W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Samoja oireita... Kävin piuhan päässä ja ilmoitti "C244F L6/2 (pyörintänopeustunnistin oikea etu): Tarkasta johto ja pistoke." Vaihdoin uuden ABS-anturin ja lokarin sisällä oleva pistoke näytti kunnolliselta, mutta samat ABS ja EPS virheet tulivat mittaristoon heti, kun virrat laittoi päälle. Auto ei ollut vielä käynnissä eikä liikkeessä. Voiko tästä päätellä, että vika olisi johdossa tai pistokkeessa eikä ABS-kehässä?
A) Helposti voisi kuvitella, jos järjestelmä mittaa äärettömän vastuksen, niin herjaisi, että piuha poikki eli tuon minkä virheen sain. ABS-kehälle olisi sitten jokin toinen virheilmoitus.
B) Voihan olla niin, että anturin pitää olla tarpeeksi lähellä ABS-kehää, niin se saa tietyissä rajoissa olevan vastuksen. Jos ei ole rajojen sisällä niin antaisi kanssa saman virheilmoituksen. Foorumeita selattuna löytyi, että ABS-kehän vaihtaminen auttaisi. Noissa ei kuitenkaan mainittu tarkkoja virhekoodeja.

Olisiko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä?
Jos on A-vaihtoehto, niin voisin tarkastella vielä tarkemmin. Mistä löytää anturin piuhan toisen pään? Onko SBC-yksikössä vai muussa boksissa? Uskaltaako liittimiä irroittaa boksin kyljestä, niin ettei SBC mene sekaisin?
Jos on B-vaihtoehto, niin pitää viedä huoltoon. Jarrulevyn irroitukseen tarvii varmaan Staria.

Jarrusuojapelti oli kiinni ja pyörässä ei tuntunut välystä, niin ABS-kehän (stefan) voisi olettaa olevan kunnossa.
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Oliko motonetin anturi jonka vaihdoit. Ne on ollut liian lyhyitä tohon w211
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

arska10 kirjoitti:Oliko motonetin anturi jonka vaihdoit. Ne on ollut liian lyhyitä tohon w211
Oli Motonetin anturi. Vertailin antureita rinnakkain ennen kuin avasin muovipussin, mutta en huomannut mitään eroa. Pitää tutkia illalla tarkemmin ja kokeilla myös voiko eri asennolla saada anturia lähemmäs.
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja toozi »

En tiedä miten näissä uudemmissa, mittaako ecu todella anturin vastusta, mutta W202 piti ajaa anturin vaihdon jälkeen hetken että abs-valo sammui. Starilla olis voinu tieten kuitata vian...
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Johto oli tosiaan poikki lokasuojan takana tulevalle liittimelle. Sain korjattua ja ilmoitukset hävisivät mittaristosta.
Motonetin anturi oli noin 0,4mm lyhyempi, kun työntömitalla mittasi. Vaihdoin alkuperäisen paikoilleen, niin en osaa sanoa onko Motonetin anturissa jotain ongelmia.
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
JuhoKusti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.03.2013 20:34

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja JuhoKusti »

Edit. Nyt meni kyllä pikkusen väärään paikkaa tämä viesti!
Viimeksi muokannut JuhoKusti, Ti 08.08.2017 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w211 320CDI -03
Ex w211 320CDI Farmari -03
Ex w210 200D -99
Ex w201 2.3B -87
Ex w124 250D -89
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eiakit abs ja epc herjoilla ole mitään tekemistä jarrujen kanssa.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja dealer »

Arska syönyt vääränlaisia sieniä ? :D

Miten "ei antanut tehä ilmausta" ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei siis mitään ilmauksen estoon liittyyvää kirjoitin tuon puhelimesta ja viesti lähti ennen kuin kirjoitin loppuun
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja dealer »

No se on toinen juttu se, mistä vaan kirjoittaakin. Mutta asiaan; mitä tuossa on siis loppupelissä tapahtunut ? Starilla yritetty ilmata ja siinä yhteydessä herjat punaisena, aiemmin ollut ok ? Miksi ei samantien Starilla katsottu mikä vikana, joku tässä on mitä en ymmärrä...jos on tosiaan vielä ajonestokin päällä eli autoa ei saa käyntiin niin se ei jarruihin liity kyllä :eh:
oulaistenliikenne.fi
partanen124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 08.01.2021 20:41

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja partanen124 »

unnamed.jpg
eli tälläne vika tuli työkaveri sano että suuri todennäköisyys että abs anturi/kehä mennyt/pyöränlaakeri
(näistä viosta ei ollut mikään) voiko olla että tuo esp ohjausmoduuli mennyt?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Sopivasti alkoi S211 heittämään vikakoodia vasemman takarenkaan nopeustiedosta juuri kun perjantaina olisi lähtö reilu viikoksi Baltiaan ja kyseisellä autolla tietenkin. Kesäkelissä hyvillä renkailla pärjää kyllä ilman abseja ja esp:tä, mutta onko muita ongelmia reissussa odotettavissa? Mulla on kyllä star mukana, mutta voiko matka jossain vaiheessa keskeytyä korjaamattoman ongelman aiheuttamiin vikatiloihin tms?
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

W211/S211 taka ABS-kehän vaihto

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Kun eilisillasta aloitin henkisen valmistautumisen projektiin, niin tänään uskalsin siihen ryhtyä ja vaihdoin taka abs-renkaan silläkin uhalla, että jotakin menisi vituiksi ja sen vuoksi jäisi reissuun perjantaina lähtemättä. Nämä eivät ole näköjään kovinkaan ronkeleita vehkeitä kehän kunnolle. Sieltä löytyi vain epämääräinen riekale kumia ja vetariin kiinni sulanut paperinohut rautaoksidirengas. Silti star näytti ihmissilmään aivan normaalia nopeustietoa, vaikka koodi syttyikin heti kovemmassa vauhdissa. Ei ollut siis kokonaan vielä mykkä, mutta jotain sellaista siellä jo tapahtui, joka tietekoneen mielestä oli väärin.

Jos joku vinkkejä tarvitsee, niin tein itse seuraavasti:
-Starilla takapussin tyhjennys ja SBC-deaktivointi
-Kaikki tukivarret navan puolelta irti, jarrusatula irti ja toki napamutteri auki
-Jarrulevyä ei tarvinnut irroittaa, eikä edes käsijarruvaijeria löysätä.
-Anturia ei tarvitse irroittaa kummastakaan päästä. Kun ottaa johdon pois välillä olevista kannakkeista, niin siinä on pituutta niin paljon, ettei kiinni oleva anturi häiritse rojektia. Vaikka napa lipsahtaisi käsistä, jää se käsijarruvaijerin varaan.

Seuraavanlaisia huomioita:
-Vaikka kehän asennukseen pitäisi olla erikoistyökalu, ei sen asentaminen ilman ollut millään tavalla kummoinen homma. Ylimääräisten metalliromujen seasta löytyy sopivalla halkaisijalla oleva "prässityökalu", jonka avulla kehä meni varovaisella naputtelulla paikoilleen vetarin ollessa omalla paikallaan.
-Sen sijaan vetaria takaisin napaan survottaessa onnistuin tekemään uuden kehän kumipintaan pienen pintavamman. Kannattaa olla tässä vaiheessa tarkkana! Hyvä tilaisuus rikkoa uusi rengas. Meinasi ensin tympiä, mutta hyvin nopeasti tajusin, ettei taida olla maailmanloppu ottaen huomioon edellisen renkaan kunto. Ei se viimeisen kuukauden aikana ole tuohon kuntoon mennyt. Muutenkin tila jossa rengas pyörii on suojaamaton, joten tälläisellä pienellä vammalla ei taida olla merkittävää vaikutusta kun se kuminen pinta tulee kärsimään paskasta joka tapauksessa.
-Tukivarsia takaisin kiinni laittaessa kannattaa olla tarkkana sen johtokannakkeen kanssa. On helposti asennettavissa väärin. Väärin asennus näyttää oikealta, mutta kannake jää sellaiseen asentoon, ettei anturin piuha enää istukkaan siihen jäämättä tiukalle.
-Ennen ylätukivarsien kiinnitystä kannattaa varmistaa, että kaapelit kulkevat oikeaa reittiä. Tähän ja edelliseen kohtaan sai hyvin katsottua mallia toiselta puolelta.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211/S211 taka ABS-kehän vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

T-Row kirjoitti: To 29.06.2023 19:44 Kun eilisillasta aloitin henkisen valmistautumisen projektiin, niin tänään uskalsin siihen ryhtyä ja vaihdoin taka abs-renkaan silläkin uhalla, että jotakin menisi vituiksi ja sen vuoksi jäisi reissuun perjantaina lähtemättä. Nämä eivät ole näköjään kovinkaan ronkeleita vehkeitä kehän kunnolle. Sieltä löytyi vain epämääräinen riekale kumia ja vetariin kiinni sulanut paperinohut rautaoksidirengas. Silti star näytti ihmissilmään aivan normaalia nopeustietoa, vaikka koodi syttyikin heti kovemmassa vauhdissa. Ei ollut siis kokonaan vielä mykkä, mutta jotain sellaista siellä jo tapahtui, joka tietekoneen mielestä oli väärin.
Vaihdoin pari-kolme vuotta sitten lähipiiriin kuuluvan henkilön japanilaiseen autoon etupyörän laakerin (SKF) ja samassa paketissa tuli uusi sinkitty teräksinen tunnistinkehä.

Jätin vaihtamatta koska alkuperäinen rst-kehä oli ja on edelleen virheetön 30 vuoden käytön jälkeen. Tuollainen yksittäisosa ei lisää auton valmistuskustannusta juuri ollenkaan mutta jotkut valmistajat tekevät silti täyttä paskaa materiaalivalinnoillaan.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6266
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 ABS Defective, ESP Defective, Visit workshop

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Paljon kallimpin työoneisiinkaan ei saa parin kympin anturia (esim. hydepumpun kulma) laittaa kustannusten vuoksi... saatika autoalalla missä volyymi kertaa valtavasti sen muutaman euron lisäküstannuksen. Muistetaan että autolla ei ole "tarkoitus" ajaa kuin puolet siitä ajasta mitä suomessa on autojen keski-ikä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin