jurinoita ei kuulu. Kun kaikki anturit on kiinni ja ABS valo on sammuksissa niin jurisee hitaassa nopeudessa niin että kabiinissa tuntuu ja kuuluu? Liittyy siis varmuudella tuohon ABS -systeemiin?
701 Ohmia
40km/h pulsseja 500Hz jännite 1.47V
70km/h Jänite 2.27V
Mikä peevelin sähkömoottori tuossa ABS -systeemissä oikein on? Kun vikavalo palaa (mitatessa) surinoita tai jurinoita ei kuulu. Kun kaikki anturit on kiinni ja ABS valo on sammuksissa niin jurisee hitaassa nopeudessa niin että kabiinissa tuntuu ja kuuluu? Liittyy siis varmuudella tuohon ABS -systeemiin?
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Voisiko olla että joku anturi on seikottainut pakkaa ja sen takia abs-surisee tai no pitää ääntä koska ei saa kunnollista lukemaa yhdestä anturista ja koittaa jotenkin selventää tilannetta?
Kuskin puolen anturi vaikuttaa vialliselta, mistäs mittasit ton 1608 Ohmia.
Kuskin puolen anturi vaikuttaa vialliselta, mistäs mittasit ton 1608 Ohmia.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Mittasin anturijohdon liittimistä kaikki nuo mittaukset. Tuo noin 1.6K Ohmia lie on kokolailla oikea lukema etusten antureille. Mittasin pari muutain irrallaan olevaa pyörän anturia ja niissäkin lukema on noin 1.6K Ohmia.M4ketech kirjoitti:Voisiko olla että joku anturi on seikottainut pakkaa ja sen takia abs-surisee tai no pitää ääntä koska ei saa kunnollista lukemaa yhdestä anturista ja koittaa jotenkin selventää tilannetta?
Kuskin puolen anturi vaikuttaa vialliselta, mistäs mittasit ton 1608 Ohmia.
Se surina ei ole mitään sähkösurinaa vaan kuulostaa kuin jokin sähkömoottori pyörisi Paremminkin jurinaa. Pieni värräys tuntuu ihan kabiinissa asti Vähä samantyyppinen ääni jos ohjauksen tehostimessa olisi liian vähän öljyä ja yrittää kääntää sompaa. Jokatapauksessa ääntä ei kuulu jos ABS:n vikavalo palaa
En sitte tilannu KL:ltä anturia. Oli pikkasen suolaisen oloinen hinta tai ainakin minusta selvästi yli 200€ hinta/kpl on No on minulla nyt vaihto-osa siihen mistä laitta ja huomena täytyypi koitella.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Lainaan tätä ketjua.
Ongelma on että ABSit ei toimi ja valo palaa mittaristossa, myös valojen vikavalo palaa. Tänään käytin yj-releen tutulla sähkömiehellä ja oli 3 kylmäjuotosta. Sitä ennen ronklasin itse yj-relettä ja mittariston vikavalot sammuivat. Vaikka laittaa vaa virrat päälle niin abs ja valojen-vikavalot on pimeenä
ABS ei tunnu toimivan, vaikka iskee jarrut pohjaan niin ei. Mitehän tuo on järkevin testata onko nyt valot sökönä, yj-rele edelleenkin rikki vai jotain muuta? Hiekalla tai märällä?
Ongelma on että ABSit ei toimi ja valo palaa mittaristossa, myös valojen vikavalo palaa. Tänään käytin yj-releen tutulla sähkömiehellä ja oli 3 kylmäjuotosta. Sitä ennen ronklasin itse yj-relettä ja mittariston vikavalot sammuivat. Vaikka laittaa vaa virrat päälle niin abs ja valojen-vikavalot on pimeenä
ABS ei tunnu toimivan, vaikka iskee jarrut pohjaan niin ei. Mitehän tuo on järkevin testata onko nyt valot sökönä, yj-rele edelleenkin rikki vai jotain muuta? Hiekalla tai märällä?
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Oletko katsonut myös kaikki sulakeet ettei ole hapettumia. Tuo abs testi on paras suorittaa hiekalla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Mähän taisin tarjota YV:llä sulle toimivaa YJ relettäM4ketech kirjoitti:Lainaan tätä ketjua.
Ongelma on että ABSit ei toimi ja valo palaa mittaristossa, myös valojen vikavalo palaa. Tänään käytin yj-releen tutulla sähkömiehellä ja oli 3 kylmäjuotosta. Sitä ennen ronklasin itse yj-relettä ja mittariston vikavalot sammuivat. Vaikka laittaa vaa virrat päälle niin abs ja valojen-vikavalot on pimeenä
ABS ei tunnu toimivan, vaikka iskee jarrut pohjaan niin ei. Mitehän tuo on järkevin testata onko nyt valot sökönä, yj-rele edelleenkin rikki vai jotain muuta? Hiekalla tai märällä?
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
ABSit toimii mutta mittariston valot ei. eli pimeenä on abs ja valojen vikavalot, ja nämähän pitää palaa ennen kun käynnistää
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Nyppää yhden anturin johto irti ja aja lenkki. Pitäis ABS:n valo syttyä melkein heti. Liittimet löytyy kuten edellä olen maininnu. Jos ei syty niin lamppu rikki tai sitte osasit korjata sen YJ releen paremmin kuin kukaanM4ketech kirjoitti:ABSit toimii mutta mittariston valot ei. eli pimeenä on abs ja valojen vikavalot, ja nämähän pitää palaa ennen kun käynnistää
E: Melkein veikkaisin et jokin sulake on poikki Mut apsien ei kyllä pitäis sit toimia. Pistääkö se poljin hanttiin ja kuuluu rutina kun soralla jarrutat täysillä?
Ja E: vielä: Jos auto on vanhempi kuin 93 niin liitin on sitte erilainen kun omassa. Ei siis ole puolipyöreä/pyöreä noin 13mm paksu ja noin 50mm pitkä.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Juu siis toimii, poljin potkii takasi ja rutisee No pitää tuo mittaristo kuitenkin ottaa irti ja vaihtaa polttimoita.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
On siel polttimot, tarkistin viel kun laitoin mittariston holleille. Tosin tossa riittääki tekemistä, kuha sais yleismittarin käsii nii helpolla mittaa tuleeko siihe polttimokantaan voltteja ku kääntää avainta.dealer kirjoitti:Tai lisätä
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Entäs rele vaivaa ABS-hydrauliyksikössä. Rele makaa päällä.Jari Ke kirjoitti: Se surina ei ole mitään sähkösurinaa vaan kuulostaa kuin jokin sähkömoottori pyörisi Paremminkin jurinaa. Pieni värräys tuntuu ihan kabiinissa asti Vähä samantyyppinen ääni jos ohjauksen tehostimessa olisi liian vähän öljyä ja yrittää kääntää sompaa. Jokatapauksessa ääntä ei kuulu jos ABS:n vikavalo palaa
autodidakti
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Nyt anturit on vaihdettu molemmin puolin. Vaihdoin ensin kuskinpuolen ja kun mitään muutosta ei tullu vaihdoin apparinpuolenkin. Siinäkään toiminnassa ei tapahtunu paljon mitään muutosta
Kuskinpuolen ja apparinpuolen jännitetasoissa ei oikeastaan tapahtunu muuta muutosta kuin että apparinpuolen jännitetaso nousi 40km/h vauhdissa 2.4 ->3Volttiin Sellainen epäily nyt kuitenkin tuli ettei nyt joku aikaisempi omistaja vaan oo vaihtanu jompaa kumpaa etunapaa Mielestäni apparinpuolelta tulee 15 - 20 pulssia enemmän samalla 40km/h nopeudella. Tuo ero voisi selittää sen että ABS:n valo syttyy ja jää palamaan kun reippaasti ajaa? Kun olis kax mittaria jotka kykenee mittaamaan pulsseja niin näkis mahdollisen eron.
Tietääkö joku onko nuissa navoissa eroja ABS hammaskehän suhteen eri lankkujen kesken ? (Halkaisija ja hammasmäärä)
Nyt olis sille skoopille käyttöä et näkis onko pulssit puhtaita vai tuleeko joukkoon ns. hasardeja jotka selittäisi tuon pulssimääräeron? Huomenna otan taas anturit pois ja lasken "hampaat" kummaltakin puolelta. Sit mittaan hammaskehän etäisyyden anturin pintaan. (sinitarramöyky anturin kärkeen ja käyttää anturia paikallaan)
Seuraavaksi laitan prikat apparinpuolen anturille. Oletan että jännitetason pitäisi pudota ja mahdolliset hasardipulssit vois vähentyä jos niitä sinne tulee?
Projekti tästä näköjään kehkeytyi
E: laakereitten kireys pitää tarkistaa uudelleen ja tarkemmin.
Kuskinpuolen ja apparinpuolen jännitetasoissa ei oikeastaan tapahtunu muuta muutosta kuin että apparinpuolen jännitetaso nousi 40km/h vauhdissa 2.4 ->3Volttiin Sellainen epäily nyt kuitenkin tuli ettei nyt joku aikaisempi omistaja vaan oo vaihtanu jompaa kumpaa etunapaa Mielestäni apparinpuolelta tulee 15 - 20 pulssia enemmän samalla 40km/h nopeudella. Tuo ero voisi selittää sen että ABS:n valo syttyy ja jää palamaan kun reippaasti ajaa? Kun olis kax mittaria jotka kykenee mittaamaan pulsseja niin näkis mahdollisen eron.
Tietääkö joku onko nuissa navoissa eroja ABS hammaskehän suhteen eri lankkujen kesken ? (Halkaisija ja hammasmäärä)
Nyt olis sille skoopille käyttöä et näkis onko pulssit puhtaita vai tuleeko joukkoon ns. hasardeja jotka selittäisi tuon pulssimääräeron? Huomenna otan taas anturit pois ja lasken "hampaat" kummaltakin puolelta. Sit mittaan hammaskehän etäisyyden anturin pintaan. (sinitarramöyky anturin kärkeen ja käyttää anturia paikallaan)
Seuraavaksi laitan prikat apparinpuolen anturille. Oletan että jännitetason pitäisi pudota ja mahdolliset hasardipulssit vois vähentyä jos niitä sinne tulee?
Projekti tästä näköjään kehkeytyi
E: laakereitten kireys pitää tarkistaa uudelleen ja tarkemmin.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Laskin hampaat ja niitä on 96kpl kummallakin puolella. Apparin anturi oli ehkä pari kympää lähempänä hammaskehää kuin kuskinpuolen. Laitoin ohuesta pahvista tehdyn "aluslevyn" apparin anturin kiinnitysraudan alle. Jännite putosi 40:ssä 0.7V ja 70:ssä 1.1V. Kuskinpuolen vastaavat lukemat oli 0.9 ja 1.4V.
No mutta muuta muutosta ei sitten tullukkaan . Peeveli kun tuota moottoria ei saa sammumaan muuta kuin avaimesta ABS kait jää toimimaan jos mosan sammuttaa vaihteella tai sammuttimesta? No tuo on tomaatti ja sammutinta ei ole ei edes sitä nappulaa suodattimen päällä
Olisin halunnu äänittää sen äänen. Kokeilin silleen et laitoin puhelimen kiinni ABS -yksikköön kiinni teipillä muta mosan ääni sotkee niin pahasti ettei paljon pysty analysoimaan.
Sen huomasin että kun jarrupoljinta painaa auton liikkuessa niin se pitää hiljaista rutinaa silloin kun jurinakin kuuluu. Kun jurina loppuu lopuu polkimestakin ääni ja kuuluu hieman isompi rusahdus ja poljin painuu vajaan sentin syvempään ikäänkuin siihen olisi tullut tyhjää väliin ?
Toi sama efekti on noissa kahdessakin muussa lankussa kun lähtee liikkeelle ja kevyesti painaa jarrua. Jurinaa vaan ei kuulu.
Tuo rele pitänee seuraavaksi tarkistaa niinkuin felmit jo ehdottikin.
No mutta muuta muutosta ei sitten tullukkaan . Peeveli kun tuota moottoria ei saa sammumaan muuta kuin avaimesta ABS kait jää toimimaan jos mosan sammuttaa vaihteella tai sammuttimesta? No tuo on tomaatti ja sammutinta ei ole ei edes sitä nappulaa suodattimen päällä
Olisin halunnu äänittää sen äänen. Kokeilin silleen et laitoin puhelimen kiinni ABS -yksikköön kiinni teipillä muta mosan ääni sotkee niin pahasti ettei paljon pysty analysoimaan.
Sen huomasin että kun jarrupoljinta painaa auton liikkuessa niin se pitää hiljaista rutinaa silloin kun jurinakin kuuluu. Kun jurina loppuu lopuu polkimestakin ääni ja kuuluu hieman isompi rusahdus ja poljin painuu vajaan sentin syvempään ikäänkuin siihen olisi tullut tyhjää väliin ?
Toi sama efekti on noissa kahdessakin muussa lankussa kun lähtee liikkeelle ja kevyesti painaa jarrua. Jurinaa vaan ei kuulu.
Tuo rele pitänee seuraavaksi tarkistaa niinkuin felmit jo ehdottikin.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Vaihdoin ensin ABS yksikön releet --> ei vaikutusta. Vaihdoin sitte sen ison sieltä akun takaa --> Ei vaikutusta. Sulakeboksissa taitaa olla vielä joku? Kait tuon tuollainen vissiin kuuluu sitten ollakkin
Herkällä sormella tuntee et ratti värrää kun pihaan ajaa
Nyt loppu ideat. Olkoot.
Herkällä sormella tuntee et ratti värrää kun pihaan ajaa
Nyt loppu ideat. Olkoot.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Tervetuloa kerhoon
En nyt vielläkää oo saanu selville miks noi 2 valoa on mittaristosta mykkänä. Edelleenki yleismittari hävinnyt
Tosiaan ABSit toimii, mutta sitten kun alamäessä päästää irti niin repsikan puolelta kuuluu vinkumista ja ratissa pientä tärinää. Tuo vinkuminen kuuluu muutenkin välillä hitaalla nopeudella, kaipa tuossa jotain vikaa on. Pitänee ostaa vanhempi mersu missä ei oo mitää ABS-jarruja ym.
En nyt vielläkää oo saanu selville miks noi 2 valoa on mittaristosta mykkänä. Edelleenki yleismittari hävinnyt
Tosiaan ABSit toimii, mutta sitten kun alamäessä päästää irti niin repsikan puolelta kuuluu vinkumista ja ratissa pientä tärinää. Tuo vinkuminen kuuluu muutenkin välillä hitaalla nopeudella, kaipa tuossa jotain vikaa on. Pitänee ostaa vanhempi mersu missä ei oo mitää ABS-jarruja ym.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Tämmönen löyty Kiitos Foorumin linkkien. Siinähän se seisoo ihan ekarivillä.
En annakkaan olla vielä
En annakkaan olla vielä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Rälläkällä saanee sen anturin lähemmäksi. Sillalailla taisin korjata omastani nämä "heikko anturisignaali" ongelmat. Samoin tuo pyörän laakerin kireys on tärkeä, niin ei syty myöskään näillä varsinaissuomen perunapelloilla ajellessa. Ongelma varmasti poistuisi myös hankkimalla tehdasuudet pyörännavat (kun näihin ei saa hammaskehää irrallaan).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
veskola kirjoitti:Rälläkällä saanee sen anturin lähemmäksi. Sillalailla taisin korjata omastani nämä "heikko anturisignaali" ongelmat. Samoin tuo pyörän laakerin kireys on tärkeä, niin ei syty myöskään näillä varsinaissuomen perunapelloilla ajellessa. Ongelma varmasti poistuisi myös hankkimalla tehdasuudet pyörännavat (kun näihin ei saa hammaskehää irrallaan).
Jos koittais Dremeliä alkuun ja jos ei riitä ni sitte isompaa konetta kehiin Mittasitko jännitetasoja? Tietoa siitä mitä ne pitäisi olla milläkin pyörintänopeudella ei tunnu helpolla löytyvän.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Nyt on anturit niin lähellä kehiä ettei lähemmäs voi laittaa. Otin niinpaljon pois että anturi ottaa kehään kiinni ja sitten ohuilla kupariteippikertuuksilla timmasin kohdilleen. Jännitetasot hyppäs ylöpäin reilusti. Laakereita kiraisin inanverran vaikkei ne väljällä ollukkaan. Murikan anturia myös timmasin lähemmäs.
Mutta toiminta on sama kuin alussa. ABS:t toimii mutta jurina hitaassa vaihdissa ei lakannu
Kohta joku sanoo että tuollainen kuuluukin oikeasti olla, kaikkhan ne Emallit tuollaisia on
Teen vielä sen että mittaan anturijännitteitä tuosta toisesta liikenteessä olevasta lankusta.
Mutta toiminta on sama kuin alussa. ABS:t toimii mutta jurina hitaassa vaihdissa ei lakannu
Kohta joku sanoo että tuollainen kuuluukin oikeasti olla, kaikkhan ne Emallit tuollaisia on
Teen vielä sen että mittaan anturijännitteitä tuosta toisesta liikenteessä olevasta lankusta.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Mites tämä Jari Ke ongelma, kiinnostaisi tietää?
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Edelleen on samanlainen. ABSit pelaa oikein ja jurisee hitaassa ryömintäajossa "rytmikkäästi". Vajaa sekka jurraa vajaa sekka on hiljaa.Jussi L. kirjoitti:Mites tämä Jari Ke ongelma, kiinnostaisi tietää?
En oo rassehtinu tätä. Katsotaan sitte kun se jostain kilahtaa vaikkakaan tämä ei kyllä yleensä kuulu mottooni.