Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Moro,
Eli jos vaihan öljyt noin 7500km välein, niin varmaan jokatoisella kerralla vaan kannattaa vaihtaa suodatin?
Ja ohimennen kysäsen täs samal, että on ollu kaikkea mahollista öljyä myllys, niin onko sillä nyt loppujenlopuks väliä työnnänkö tota erittäin halpaa teboilin goldia sinne niinkun viimekskin? Myllyllä ajettu 800tkm ja ei ainakaan vielä syö öljyä. Aiemmin ostanu aina Mobilin S3000:sta tai castrolin magnateccia mut houkuttelis toi halpa ölppä niin paljon ku taloustilanne ei oo paras mahdollinen
Eli jos vaihan öljyt noin 7500km välein, niin varmaan jokatoisella kerralla vaan kannattaa vaihtaa suodatin?
Ja ohimennen kysäsen täs samal, että on ollu kaikkea mahollista öljyä myllys, niin onko sillä nyt loppujenlopuks väliä työnnänkö tota erittäin halpaa teboilin goldia sinne niinkun viimekskin? Myllyllä ajettu 800tkm ja ei ainakaan vielä syö öljyä. Aiemmin ostanu aina Mobilin S3000:sta tai castrolin magnateccia mut houkuttelis toi halpa ölppä niin paljon ku taloustilanne ei oo paras mahdollinen
W210 E320cdi
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Itte oon vaihtanut suodattimen joka öljyn vaihdon yhteydessä. tuohon öljy asiaan en ota kantaa, siitä on riidelty, niin paljon tällä foorumilla.Tästä tulee muuten loputon ketju.simoks kirjoitti:Moro,
Eli jos vaihan öljyt noin 7500km välein, niin varmaan jokatoisella kerralla vaan kannattaa vaihtaa suodatin?
Ja ohimennen kysäsen täs samal, että on ollu kaikkea mahollista öljyä myllys, niin onko sillä nyt loppujenlopuks väliä työnnänkö tota erittäin halpaa teboilin goldia sinne niinkun viimekskin? Myllyllä ajettu 800tkm ja ei ainakaan vielä syö öljyä. Aiemmin ostanu aina Mobilin S3000:sta tai castrolin magnateccia mut houkuttelis toi halpa ölppä niin paljon ku taloustilanne ei oo paras mahdollinen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Sen väliöljynvaihdon voi jättää pois ja ajaa 15tkm.
oulaistenliikenne.fi
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Minä vaihtaisin 15tkm välein vasta suotimen....mutta mä olenkin mä.
Öljyksi kelpaisi tuo diamondi...mutta mä olenkin mä.
.
Öljyksi kelpaisi tuo diamondi...mutta mä olenkin mä.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Oon koittanu pitää myllyn kunnossa ihan siks ku on noin paljon rullattu, en tiedä onko siinä mitään järkeä että vaihtelee öljyjä vähän useammindealer kirjoitti:Sen väliöljynvaihdon voi jättää pois ja ajaa 15tkm.
diamond dieseliä ollu myös koneessa joskus. en oo kyllä mitään eroa havainnu millään öljyllä, nostajat kyllä naputtaa pari sekunttia käynnistyksen jälkeen... onko öljyssä syy?
W210 E320cdi
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Ihan aina öljynvaihdossa myös suodatin, ajoitpa 1000 km tai 10000 km. Jos ei ole varaa tai viitseliäisyyttä ei kannata edes omistaa autoa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Näin. Ja kun vaihto etenkin vanhempiin on vielä niin jumalattoman helppoa. Ihailin juuri M102:n osalta tätä: polkupyörän satulan korottamisessa koeajoineen on enemmän vaivaa.Timo L. kirjoitti:Ihan aina öljynvaihdossa myös suodatin, ajoitpa 1000 km tai 10000 km. Jos ei ole varaa tai viitseliäisyyttä ei kannata edes omistaa autoa.
Kyllä se suodin siellä ihan aiheesta on. Tuo 7500 km vaikuttaa tosin nykyöljyillä aika lyhyeltä vaihtoväliltä etenkin ,jos auto on säännöllisessä ajossa ja vielä kesäaikaan. Talviaikaan pätkäajossa lyhyt väli voikin puoltaa paikkaansa. Itse olen vaihdellut 10 000 km välein, autoon tulee noin 1000 km viikossa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Kuhan nyt kävi mielessä että onko sen suodattimen vaihto oleellista jos vaihtaa noinkin usein. Toi teboil goldi nyt on niin halpaa ettei se voi olla kovin kaksista öljyä olla muutenkaan. Suodatinhan on naurettavan helppo samalla vaihtaa eli ei siitä ole kyse. Täytyy sekin sitte vaihella samalla siis. Nykyään tulee ajettua niin vähän verrattuna entiseen kun aiemmin tulikin juuri se 1000km about viikossa mutta nykyään taitaa olla enemmänkin 150-200km.Aku P kirjoitti:Näin. Ja kun vaihto etenkin vanhempiin on vielä niin jumalattoman helppoa. Ihailin juuri M102:n osalta tätä: polkupyörän satulan korottamisessa koeajoineen on enemmän vaivaa.Timo L. kirjoitti:Ihan aina öljynvaihdossa myös suodatin, ajoitpa 1000 km tai 10000 km. Jos ei ole varaa tai viitseliäisyyttä ei kannata edes omistaa autoa.
Kyllä se suodin siellä ihan aiheesta on. Tuo 7500 km vaikuttaa tosin nykyöljyillä aika lyhyeltä vaihtoväliltä etenkin ,jos auto on säännöllisessä ajossa ja vielä kesäaikaan. Talviaikaan pätkäajossa lyhyt väli voikin puoltaa paikkaansa. Itse olen vaihdellut 10 000 km välein, autoon tulee noin 1000 km viikossa.
W210 E320cdi
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Siis hä? Suodatin maksaa kympin. Öljypönän hinnassa on eroo (mä näistä tiedä kun käytän 'premium'-öljyjä) 10-20e pönä kun puhutaan näistä vanhan liiton autoista mihin ei tartte pistää mitään hitupönttö-öljyjä. Jos kilsoja ei tolkuttomasti kerry niin ei tuo kauheelta vuosi-investoinnin lisältä vaikuta, edes siihen 2-5k€:n autoon?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Se on kato tää yksin asuminen kalliissa kämpässä,dieselauton omistaminen ja jokaviikonloppunen viihteelläolo tämmöstä et viimeset pennitki joutuu miettiin tarkasti Mutta joo 70e tulee maksaan koko keissi ja jää seuraavalle kerralle vielä pari litraa ylimäärästä jos tota magnateccia esim hommaa.. ei pahaMiHe kirjoitti:Siis hä? Suodatin maksaa kympin. Öljypönän hinnassa on eroo (mä näistä tiedä kun käytän 'premium'-öljyjä) 10-20e pönä kun puhutaan näistä vanhan liiton autoista mihin ei tartte pistää mitään hitupönttö-öljyjä. Jos kilsoja ei tolkuttomasti kerry niin ei tuo kauheelta vuosi-investoinnin lisältä vaikuta, edes siihen 2-5k€:n autoon?
W210 E320cdi
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
tämä nyt on tällästä turhaa höpöttämistä, kun foorumi on pullollaan erilaisia mielipiteitä öljyistä ja niiden vaihtoväleistä yms. mutta mutta, pannaan nyt kuitenkin vielä oma mielipide tässäkin esille.
oman käsityksen mukaan öljyt vaihdetaan sen takia, että ne vanhenee. joko ne kerää itteensä kaikkea paskaa, koska ajetaan niin pientä matkaa ja kone on jatkuvasti kylmänä, taikka sitten ne vaan vanhenee, vaikka ajettais yhtä soittoa se 15 000km. kerääntyyhän sinne väkisinkin palamisesta kaikkea epäpuhtauksia. vanhetessaan öljyn ominaisuudet heikkenee.
mutta, millä matkalla öljy on vanhentunut jo niin paljon, että sillä alkaa oleen merkitystä? mielestäni riippuu öljystä ja käytöstä. ja taas oma mielipide on, että varsinkin kesäaikaan voi surutta painaa meneen sen 15tkm, jos koneessa on hyvät öljyt. ja talvellakin ainakin sen 10tkm. ei hyvät öljyt normaalissa käytössä niin nopeesti vanhene. tietenkin sitten, jos matkat on muutamia kilsoja kerrallaan, niin vanhentaa öljyä nopeempaa ja öljynvaihto sitten sen mukaan.
suodatin vaihtoon aina, kun öljytkin menee vaihtoon.
ja loppukevennykseksi vielä tarina siitä, mitenkä ei kannata tehdä. tämäkin asia ollut foorumilla joskus esillä:
joskus aikoinaan ajelin w201 200D:llä. vaihdoin öljyt aina aika täsmällisesti 10 000km välein. samaten suodatin vaihtu joka kerta, kun öljytkin. luulin pitäväni moottorin kunnossa, mutta tein virheen siinä kohtaa, kun ostin öljyä. marketista sitä halvinta paskaa.. noo, ei nyt ihan halvinta. sen verran kattoin, että on synteettistä, se riitti. autolla ajettiin kesät talvet, n.30-40tkm/vuosi. eikä ollut lohkolämmitystä. raakat kylmäkäynnistykset, missä sitä öljyn voiteuominaisuutta eniten tarvitaan oli sitten sen mukasta, kun oli öljykin. 5 vuoden jälkeen auto alko savuttaan, eikä enää kulkenutkaan niin terhakkaasti. lopulta kone oli niin loppu, että se purettiin. vauriota oli männissä ja laakereissa ja vähän joka puolella.
sanoisin, että mielummin kunnon voiteluaine ja vaikka sitten vaihdot vähän harvemmin, kun että jatkuvasti vaihtaa jotain surkeeta öljyä sinne.
oman käsityksen mukaan öljyt vaihdetaan sen takia, että ne vanhenee. joko ne kerää itteensä kaikkea paskaa, koska ajetaan niin pientä matkaa ja kone on jatkuvasti kylmänä, taikka sitten ne vaan vanhenee, vaikka ajettais yhtä soittoa se 15 000km. kerääntyyhän sinne väkisinkin palamisesta kaikkea epäpuhtauksia. vanhetessaan öljyn ominaisuudet heikkenee.
mutta, millä matkalla öljy on vanhentunut jo niin paljon, että sillä alkaa oleen merkitystä? mielestäni riippuu öljystä ja käytöstä. ja taas oma mielipide on, että varsinkin kesäaikaan voi surutta painaa meneen sen 15tkm, jos koneessa on hyvät öljyt. ja talvellakin ainakin sen 10tkm. ei hyvät öljyt normaalissa käytössä niin nopeesti vanhene. tietenkin sitten, jos matkat on muutamia kilsoja kerrallaan, niin vanhentaa öljyä nopeempaa ja öljynvaihto sitten sen mukaan.
suodatin vaihtoon aina, kun öljytkin menee vaihtoon.
ja loppukevennykseksi vielä tarina siitä, mitenkä ei kannata tehdä. tämäkin asia ollut foorumilla joskus esillä:
joskus aikoinaan ajelin w201 200D:llä. vaihdoin öljyt aina aika täsmällisesti 10 000km välein. samaten suodatin vaihtu joka kerta, kun öljytkin. luulin pitäväni moottorin kunnossa, mutta tein virheen siinä kohtaa, kun ostin öljyä. marketista sitä halvinta paskaa.. noo, ei nyt ihan halvinta. sen verran kattoin, että on synteettistä, se riitti. autolla ajettiin kesät talvet, n.30-40tkm/vuosi. eikä ollut lohkolämmitystä. raakat kylmäkäynnistykset, missä sitä öljyn voiteuominaisuutta eniten tarvitaan oli sitten sen mukasta, kun oli öljykin. 5 vuoden jälkeen auto alko savuttaan, eikä enää kulkenutkaan niin terhakkaasti. lopulta kone oli niin loppu, että se purettiin. vauriota oli männissä ja laakereissa ja vähän joka puolella.
sanoisin, että mielummin kunnon voiteluaine ja vaikka sitten vaihdot vähän harvemmin, kun että jatkuvasti vaihtaa jotain surkeeta öljyä sinne.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
pera8x kirjoitti:tämä nyt on tällästä turhaa höpöttämistä, kun foorumi on pullollaan erilaisia mielipiteitä öljyistä ja niiden vaihtoväleistä yms. mutta mutta, pannaan nyt kuitenkin vielä oma mielipide tässäkin esille.
oman käsityksen mukaan öljyt vaihdetaan sen takia, että ne vanhenee. joko ne kerää itteensä kaikkea paskaa, koska ajetaan niin pientä matkaa ja kone on jatkuvasti kylmänä, taikka sitten ne vaan vanhenee, vaikka ajettais yhtä soittoa se 15 000km. kerääntyyhän sinne väkisinkin palamisesta kaikkea epäpuhtauksia. vanhetessaan öljyn ominaisuudet heikkenee.
mutta, millä matkalla öljy on vanhentunut jo niin paljon, että sillä alkaa oleen merkitystä? mielestäni riippuu öljystä ja käytöstä. ja taas oma mielipide on, että varsinkin kesäaikaan voi surutta painaa meneen sen 15tkm, jos koneessa on hyvät öljyt. ja talvellakin ainakin sen 10tkm. ei hyvät öljyt normaalissa käytössä niin nopeesti vanhene. tietenkin sitten, jos matkat on muutamia kilsoja kerrallaan, niin vanhentaa öljyä nopeempaa ja öljynvaihto sitten sen mukaan.
suodatin vaihtoon aina, kun öljytkin menee vaihtoon.
ja loppukevennykseksi vielä tarina siitä, mitenkä ei kannata tehdä. tämäkin asia ollut foorumilla joskus esillä:
joskus aikoinaan ajelin w201 200D:llä. vaihdoin öljyt aina aika täsmällisesti 10 000km välein. samaten suodatin vaihtu joka kerta, kun öljytkin. luulin pitäväni moottorin kunnossa, mutta tein virheen siinä kohtaa, kun ostin öljyä. marketista sitä halvinta paskaa.. noo, ei nyt ihan halvinta. sen verran kattoin, että on synteettistä, se riitti. autolla ajettiin kesät talvet, n.30-40tkm/vuosi. eikä ollut lohkolämmitystä. raakat kylmäkäynnistykset, missä sitä öljyn voiteuominaisuutta eniten tarvitaan oli sitten sen mukasta, kun oli öljykin. 5 vuoden jälkeen auto alko savuttaan, eikä enää kulkenutkaan niin terhakkaasti. lopulta kone oli niin loppu, että se purettiin. vauriota oli männissä ja laakereissa ja vähän joka puolella.
sanoisin, että mielummin kunnon voiteluaine ja vaikka sitten vaihdot vähän harvemmin, kun että jatkuvasti vaihtaa jotain surkeeta öljyä sinne.
Tapana ollu ajaa aina kone sinne 80asteen tienoille eli mitään pelkkää 2km kaupassakäyntiä ei harrasteta, vaan käyn yleensä motarilla ajamassa sen 5-10km näil lämpimillä keleillä että se motti on oikeesti lämmin.
Talvella webasto on käytössä aina kun on pakkasen puolella, 10-30min, tosin jäähän se päälle sinne taustalle kun myllyn käynnistää.
Eli taidanpa tuossa vaihtaa ne magnatecit sinne sisään näitten paskaöljyjen tilalle ja suodatin samalla ja ajella sen 10tkm niillä.
Kyllähän tuo savuttaa melkosesti aina leimalla käydessä, eli joutuu polkeen pihalla ensin 10kertaa suurinpiirtein rajottimelle, eli niin kauan ettei tuu mustaa enää putkesta, muuten savut on jotain ihan järkyttäviä lukemia 5-8?
En tiä johtuuko siitä etten paljoo punarajalla oo tota käytelly, mitä nyt joskus ku kotipihaan tulee niin ykkösellä kiekat tappiin niin että tulee musta pölly vaan.
Vaiko siitä että tuo mylly on parhaat päivänsä jo nähny ja savutteloo sen mukaan sit.
W210 E320cdi
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Gold s on 229.3 luokiteltu eli eikai se huonoa ole. Onhan se valmistajan hyväksymä autoosi.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
joskus ainkainaan pääsin jutelemaan mobilin edustajan kanssa, se itse ajoi vanhalla opel asconalla. joka aamu se otti tipan öljyä koneesta ja tutkitutti sen, noin 41tkm jälkeen oli vasta havaittavissa pientä muutosta öljyn laadussa. ja vaihdon oli suorittanut noin 50tkm kohdalla. toki sekin vaikuttaa paljon että minkälaista ajoa on, jos öljyt ei ehdi lämpeneen tarpeeksi ennen pysäytystä vaihtoväli putoaa paljon. edes nykyisillä ns long life öljyillä ei päästä edes 20tkm, jos ei auto pääse lämpiään tarpeeksi. itse vaihdan öljyt 15tkm välein ja myös suodattimen.
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
...kyllä noilla nykyisillä täyssynteettisillä pitkät kilometrit ajaa mutta sitten kun niissä voitelu kyky laskee niin se tapahtuu romahtaen
Varmaan menee 25 mut en lähtisi 40-50 kymppiä jamaan
Varmaan menee 25 mut en lähtisi 40-50 kymppiä jamaan
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Saattaa puheista päätellen olla sama edustaja joka kertoi meille että Mobilin öljyä voi kyllä lisätä muiden öljyjen sekaan tarvittaessa, mutta Mobilin öljyyn ei missään tapauksessa saa lisätä muita öljymerkkejä...pääsin jutelemaan mobilin edustajan kanssa, se itse ajoi vanhalla opel asconalla. joka aamu se otti tipan öljyä koneesta ja tutkitutti sen, noin 41tkm jälkeen oli vasta havaittavissa pientä muutosta öljyn laadussa....
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Eikös tuo oo melkein tehtaan ohje, tosin aikaisimmilta ajoilta.simoks kirjoitti:Moro,
Eli jos vaihan öljyt noin 7500km välein, niin varmaan jokatoisella kerralla vaan kannattaa vaihtaa suodatin?
Lainataan tähän nyt vuonna 1980 painettua 123:n omistajan käsikirjaa hieman lyhennettynä.
"Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto 5000 km:n välein. Vaikeissa käyttöolosuhteissa suoritetaan öljynvaihto 2500 km:n välein. Tämän öljynvaihdon yhteydessä ei suodattimen vaihto ole tarpeen."
"Automaattivaihteiston öljynvaihto 45000 km:n välein. Vaikeissa käyttöolosuhteissa on öljy vaihdettava 20000- 25000 km:n välein ilman suodattimen vaihtoa."
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Öljyt oli 33 vuotta sitten todella paljon huonompia. 10tkm vaihtoväli ja suodatin samalla, öljyksi jotain hyvää, mutta mistäään castrollista ei kannata maksaa mitään merkkilisää. Nesteen turbo lxe 10w-40 näyttäis 20L kanisterissa maksavan 4,25€/litra, tuolla ajaa just sen 30tkm, jää vähän lisäysvaraakin vaihtoväleille. Ölynvaihtokustannus nelisenkymppiä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Kaikkien fooliohattujen kannattais kokeilla kotona, tehosekoittimeen litra sitä parasta mainostamaanne öljyä ja pyöritätte 10min....katsokaa miltä se näyttää ja kertokaa...laittakaa valokuvia.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Tää onki uus pirtelöohje. Tarviiko lisätä mitään joukkoon ja takaatko, että tulee maittavaa?LopenUupunut kirjoitti:Kaikkien fooliohattujen kannattais kokeilla kotona, tehosekoittimeen litra sitä parasta mainostamaanne öljyä ja pyöritätte 10min....katsokaa miltä se näyttää ja kertokaa...laittakaa valokuvia.
.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Öljynvaihto, suodatin myös vai ei?
Lestrange kirjoitti:Tää onki uus pirtelöohje. Tarviiko lisätä mitään joukkoon ja takaatko, että tulee maittavaa?LopenUupunut kirjoitti:Kaikkien fooliohattujen kannattais kokeilla kotona, tehosekoittimeen litra sitä parasta mainostamaanne öljyä ja pyöritätte 10min....katsokaa miltä se näyttää ja kertokaa...laittakaa valokuvia.
.
Voi sen suodattimen sinne laittaa jos tykkää ällöttävistä paloista pirtelössä....
.
E:(16.7.2013) kuinkahan moni tätäkin testasi kun hiljaista pitänyt.....taitaa ukoilla emännät mököttää kun pirtelökoneet on hajalla ja mobilit seinillä. Mitään järkeähän tässäkään ehdotuksessani ei ollut mutta yhtä paljon faktaa kuin jokaisen ehdotuksissa parhaiksi öljyiksi ja syyksi suotimen vaihtoon tai vaihtamattomuuteen.
Ps. Pidätän oikeuden olla maksamatta korvauksia kokeilleille .
Opel, "weird lieben autos"....