W124 Mikä tämä on?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tutkin konehuoneessa paikkaa vakkarin servolle. Joitain johtoja täytyy siirtää et saa paikan. Samalla ihmettelemään pariakin eri asiaa eli mikä tehtävä tuolla polttoaineletkun välissä olevalla murkulalla on? Kaksi sähköjohtoa siihen tulee. Sähköjohdot näyttäisi menvän sulakerasialle. Se on eniten ajatellun servopaikan tiellä.

Sit toi toinen (nuolella merkattu). Alipainepumpun päälinjasta siihen tulee yx ruskea putki. Kax muuta näyttää menevän rintapellin läpi kabiiniin.

Eli mitä hommaa nämä toimittaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Jari Ke kirjoitti:Tutkin konehuoneessa paikkaa vakkarin servolle. Joitain johtoja täytyy siirtää et saa paikan. Samalla ihmettelemään pariakin eri asiaa eli mikä tehtävä tuolla polttoaineletkun välissä olevalla murkulalla on? Kaksi sähköjohtoa siihen tulee. Sähköjohdot näyttäisi menvän sulakerasialle. Se on eniten ajatellun servopaikan tiellä.

Sit toi toinen (nuolella merkattu). Alipainepumpun päälinjasta siihen tulee yx ruskea putki. Kax muuta näyttää menevän rintapellin läpi kabiiniin.

Eli mitä hommaa nämä toimittaa?
Tosta ekasta tulis mieleen jokin lämmitin polttoaineelle ku ei siihen menekään ku kaks johtoo,jonkun sortin pumppu on toinen vaihtoehto :)

Arveluitahan nämä mutta itselle ei ainkaan tullu mitään muuta mieleen tosta ekasta,toisesta ei ole mitään käsitystä :D
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös eka ole "ajonesto" eli venttiili joka sulkee löpönsaannin, toinen liittynee saastelaitteisiin ? molemmat voinee purkaa turhina :D
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ilman kunnollista tietoa, heitetään täältäkin arvaukset:

- Ensimmäinen sulkuventtiili ajonestolle, kuten epk sanoi
- Toinen alipaineventtiili ajonestolle. Vetää sammuttimelle alipaineen, kun autoa yritetään käynnistää ajonesto on päällä.

Jälkimmäinen arvaus perustuu siihen, että:
- faijan autossa just noilla seuduilla oli jonkin sortin venttiili, jonka tehtävä oli kuvatunlainen. Oli kytketty irti samoin kuin muutenkin alkuperäinen hälytin ja jälkiasenteinen ajonesto
- omassa autossa oli semmoinen ajonestoventtiili kans, tosin se oli laitettu virtalukon läheisyyteen. (jälkiasenteinen ajonesto)
- jos se olisi saastelaitteisiin liittyvä, niin miksi ne letkut menisivät rintapellistä läpi? Siis olettaen, että menevät läpi asti sinne matkustamon puolelle eikä vain siihen tilaan, jossa on lämmityslaitteen moottori yms. vehkeet (jossa se sitten menisi toiselle puolelle moottoritilaa vähän viileämmällä puolella)
- oikein ihan tuommoista värkkiä en äkkiseltään nähnyt missään niissä alipainekaavioissa, joita tuossa kelailin läpi. Kaavioissa on saastelaitteet, mutta ei ajonestoja. Toisaalta, ei siinä välttämättä juuri tätä moottorityyppiä muutenkaan ole, ettei tämä nyt sinänsä mitään vielä todista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lisätään vielä että sähköt on vedetty sarjaan näitten kahden kesken. Johdot meni sulakerasialle. Voipi hyvinkin olla niin että liittyvät tosiaan ajonestoon.

Sellainenhan tuossa on ja mielestäni typerä värkki siinä mielessä että sellaisella avaimien mukana olevala vastakappaleella täytyy tökätä kojelaudassa olevaa nappia. Sähköt on sekä napissa että vastakappaleessa eli jonkinlaista älyä on mukana. Täytyy kattoa puranko kokonaan sen pois vai mitä.

Editiä vielä:

Onkos Bagi -ratin pois -ottamisessa mitään senkummempaa kommervenkkiä kuin että akun piuha irti hyvissä ajoin ennen somman irroittamista? Jokin "spiraalijohto" siellä vissiin on jota täytyy varoa ?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Omassa autossani noissa polttoaineventtiileissä oli imuvuotoja, niitä oli linjassa useampia
Jari Ke kirjoitti:Onkos Bagi -ratin pois -ottamisessa mitään senkummempaa kommervenkkiä kuin että akun piuha irti hyvissä ajoin ennen somman irroittamista? Jokin "spiraalijohto" siellä vissiin on jota täytyy varoa ?
Tehhdasmanuaali suosittelee ottamaan lisäksi apparin jalkojen alta punainen 10 napainen liitin irti
autodidakti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

felmit kirjoitti:Omassa autossani noissa polttoaineventtiileissä oli imuvuotoja, niitä oli linjassa useampia
Jari Ke kirjoitti:Onkos Bagi -ratin pois -ottamisessa mitään senkummempaa kommervenkkiä kuin että akun piuha irti hyvissä ajoin ennen somman irroittamista? Jokin "spiraalijohto" siellä vissiin on jota täytyy varoa ?
Tehhdasmanuaali suosittelee ottamaan lisäksi apparin jalkojen alta punainen 10 napainen liitin irti
Joo,
tosiaan, ensiksi akunkenkä irti, sitten se felmitin mainitsema punainen pistoke, joka on avattavan luukun takana. Kuuluu irrottaa yhtä lailla ennen kuskin kuin matkustajan tyynyn irrotusta.

Omastani justiin avasin ratin muutama viikko sitten (-94 ja 390mm sporttiratti), enkä kyllä havainnut mitään spiraalijohtoa, jota olisi tarvinnut varoa. Enkä sen puoleen muista, että siinä tehtaan ohjeessa olisi sellaisesta ollut juttua. Toisaalta, mitäpä sitä ohjetta ulkomuistista pohtimaan, kun se löytyy vaikka tuolta:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 91-660.pdf

Uudemmissa tosiaan erona se, ettei sitä jalkatilan levyä tarvitse irrottaa, koska siellä on pikkuinen avattava luukku oikeassa alareunassa ja liitin on sen takana. Tai niin mulla ainakin oli, tiedä sitten, onko se pelkästään auton iästä riippuvainen vai jostain varusteistakin esim.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitos :thumbup: :thumbup: :thumbup:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W124 Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Jari Ke kirjoitti: Sellainenhan tuossa on ja mielestäni typerä värkki siinä mielessä että sellaisella avaimien mukana olevala vastakappaleella täytyy tökätä kojelaudassa olevaa nappia. Sähköt on sekä napissa että vastakappaleessa eli jonkinlaista älyä on mukana. Täytyy kattoa puranko kokonaan sen pois vai mitä.
?
Jaa, mulla on ihan samanlainen. Pelaava laitehan tuo on, ajaa asiansa. Varmaankin kannattaa tutkailla sitä sen verran, että osaa ohitta tuolla maakunnassa jos heittäytyy hankalaksi. Siinä avaimen perässä saataa olla älynä vaan sopivan kokoinen vastus.
Noista on varmaan saanu Saksassa boonuksia varkausvakutukseen kun niitä näkyy sieltä tuoduissa.
Vastaa Viestiin