ET-luvun merkitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

ET-luvun merkitys

Viesti Kirjoittaja Jööran »

S124:n ohjekirja antaa E250 dieselin vanteen tyypiksi
- 6 1/2J x 15 H2 ET49 (peltivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET48 (15-reikäiselle alumiinivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET44 (8-reikäiselle alumiinivanteelle)

sekä vielä leveämmille pyörille
- 7 J x 15 H2 ET42 (peltivanteelle)
- 7 J x 15 H2 ET41 (alumiinivanteelle).

Onko tosiaan niin, että kaikki alumiinivanteet ovat joko 8- tai 15-reikäisiä?
Millainen merkitys on ET-luvulla ajettavuuteen?
Vaikuttaako pyörien suuntaukseen?
Eli miten tarkoin on ET-lukua syytä noudattaa?
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Silloiset MB:n alkuperäiset alumiinivanteet olivat joko 8- tai 15-reikäisiä.
Viittaa niihin...
ET luku voi vaikuttaa ajettavuuteen, koska mitä pienempi/suurempi ET (offset), sitä ulommas/sisemmäs vanne ja rengas tulee lokasuojankaaresta.
Raidevälin muuttuminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja esim. uraherkkyyteen.
Pyörän suuntaukseen / kulmien säätöihin ei vaikuta.
Parhaat ajo-ominaisuudet saa käyttämällä noita suositeltuja ET-lukuja.
Ulkonäkö on sitten toinen asia... :wink:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

ET lukuhan tarkoittaa vanteen leveyden keskipisteen ja kiinnityspinnan välistä mittaa. Ja kun yleensä kiinnityspinta on lähempänä ulko- kuin sisäreunaa niin mitä pienempi ET-luku, sen ulommas vanne tulee ja päinvastoin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

sivuaa aihetta, mutta uutta aihetta en viittiny tehdä.....
elikkä mulla on 6*15 tuuman vanteet ja ET49 ja auto on w201 koppanen....kuinka leveät renkaat voin laittaa kyseisille vanteille/autoon?
(edessä iskunvaimennin aika lähellä rengasta :? )
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

enduroman87 kirjoitti:mulla on 6*15 tuuman vanteet ja ET49 ja auto on w201 koppanen....kuinka leveät renkaat voin laittaa kyseisille vanteille/autoon?
(edessä iskunvaimennin aika lähellä rengasta :? )
Löytyy mm. googlettamalla, esim. http://faq.varas.to

Foorumilta passeli linkki: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... sc&start=0, mutta siellähän olit jo asiaa tiedustellutkin.
Ilmeisesti kukaan ei ole koettanut, ja jonkun täytyy olla ensimmäinen.
Mittaa väli nykyisessä renkaassa. Toinen rengas tulee leveyseron puolikkaan verran sisemmäksi. Esim nykyinen 195 ja uusi 205, ero = 10 mm josta puolikas 5 mm.

6 1/2 tuumaiselle ainakin käy 205 ja mahtuu ET=49 vieläpä pyörimäänkin.
Tuon 6 tuumaisen sisäreuna on 6 mm ulompana.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

FosgateT kirjoitti: Parhaat ajo-ominaisuudet saa käyttämällä noita suositeltuja ET-lukuja.
autoksi W124 ja ET 23 renkaat alkuper. mittaiset 195/65R15 - paljon paremmat ajo-ominaisuudet, kun esim alkuperäisillä pelti/alu vanteilla.
mtk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 05.07.2004 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mtk »

autoksi W124 ja ET 23 renkaat alkuper. mittaiset 195/65R15 - paljon paremmat ajo-ominaisuudet, kun esim alkuperäisillä pelti/alu vanteilla.[/quote]

Eikö noi ota jo kaariin kiinni? Mulla on 15" alut jossa et 35 195/65 renkailla käy jo melko lähellä kaarta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

mtk kirjoitti: Eikö noi ota jo kaariin kiinni? Mulla on 15" alut jossa et 35 195/65 renkailla käy jo melko lähellä kaarta.
Ei ota. Minun S124:ssäni oli ostaessa alla ET 25 AMG-vanteet. Ulos tuli, mutta ei raapinut mihinkään.

Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Ei ota. Minun S124:ssäni oli ostaessa alla ET 25 AMG-vanteet. Ulos tuli, mutta ei raapinut mihinkään.
Maastureissa ei tapaa nuo renkaat osua kaariin millään :lol:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:Maastureissa ei tapaa nuo renkaat osua kaariin millään :lol:
Aivan ;-). Ne on nämä monikäyttöautot erikseen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Näenkö ihan väärin, vai onko Timolla tosiaan jotain tuning-tummennuksia takaklaseissa? :shock:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

kalev kirjoitti:autoksi W124 ja ET 23 renkaat alkuper. mittaiset 195/65R15 - paljon paremmat ajo-ominaisuudet, kun esim alkuperäisillä pelti/alu vanteilla.
Hirttäkää vain, jos siltä tuntuu, mutta... Mielestäni pystylampun ajo-ominaisuudet paranevat kun raideleveyttä pienennetään. Tai ainakin ratin käänteleminen käy jostain syystä paljon kevyemmäksi, kun alla on 195/65/15 ET40 esim. 195/65/15 ET23:n sijaan. Alkuperäisellä rengastuksella ajamisesta on niin kauan, että siitä ei ole muistikuvaa. Tuntuun muutenkin tuo talviajotuntuma "rauhoittuvat" kapeammalla raideleveydellä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Siihen kuinka ulos vanne tulee vaikuttaa myös paljon vanteen leveys.Esim. nuo minun 9" vanteet tulee varsinkin edessä jo kohtuullisen hyvin ulos vaikka ET vain 35,tosin 5mm levikepalat on myös paikallaan.(tai siis oli,kesävanteissa)
Vastaa Viestiin