W210 ajovalojen korkeudensäätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Masa10
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.11.2008 12:15
Paikkakunta: Vantaa

W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Masa10 »

Omistan W210 E420 MB:n, malli Avantgarde ja vuosimalli 1997. Hieman sekava tilanne miten auton valojen korkeudensäätö toimii tai pitäisi toimia. Jos oikein ymmärtänyt niin tässä mallissa Xenonit (lähivalot) ovat autossa alkuperäiset. Kaukovalot ovat tavalliset H7:t.

Katsastusmies totesi että sekä lähivalot että kaukovalot on suunnattu liian alas. Onko jokin sähköinen korkeudensäätöautomatiikka rikki kun suuntaus on päin peetä? Konehuoneen puolella ajovaloumpioden päällä on 2 manuaalista säätönappulaa, joista ilmeisesti se sisempi toimii korkeudensäätimenä.

Se joka tästä asiasta ymmärtää miten korkeudensäädön pitäisi toimia ja mikä tuon manuaalisen säätönupin merkitys on, niin voisitko valaista tätä mun tietämättömyyttäni? Vuosi sitten katsastusmies sanoi vaan että valot näyttää vähän alas, mutta ei siltikään hylännyt. Nyt hylkypäätös sitten tuli.
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Ai hylky tuli pelkästään valojen säädön toimimattomuutta? Mulla ei ole tuo korkeudensäätö toiminu ollenkaan olen vaan säätänä valojen korkeuden oikeaksi niin ei ole mitään sanonu :roll: V
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Masa10
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.11.2008 12:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Masa10 »

van_gils kirjoitti:Ai hylky tuli pelkästään valojen säädön toimimattomuutta? Mulla ei ole tuo korkeudensäätö toiminu ollenkaan olen vaan säätänä valojen korkeuden oikeaksi niin ei ole mitään sanonu :roll: V
Edestä oli koiranluissa väljää, siksi hylkäsi.

Niin miten olet säätänyt oman Väykkysi valojen korkeuden oikeaksi?
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Jos on tehtaan alkuperäisillä xenoneilla eikö siinä pitäisi olla automaattinen säätö. Silloin ei pitäisi olla valosäätimessä manuaalisäätöä ollenkaan. Jos manuaalisäätö kuitenkin löytyy, niin xenonit on varmaankin lisätty jälkeenpäin pneumaattisella säädöllä (niinkuin minullakin). Jos kyse on tosiaan manuaalisäädöstä niin säädä rullasta taso mahdollisimman ylös eli nollaan ja sitten säädät umpion ruuveista korkeutta lisää. Tapahtuuko siitä rullasta ylipäätään mitään?
Manuaalisäädöllä saa ainoastaan valoja alemmas. Sähköisessä eli automaattisessa säädössä lienee sama homma? Umpioiden säädöt löytyy toki riippumatta onko korkeudensäätö manuaalinen vai automaattinen :thumbup:
No muokataanpa tätä vielä sen verran että ihan silmällä olen omat valot säätänyt. Pimeällä kun säätää suoralla tiellä niin saa ne sinne päin säädettyä. Varsinkin sumuisella ilmalla totuus sitten valkenee tuliko ne sinne päinkään oikein :lol: Hyvällä katsastuskonttorilla valot voi säätää siinä katsastuksen yhteydessä oikeaksi, heillähän on siinä mittari ja säätöön menee maksimissaan viisi minuuttia.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Masa10
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.11.2008 12:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Masa10 »

Missä se automaattinen säätö on ns. laitteena tai jonain sähköisenä boxina?? Jotain pientä liikettä se umpion päällä olevan napin vääntö sai aikaan mutta tosi vähän. Ei ollut sitten hyvä katsastuskonttori, vähän jäi kaivelemaan ettei säätöjä voinut tehdä (edes kokeilla) siinä samantien.
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

No mullahan sitä automaattista tasonsäätöä ei ole mutta siihen kuuluu tietääkseni tangot auton etu- ja takapäässä, ohjausboksi sekä säätömoottorit umpioissa. Jos sieltä on jompi kumpi säätötanko hajonnut ja näyttää siksi liian alas?
Sanokaahan viisaammatkin jotakin ;)
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Eipä siinä 97 vuosimallissa vielä ole valoille automaagista korkeudensäätöä.
niistä konepellin alla olevista nupeista pyörittelet valot näyttämään karkeasti 30-50 metriä eteenpäin auton keulasta, niin kelpaa katsastusmiehelle.
Helpoin pimeällä ajaa jotain seinää vasten, siten että seinä jää niin kauas autosta, mitä haluat lyhyiden valojen näyttävän (30-50m) ja sitten ruuvaat ne näyttämään sinne tien ja seinän risteyskohtaan. Pitkät säätyy automaattisesti siinä mukana.
mielellään mahdollisimman tasainen alusta missä säädät. monesti seinän vieressä se piha on paljon ylempänä kuin 40 metrin päässä, jolloin valot näyttää liian ylös. Joku parkkihalli voi olla tasaisin vaihtoehto.

Sisällä se valojen manuaalinen korkeudensäätönupikka pitää tietty olla korkeimmassa asennossa (oliko siis 0). siitä säädetään sitten valojen näyttämää alemmas, jos peräkontissa on kuormaa.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja simoks »

Niin liikkuuko ne valot mihinkään siitä sisällä olevasta säätörullasta? Jos ei niin tarkista ne alipaineletkut mitkä menee umpion ulompaan reunaan.
W210 E320cdi
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Kyllä siinä on automaattinen tasonsäätö jos on alkuperäiset xenonit. Tarkista säätötangot sieltä hantin puolelta alatukivarresta sekä takaa hantin takatukivarresta. Yleensä jompi kumpi tangoista tai molemmat on ruostunut jumiin tai poikki.
Korkeudensäädön ohjainboksi löytyy takapenkin alta kuskin puolelta. Siis jos sellainen autossa on.
Viimeksi muokannut Jolle, To 09.05.2013 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja tempera »

Mulla oli se takana oikealla oleva tanko poikki. Tilasin uuden Saksasta saakka kun Suomesta ei löytynyt. Maksoi 20€ ja itse vaihdoin sen.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
jm90
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Pe 16.09.2011 17:07

Re: W210 ajovalojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja jm90 »

tempera kirjoitti:Mulla oli se takana oikealla oleva tanko poikki. Tilasin uuden Saksasta saakka kun Suomesta ei löytynyt. Maksoi 20€ ja itse vaihdoin sen.
Ostitko ebaysta vai mistä tuon tangon? Itsellä meni kans tuo tanko poikki ja pitäisi löytää uusi... Mikähän tuo osan nimi on saksaksi?
Vastaa Viestiin