W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Terve!
Lämmitys temppuilee seuraavalla tavalla:
Kuskin puolelta lämmintä MUTTEI kuumaa ilmaa ja vänkärin puolelta haaleaa, etulasin lämmitys myös on lämmintä muttei kuumaa. Juuri vaihdettu pässinkulkuset ja termostaatti, mikään ei muuttunut. Vesipumppun toimintaa en ole varmistanut, mutta lämmöt ovat normaalit eivätkä nouse yli 90, samasta aiheesta luin, että kennon puhdistaminen olisi auttanut, vaikkei vika ollutkaan täysin samanlainen, mistä alottaisin seuraavaksi? Kiitos.
Lämmitys temppuilee seuraavalla tavalla:
Kuskin puolelta lämmintä MUTTEI kuumaa ilmaa ja vänkärin puolelta haaleaa, etulasin lämmitys myös on lämmintä muttei kuumaa. Juuri vaihdettu pässinkulkuset ja termostaatti, mikään ei muuttunut. Vesipumppun toimintaa en ole varmistanut, mutta lämmöt ovat normaalit eivätkä nouse yli 90, samasta aiheesta luin, että kennon puhdistaminen olisi auttanut, vaikkei vika ollutkaan täysin samanlainen, mistä alottaisin seuraavaksi? Kiitos.
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Onko järjestelmää lähi aikoina tyhjenetty jos on niin sinne on voinut jäädä ilma tasku. Koita kumminkin nypätä niistä närhen munista piuha irti niin pitäisi puhaltaa pelkästään kuumaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Juuri näin. Ja jos tuolla systeemillä saat kunnolla kuumaa, niin vikaa on joko ohjauspaneelissa, ohjaukselle sisätilan lämpötietoa syöttävässä lämpöanturissa tai noiden kahden ja vesiventtiilien (ne närhenmunat tms.) välisissä liitoksissa.arska10 kirjoitti:Onko järjestelmää lähi aikoina tyhjenetty jos on niin sinne on voinut jäädä ilma tasku. Koita kumminkin nypätä niistä närhen munista piuha irti niin pitäisi puhaltaa pelkästään kuumaa
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Ilmattu on myös urakalla, painatettu ilman korkkia, paikalla huuatettu, ei pitäisi olla siinä mitään.
Liitentä irroitettu, ei minkäänlaisia lämpötila muutoksia. Toimivat silti normaalisiti, jos kylmää haluaa ja tätä kylmää ilmaa nimenomaan tulee normaalisti jokakulmasta, mutta edelleen pelkästään kuskinpuolelta ja ikkunanlämmitin pelaavat "lämpimällä" ilmalla.
Liitentä irroitettu, ei minkäänlaisia lämpötila muutoksia. Toimivat silti normaalisiti, jos kylmää haluaa ja tätä kylmää ilmaa nimenomaan tulee normaalisti jokakulmasta, mutta edelleen pelkästään kuskinpuolelta ja ikkunanlämmitin pelaavat "lämpimällä" ilmalla.
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Sitten kannattaisi ruveta etsimään vikaa siitä ohjaus paneelista joka säätää lämpöjä noilla rullilla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Kerro uusiavuttomalle, että MM. minkälaisia vikoja kannattaisi lähteä hakemaan sieltäkäsin?arska10 kirjoitti:Sitten kannattaisi ruveta etsimään vikaa siitä ohjaus paneelista joka säätää lämpöjä noilla rullilla
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Kylmä juotoksia palaneita kondensaatoreita tai vastuksia
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Selvä, kiitoksia. Kysymys vielä, että onko kennon puhistaminen täysin pois suljettava vaihtoehto sitten, kun lämmitys toimii niin ja näin?arska10 kirjoitti:Kylmä juotoksia palaneita kondensaatoreita tai vastuksia
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Kannatta sekin kortti katso ei se mitään maksa vähän vaan työtä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Jospa nyt kuitenkin ensin katsot /tutkit että sähköinen kiertovesipumppu pyörii!!!!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Mulla oli entinen mykkä ja ostin uuen ni lompakossa oli ainoa vaikutus. Ei lämpee yhtää enenpää sisus autossa.atlas kirjoitti:Jospa nyt kuitenkin ensin katsot /tutkit että sähköinen kiertovesipumppu pyörii!!!!
S124 & W124
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Ilmataskuja ei jää 124 lämmityslaitteeseen, ellei ole jotain webastolisäyksiä tehty.
oulaistenliikenne.fi
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Sama homma. Tai no ei se huonosti lämmenny ilman tuota uutta pumppuakaan mutta en huomannu oikein mitään eroa kun vaihdoin ehjän pumpun.Dixon kirjoitti:Mulla oli entinen mykkä ja ostin uuen ni lompakossa oli ainoa vaikutus. Ei lämpee yhtää enenpää sisus autossa.atlas kirjoitti:Jospa nyt kuitenkin ensin katsot /tutkit että sähköinen kiertovesipumppu pyörii!!!!
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Tarkistan huomenna pumpun toiminnan ja paneelin taakse katson myös, tänne vain jos muitakin ehotuksia juolahtaa kiitti.
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Toistoa mutta paneeli vian saat selville helpoimmin kun ottaa venttiileiltä pistokkeen pois niin tulee täysillä kuumaa kun on venttiilit täysin selällään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Just nimenomaan niin se on, että jos venttiileiltä on johto irti, eikä siltikään tule kunnolla kuumaa, niin ohjauspaneeliin liittyvät temput eivät tule ongelmaa ratkaisemaan.atlas kirjoitti:Toistoa mutta paneeli vian saat selville helpoimmin kun ottaa venttiileiltä pistokkeen pois niin tulee täysillä kuumaa kun on venttiilit täysin selällään.
Oma kokemus em. kiertovesipumpusta on sellainen, että se auttaa silloin, kun mennään ruuhka-ajoa pienillä kierroksilla tai auto seisoo paikallaan. Normaalissa matka-ajossa ei vaikuta tuon taivaallista, eikä sen kai ole tarkoituskaan niin tehdä. Oma aiempi duunimatka muuttui selvästi havaittavan verran lämpimämmäksi, kun korjasin pumpun moottorin. Ja siinä matkassa oli useampia liikennevaloja sekä rajoitukset lähinnä 40...50km/h, eikä niinkään lujaa yleensä päässyt. Mutta tässä tapauksessa jos ei kunnolla lämmintä tule edes matka-ajossa, niin rohkenen kyllä veikata, ettei sitä asiaa kiertovesipumpun kunnostamisella korjata.
Järjestelmän puhdistus voisi auttaa - tai kuten aiemmin todettu, ei siinä paljoa hävinne ainakaan. Ongelmaa voi aiheuttaa myös sellainen, että kennon ympärillä oleva tiiviste (vaahtomuovi) olisi kulunut / syöpynyt / kadonnut pois, jolloin kylmää ilmaa pääsee kennon ohi. Tosin aika epätodennäköisenä pidän tuota, koska ei se rako siellä ole kummoisen kokoinen kuitenkaan.
Toinen kennoon liittyvä juttu, josta minua informoitiin kerran jäähdytinkorjaamolla juuri näihin autoihin liittyvänä seikkana - kennossa kuulemma sisällä niissä kanavissa on sellainen muovinen kierteellä oleva lattatanko. Sen tarkoitus on laittaa vesi pyörteilemään, jolloin se luovuttaa lämpöä paremmin, kun ei käy niin, että kanavan keskellä on kuumempaa vettä kuin reunoissa. Reunoistahan se lämpö siirtyy ilmaan. On kuulemma tyypillistä, että vanhemmista autoista nuo lattakierretangot haurastuvat ja hajoavat, jolloin kenno ei enää toimi, kuten sen kuuluisi. Voisi kuvitella, että hajonneet kierrejutut voivat tukkia veden liikkumista. Ikävä kyllä, itse ei tullut vanhaa kennoa avattua ja katsottua, oliko siellä tosiaan jotakin tuommoisia sisällä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Termostaatille tuleva vesi ei ole kuumaa. Mikä tökkii?
Viimeksi muokannut SanteriV, Pe 18.10.2013 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
SanteriV kirjoitti:Ennen ja jälkeen termostaattia vesi ei ole kuumaa. Mikä neuvoksi?
Ei varmaankaan ole varmistettu, että termostaatti on varmasti ehjä? Tai harva ainakaan sellaista uudelle termostaatille tekee ennen asennusta, mutta ei ole mahdotonta, etteikö sekin voisi olla viallinen, vaikka uusi onkin.
Ottamatta kantaa siihen, oliko tässä nyt alkuperäistermari vai tarvike, niin olen useamman kerran lukenut moitteita W124:n tarviketermostaateista. Itse en tiedä, miten hyviä tai huonoja ne oikeasti ovat.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Sanoivat "alkuperäiseksi" pitänee hakea uus ja testata sitä sitten..Nozki kirjoitti:SanteriV kirjoitti:Ennen ja jälkeen termostaattia vesi ei ole kuumaa. Mikä neuvoksi?
Ei varmaankaan ole varmistettu, että termostaatti on varmasti ehjä? Tai harva ainakaan sellaista uudelle termostaatille tekee ennen asennusta, mutta ei ole mahdotonta, etteikö sekin voisi olla viallinen, vaikka uusi onkin.
Ottamatta kantaa siihen, oliko tässä nyt alkuperäistermari vai tarvike, niin olen useamman kerran lukenut moitteita W124:n tarviketermostaateista. Itse en tiedä, miten hyviä tai huonoja ne oikeasti ovat.
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Jos koneen lämmöt normaalit niin sama kun mulla eli lämppärin kenno on tukos,likainen eli nesteet pois ja vedellä ja konepesu aineella ajelemaan kunnes alkaa puhaltamaan tulista suuttimista, pesuvesi ulos ,huuhtelu ja nesteet sisään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Tämä ei ole ollenkaan niin tuulesta temmattu juttu. Meinaan tuossa 250:ssä kennon yläpään vaahtomuovi oli jo alunperinkin liimattu vituroilleen. No kun raitisilmaläppä eli se keskisuulake on kiinni niin tuosta raosta pääsi kylmää joukkoon. Ilmahan menee ohitte kennon ja sekoittuu sit kuman joukoon.Nozki kirjoitti: Ongelmaa voi aiheuttaa myös sellainen, että kennon ympärillä oleva tiiviste (vaahtomuovi) olisi kulunut / syöpynyt / kadonnut pois, jolloin kylmää ilmaa pääsee kennon ohi.
No nyt se reitti on torpattu kun laiton keskeltäkin tulemaan kuumaa. Mutta edelleenkään ilma ei ole niin kuumaa kuin nuissa kolmessa muussa lankussa. En ole vielä ehtiny kunnolla syventymään asiaan mutta kiertovesipumppu toimii samoin munat ja termari on uusi.
Sen kuskinpuolen yläpäänhän pystyy kurkkaamaan täältä. Tiiviste josta Nozki puhuu on ympyröity. Mulla tuo alue on erilainen koskapa olen modannu lämppäriä niin että keskeltäkin tulee kuumaa vaikka ilmastointia ei ole. Kuva on otettu tuosta 200D:stä ja siinä kennoa tiivistävä musta vaahtomuovi on kohdillaan
Edit ja alempi kuva siitä 250:stä jossa oli valmiiksi vituillaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Hei jari, saako tommosen näkymän ilman kauheesti purkamista? Jos paineilmaa tarjois kennolle ko en tiä onko se päällisinpuolin kenties tukossa tai joku läppäkin voi olla huonosti omassa kun jumittelee se oikeenpuolen nuppi josta vaihetaa minne puhaltaa ilmaa.
S124 & W124
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Voiko tuota koneenpesu ainetta lisätä jäähytinnesteisiin suoraa ja millainen neste tarkalleen sopis?
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Minä laittoin astianpesukone ainetta sopivasti vaa nesteen sekaan ja ajoa kovasti.
Muistaakseni "oikeet" pesuaineet vaa kipataan nesteen sekaan.
Muistaakseni "oikeet" pesuaineet vaa kipataan nesteen sekaan.
S124 & W124
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Ihan tavallinen kone tiski aine sopii, tuosta en ole varma kuinka se klykoolin kanssa reagoi. Itse kun kerran huuhtelin, niin päästin ensin vanhat nesteet pois ja tilalle pelkkää vettä ja kone tiskiainetta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Ei ku joo, määhän kans laskin eka pois kurat ja huuhtelin enimmät moskat pois ja sitte pelkkää vettä ja tiskiaineet sissää.arska10 kirjoitti:Ihan tavallinen kone tiski aine sopii, tuosta en ole varma kuinka se klykoolin kanssa reagoi. Itse kun kerran huuhtelin, niin päästin ensin vanhat nesteet pois ja tilalle pelkkää vettä ja kone tiskiainetta
S124 & W124
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Semmosia raakoja "noin" yksiköitä tuon konetiskiaineen kans? Laitoin nyt hyvin varovasti vielä
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Olisko tästä apua?Dixon kirjoitti:Hei jari, saako tommosen näkymän ilman kauheesti purkamista? Jos paineilmaa tarjois kennolle ko en tiä onko se päällisinpuolin kenties tukossa tai joku läppäkin voi olla huonosti omassa kun jumittelee se oikeenpuolen nuppi josta vaihetaa minne puhaltaa ilmaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=140675" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli paneli pois kuskin jalkatilasta ja vo'la
Menee ehkä 10min kun viivyttelee
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Ööö? 2" taplettia" ite laitoin eli oisko vaikka 2-3rkl tjs pulverina.SanteriV kirjoitti:Semmosia raakoja "noin" yksiköitä tuon konetiskiaineen kans? Laitoin nyt hyvin varovasti vielä
S124 & W124
Re: W124 300TD omituinen lämmitysongelma..
Tästähän saatto olla tai oli. Kiitos pittää tarkistaa ens viikolla oma tilanne.Jari Ke kirjoitti:Olisko tästä apua?Dixon kirjoitti:Hei jari, saako tommosen näkymän ilman kauheesti purkamista? Jos paineilmaa tarjois kennolle ko en tiä onko se päällisinpuolin kenties tukossa tai joku läppäkin voi olla huonosti omassa kun jumittelee se oikeenpuolen nuppi josta vaihetaa minne puhaltaa ilmaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=140675" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli paneli pois kuskin jalkatilasta ja vo'la
Menee ehkä 10min kun viivyttelee
S124 & W124