Ruostepeikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jeru44
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 16.06.2009 19:34

Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja jeru44 »

Moi! Mitä mieltä ruostesuojauksesta uuteen c-malliin? Kannattaako viedä kun vähän epäilyttää tehdäänkö se kunnolla kun itse ei
varmaan voi vieressä katella.Kaikkien pohjan suojamuovien irrottaminen on aika iso hommeli ja vähän kyllä epäilen että helposti ohitetaan
pahempi kohta eihän se omistaja kuitenkaan niitä uudelleen irrota ja ala kurkkimaan.Ja sitten,kestääkö se esim 10 vuotta puhkiruostumatta vaikka ei tekisi mitään?
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

jeru44 kirjoitti:kestääkö se esim 10 vuotta puhkiruostumatta vaikka ei tekisi mitään?
Sellaista takuuta ei voi kukaan antaa :lol: Todennäköisesti ei ruostu. Mutta kyllä se ruostesuojaus kannattaa. Kysele eri pajoilta, kokemuksia esim. täällä foorumilla ym. Varmasti löytyy vielä sekin paikka, jossa ammattiylpeys ja motivaatio on sitä luokkaa, että tehdään kunnolla.
E350CDI&A180CDI
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jos ajattelet pitää autoa useamman vuoden, niin suojaus kannattaa ilman muuta. Ja iänmyötä suojatun auton jälleenmyynti on helpompaa. AREKL:n nettisivuilta löytyy luettelo sertifikaatit täyttävistä suojauspaikoista. Asialliseen suojaukseen saa takuun, joka toimii siltä puolelta peltiä, josta autonvalmistajien takuu ei toimi. Eli ulkoapäin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jeru44 kirjoitti:Moi! Mitä mieltä ruostesuojauksesta uuteen c-malliin? Kannattaako viedä kun vähän epäilyttää tehdäänkö se kunnolla kun itse ei
varmaan voi vieressä katella.Kaikkien pohjan suojamuovien irrottaminen on aika iso hommeli ja vähän kyllä epäilen että helposti ohitetaan
pahempi kohta eihän se omistaja kuitenkaan niitä uudelleen irrota ja ala kurkkimaan.Ja sitten,kestääkö se esim 10 vuotta puhkiruostumatta vaikka ei tekisi mitään?

Höpö höpö hommia!( Ei tietenkään ruostesuojaamoiden mielestä )
Autossahan on 30vuoden puhkiruostumis takuu,ja se loppuu jos sitä joku suojaamo menee räpeltään. Anna olla alkuperäisenä, kuräläpät ehkä kannattaa asentaa,ainakin aina itse laitattanut. Kyllä se menee ainakin 20vuotta kukkimatta, paljon käytetty alumiinia ja muovia kiveniskuille herkissä paikoissa ja tuskin jaksat sillä niin kauvan ajaa, koska yleensa autokuume iskee ennen sitä! Mersukin jotain oppinut auton valmistuksesta, väyrysongelmien jälkeen!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kuluttajansuojavirastoin mukaan takuu ei saa katketa (kunnolliseen) ruostesuojaukseen.

Tuolla 30 vuoden takuulla ei oikein tee mitään, kun se korvaa vain sisältäpäin alkaneen
ruostumisen. Tavallisesti ruoste alkaa päältä. Lisäksi takuu edellyttää säännöllisiä merkkihuoltoja.

Uudehkoissa Mersuissa on ollut seuraavanlaisia korroosio-ongelmia:
-Pohjan suojamuovien alle menee hiekkaa ja kuraa, joka hiertää pohjan maalin puhki ja pitää sen kosteana
-Sinkityksessä on ollut paikoin ongelmia
-Korin saumoissa on ollut ilmeisesti liikettä (esim. W211:n takakynnyksen ja lokasuojan sauma)

Ovien sisäpuolella ja tiivisteiden alla on ollut ruostetta, apurungot (varsinkin edessä) ruostuvat,
pultit, moottori ja öljyletkut ruostuvat.

Ruostesuojaus maksaa 600-1200 euroa ja kyllä hillitsee ruostumista. Suurimman hyödyn korjaa
auton toinen omistaja. Kansantaloudellisesti suojaus on niin kannattavaa, että se oli pakollinen
ennen EU:a.

Säännöllinen pesu ja vahaus ja maalipinnan vikojen korjailu suojaa myös ruosteelta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

JarkkoN kirjoitti:Kuluttajansuojavirastoin mukaan takuu ei saa katketa (kunnolliseen) ruostesuojaukseen.

Tuolla 30 vuoden takuulla ei oikein tee mitään, kun se korvaa vain sisältäpäin alkaneen
ruostumisen. Tavallisesti ruoste alkaa päältä. Lisäksi takuu edellyttää säännöllisiä merkkihuoltoja.

Uudehkoissa Mersuissa on ollut seuraavanlaisia korroosio-ongelmia:
-Pohjan suojamuovien alle menee hiekkaa ja kuraa, joka hiertää pohjan maalin puhki ja pitää sen kosteana
-Sinkityksessä on ollut paikoin ongelmia
-Korin saumoissa on ollut ilmeisesti liikettä (esim. W211:n takakynnyksen ja lokasuojan sauma)

Ovien sisäpuolella ja tiivisteiden alla on ollut ruostetta, apurungot (varsinkin edessä) ruostuvat,
pultit, moottori ja öljyletkut ruostuvat.

Ruostesuojaus maksaa 600-1200 euroa ja kyllä hillitsee ruostumista. Suurimman hyödyn korjaa
auton toinen omistaja. Kansantaloudellisesti suojaus on niin kannattavaa, että se oli pakollinen
ennen EU:a.

Säännöllinen pesu ja vahaus ja maalipinnan vikojen korjailu suojaa myös ruosteelta.

MB-sen takuun antaa eikä kuluttajavirastolla ole siihen mitään sanomista, mutta maahantuojan edustaja Veho sanoo, että takuu katkeaa eikä suosittele uusintakäsittelyä.
Sisäpuolellehan se ruostesuojauskin pannaan, ja sen sisäpuleltä tulevan ruosteen takuu juuri kattaa. Ei takuu tietenkään kata kiveniskusta alkavaa ruostettä,mutta ei sitä estä ruostesuojauskaan.
Pesu vahaus ja kiveniskujen korjautus on ainut huoltotoimenpide mitä kori vaatii! Yleensä kiveniskutkin ovat muovissa tai alumiinissa ettei nekään leviä. Otin itse varalta katonkin lasia,niin ei pääse korroosio iskemään.
Ja sen ruostesuojauksen hinnan joka mitätöi tehdastakuunkin,voi sijoittaa seuraavan auton ostoon!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Tässä esimerkkikuva hyvin ja säännöllisesti suojatusta MB:stä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

jussilampi kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Kuluttajansuojavirastoin mukaan takuu ei saa katketa (kunnolliseen) ruostesuojaukseen.

Tuolla 30 vuoden takuulla ei oikein tee mitään, kun se korvaa vain sisältäpäin alkaneen
ruostumisen. Tavallisesti ruoste alkaa päältä. Lisäksi takuu edellyttää säännöllisiä merkkihuoltoja.

Uudehkoissa Mersuissa on ollut seuraavanlaisia korroosio-ongelmia:
-Pohjan suojamuovien alle menee hiekkaa ja kuraa, joka hiertää pohjan maalin puhki ja pitää sen kosteana
-Sinkityksessä on ollut paikoin ongelmia
-Korin saumoissa on ollut ilmeisesti liikettä (esim. W211:n takakynnyksen ja lokasuojan sauma)

Ovien sisäpuolella ja tiivisteiden alla on ollut ruostetta, apurungot (varsinkin edessä) ruostuvat,
pultit, moottori ja öljyletkut ruostuvat.

Ruostesuojaus maksaa 600-1200 euroa ja kyllä hillitsee ruostumista. Suurimman hyödyn korjaa
auton toinen omistaja. Kansantaloudellisesti suojaus on niin kannattavaa, että se oli pakollinen
ennen EU:a.

Säännöllinen pesu ja vahaus ja maalipinnan vikojen korjailu suojaa myös ruosteelta.

MB-sen takuun antaa eikä kuluttajavirastolla ole siihen mitään sanomista, mutta maahantuojan edustaja Veho sanoo, että takuu katkeaa eikä suosittele uusintakäsittelyä.
Sisäpuolellehan se ruostesuojauskin pannaan, ja sen sisäpuleltä tulevan ruosteen takuu juuri kattaa. Ei takuu tietenkään kata kiveniskusta alkavaa ruostettä,mutta ei sitä estä ruostesuojauskaan.
Pesu vahaus ja kiveniskujen korjautus on ainut huoltotoimenpide mitä kori vaatii! Yleensä kiveniskutkin ovat muovissa tai alumiinissa ettei nekään leviä. Otin itse varalta katonkin lasia,niin ei pääse korroosio iskemään.
Ja sen ruostesuojauksen hinnan joka mitätöi tehdastakuunkin,voi sijoittaa seuraavan auton ostoon!
No mutta jos tuollaisen auton suojaa kunnolla niin eihän siihen enää silloin tarvita jotain naurettavaa 30v ruostumis takuuta joka ei kuitenkaan käytännössä kata yhtään mitään.
Dodge Charger 440 R/T 1969
karvinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 07.08.2004 23:56

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Höpö höpö hommia!( Ei tietenkään ruostesuojaamoiden mielestä )
Autossahan on 30vuoden puhkiruostumis takuu,ja se loppuu jos sitä joku suojaamo menee räpeltään. Anna olla alkuperäisenä, kuräläpät ehkä kannattaa asentaa,ainakin aina itse laitattanut. Kyllä se menee ainakin 20vuotta kukkimatta, paljon käytetty alumiinia ja muovia kiveniskuille herkissä paikoissa ja tuskin jaksat sillä niin kauvan ajaa, koska yleensa autokuume iskee ennen sitä! Mersukin jotain oppinut auton valmistuksesta, väyrysongelmien jälkeen!
Nyt on taas sen sortin "tietoa" että jätä jatkossa kirjoittamatta ettei kukaan vaan luule todeksi :crazy:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

jussilampi kirjoitti: MB-sen takuun antaa eikä kuluttajavirastolla ole siihen mitään sanomista, mutta maahantuojan edustaja Veho sanoo, että takuu katkeaa eikä suosittele uusintakäsittelyä.
Sisäpuolellehan se ruostesuojauskin pannaan, ja sen sisäpuleltä tulevan ruosteen takuu juuri kattaa. Ei takuu tietenkään kata kiveniskusta alkavaa ruostettä,mutta ei sitä estä ruostesuojauskaan.
Takuusta ja virhevastuusta on säädetty lait ja kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies on
niitä lakeja valvova, toimivaltainen viranomainen.

Kuluttaja-asiamiehen valvontatehtävät:
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/dd0 ... 5923e.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuluttajansuojalaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L2" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruostesuojaus pannaan sekä sisäpuolelle (kotelot) että ulkopuolelle (pyöränpesät, pohja, jne).
Sisäpuolelta alkava ruostuminen tarkoittaa kotelon sisältä alkanutta ruostetta, joka tulee pellin läpi pintaan.
Oletteko kuulleet, että joku olisi saanut korvausta tällaisessa tapauksessa? Aika harvinaista varmaankin.

Omassa S211:ssa 5 vuoden ikäisenä oli takaoven sisäpinnassa ruostetta. Autossa oli ruostetakuu voimassa.
Veho teki takuukyselyn tehtaalle. Vauriota ei korvattu takuun puitteissa, koska ruostuminen ei ollut
alkanut sisäpuolelta. Koko ovi vaihdettiin ja maalattiin Vehossa, tehdas maksoi goodwillin puitteissa.

Auto muuten meni suoraan ruostesuojauksesta Vehon tarkistukseen eikä Veho puhunut suojauksesta mitään.
paksuusmittaus.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JarkkoN, To 13.12.2012 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

karvinen kirjoitti:
Höpö höpö hommia!( Ei tietenkään ruostesuojaamoiden mielestä )
Autossahan on 30vuoden puhkiruostumis takuu,ja se loppuu jos sitä joku suojaamo menee räpeltään. Anna olla alkuperäisenä, kuräläpät ehkä kannattaa asentaa,ainakin aina itse laitattanut. Kyllä se menee ainakin 20vuotta kukkimatta, paljon käytetty alumiinia ja muovia kiveniskuille herkissä paikoissa ja tuskin jaksat sillä niin kauvan ajaa, koska yleensa autokuume iskee ennen sitä! Mersukin jotain oppinut auton valmistuksesta, väyrysongelmien jälkeen!
Nyt on taas sen sortin "tietoa" että jätä jatkossa kirjoittamatta ettei kukaan vaan luule todeksi :crazy:
Vaikea sanoa totta tai ei koska muistelen että toyotalla oli samanlainen "takuu raukeaa "ukaasi jos meni massauttamaan tai sitten sillä pelotellaan että kukaan ei massaile autojaan jonkun eu-direktiivin tai valtio haluaa että autot ruostuu ja kalusto vaihtuu tiheämmin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

atlas kirjoitti:
karvinen kirjoitti:
Höpö höpö hommia!( Ei tietenkään ruostesuojaamoiden mielestä )
Autossahan on 30vuoden puhkiruostumis takuu,ja se loppuu jos sitä joku suojaamo menee räpeltään. Anna olla alkuperäisenä, kuräläpät ehkä kannattaa asentaa,ainakin aina itse laitattanut. Kyllä se menee ainakin 20vuotta kukkimatta, paljon käytetty alumiinia ja muovia kiveniskuille herkissä paikoissa ja tuskin jaksat sillä niin kauvan ajaa, koska yleensa autokuume iskee ennen sitä! Mersukin jotain oppinut auton valmistuksesta, väyrysongelmien jälkeen!
Nyt on taas sen sortin "tietoa" että jätä jatkossa kirjoittamatta ettei kukaan vaan luule todeksi :crazy:
Vaikea sanoa totta tai ei koska muistelen että toyotalla oli samanlainen "takuu raukeaa "ukaasi jos meni massauttamaan tai sitten sillä pelotellaan että kukaan ei massaile autojaan jonkun eu-direktiivin tai valtio haluaa että autot ruostuu ja kalusto vaihtuu tiheämmin.
Kuluttajansuoja on ns. pakottavaa lainsäädäntöä eli autokauppa ei voi heikentää
kuluttajansuojan ehtoja edes sopimalla kuluttajan kanssa.

Autotuojat taipuivat ruostesuojauskiistassa:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2009/ ... 099469/304" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

jeru44 kirjoitti:Moi! Mitä mieltä ruostesuojauksesta uuteen c-malliin? Kannattaako viedä kun vähän epäilyttää tehdäänkö se kunnolla kun itse ei
varmaan voi vieressä katella.Kaikkien pohjan suojamuovien irrottaminen on aika iso hommeli ja vähän kyllä epäilen että helposti ohitetaan
pahempi kohta eihän se omistaja kuitenkaan niitä uudelleen irrota ja ala kurkkimaan.Ja sitten,kestääkö se esim 10 vuotta puhkiruostumatta vaikka ei tekisi mitään?
Jottei jäisi väärää kuvaa:

C-luokka (204) on varmaan parhaasta päästä uusia Mersuja, mitä ruostumiseen
tulee. En jättäisi uutta C-mallia ostamatta ruosteen pelossa.

Varmasti uusi C kestää puhkiruostumatta 10 vuotta. Siitä huolimatta itse
ruostesuojauttaisin auton uutena, jos aikoisin pitää autoa 10 vuotta. Hintaa jää
vuotta kohti noin 100 euroa ja auto on varmasti paremmassa kunnossa ja
helpompi myytävä suojattuna.

Puhkiruostuminen on jo aika rankkaa ruostumista. Pieniä paikallisia vaurioita
tulee autoon kuin autoon ja ne kannattaa korjata heti, ennen kuin ruoste leviää.

Joissain malleissa (erityisesti A, B, ja E W210) on ollut pahoja ruosteongelmia eikä
ne vanhat C:tkään kovin hyviä olleet vuosituhannen vaihteessa. Vanhoja autoja
ostaessa kannattaa tutkia auto kunnolla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jeru44 kirjoitti:Moi! Mitä mieltä ruostesuojauksesta uuteen c-malliin? Kannattaako viedä kun vähän epäilyttää tehdäänkö se kunnolla kun itse ei
varmaan voi vieressä katella.Kaikkien pohjan suojamuovien irrottaminen on aika iso hommeli ja vähän kyllä epäilen että helposti ohitetaan
pahempi kohta eihän se omistaja kuitenkaan niitä uudelleen irrota ja ala kurkkimaan.Ja sitten,kestääkö se esim 10 vuotta puhkiruostumatta vaikka ei tekisi mitään?

Vastataan tuohon itse kysymykseen, varmasti uusi W204 kestää sen 10vuotta puhkiruostumatta. Ja lisäksi se ruostesuojaus on mielestäni uudessa MB-C ja E mallissa höpö höpö hommia,enkä antaisi autojani räpeltää vaikka ilman tekisivät.
MB-ruostetakuusta: Kylläkai MB-on maksanut miljoonia väyrysmallin ruoste takuu korjausia, että syytä olettaa että jotain oppineet,eikai millään yrityksellä ole vara virheitä toistaa vuodesta toiseen!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
jeru44
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 16.06.2009 19:34

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja jeru44 »

Niin,kiitos mielipiteistä tähän ruostepeikko kysymykseeni.Vähän pahaan aikaan tuo uusi tuli hommattua kun heti alkoi noi suolaroiske kelit.Kuitenkin olen itsekin vähän skeptinen noita suojausliikkeitä kohtaan,johtuen eräästä aikaisemmasta kokemuksesta jossa nimeltä mainitsematon liike teki homman kyllä niin että se mielestäni lähinnä edisti ruosteen etenemistä koska tuoreen massan alta koloista löytyi kuivunutta kuraa.Olen nyt sitten kahden vaiheilla veiskö sen käsiteltäväksi vai tekisikö vain itse pyöräkoteloiden ja kurakaarien reunojen käsittelyn niinkuin olen tehnyt jo muutamaan aikaisempaan autoon.Tuo huono käsittely muuten tapahtui jo 80-luvulla joten ehkä tänä päivänä jo on asiat muuttuneet.Muuten Vehon myyjä sanoi että käsittelyn voi tehdä,ei vaikuta kuulemma takuuseen.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

jeru44 kirjoitti:Niin,kiitos mielipiteistä tähän ruostepeikko kysymykseeni.Vähän pahaan aikaan tuo uusi tuli hommattua kun heti alkoi noi suolaroiske kelit.Kuitenkin olen itsekin vähän skeptinen noita suojausliikkeitä kohtaan,johtuen eräästä aikaisemmasta kokemuksesta jossa nimeltä mainitsematon liike teki homman kyllä niin että se mielestäni lähinnä edisti ruosteen etenemistä koska tuoreen massan alta koloista löytyi kuivunutta kuraa.Olen nyt sitten kahden vaiheilla veiskö sen käsiteltäväksi vai tekisikö vain itse pyöräkoteloiden ja kurakaarien reunojen käsittelyn niinkuin olen tehnyt jo muutamaan aikaisempaan autoon.Tuo huono käsittely muuten tapahtui jo 80-luvulla joten ehkä tänä päivänä jo on asiat muuttuneet.Muuten Vehon myyjä sanoi että käsittelyn voi tehdä,ei vaikuta kuulemma takuuseen.
Käy tutustumassa johonkin asialliseen suojaamoon. Käsittely kestää monta päivää. Autosta puretaan
pohjan muovit ja puhdistetaan pohja. Auton valmistajan antamista kaavioista selviää, mitä osia
autosta tulee käsitellä ja miten. Auto kuivataan, mikä vaatii melkoisen tehokkaat laitteet ja onnistuu
parhaiten talvipakkasilla, kun ilma on kuivaa. Koteloihin ja pohjaan suihkutetaan kotelonsuoja-ainetta.
Myös luukut ja moottoritila saavat ainetta tarvittaessa. Ovien vedenpoistoreiät avataan. Pohjaan
suihkutetaan alustamassaa ja sen annetaan kuivahtaa. Suojamuovit kiinnitetään takaisin. Autoon
voidaan laittaa sisälokasuojat. Jo pelkästään ainemenekki on melkoinen, esim. oman auton suojaaja
väitti ainetta menevän 15 litraa. Melutaso pienenee joissain autoissa.

Maksoin itse 600 euroa suojauksesta ja minusta se oli työmäärään ja aineisiin nähden niin halpa,
ettei itse kannata tehdä, kun ei ole nosturipaikkaa eikä kuivauslaitteitakaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

jussilampi kirjoitti:Vastataan tuohon itse kysymykseen, varmasti uusi W204 kestää sen 10vuotta puhkiruostumatta. Ja lisäksi se ruostesuojaus on mielestäni uudessa MB-C ja E mallissa höpö höpö hommia,enkä antaisi autojani räpeltää vaikka ilman tekisivät.
MB-ruostetakuusta: Kylläkai MB-on maksanut miljoonia väyrysmallin ruoste takuu korjausia, että syytä olettaa että jotain oppineet,eikai millään yrityksellä ole vara virheitä toistaa vuodesta toiseen!
Kattoo tosiaan vaikka W204 lokasuoja- ja pohjarakennetta, niin ei mitään järkeä suojauttaa. Muovien alla on paksut kalvot jo tehtaan jäljiltä, etulokarit ja konepelti on alumiinia ja takalokareistakin aika iso osa kaaresta muovia jne. Kaikki kiinnikkeet vaan löystyy turhan takia ja vääriin paikkoihin ruiskitaan turhan takia mömmöä, joka sitten sotkee ja aiheuttaa nitinöitä ja natinoita.

Itse en kyllä tosiaan ainakaan W204:sta antaisi ruostesuojausta varten purettavaksi, vaikka ilmaseksi saisi.

Eri asia sitten vaikka joku Väykky, nehän on pakko suojata ja lokarin kaariin lisää kiveniskumassaa 2 x vuoteen, ettei vaan kivet iske.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja hanta »

Toivottavasti toi W204 on parempi pelleiltään kuin W203, mikä ainakin meillä ruostuu kovaa vauhtia. Perheessä on kaksi yhtä vanhaa Corsaa (-01), niissä ei vielä ruostetta näy. Noin vuosi sitten kysäisin Vehon automyyjältä onko W204:ssä ruosteenestoa parannettu. Myyjä totesi että kyllä kai tehdas on jotain tehnyt jos jotain ruoste-ongelmaa on ollut. Mitään konkreettista ei myyjällä ollut kertoa, eikä koko puheenaihe tuntunut kovin kiinnostavalta.
W203CDI
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja RAM »

Kun viimeksi ostin uuden auton, niin jo sitä ostaessa päätin pitää sitä ainakin 20 vuotta. Nyt on viidestoista vuosi menossa ja kun saman ikäisiä vastaavia olen läheltä päässyt tutkimaan, ei tuo muinainen 700 euron käyttäminen suojaukseen ole vielä kertaakaan harmittanut.

Muovista autot pitäisi suomeen tehdä.
Avatar
jarkkoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ti 05.06.2012 20:51

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja jarkkoma »

Viime talvena ostin w201 -90 200d 380tkm mittarissa ja se oli todellakin lähes ruosteeton ja alkuperäisessä maalissa (jopa muovien alta)

Tosin taka ikkunoissa oli Tectyl tarrat x 2 ja jotku vuosi luvut perässä (en muista mikä)
Bmw e91 320d -07
Mb W211 200cdi -04
Suzuki Alto ss80 -83
Mazda Hardtop -80
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Joku tässä mainitsi jotain noista pohjamuoveista niin tuossa on 6 tkm ajettu w204

Kuva
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
postimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 06.12.2003 16:06
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja postimies »

Minulla oli w204 c200 Kompressor 2007, jolla oli ajettu Virossa 58tkm ja Suomessa 5tkm (auto ollut merkkiliikkeen omassa käytössä uudesta, joten kilometrit pitivät todennäköisesti paikkansa). Auton takalokasuoja näytti tältä keväällä 2011. Korjattiin veloituksetta Veholla tehtaan piikkiin. Sama kohta lähti ruostumaan uudestaan keväällä 2012, jolloin maalattiin Vehon piikkiin. Muuten maalipinta oli täysin virheetön ja kaunis. Tarkkana saa olla tämänkin mallisarjan kanssa.

Kuva
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Tuo ruostehan ei kuuluisi ruostumattomuustakuun piikkiin koska ei ole sisältä lähtenyttä, ulkoisista tekijöistä (kuten suolasta, hiekasta, kosteudesta) johtumatonta ruostetta. :lol:
Tehdas tosin tulee mukaan tietyn ikäisien autojen maalauksissa, varjopuoli on vaan että usein takuumaalauksella saadaan paljon enemmän pahaa kuin hyvää aikaan.

Esim. eräässä 203 missä oli yhden oven nurkassa pieni ruosteläikkä jonka takia maalattiin kaikkien ovien alareunat uusiksi veholla. Seuraavana keväänä ( noin puolen vuoden päästä) oli mukava todeta että nyt mulla on kaikkien ovien alareunat ruosteessa!
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
jarkkoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ti 05.06.2012 20:51

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja jarkkoma »

Jolle kirjoitti:Tuo ruostehan ei kuuluisi ruostumattomuustakuun piikkiin koska ei ole sisältä lähtenyttä, ulkoisista tekijöistä (kuten suolasta, hiekasta, kosteudesta) johtumatonta ruostetta. :lol:
Tehdas tosin tulee mukaan tietyn ikäisien autojen maalauksissa, varjopuoli on vaan että usein takuumaalauksella saadaan paljon enemmän pahaa kuin hyvää aikaan.

Esim. eräässä 203 missä oli yhden oven nurkassa pieni ruosteläikkä jonka takia maalattiin kaikkien ovien alareunat uusiksi veholla. Seuraavana keväänä ( noin puolen vuoden päästä) oli mukava todeta että nyt mulla on kaikkien ovien alareunat ruosteessa!

Se on ku laitetaan tietämätön tekemään taitamattoman hommia nii tuntuu että turha työ menee hukkaan :think:
Bmw e91 320d -07
Mb W211 200cdi -04
Suzuki Alto ss80 -83
Mazda Hardtop -80
Maakari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 07.11.2012 18:07

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja Maakari »

Mikäli suojaatte auton jossakin "luotettavassa" ja "hyvämaineisessa" suojaamossa, siitä huolimatta suosittelen että kannattaa tarkistaa työ ennen kuin pohjamuovit kiinnitetään. Ja vielä toinen huolellinen lopputarkistus että kaikki lokarit ja muut muoviosat ovat asianmukaisesti kiinnitetty. Suojaamoilla laatu vaihtelee suuresti tekijästä riippuen. Meikän autoa oli paremminkin roiskittu sinne tänne kuin suojattu. Nimimerkki kahteen kertaan suojattu W211 - uusiksi meni. Lopulta ei jäänyt moitteen sijaa.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Tuosta suojauksen laadusta. Ainakin täällä päin suojaus suoritetaan ns. kolmen aineen käsittelynä eli ensin vedetään litku joka imeytyy saumoihin yms., sen jälkeen vedetään kellertävä lähes läpinäkyvä kotelosuoja ja sitten tarvittaviin paikkoihin joissa tarvitaan kulutuskestävyyttä vedetään paksumpi musta massa.

Jos pohjassa näkyy joita kohtia esim. lämpösuojapellin alla tai päällä jossa ei ole mustaa massaa ollenkaan niin se ei tarkoita ettei kyseistä kohtaa olisi suojattu ollenkaan, sinne ei vaan ole vedetty turhaan tuota mustaa massaa käryämään.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Onko foorumilla joku henkilö kenellä on ollut tai tulee olemaan uutena ostamansa auto 30 vuotta ?
Onko sellaistakaan henkilöä kenellä uutena ostamansa auto tulee olemaan yli 5 vuotta...... :shock:

Minun mielestäni auton pitää olla sinkitty pelleiltään ja alustan siten suojattu jo tehtaalla että kymmenessä vuodessa ei ruoste haittaa vuosikatsastuksen läpimenoa.

ja näitä autoja ovat.....hyvät autot.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostepeikko

Viesti Kirjoittaja M.K »

LopenUupunut kirjoitti:Onko foorumilla joku henkilö kenellä on ollut tai tulee olemaan uutena ostamansa auto 30 vuotta ?
Onko sellaistakaan henkilöä kenellä uutena ostamansa auto tulee olemaan yli 5 vuotta...... :shock:

Minun mielestäni auton pitää olla sinkitty pelleiltään ja alustan siten suojattu jo tehtaalla että kymmenessä vuodessa ei ruoste haittaa vuosikatsastuksen läpimenoa.

ja näitä autoja ovat.....hyvät autot.

.
Esimerkki sinkityksen autuaaksi tekemisestä. Audi A3 -08 90tkm
Kuva
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin