W210 ajo- ominaisuudet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kyllä mä kuitenkin sanoisin että vaikka väyrysestä hitsais kaikki nivelet jäykiksi ei se nyt edelleenkään muutu jonkun italialaisen kaltaiseksi mutkannielijäksi. Väyrynen on aika veltto alustaltaan, toki jos ei ole koskaan ajanut autolla samalta aikakaudelta jossa on hyvä alusta....kuinka voi verrata ?

Ei mersun parasta antia ole oikein ikinä ollut samankaltainen ajamisen ilo kuin bemarilla ja audilla, ne hyveet on jossain muissa osa-alueissa. Tänä päivänäkin, voihan sitä tietysti mb lasit silmillä selitellä mitä vaan ja kuvitella että mersu menee mutkiin kuten kilpailijansa...menee toki, normi nopeuksissa ja loivissa mutkissa. Mutta kyllä siitä melkoista seikkailua tulee tiukoissa mutkissa ja nopeudella.

.
Opel, "weird lieben autos"....
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

LopenUupunut kirjoitti:Kyllä mä kuitenkin sanoisin että vaikka väyrysestä hitsais kaikki nivelet jäykiksi ei se nyt edelleenkään muutu jonkun italialaisen kaltaiseksi mutkannielijäksi. Väyrynen on aika veltto alustaltaan, toki jos ei ole koskaan ajanut autolla samalta aikakaudelta jossa on hyvä alusta....kuinka voi verrata ?

Ei mersun parasta antia ole oikein ikinä ollut samankaltainen ajamisen ilo kuin bemarilla ja audilla, ne hyveet on jossain muissa osa-alueissa. Tänä päivänäkin, voihan sitä tietysti mb lasit silmillä selitellä mitä vaan ja kuvitella että mersu menee mutkiin kuten kilpailijansa...menee toki, normi nopeuksissa ja loivissa mutkissa. Mutta kyllä siitä melkoista seikkailua tulee tiukoissa mutkissa ja nopeudella.

.
En tiedä tarkalleen edes miten MB on suhteessa Audiin tai BMW, mutta sen tiedän että alusta ei ole normaali. Olen näitä väyrysiä kuitenkin ajanut ja voin sanoa että auto kuitenkin kulkee suoraan ja vetelemättä vaikka olisi normi classic alusta. Toki se on kiikkerämpi ja heijaavampi, mutta tuo oman auton ihme etupyörien hakeminen ja kiikkuminen ei kuulu asiaan. Rata autotunnelmaa en hae, vaan sitä että venkoilu loppuu. Se ei ole täysin mahdotonta muljuilua mutta tietä sen ei kuulu noin hakea.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mersut on tehty kyydissä istuttaviksi, takapenkillä. Köyhille taksiin ja rikkaille Aaltosella.
En ole yhdelläkään mersulla ajanut jolla lähtisi mielikseen kaartelemaan. Väyrynen on vaan semmoinen hakija, sitä pitää ohjata jatkuvasti. Esim. Jostain volvosta kun päästää kädet ratista voi alkaa lukea hesaria, se menee urissa kuin juna, väyrysestä kun päästät katseen vierustoveriin....lähdetään jo oikealle metsää kohti samalla hetkellä.

Mutta ettei ihan vittuiluksi mene.
- säädätä kulmat NOLLAAN
- oikealla ET luvulla vanteet. (kakemake, ei ole raideväli sama mutta mihin suuntaan väärä et vie alustaa?)
- katso ne kumit (autosta)
- ja käy vertaamassa samanlaiseen jossain
- vertaa samalla saman ikäkauden muuhun merkkiin, vaikka useampaan.

Työkaluiksihan mersut on tehty, viihdyttämään kuormaansa.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Väyrysen rengasherkkyydestä olen jo pariin muuhun threadiin kirjoittanutkin:
MiHe kirjoitti:Mulla oli saman kokoset kesä- ja talvirenkaat, samanlaisilla vanteilla. Ja talvikumit vei (vie edelleen) kun juna, kesägummit veteli. Ainoo millä sai siedettäväksi oli se että laittoi reilusti painetta. Sitten kun aika ja pinta niistä jätti, vaihdoin pykälää kapeemmat ja profiilitaan korkeemmat ja kas - rauhoittui!

Edit: mun talvikumit on muuten hakkapeliitan vitoset :o (että ei ainakaan PELKÄSTÄÄN siitä teidän vetelyt johdu)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Kuten jo sanoin niin olen kyllä ajanut muitakin väyrysmersuja eikä ne noin mene. Tässä yksilössä on jotakin pielessä.
Ja nythän siinä on siis alla hyvät renkaat ja ns. oikean kokoiset. Asia ei korjaantunut, muuttui vain hieman erilaiseksi.
Urissa hakee sen tuntuisesti kuin pyörät pääsisivät muuttamaan kulmiaan ajon aikana. Voipi olla että Vianor ei osaa säätää
tosta kulmia :think:
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Onkos sulla sitä pyöräsuuntauslappua laittaa tänne esille arvosteltavaksi?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 325
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Vaihda eteen alatukivarren puslat ja taakse kelkan kumilimput niinku sulla oli aikeissakin tehdä ja ihmettele sen jälkeen lisää jos ei ajo parane :thumbup:
Avatar
jarkkoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ti 05.06.2012 20:51

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja jarkkoma »

Jolle kirjoitti:Onkos sulla sitä pyöräsuuntauslappua laittaa tänne esille arvosteltavaksi?
Jos on niin laitappa toki esile voin laittaa omasta säädetyt arvot vertailun vuoksi esille...
Bmw e91 320d -07
Mb W211 200cdi -04
Suzuki Alto ss80 -83
Mazda Hardtop -80
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

LopenUupunut kirjoitti:- oikealla ET luvulla vanteet. (kakemake, ei ole raideväli sama mutta mihin suuntaan väärä et vie alustaa?)
Pienempi ET tekee autosta toki enemmän tien mukaan menevän, sillä tien ja renkaan välisistä voimista alustarakenteisiin kohdistuva keskimääräinen momentti suurenee. Momentin "varsi" kasvaa. Alustan puslat, tukivarret jne. antavat enemmän periksi suurentuneiden kuormitusten takia ja pyörien kulmat pääsevät muuttumaan ajon aikana enemmän.

Erityisesti kuluneella alustalla sitten tulee näitä vetelehtimis- ym. lieveilmiöitä.


Eikait MB:n ideologiaan kuulu, ainakaan perusmalleissa, muutenkaan erityisen sporttinen ajettavuus, vaan ajotuntuma pyritään tekemään rauhallisemmaksi, jotta ajaminen olisi leppoisampaa. Aina se ei sitä kuitenkaan sitten ole. :D Eikä uusi Audi tai BMW:kään taida automaattisesti aina olla oikotie onneen. Ajelin viimekesänä uutta A4-farkkua sähköisellä, nopeuden mukaan säätyvällä, ohjaustehostuksella ja ohjaustunto oli aika kehno. CVT-vaihteisto (Multitronic) oli kyllä positiivinen yllätys!
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
Mika V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: La 23.10.2004 11:57
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Mika V. »

Huomioita E55 AMG vm. -98 ja E430 T 4MATIC Elegance vm. -01:

E55 AMG ei juuri tunne uria, jämäkkä menemään, tuuliherkkyyttä on jonkin verran sekä tien kallistukset vaikuttavat. Renkaat Uniroyal RainSport2:set vakiokoossa 235/40-18" + 265/35-18".

E430 4MATIC on luonnollisesti pehmeämpi (korkea alusta), mutta yllättäen herkempi urille (uudet Continental SportContact 5:set vakiokoossa 235/45-17" alla). Se, mikä korkea-alustaisessa Maticissa yllätti oli, että reippaammassa vauhdissa (150-200 km/h) meno ikäänkuin vakavoituu, vaikka luulin, että menee veltoksi/levottomaksi.

Ohjaus on erilainen, kuin vaikka uusissa junamaisesti suoraan menevissä Fordeissa tms., ei niin terävä/tarkka - sellainen Mersumainen :) . Niin kuin joku mainitsi, ehjä 210 menee hienosti suoraan ja mutkaan, kun tie on sileä eikä tuule. Kaikenkaikkiaan kuitenkin mukavia ajettavia - myös suurella nopeudella!

-Mika-
E430 T 4Matic Elegance -00
E63 T AMG `Designo´ -07
E350 T A 9G BLUETEC Elegance -13
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Ei taida viimeisimmästä pyöränsuuntauksesta olla tallella mutta sitä edellisestä on. Täytyy skannata kunhan kerkeän.
Timpan autohuollon lisäksi, missä osataan säätää varmuudella kulmat Uudenmaan alueella?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja RH »

Mika V. kirjoitti:Ohjaus on erilainen, kuin vaikka uusissa junamaisesti suoraan menevissä Fordeissa tms., ei niin terävä/tarkka - sellainen Mersumainen :) . Niin kuin joku mainitsi, ehjä 210 menee hienosti suoraan ja mutkaan, kun tie on sileä eikä tuule. Kaikenkaikkiaan kuitenkin mukavia ajettavia - myös suurella nopeudella!
Tätä komppaan myös.
Ja jos siinä E430T:ssä on sama rengastus kuin tuossa 55:ssä CLS:n vantein (8,5 ja 9,5 ET 28/33), ja avantgardekorkeus alustassa menee sekin suoraan kuin juna, mutta kyllä se 40/35- sarjan renkain uriin silti reagoi. Kokemus on tietysti objektiivinen, mutta ei siitä mitää erinomaisia koukeroita synny, eikä autoa tarvitse erityisesti ajamalla ajaa. Autossa on myös parametriohjaus ja ADS. Vaikuttanevat ajettavuuteen ja ohjattavuuteen myös.
Vakioavarialustainen 320CDI kulkee 215/55-16 primacyin myös maantiellä leppoisasti suoraan, mutta ei silläkään tosin mutkatien taittaminen ole likimainkaan samanlaista hauskaa kuin 205 GTI-pösöllä 8) .
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

y30harrastaja kirjoitti:Ei taida viimeisimmästä pyöränsuuntauksesta olla tallella mutta sitä edellisestä on. Täytyy skannata kunhan kerkeän.
Timpan autohuollon lisäksi, missä osataan säätää varmuudella kulmat Uudenmaan alueella?
Oliko kenelläkään suositella hyvää pyöränsuuntauspaikkaa, joka varmuudella osaa säätää nämä Mersusta?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Jolle »

y30harrastaja kirjoitti:
y30harrastaja kirjoitti:Ei taida viimeisimmästä pyöränsuuntauksesta olla tallella mutta sitä edellisestä on. Täytyy skannata kunhan kerkeän.
Timpan autohuollon lisäksi, missä osataan säätää varmuudella kulmat Uudenmaan alueella?
Oliko kenelläkään suositella hyvää pyöränsuuntauspaikkaa, joka varmuudella osaa säätää nämä Mersusta?
Taitaa nuo pätevimmät pajat olla pohjanmaalla, ylivieskassa esimerkiksi :thumbup:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Mites paljon löytyy hammastangosta välystä..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Antti L. kirjoitti:Mites paljon löytyy hammastangosta välystä..
Ei haisuakaan. Autoon on nyt vaihdettu takakelkan puslat ja meno mielestäni pienen kokeilun jälkeen vakautui. En oikein osaa vielä sanoa. Pitää kokeilla jossain huonommalla tiellä.
Puslat eivät silmämääräisesti olleet kyllä superhuonossa kunnossa mutta alkavaa repeämää oli.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Lisäksi vaivaa mieltä tuo uusi -02 vuoden S210 yksilö minkä tuotin Saksasta. Ajettu on hieman alle 200 ja sekin tuntuu venkoilevan aavistuksen aina välillä, vaikka taas periaatteessa onkin huippuajettava. Ja etupäässä kolahtelee kun ajaa töyssyistä. Ehkä alapallot tai koiranluut? En tiedä mutta käyn katsastuksessa vielä sen näyttämässä ja väännellään alusta kunnolla läpi. Maahantuontikatsastus meni kyllä jo läpi. Tosin renkaat siinä on 235/45/17 kokoa eikä tietoa onko vanteissa/renkaissa jotakin. Kohta selviää kun vaihdan toiset renkaat ja vanteet alle. Rattikin on aavistuksen vinossa vasemmalle.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 325
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Onko etualatukivarren puslat jo vaihdettu?
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

hc3 kirjoitti:Onko etualatukivarren puslat jo vaihdettu?
Jos kysymys koskee tätä alkuperäistä tapausta niin ei ole.
Tähän toiseen 200tkm ajettuun tuskin vielä tarvitsee vaihtaa ? Vai ovatko jo tällä ajalla ja kilsoilla vaihtokunnossa yleensä?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Jos auto vetelee niin mitä tuota vääntelee tukivarsia kun ei siitä tule aina varmuutta mikä on väljä. Alustan palikat on niin naurettavan halpoja että vaihtaa kaikki. Itellä väyrynen veteli uriin ja ojaa päin ja ties minne...no vaihdoin eteen aluksi raidetangon sisemmät ja uloimmat päät, sittten koko alatukivarret palloineen, sitten mennään taka-akselille ja aletaan vetään qerlenkersatzia paikoilleen...muuten menee jo nyt kuin juna tuon etupään remontin jälkeen...normi 400 000 km huolto.
Avatar
Teemukoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 25.10.2012 01:32

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Teemukoo »

Itsellä 305tkm ajetussa -98 E320:ssa etupää remontti meneillään. Alatukivarret oli murtuneet ja jousi poikki, niiden vaihdon jälkeen jäi outo kova kolaus joka kuopaan ajettaessa. Sitten raidetangon ulommat nivelet, kallistuksenvakaajan kumet ja koiranluut uudet ja vieläkin kolahtaa. Nyt seuraavaksi raidetangot, iskarit, ylätukivarret niin periaatteessa kaikki pitäisi olla sitten uutta, toivotaan että tällä hiljenee. Seuraavaksi teen takapään täysin ylös.
-Kaiken kokeneena voin sanoa että vielä on jotain kokematta
Matti Nykänen-
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Re: W210 ajo- ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja herkko »

Hammastangon kunto vaikuttaa erittäin paljon ajettavuuteen Olen ajellut yli 350tkm väyrysellä, joista noin puolet väljällä hammastangolla. Mitä matalampi alusta sen parempi ajaa.
W124 300D -90 "94-look" 1014000km ajettuna
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Vastaa Viestiin