w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Moro! Kertoisko joku viisampi että mikä mahtaa olla kyseisen auton ilmastoinnin kompurassa vikana kun laittaa lämmön säätimet kylmälle. Niin kompurasta kuuluu pieni naks ja se rupeaa pyörimään mutta ei vaikuta ainakaan viskon pyörintä nopeuteen mitenkään mutta kun se naks on kuulunut ja lähtee ajamaan niin kopura vonkuu niinkun jonkin sortin remmiahdin. Ja ilmastoinnin kun laittaa päälle niin ehkä aavistuksen verran puhaltaa viileämpää. Mutta kysymyksen tarkoitus lyhykäisyydessään että kannattaako sitä ilmastointia täytättää vai onko kopura finaalissa?
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Kyllä se kompura jonkinverran ääntää että sisälle kuuluu kun on päällä. Mutta ei sen mitenkään ulvoa pidä. Ja kannattaako täyttää no se selviää vain täyttämällä.cosworth kirjoitti:Moro! Kertoisko joku viisampi että mikä mahtaa olla kyseisen auton ilmastoinnin kompurassa vikana kun laittaa lämmön säätimet kylmälle. Niin kompurasta kuuluu pieni naks ja se rupeaa pyörimään mutta ei vaikuta ainakaan viskon pyörintä nopeuteen mitenkään mutta kun se naks on kuulunut ja lähtee ajamaan niin kopura vonkuu niinkun jonkin sortin remmiahdin. Ja ilmastoinnin kun laittaa päälle niin ehkä aavistuksen verran puhaltaa viileämpää. Mutta kysymyksen tarkoitus lyhykäisyydessään että kannattaako sitä ilmastointia täytättää vai onko kopura finaalissa?
Ja jos sulla on R12 aineet sisällä niin R134 ei sitten käy,kestää sisällä pari kolme viikkoa ja saa täyttää uudestaan. Siis jos järjestelmä on tiivis.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
ehjä kompressori klaukkalassa
o5o 3322514
o5o 3322514
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Nuo uudet aineet kestävät pari kuukautta ja sitten tehot heikkenee ja loppuu kokonaan jäähdytys. Vuotoa ei löydy vuotomittarilla haistelemallakaan.
Meseillään
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
cosworth kirjoitti:Moro! Kertoisko joku viisampi että mikä mahtaa olla kyseisen auton ilmastoinnin kompurassa vikana kun laittaa lämmön säätimet kylmälle. Niin kompurasta kuuluu pieni naks ja se rupeaa pyörimään mutta ei vaikuta ainakaan viskon pyörintä nopeuteen mitenkään mutta kun se naks on kuulunut ja lähtee ajamaan niin kopura vonkuu niinkun jonkin sortin remmiahdin. Ja ilmastoinnin kun laittaa päälle niin ehkä aavistuksen verran puhaltaa viileämpää. Mutta kysymyksen tarkoitus lyhykäisyydessään että kannattaako sitä ilmastointia täytättää vai onko kopura finaalissa?
Mulla on visko ja sitten sähköropelli ilmastoinnille, kannattaa nyt eka mennä mittaa mitkä on paineet järjestelmässä. Mulla oli vaihdettu 2008 aineet ja viimevuonna oli täydet paineet edelleen tallessa. Eli sen perusteella järjästelmä ei vuoda tän ikäsissä mersuissa kuten uusissa ilmastointijärjestelmissä se 10%/per vuos. Mulla oli aikoinaan 70-luvun mätä Honda, jonka ilmastointi toimi, eli uusisa autoissa ilmastoinnit vuotaa sen 5-10% vuodessa, vanhoissa ei usein oikeastaan yhtään, liekö aineet sitten semmosia ettei vanhan freonit vuoda niin herkästi kun uudemmat ympäristäystävälliset, en tiedä.
Kompura ei pidä kunnos oillessaan mitää ääntä...oisko siellä laakeri jumissa jos pitää ääntä?
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Pitää paikkansa. R12 oli hyvä isomolekyylinen puhdas kylmäaine. Tuossa vertailua uudemmalle korvaavalle yhdistelmä kylmäaineelle mikä käytännössä tarkoittaa että pullo pitää olla väärinpäin täyttäessä. R134a kans puhdas kylmäaine että pullo voi olla oikeinpäin.
http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%C3%A4 ... TE0802.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%C3%A4 ... TE0802.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Just tänään käytin tota yhtä huollossa. 4bar oli painetta järjestemässä mutta vain 100g kylmäainetta kun 1000g pitäis olla. Kompura kyllä läx pyörimään muttei kylmää luonnollisestikaan tullu yhtään. Nyt taas pelaa. Puolitoista vuotta edellisestä täytöstä. Olisko paine noussu himpun yli 5bar kun täyttökoneesta sitä kattelin
Tuokin kompura pitää pientä ääntä. Kuulee kun nostaa konepellin ylös mutta kabiiniin ei kuulu. Toisessa lankussa ääntä ei kule edes pelti ylhäällä.
Mutta pointti oli se että paine ei välttämättä kerro koko totuutta aineen määrästä.
Tuokin kompura pitää pientä ääntä. Kuulee kun nostaa konepellin ylös mutta kabiiniin ei kuulu. Toisessa lankussa ääntä ei kule edes pelti ylhäällä.
Mutta pointti oli se että paine ei välttämättä kerro koko totuutta aineen määrästä.
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Imupaine kertoo helposti täytöksen riittävyyden tai vähyyden mutta sitä painetta tarkastellaan tietyn kylmäaineen painekäyrältä joka näkyy huoltopainemittareista. Kompuran tehtävä on imeä, mutta siinä samalla se tietysti nostaa paineen kuumakaasulinjassa mikä on toissijaista tarkastellessa täytöksen määrää.
Jos tarvittava täytös on kilo ja jäljellä enää 100 grammaa niin sokeakin huomaa imupaineesta että piiri on lähes tyhjä kun imupaine laskee lähelle nollaa kunnossa olevan kompuran tehdessä työtä eli lämpötilaan suhteutettuna -20 -30 Celsiusta, mikä ei voi pitää paikkaansa vaan tarkoittaa vajausta.
Imupaine ei kerro täytöksen tarkkaa määrää eli esimerkiksi onko 1000g ainetta sisällä vaan silloin kannattaa käydä vaihdattamassa kylmäaineet parin viikon välein ns. ilmastoinnin huollossa jos haluaa varmistua että kylmäainetta on aina maksimi määrä.
Jos tarvittava täytös on kilo ja jäljellä enää 100 grammaa niin sokeakin huomaa imupaineesta että piiri on lähes tyhjä kun imupaine laskee lähelle nollaa kunnossa olevan kompuran tehdessä työtä eli lämpötilaan suhteutettuna -20 -30 Celsiusta, mikä ei voi pitää paikkaansa vaan tarkoittaa vajausta.
Imupaine ei kerro täytöksen tarkkaa määrää eli esimerkiksi onko 1000g ainetta sisällä vaan silloin kannattaa käydä vaihdattamassa kylmäaineet parin viikon välein ns. ilmastoinnin huollossa jos haluaa varmistua että kylmäainetta on aina maksimi määrä.
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Mitä painetta lie kerto mutta heti kun letkut liitti paikoilleen ja ennen kun huoltokone oli käynyt sekuntiakaan painemittari (luin vasenta mittaria) näytti 4bar. Ilmastointi oli ollu pois päältä useita päiviä EC napista. Sehän lähti kyllä käymään jos nappi oli pois päältä jonka ymmärtää kun paine järjestelmässä oli kokolailla OK.
Mutta:
Paine täytyy siis mitata silleen et auton kompura käy et tietää onko ainetta riittävästi ja siis kylmälinjasta? Lisäksi tämä huoltopainemittarilla mittaaminen vaatii korjaamolla käynnin ts. koneen letkut kiinni autoon jos oikein ymmärsin? Kotikonstein ei helpolla onnistu vissiin ?
Toisessa lankussa näyttää aineet (R132 vai miten ne numerot meni) pysyvän yli kolme vuotta toisessa vajaat kaksi joten ei alvariin tarte rampata.
Mutta:
Paine täytyy siis mitata silleen et auton kompura käy et tietää onko ainetta riittävästi ja siis kylmälinjasta? Lisäksi tämä huoltopainemittarilla mittaaminen vaatii korjaamolla käynnin ts. koneen letkut kiinni autoon jos oikein ymmärsin? Kotikonstein ei helpolla onnistu vissiin ?
Toisessa lankussa näyttää aineet (R132 vai miten ne numerot meni) pysyvän yli kolme vuotta toisessa vajaat kaksi joten ei alvariin tarte rampata.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Onkohan tuo uusi aine ( RS - 24 ) joka korvaa vanhan ( R 12 ) jos yleisessä käytössä ja saatavissa koko Suomessa?etrade kirjoitti:Pitää paikkansa. R12 oli hyvä isomolekyylinen puhdas kylmäaine. Tuossa vertailua uudemmalle korvaavalle yhdistelmä kylmäaineelle mikä käytännössä tarkoittaa että pullo pitää olla väärinpäin täyttäessä. R134a kans puhdas kylmäaine että pullo voi olla oikeinpäin.
http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%C3%A4 ... TE0802.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Meseillään
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Kyllä. Imulinja on sen kylmälinjan nimi. Nopea kotikonsti on kun kokeilee paljaalla kädellä imulinjaa kompuran tehdessä töitä tai mittaa lämpömittarilla. Jos imulinja on jäätävän kylmä niin akuutein vika ei ole kylmäaineen vajaukses.Jari Ke kirjoitti: Paine täytyy siis mitata silleen et auton kompura käy et tietää onko ainetta riittävästi ja siis kylmälinjasta? Lisäksi tämä huoltopainemittarilla mittaaminen vaatii korjaamolla käynnin ts. koneen letkut kiinni autoon jos oikein ymmärsin? Kotikonstein ei helpolla onnistu vissiin ?
Pitäisi löytyä jokaisesta Ahlsell tukusta missä on myös kylmäpuoli mutta yleensähän niillä on kaikki tilaustavaraa? Muista tukuista en tiedä.Mese 320 TE kirjoitti: Onkohan tuo uusi aine ( RS - 24 ) joka korvaa vanhan ( R 12 ) jos yleisessä käytössä ja saatavissa koko Suomessa?
Yleisestä käytöstäkään en tiedä mutta vanhojen autojen harrastajat sitä ainakin käyttävät jos haluavat helpolla päästä.
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Tähän liittyen kertokaa missä pääkaupunkiseudulla olisi paikka joka ymmärtää hakea vikaa/täyttää näitä vanhalla aineella olevia ilmastointeja,muutamasta paikasta olen kysellyt laihoin tuloksin..
Re: w124 mersun ilamstoinnin kompura vika?
Hitto kun itekin muistasin lafkan nimen, mutta oli Tuusulantien varressa, itsekin sain sen lafkan nimen kun soitin moniin paikkoihin mistä saisi vanhaan kylmä-ainetta jos tarttee, kun halusin testata järjestelmän. Se yritys oli joku kylmäaineisiin erikoistunut. Mun autossa oli täydet paineet eli 124 mesessä 5 bar. Ja toimii hyvin nytkin. Kylmää tulee.B20 kirjoitti:Tähän liittyen kertokaa missä pääkaupunkiseudulla olisi paikka joka ymmärtää hakea vikaa/täyttää näitä vanhalla aineella olevia ilmastointeja,muutamasta paikasta olen kysellyt laihoin tuloksin..