Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Kuinka tärkeä kapistus tuo moottorin muovisuoja on CDI-koneisissa mersuissa? Mulla on autona W211 200cdi ja sitä muovisuojaa ei tällä hetkellä ole. Vaikuttaako ko muovisuojan puttuuminen esim moottorin hitampaan lämpenemiseen talvella tai johonkin muuhun? Vai onko se vaan ulkonäöllinen juttu (tai se että suojaa moottorin osia liialta likaantumiselta)?

Järkeviä vastauksia/mielipiteitä odotellen...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Veikkaan että ulkonäköaspekti on ykkönen, melun suojaus kakkonen (mulla ainakin kutosessa oli ruiskujen päällä sellanen vaahtokumilätyskä jonka heitin het kuikkaan, ei sitä halua kaapia sieltä pois KUN suuttimet alkaa vuotaa). Ehkä hieman estää likaantumista, mutta näkyy se pöly löytävän sinne alle suojan kanssakin. Näissä vanhemmissa missä on ruuvikiinnitys suojissa, siitä on mielestäni enemmän haittaa, tuon edellämainitun vaivattoman suuttimien tarkistuksen vuoksi (uudemmissahan suoja menee snap on).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Autoni on vuosimallia -03 (eli muovisuoja on kiinni ruuveilla). Ja juuri sen takia on ko muovisuoja irti, kun kahten ekaan suuttimeen vaihdettiin prikat. Sen jälkeen olen seuraillut, että koska alkaa kaksi seuraavaa vuotamaan. Helppo tsekata kun vetää vaan konepellin ylös (ei ole suoja tiellä)...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole tarpeellinen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja simoks »

Ite otin pois muovisuojan kun alkoi pärisemään v-mäisesti auton ollessa käynnissä, ei auttanut vaikka laittelin jotain prikkoja ym pulttien alle ettei pääsis heiluun.

Ohanse helpompi tsekata esim ne suuttimien ympärystät jos alkaa supsuttaan.
W210 E320cdi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja epk »

vaimentaa käynti ääntä, jollei tämä haittaa niin sittenhän ei mitään.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Vaimentaa tosiaan käyntiääntä ainakin C mersussa ihan merkittävästi, väyrysessä ei oikeastaan edes huomaa. Estää myös suuttimien silmämääräisen tarkkailun. Taksikuskit jo heittäneet 20 vuotta sitten nuo pois että näkee milloin alkaa polttoainejärjestelmä reistailemaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Hyvä puoli on suojamuoveista pikkujyrsijöille, jotka tekevät mielellään pesän sinne lämpimään, mutta huono puoli on sitten, kun ne jyrsijät voivat pahimmassa tapauksessa pureksia johtoja ja aiheuttaa vikatilan. :)
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja sonikki »

646:ssa tuo vaahtomuovi + suojamuovi vaimentaa vuotavan suuttimen pohjatiivisteen melko tehokkaasti kun ei kuulunut mitään tsutsutteluja nuo paikallaa mutta näissähän noiden suojien irroitus kestää arviolta sen 2,37 sekunttia :)
Mullakin tuo vähän resonoi, onko kukaan koittanut uusia 646:een niitä kumikiinnikkeitä jos se auttaisi? Sen huomannut että melkoiset koppurat nuo kiinnitteet kylmällä koneella mutta koneen lämmetessä ne pehmenee ja resonointi loppuu?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Lixu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Pe 12.03.2010 20:59
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Lixu »

Ite ajoin viime viikolla pari päivää ilman sitä koppaa, ja oon samaa mieltä että suuttimien naputus kuului selvemmin ainakin tyhjäkäynnillä. Mulla siis W203 ja vanha OM612..
S204 C220 cdi A avantgarde -14
Ex- S204 C220 cdi A avantgarde -08
Ex- W204 C220 cdi A avantgarde -07
Ex- W203 C270 cdi A elegance -02
Ex- W202 C180 esprit -93
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mullakin tuo vähän resonoi, onko kukaan koittanut uusia 646:een niitä kumikiinnikkeitä jos se auttaisi?
On tullut kymmeniin autoihin vaihdettua, toki auttaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Legge »

Muistaako joku, millä nimellä nuo kiinnikkeet löytyy KL-varaosista OM651:n muoviin? Muistan nähneeni, mutta nyt en löydä millään. Itsellä suoja tuntuu välillä pärisevän ärsyttävästi oli pakkasta tai ei. Tiedä sitten, onko uusista kiinnikkeistä hyötyä. Vasta 25 000 ajettu, joten luulisi noiden olevan kunnossa. Minusta vaikuttaa, että edestäpäin katsottuna suojan vasen alakulma rummuttaa ikävästi imuputkea vasten.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Hiukan OT, mutta OM642/V6 (211 FL) moottorin muovisuojan kumi on KL 80537 ja MB 6420940785 .
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja kttopar »

270 CDI:ssä ilmanputsarin kotelo värisee voimakkaasti tyhjäkäynnillä. Tuntui, että jostain ratkeaa ennenpitkää.
Laitoin solumuovimattoa putsarin moottorin väliin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja kttopar »

270 CDI:ssä ilmanputsarin kotelo värisee voimakkaasti tyhjäkäynnillä. Tuntui, että jostain ratkeaa ennenpitkää.
Laitoin solumuovimattoa putsarin moottorin väliin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Legge »

Voisi oikeastaan itsekin askarrella tuohon pärisevään kulmaan solumuovista pienen pehmusteen. Ehkä jopa pidempiaikainen ratkaisu.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Ne kiinnikkeet eivät montaa euroa merkkiliikkeessäkään maksa.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Legge kirjoitti:Muistaako joku, millä nimellä nuo kiinnikkeet löytyy KL-varaosista OM651:n muoviin? Muistan nähneeni, mutta nyt en löydä millään. Itsellä suoja tuntuu välillä pärisevän ärsyttävästi oli pakkasta tai ei. Tiedä sitten, onko uusista kiinnikkeistä hyötyä. Vasta 25 000 ajettu, joten luulisi noiden olevan kunnossa. Minusta vaikuttaa, että edestäpäin katsottuna suojan vasen alakulma rummuttaa ikävästi imuputkea vasten.
Eikös tuossa ole vielä takuu voimassa? Ei muuta kun veholle valittamaan.
Avatar
fokura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 03.11.2008 20:13

Re: Moottorin muovisuojan tärkeys CDI-moottorissa

Viesti Kirjoittaja fokura »

Hieman OT mutta liittyy mustaan muovisuojaan myöskin meikän mesen 646 koneessa.
Etureunahan väpättää jonninverran tyhjäkäynnillä, joka on ilman suurempia sähkönkuluttajia alle 800r/min.
Koko kone ja sen rensselit vapisee tuolla kierrosluvulla hieman. Tasoittuu selvästi kun nostaa kierroksia n.100 r.
Ei taida olla kovin hyvää keinoa säätää tyhjäkäyntiä ilman staaria?
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Vastaa Viestiin