Elikkäs ilmojen lämmetessä on tullu huomattua että pitempään parkittaessa tyhjäkäynnillä lämmöt lähtevät hitaasti mutta varmasti nousemaan. Sama homma jos jyrkkään mäkeen nousee niin lämmöt nousee ja sitten tasasella laskee normaaliin. Itse epäilisin että olisiko viskolla tullu tunnit täyteen vai sitten vesipumpusta siivet kappaleina? Nooh vaikea se tällä koulutuksella on mitään sanoa (:
Toivottavasti joku osaa auttaa, Kiitoksia! (:
- Niko
Apuja kaivataan! w124 200D lämpöongelma
Re: Apuja kaivataan! w124 200D lämpöongelma
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 09#p914709" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimimerkki Jari Ke on forumin viskoguru, etsippäs haulla hänen kirjoittamia juttuja aiheesta visko niin pitäiis löytyä vika.
Nimimerkki Jari Ke on forumin viskoguru, etsippäs haulla hänen kirjoittamia juttuja aiheesta visko niin pitäiis löytyä vika.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Apuja kaivataan! w124 200D lämpöongelma
Moe,
jos oikein muistan, niin 200D:ssä ei ole viskokytkintä ensinkään, mutta toisaalta on siellä silti kytkin, joka kytkee tuulettimen päälle ja se voi tietysti vikaantua. Moottorin lämpötilan mukaan kytkeytyvä magneettikytkin siis. Ehkä sitä vois kuumalla moottorilla testailla, muuttuuko meininki miksikään, jos ottaa johdon irti.
Vesipumpusta ja sen siipien kunnosta on tietysti vaikea sanoa ilman avaamista, mutta myös tukkeutunut jäähdytin tai rikkinäinen kannentiivistekin vissiin voivat aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia. Ehkä sitä jäähdytintä voisi yrittää puhdistaa ja samalla kokeilla, miten hyvin vesi virtaa läpi. Ainakin joissakin W124 dieseleissä on kuulemani mukaan ollut sellaista taipumusta, että jäähdytin menee aikaa myöden tukkoon. Eli jäähdytin tyhjäksi ja irti (helppo homma 200D:ssä) ja letkulla vettä runsaasti läpi ja samalla kokeilua, miten hyvin se vesi menee sisään ja tulee pihalle.
Koko jäähdytysjärjestelmän voi pestä siihen tarkoitetuilla aineilla. Tai jotkut ovat kyllä käyttäneet myös ihan vain kidesoodaa tai astianpesuainetta, jotka eivät kyllä kumpikaan pidemmän päälle ole ollenkaan ystävällisiä tuotteita systeemin alumiiniosille. Vaikka tuskinpa niilläkään suht lyhyellä käytöllä mitään mainittavaa vahinkoa voi aikaiseksi saada. Eli pesuaineet nesteen joukkoon ja ajoa jonkin aikaa niin, että pesuaine kiertää kunnolla koko systeemissä (moottorin pitää siis lämmetä niin paljon, että termostaatti aukeaa kunnolla).
Tuolla meiningillä itse lähtisin asiaa tutkailemaan.
jos oikein muistan, niin 200D:ssä ei ole viskokytkintä ensinkään, mutta toisaalta on siellä silti kytkin, joka kytkee tuulettimen päälle ja se voi tietysti vikaantua. Moottorin lämpötilan mukaan kytkeytyvä magneettikytkin siis. Ehkä sitä vois kuumalla moottorilla testailla, muuttuuko meininki miksikään, jos ottaa johdon irti.
Vesipumpusta ja sen siipien kunnosta on tietysti vaikea sanoa ilman avaamista, mutta myös tukkeutunut jäähdytin tai rikkinäinen kannentiivistekin vissiin voivat aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia. Ehkä sitä jäähdytintä voisi yrittää puhdistaa ja samalla kokeilla, miten hyvin vesi virtaa läpi. Ainakin joissakin W124 dieseleissä on kuulemani mukaan ollut sellaista taipumusta, että jäähdytin menee aikaa myöden tukkoon. Eli jäähdytin tyhjäksi ja irti (helppo homma 200D:ssä) ja letkulla vettä runsaasti läpi ja samalla kokeilua, miten hyvin se vesi menee sisään ja tulee pihalle.
Koko jäähdytysjärjestelmän voi pestä siihen tarkoitetuilla aineilla. Tai jotkut ovat kyllä käyttäneet myös ihan vain kidesoodaa tai astianpesuainetta, jotka eivät kyllä kumpikaan pidemmän päälle ole ollenkaan ystävällisiä tuotteita systeemin alumiiniosille. Vaikka tuskinpa niilläkään suht lyhyellä käytöllä mitään mainittavaa vahinkoa voi aikaiseksi saada. Eli pesuaineet nesteen joukkoon ja ajoa jonkin aikaa niin, että pesuaine kiertää kunnolla koko systeemissä (moottorin pitää siis lämmetä niin paljon, että termostaatti aukeaa kunnolla).
Tuolla meiningillä itse lähtisin asiaa tutkailemaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Apuja kaivataan! w124 200D lämpöongelma
Kiitoksia pitääpä alkaa tutkailemaan tarkemmin
Re: Apuja kaivataan! w124 200D lämpöongelma
Kuinka korkealle se lämpö nousee??
200D:ssä on se sähköllä ohjattu tuuletin. Se kytkeytymislämpö oli jotain 110-115 astetta C. Eli noissa lämmöissä se lähtee vasta jäähdyttämään.
Sen tuulettimen voi testata koneen käydessä kun oikosulkee sitä ohjaavan kaksinapaisen kytkimen ylävesiletkun koneenpuoli päässä.
200D:ssä on se sähköllä ohjattu tuuletin. Se kytkeytymislämpö oli jotain 110-115 astetta C. Eli noissa lämmöissä se lähtee vasta jäähdyttämään.
Sen tuulettimen voi testata koneen käydessä kun oikosulkee sitä ohjaavan kaksinapaisen kytkimen ylävesiletkun koneenpuoli päässä.
Re: Apuja kaivataan! w124 200D lämpöongelma
E200D:ssä on visko, mutta avatarkuvan perusteella kyse vanhemmasta mallista.
oulaistenliikenne.fi
Re: Apuja kaivataan! w124 200D lämpöongelma
Vuosimallia -92