w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaksatanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 21.05.2011 18:44
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja kaksatanen »

Auto w211 -03 200cdi manuaali 300tkm.

Tarinahan alkaa että polttoaine suihku vuoti, vaihdoin kupariprikan jne. uskosin että virhe oli liuottaa ja pestä vedellä paskat pois ämpäsrillä huuhdellen. Auto toimi päivän ja muutaman tunnin käynnissä olon jälkeen alkoi herjaan jännitettä ja polttoaine järjestelmän ongelmaa . Nyt kun kääntää virrat päälle näyttö kertoo että toiminot päällä ja 0 vikaa, mutta kun auto käy 10s herjaa että akku heikko ja mukavuustoiminnot on pois päältä. Ajaessa moottorin ollessa lämmin lämmityslaitteen puhallin humpaa päälle ja pois yrittää päälle mutta ku ei

Tehty:
- starilla katottu, nollattu ja polttoaineongelam häipy ja ottaa kierrokset ok ja kulkupuoli toimii normaalisti
- mitattu käynnissä ollessa 14V
- Iso akku 12,6V ja pikkuakkku uusi 12,6V
- lähes kaikki liittimet käytetty irti konehuoneesta ja ruutattu sähkösilikonia

hyvin kiitollinen neuvoista mistä seuraavaksi vois ettiä vikaa
w211 200cdi -03
w123 300d-79
w115 220 A -74
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja dealer »

Konehuoneessa on pikkuakku ja sen rele siinä ylempänä, pääakun ohjainlaite on peräkontissa ja takaohjainlaitteen kautta sen jutut.

Nuo herjat korjaantuvat yleensä uudella pääakulla (AGM) ja akkuohjainlaitteen päivittämisellä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:Konehuoneessa on pikkuakku ja sen rele siinä ylempänä, pääakun ohjainlaite on peräkontissa ja takaohjainlaitteen kautta sen jutut.

Nuo herjat korjaantuvat yleensä uudella pääakulla (AGM) ja akkuohjainlaitteen päivittämisellä.
Yllä olevaan kun vielä lissä että pikkuakku on myös kunnossa ja AGM
Niin herjat pysyy yleensä poissa 3-4vuotta ja poistuu taas kun vaihtaa uudet
Oikeanlaiset akut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kaksatanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 21.05.2011 18:44
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja kaksatanen »

kiitos! Ilman valoja ym. härpäkkeitä 2000rpm pitämällä muutaman minuutin toiminnot palaa mutta punanen akun kuva ei katoa. Pitää hankkia seuraavaksi tuore isoakku kun oha seki jo 6v vanha ja pieni vanha vaikka tähdellinen olikin niin kovasti teiniikää lähestyvä. uuden pikkuakun navoista moottorin käynnissä ollessa mittaamalla 12,8V eli jos oikein ymmärsin päivityksellä se saataisiin latautumaan ja mahdollisesti jouluvalotki palais takasi petterin punakuonoon?
w211 200cdi -03
w123 300d-79
w115 220 A -74
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja dealer »

En hoksannut että näyttää myös punaista akun kuvaa vaikka aloitusviestissä mainitsitkin herjan heikosta akusta. Voihan tuossa olla muutakin vikaa, mutta akkujen kunnon voi testata ja siitä kannattaa aloittaa että akut on varmuudella OK.
Jos akkuohjainlaite on Sleep-tilassa tulee punainen akun kuva ruutuun.

Pikkuakkua ladataan vain tarvittaessa eli sen jännitteen mittaaminen auton käydessä ei kerro mitään tarkemmin.
BSG päivitys kannattaa joka tapauksessa ajaa jos on saatavana uudempi softa sinne.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Heräte virta johto tarkistaa

(mitata laturilta laataako se oikeasti kuinka paljon)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
vernando de hoto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 09.11.2009 19:21

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja vernando de hoto »

Ettei vain olisi diesel kastellut koneen vasemmalla puolella turbon alla olevaa johtonippua? Minulla oli tuollainen 2006 Eemili 200CDIA, joka teki juuri samaa lämppäri pois päältä, mutta radio jäi päälle kylläkin. Siihen vaihdettiin pikkuakkua, laturia jne. kunnes Veholla kerrottiin , että noissa on sellainen ominaisuus, että johtojen eriste halkeaa ja hieman kosteutta pääsee johtoon ja sitten tietokone tekee johtopäätöksen. Todellisuudessa mitään vikaa ei ole. Minulle maksoi ko."vika" kaikkineen n. 1000E, josta 1,5E oli Veholla uuden johdon pätkän hinta.
"W221 320cdi 4matic 2008 Tanzanite Blue"
kaksatanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 21.05.2011 18:44
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja kaksatanen »

Pitää tarkistaa noi johdot vielä. Star anto syyksi nyt että

- oikosulku tai virtakatkos akkuohjainlaiteelta kohteen Z7/24 kautta releelle K57/2
- pikku akku vaihdettava no se nyt on vaihdettukin jo

Auto toimi eilen puolipäivää ilman herjaa. Hain uuden releen, jospa apu löytys vaihtamalla eikä tarvis ohjainlaitetta uusia. Päivitys ei onnistunu ohjainlaitteelle näköjään ilman cd levyä
w211 200cdi -03
w123 300d-79
w115 220 A -74
kaksatanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 21.05.2011 18:44
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja kaksatanen »

Kuvaa en osaa tähän tyrkkää, mutta aika todenäköisesti jos lähiakoina ei ilmene oireita kyse oli nimenomaan laturille/turbolle anturille menevästä kaapelinipusta. Nippusiteellä ilmanputsarin alla/ laturissa kiinni ja nippusiteiden kohdilta 3/4 kaapelista kuoret rikki.... tinattu yhteen eikä enää hetkeen herjaa. Vanha rele jäi varalle ja ruohonleikkuriinki saadaan mersun akku..jos joku tarvii relettä voin luopua
w211 200cdi -03
w123 300d-79
w115 220 A -74
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Käytän vanhaa aihetta kun ongelma sama. Eli w211 E220CDI -06 ilmoittelee käynnistyksissä että kytkee mukavuudet pois. Iso akku kolme vuotta vanha ja pikku akku hieman yli vuoden. Ihmetyttää tässä se, että vaikka edellisenä päivänä latasin ylläpitolaturilla ison akun niin silti seuraavana aamuna taas kytkee mukavuudet pois ja näyttää heti jo kuskin oven avaamisella että under voltage, start engine.
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Jos huonolaatuinen akku, niin ei se välttämättä kolmea vuotta kestä.. Voihan se olla että autoonkin tullu joku häikkä että purkaa akkua.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ison akun jännitteen alhaisuus tekee mukavuus ongeman, punainen tulee pikku akusta joka on jarruille.
Saan usein hetkeksi talviaamuina mukavuus ongeloman, se ei ole iso ongelma, vähän latausta joskus.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Kiitoksia vastauksista. Akku on 100 ambeerin. Kai se on akuissa sama juttu kun kännyköissä, että jos se on 3-5 vuotta vanha niin se on ''tosi'' vanha. Autolla näin korona aikana ja työttömänä ajetaan yleensä 3km päivässä, ei siinä ihmeitä ehdi latailla. Kun latauksen jälkeen kytkee mukavuudet pois pakko olla akku huono tai jokin purkaa. Toisessa w211 näytti pari päivää sitten punaista akkua vaikka ajoi useamman kilometrin, siihen pitäis molemmat akut vaihtaa.

Tähän on mielipiteitä yhtä paljon kuin vastaajiakin, mutta tuohon -06 farkkuun vaihdettiin virrat ylläpitämällä isoakku. Toissa talvena meni kerran eräs tutun w212 siihen pisteeseen ettei jaksanu enää startata. Soitin merkkiliikkeeseen, että miten tuota uskaltaa ladata. Se kertoo nykyautoista paljon kun merkkiliikkeestä annettiin ylläpitolataus ohjeet ja sanottiin, että ei niistä koskaan tiedä mitä niihin tapahtuu kun latailee. Voi boksi hajota sieltä tai täältä...
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja DBFI »

toni20 kirjoitti: Su 05.12.2021 07:02
Tähän on mielipiteitä yhtä paljon kuin vastaajiakin, mutta tuohon -06 farkkuun vaihdettiin virrat ylläpitämällä isoakku. Toissa talvena meni kerran eräs tutun w212 siihen pisteeseen ettei jaksanu enää startata. Soitin merkkiliikkeeseen, että miten tuota uskaltaa ladata. Se kertoo nykyautoista paljon kun merkkiliikkeestä annettiin ylläpitolataus ohjeet ja sanottiin, että ei niistä koskaan tiedä mitä niihin tapahtuu kun latailee. Voi boksi hajota sieltä tai täältä...
Jos jokaisen netissä kirjoitetun ohjeen lukee ja uskoo siihen ja sen päälle vielä merkkiliikkeen huijausperustelut auton saamiseksi sinne niin aika äkkiä joutuu itse mielisairaalan hoitoon.

Vähän jos käyttää omaa järkeä niin pärjää jo pitkälle mutta parasta kun lukee vaikka tältä foorumilta muutaman tunnetun korjaamoekspertin ohjeet ja menee niillä. Siis osaahan muutkin täällä opastaa mutta mistä lukija tunnistaa millainen höperö siellä ruudun takana tällä kertaa on.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä tuollainen neuvo kertoo enemmän sen antajasta kuin nykyautoista.

Käy autolla jossain missä voidaan testata akun kunto. Sellainen akun testaamiseen tarkoitettu pikku laite kertoo omien kokemusteni mukaan varsin hyvin kannattaako akkua enää latailla vai onko aika vaihtaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Merkkiliikkeellä on varmasti euron kuvat silmissä vaikka merkkiuskollisena autoilijana pitäisi voida luottaa kun merkkiliikkeestä puhutaan. itsellä on yleismittari millä mitata akun latausta ja oli akun rasitustesteri myös mutta se hajosi. Täytyy ostaa uusi ja testailla.

Sitten toiseen mystiseen ongelmaan. Tätä -06 farkkua tänä vuonna riivannut outo defan lämmitysjohtojen kärähtäminen. Keväällä meni yks johtosarja puskurista T-kappaleeseen ja nyt kuukausi sitten toisen kerran. Ihan yhtäkkiä kärähtää liitos mustaksi eikä johto enää toimi. Sama tapahtunut kerrostalon tolpalla ja omakotitalon seinästä. Tänään äsken tapahtui taas ettei auto ollut lämmennyt yhtään, ei moottorin letkulämmitin/sisäpuhallin, syytä ei ole vielä ehtinyt tutkimaan.

Kattellut netistä sellaista defan johtoihin kytkettävää akkulaturia. Että akku lataantuisi samalla kun auto lämpenee. Niissä sanotaan, että kun on akunvalvontajärjestelmä autossa niin maadotus valmistajan ohjeiden mukaan. Onko kukaan tällästä asentanut w211? Neuvoja?
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

farmarissahan on konehuoneessa navat, niihin vaan.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja illinois »

Akkua ei 211 FL ssa saa mitattua älykuormitustesterillä vaan akun johtimet irti ja sitten testaa ellei halua nostella pois takakontista koko akkua.
Voi mennä kolmessa vuodessa sököksi huonolaatuinen akku , mutta myös jos on päässyt pakkasessa jäätymään niin sitten entinen. Täyteen ladattua akkua ei tarvi latailla vaikka ko.auto seisoisi 2viikkoa pakkasessa ajamattomana. Jos akku päässyt hiukan huonoon happeen niin voi vanhan ajan laturilla "pakkoladata" sitä ja akku saattaa herätä- 3 vuotta on kovin lyhyt aika akun iäksi joten ainakin voi koittaa.Älylaturilla ei onnistu: ei lähde lataamaan.
Defan puskuri-T-haaroitusjohdon kärähtäminen. Onko siis letkulämmitin ja sisätilan lämmitin tuntikaupalla päällä : letku n 550 W ja sisätila 1900 W ?
Onko alkuperäinen tai muu laatujohto. Haaroituksestahan saa jomman kumman sisätila/vesiletku koneesen + minilaturi (2 lähtöä). Kikkailemalla kaikki 3 (letku, lataus ja sisätilalämmitin, mutta taitaa olla jo liikaa kuormaa johdoille.
Itsellä letkulämmitin ja DEFA:n tupakka-aski laturi: Ei mitään ongelmia. Maadoitus Defan ohjeen mukaan eli melkein mihin vaan...
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Tarkoitatko tuolla FL=facelift mallia? Tämä mun auton on viimeisiä ennen faceliftiä, ei ole v-keulainen ja on sbc jarrut, on 11/2006. Miksi sitä ei voi rasitustesterillä mitata, estääkö auto sen vai?

Koko defa johdotus on itse laitettu ihan orkkis defan piuhoilla ja noin toiminut monta vuotta. Kaksi tuntia lämmitän mitä tolpasta saa kerralla. Letkulämmitin on 1000W, olsikohan sisälämmitin 1500W. Tällä yhdistelmällä toiminut tosiaan vuosia.
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kattellut netistä sellaista defan johtoihin kytkettävää akkulaturia. Että akku lataantuisi samalla kun auto lämpenee. Niissä sanotaan, että kun on akunvalvontajärjestelmä autossa niin maadotus valmistajan ohjeiden mukaan. Onko kukaan tällästä asentanut w211? Neuvoja?
Ei kun laittaa vaan, konetilan virta- ja maadoitusnapoihin.
oulaistenliikenne.fi
peq899
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 10.10.2011 21:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: w211 Akun virta vähissä herja ja mukavuustoiminnot pois

Viesti Kirjoittaja peq899 »

Laitan nyt tännekin mikä itsellä oli vikana kun akku alkoi tyhjenemään heaterbooster (sähköinen lisälämmitin) söi akun tyhjäksi tosi nopeasti. Jäi päälle itsestään sammutuksen jälkeen.Otin johdon irti ja ongelmat loppui siihen.
Vastaa Viestiin