ET-luvun merkitys
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
- Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo
ET-luvun merkitys
S124:n ohjekirja antaa E250 dieselin vanteen tyypiksi
- 6 1/2J x 15 H2 ET49 (peltivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET48 (15-reikäiselle alumiinivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET44 (8-reikäiselle alumiinivanteelle)
sekä vielä leveämmille pyörille
- 7 J x 15 H2 ET42 (peltivanteelle)
- 7 J x 15 H2 ET41 (alumiinivanteelle).
Onko tosiaan niin, että kaikki alumiinivanteet ovat joko 8- tai 15-reikäisiä?
Millainen merkitys on ET-luvulla ajettavuuteen?
Vaikuttaako pyörien suuntaukseen?
Eli miten tarkoin on ET-lukua syytä noudattaa?
- 6 1/2J x 15 H2 ET49 (peltivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET48 (15-reikäiselle alumiinivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET44 (8-reikäiselle alumiinivanteelle)
sekä vielä leveämmille pyörille
- 7 J x 15 H2 ET42 (peltivanteelle)
- 7 J x 15 H2 ET41 (alumiinivanteelle).
Onko tosiaan niin, että kaikki alumiinivanteet ovat joko 8- tai 15-reikäisiä?
Millainen merkitys on ET-luvulla ajettavuuteen?
Vaikuttaako pyörien suuntaukseen?
Eli miten tarkoin on ET-lukua syytä noudattaa?
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Silloiset MB:n alkuperäiset alumiinivanteet olivat joko 8- tai 15-reikäisiä.
Viittaa niihin...
ET luku voi vaikuttaa ajettavuuteen, koska mitä pienempi/suurempi ET (offset), sitä ulommas/sisemmäs vanne ja rengas tulee lokasuojankaaresta.
Raidevälin muuttuminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja esim. uraherkkyyteen.
Pyörän suuntaukseen / kulmien säätöihin ei vaikuta.
Parhaat ajo-ominaisuudet saa käyttämällä noita suositeltuja ET-lukuja.
Ulkonäkö on sitten toinen asia...
Viittaa niihin...
ET luku voi vaikuttaa ajettavuuteen, koska mitä pienempi/suurempi ET (offset), sitä ulommas/sisemmäs vanne ja rengas tulee lokasuojankaaresta.
Raidevälin muuttuminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja esim. uraherkkyyteen.
Pyörän suuntaukseen / kulmien säätöihin ei vaikuta.
Parhaat ajo-ominaisuudet saa käyttämällä noita suositeltuja ET-lukuja.
Ulkonäkö on sitten toinen asia...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
ET lukuhan tarkoittaa vanteen leveyden keskipisteen ja kiinnityspinnan välistä mittaa. Ja kun yleensä kiinnityspinta on lähempänä ulko- kuin sisäreunaa niin mitä pienempi ET-luku, sen ulommas vanne tulee ja päinvastoin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Löytyy mm. googlettamalla, esim. http://faq.varas.toenduroman87 kirjoitti:mulla on 6*15 tuuman vanteet ja ET49 ja auto on w201 koppanen....kuinka leveät renkaat voin laittaa kyseisille vanteille/autoon?
(edessä iskunvaimennin aika lähellä rengasta )
Foorumilta passeli linkki: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... sc&start=0, mutta siellähän olit jo asiaa tiedustellutkin.
Ilmeisesti kukaan ei ole koettanut, ja jonkun täytyy olla ensimmäinen.
Mittaa väli nykyisessä renkaassa. Toinen rengas tulee leveyseron puolikkaan verran sisemmäksi. Esim nykyinen 195 ja uusi 205, ero = 10 mm josta puolikas 5 mm.
6 1/2 tuumaiselle ainakin käy 205 ja mahtuu ET=49 vieläpä pyörimäänkin.
Tuon 6 tuumaisen sisäreuna on 6 mm ulompana.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Ei ota. Minun S124:ssäni oli ostaessa alla ET 25 AMG-vanteet. Ulos tuli, mutta ei raapinut mihinkään.mtk kirjoitti: Eikö noi ota jo kaariin kiinni? Mulla on 15" alut jossa et 35 195/65 renkailla käy jo melko lähellä kaarta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aivan . Ne on nämä monikäyttöautot erikseen.Mauri H. kirjoitti:Maastureissa ei tapaa nuo renkaat osua kaariin millään
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Näenkö ihan väärin, vai onko Timolla tosiaan jotain tuning-tummennuksia takaklaseissa?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Hirttäkää vain, jos siltä tuntuu, mutta... Mielestäni pystylampun ajo-ominaisuudet paranevat kun raideleveyttä pienennetään. Tai ainakin ratin käänteleminen käy jostain syystä paljon kevyemmäksi, kun alla on 195/65/15 ET40 esim. 195/65/15 ET23:n sijaan. Alkuperäisellä rengastuksella ajamisesta on niin kauan, että siitä ei ole muistikuvaa. Tuntuun muutenkin tuo talviajotuntuma "rauhoittuvat" kapeammalla raideleveydellä.kalev kirjoitti:autoksi W124 ja ET 23 renkaat alkuper. mittaiset 195/65R15 - paljon paremmat ajo-ominaisuudet, kun esim alkuperäisillä pelti/alu vanteilla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial