W204 xenon polttimoiden vaihto
W204 xenon polttimoiden vaihto
Tervehdys,
Tiedoksi muille W204 omistajille, Xenon-polttimoiden vaihto on helppo homma. Manuaalissa luki selkeästi, että pitäisi kurvata varikolle polttimoiden vaihtoon, eikä foorumilta löytynyt suoraan mitään kommenttia asiaan.
W204 polttimoiden vaihto Xenoniin oli siis oikealle (repsikan) puolelle helppo homma ja vasemmalle puolelle vieläkin helpompi. Kaikki sujuu ilman rakenteiden (puskurin tms.) purkamista niin kuin pitääkin.
HUOM! Xenon-valojen sytytysjännite ja kannan antama virta on hengenvaarallisen korkea! Muista ottaa akun kaapelit irti ja purkaa järjestelmän viimeisetkin sähköt esim. sisävalon avulla. (Vähintään käännä virrat, saattovalot ja ajovalot pois päältä vaihdon ajaksi)
Itse vaihto sujuu siis kuten ennen vanhaankin. Umpion takasuoja otetaan auki, johto irti polttimon kannasta ja polttimoa kannattelevat jouset otetaan auki. Johto kannattaa kääntää reilusti sivuun ja mahdollisesti myös kiinnittää väliaikaisesti pois työmaalta. Tämän jälkeen polttimo poistetaan umpiosta VAROVASTI. Huomioi, että lämmöstä johtuen polttimo on voinut hiukan jumittua heijastinyksikköön kiinni. Tue heijastinta toisella kädellä ja irroita polttimo heijastimesta. Pane mieleen, miten päin polttimo pois ottaessa on.
Kokoaminen perinteisesti käänteisessä järjestyksessä. Polttimo menee alumiinista valettuun paikkaan vain yhdessä asennossa, ei huolta väärästä asennosta. Äsken mieleen painettu asento toki auttaa asiaa. Muista jälleen olla vääntämättä heijastinta ja asettele viimeksi johto ja umpion suoja paikoilleen.
Avot, valmista tuli.
P.S. Kuvien ajatuksena on antaa vain mielikuva aiheesta, en saanut parempaa kuvakulmaa.
P.P.S. Uudet Philipsit (Xenon Vision) eivät toistaiseksi ole vaikuttaneet vanhoja (4 vuotta) alkuperäispolttimoita paremmilta. Olisin luullut, että valoteho vähenee radikaalimmin polttimoiden ikääntyessä.
Tiedoksi muille W204 omistajille, Xenon-polttimoiden vaihto on helppo homma. Manuaalissa luki selkeästi, että pitäisi kurvata varikolle polttimoiden vaihtoon, eikä foorumilta löytynyt suoraan mitään kommenttia asiaan.
W204 polttimoiden vaihto Xenoniin oli siis oikealle (repsikan) puolelle helppo homma ja vasemmalle puolelle vieläkin helpompi. Kaikki sujuu ilman rakenteiden (puskurin tms.) purkamista niin kuin pitääkin.
HUOM! Xenon-valojen sytytysjännite ja kannan antama virta on hengenvaarallisen korkea! Muista ottaa akun kaapelit irti ja purkaa järjestelmän viimeisetkin sähköt esim. sisävalon avulla. (Vähintään käännä virrat, saattovalot ja ajovalot pois päältä vaihdon ajaksi)
Itse vaihto sujuu siis kuten ennen vanhaankin. Umpion takasuoja otetaan auki, johto irti polttimon kannasta ja polttimoa kannattelevat jouset otetaan auki. Johto kannattaa kääntää reilusti sivuun ja mahdollisesti myös kiinnittää väliaikaisesti pois työmaalta. Tämän jälkeen polttimo poistetaan umpiosta VAROVASTI. Huomioi, että lämmöstä johtuen polttimo on voinut hiukan jumittua heijastinyksikköön kiinni. Tue heijastinta toisella kädellä ja irroita polttimo heijastimesta. Pane mieleen, miten päin polttimo pois ottaessa on.
Kokoaminen perinteisesti käänteisessä järjestyksessä. Polttimo menee alumiinista valettuun paikkaan vain yhdessä asennossa, ei huolta väärästä asennosta. Äsken mieleen painettu asento toki auttaa asiaa. Muista jälleen olla vääntämättä heijastinta ja asettele viimeksi johto ja umpion suoja paikoilleen.
Avot, valmista tuli.
P.S. Kuvien ajatuksena on antaa vain mielikuva aiheesta, en saanut parempaa kuvakulmaa.
P.P.S. Uudet Philipsit (Xenon Vision) eivät toistaiseksi ole vaikuttaneet vanhoja (4 vuotta) alkuperäispolttimoita paremmilta. Olisin luullut, että valoteho vähenee radikaalimmin polttimoiden ikääntyessä.
Re: W204 xenon polttimoiden vaihto
Ei niitä akun piuhoja nyt sentään tarvi irti ottaa.
Vaaraantuu vaan nuo "hienot" tietokonepoksit kun pätkitään jännitettä ja aiheutetaan akun navoissa kipinöintiä.
Sehän alkaa olla ihan valtaosalla tiedossa että kaikista malleista ei oikein kestä piuhoja irrotella. Sammi poksit kärventyy.
Ihan yleiseisti siis. Riittää kun sammuttaa katkaisijasta valot ja jos haluaa niin odottelee muutaman minuutin kun alkaa irrotella noita korkeajänniteosia.
Vaaraantuu vaan nuo "hienot" tietokonepoksit kun pätkitään jännitettä ja aiheutetaan akun navoissa kipinöintiä.
Sehän alkaa olla ihan valtaosalla tiedossa että kaikista malleista ei oikein kestä piuhoja irrotella. Sammi poksit kärventyy.
Ihan yleiseisti siis. Riittää kun sammuttaa katkaisijasta valot ja jos haluaa niin odottelee muutaman minuutin kun alkaa irrotella noita korkeajänniteosia.
Re: W204 xenon polttimoiden vaihto
Turha sitä akkua on irrotella, riittää ihan hyvin kunhan virrat ei oo päällä. Tulee lisähommia tai jopa murheita, jos irrottelee akkua kun on Comandia, kattoluukkua, sähkölaseja jne.
Eikä tarvi odotellakaan mitään kondensaattorien purkautumista tms. Aika vaikee noista on sähköiskua saada edes virtojen päällä ollessa (kun katot sitä liitintä mikä polttimolle/ballastille menee).
Eikä tarvi odotellakaan mitään kondensaattorien purkautumista tms. Aika vaikee noista on sähköiskua saada edes virtojen päällä ollessa (kun katot sitä liitintä mikä polttimolle/ballastille menee).
Re: W204 xenon polttimoiden vaihto
W210 E320cdi Xenonpolttimot ovat kukin kolmen torxin takana. Kuskinpuolellakin on tilaa kun nostaa lasinpesu nestesäiliön pois tieltä. Torx ruuvari pitää olla vaan lyhyt että mahtuu ruuvaamaan.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: To 09.01.2014 20:23
Re: W204 xenon polttimoiden vaihto
Noin puolentunnin ihmettelyn ja kokeilujen jälkeen on pakko kysyä että miten niiden jousien on tarkoitus avautua?alffis kirjoitti: Itse vaihto sujuu siis kuten ennen vanhaankin. Umpion takasuoja otetaan auki, johto irti polttimon kannasta ja polttimoa kannattelevat jouset otetaan auki.
Edit: kannatti kysyä, homma ratkesi itsekseen samantien. Eli jouset avautuvat alareunasta, painetaan niitä lenkkejä vähän alas ja samalla sisäänpäin. Napsahtavat auki ja jäävät roikkumaan paikalleen eli eivät putoa pois.
Re: W204 xenon polttimoiden vaihto
Mikä on polttimon tyyppi W 204 C 320 CDI vm 2008?
1999 C 200 CDI A
2008 C 320 CDI AT
2008 C 320 CDI AT
Re: W204 xenon polttimoiden vaihto
D1Stobe kirjoitti:Mikä on polttimon tyyppi W 204 C 320 CDI vm 2008?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
W204 xenon polttimot orig. värilämpö (K)
Muistaakos joku, mikä on alkuperäisen (w204) xenonin värilämpötila ?
Re: W204 xenon polttimot orig. värilämpö (K)
Ei ole 100% varmaa tietoa, mutta olisiko 4300k.Miikhail kirjoitti:Muistaakos joku, mikä on alkuperäisen (w204) xenonin värilämpötila ?