2-tahtiöljyn käytöstä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Timope »

Olen tähän mennessä käyttänyt tuhkautumatonta 2-t öljyä useammassa dieselissä talvilaadun yhteydessä.Viimeksi 203 sarjan 320 cdi:ssä. Nyt on kuitenkin ensi kertaa partikkelisuodattimella varustettu 220 cdi(-07). Mitenkäs on, voiko näihin dpf-koneisiin laittaa myös öljyä lantringiksi, vai tuleeko ongelmia??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni aivan turhaa laittaa sitä öljyä sinne.
Toi Muistaakseni hiukkaspoltto taisi estää sen käyttöön???mutta en ole nyt varma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
alainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: La 23.07.2011 22:03
Paikkakunta: Tuusula

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja alainen »

Tuo tuhkaantumaton 2t Racing öljy toimii kohtuu kaytöllä myös sinunkin tuotteessa!
Varsinkin talvella, parantaa käynnistyvyyttä.
0.2l ja 50l naftaa.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kerro meille kaikille tyhmille, miten 2T öljy auttaa pakkasella käyntiin lähtöön?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mistään tietämättä, tai asiaan sen enempää perehtymättä olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että 2 tahti öljy dieselin seassa ei ainakaan paranna käynnistyvyyttä. 2t öljy on paksumpaa ja leimahdus piste on korkeammalla, kun diiselin. näin ollen tätä dieselin ja 2t öljyn seosta ruiskutettaessa pyttyyn seos on isompi pisaraista ja sen takia huonommin palavaa. tosin noin pienillä määrillä sillä ei ole mitään käytännön merkitystä mihinkään. voiteluun se kyllä auttaa, mutta onko sillekkään mitään todellista tarvetta?
W201 250DT 20V
w201 190E
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Timope kirjoitti:Olen tähän mennessä käyttänyt tuhkautumatonta 2-t öljyä useammassa dieselissä talvilaadun yhteydessä.Viimeksi 203 sarjan 320 cdi:ssä. Nyt on kuitenkin ensi kertaa partikkelisuodattimella varustettu 220 cdi(-07). Mitenkäs on, voiko näihin dpf-koneisiin laittaa myös öljyä lantringiksi, vai tuleeko ongelmia??

Ei tarvi mitään kaksitahtiöljyjä eikä tenttuja polttoaineen sekaan, ennenvanhaan niitä käytettiin jonkun keksimänä ja käyttö yleistyi, enkä ole varma oliko niistä mitään hyötyä!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

jussilampi kirjoitti:
Timope kirjoitti:Olen tähän mennessä käyttänyt tuhkautumatonta 2-t öljyä useammassa dieselissä talvilaadun yhteydessä.Viimeksi 203 sarjan 320 cdi:ssä. Nyt on kuitenkin ensi kertaa partikkelisuodattimella varustettu 220 cdi(-07). Mitenkäs on, voiko näihin dpf-koneisiin laittaa myös öljyä lantringiksi, vai tuleeko ongelmia??

Ei tarvi mitään kaksitahtiöljyjä eikä tenttuja polttoaineen sekaan, ennenvanhaan niitä käytettiin jonkun keksimänä ja käyttö yleistyi, enkä ole varma oliko niistä mitään hyötyä!
Normaali pulliaisen/autoilijan varmaan huono ellei mahdotonta todeta mahdollista hyötyä. Paitsi ehkä vuosien

kuluessa.Sukulaismies on ajanut omia rekkoja n. 35 vuotta, Volvoja. Kaikki vuosikymmenet on käyttänyt tuhkautumatonta

2-t öljyä"aavistuksen". Autojen/kylmäkoneiden ym. moottoreiden polttoaineen seassa. Ei ole ollut koskaan ongelmia

suuttimien kanssa. Voihan ne varmaankin rikkoutua mekaanisesti silti, huonolla säkällä. En tiedä miten

partikkelisuodattimet, katalysaattorit ym. suhtautuu siihen vähäiseen määrään?


Tarttis VTT:n tutkimus tietoa !
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minun mielestä iha jossai ohjekirjassa luki että nämä modernit CDI koneet ei kestä lisäaineita polttoaineen seassa kun paineet on niin kovia. Eikö se tuossaki uudessa ole 1600bar jossakin kohtaa?

Toisaalta sitten myydään kuitenkin "fuel additive for commonrail diesel engines" nimisiä tuotteita voitelemaan pumppuja ja suuttimia kun uudet dieselpolttoaineet on niin huonosti voitelevia.

Henkilökohtaisesti olen skeptinen asian suhteen. Ei nykyään ole käynnistysongelmia kylmyyden takia. Kyllähän se 2t öljy auttoi vähän w123 200D:ssä ja ei kolissut ja paukkunut niin kamalasti kun -30c sitä starttasi. Mutta tuo 2001 mallin OM611 ei kyllä ole tarvinut mitään muuta kuin hyvän akun, ni on heti startannut jos vain sähköä on ollut. Myös kylmänä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mitän en tiä miten se käynistyvyyttä auttaa mutta voisiko olla silleen et voitelee/tiivistää paikoja --> parempi sumukuvio tai pienempi pisarakoko --> parempi käynnistyvyys?
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Jari Ke kirjoitti:Mitän en tiä miten se käynistyvyyttä auttaa mutta voisiko olla silleen et voitelee/tiivistää paikoja --> parempi sumukuvio tai pienempi pisarakoko --> parempi käynnistyvyys?


Mielestäni käynnistyvyyttä se ei paranna millään lailla. Eikä pisarointiakaan. Nimenomaan suuttimien "hyväilystä", voitelusta siinä on kysymys ja sitä kautta niiden kestosta. Itse käytin jonkin aikaa mutta en taas enään vähään aikaan. Kuten sanottu mitään eroahan ei pysty todentamaan millään lailla. (ilman VTT:tä tai sukulaismiestä :D)

Jos en aivan väärin muista,ainekin jo 60- luvun diesel mersujen ohjekirjassa esim. 190 D, luki jotenki että "talviolosuhteissa kovalla pakkasella voi dieselöljyn sekaan laittaa 10% BENSAA" vai liekö ollut peräti 20%.(tietäjät muistaa). ja EETTERI pumppuja oli dieseleissä jo tehtaalta lähteissä. Ainekin pakettiautoissa. Ritinä ja kalina oli komeeta kuunneltavaa pakkasella!!

No suuttimet, tiivisteet ja pumput ym. oli silloin ajan mukaiset. Valehdellahan ei saanut mutta ainahan voi muistaa väärin. . .
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Noname »

Kysyin noin vuosi sitten Neste Oilin kehitysinsinööriltä tästä 2-tahtiöljyn käytöstä ja vastaus oli ehdoton ei.

Polttoaineen voitelevuus ylittää Suomessa kaikilla laaduilla miminirajat komeasti joten sen takia mitään lisäaineita ei tarvii. Jotkut puhuu että parafiini voitelee mikä ei kuulemma pidä paikkaansa. Sitä lisätään kesälaatuun tuottamaan enempi tehoa ja tavella sitä ei voi käyttää koska se kiteytyy suodattimiin.

2-tahtiöljy liettyy vähitellen tankin pohjalle ja kun sitä on tarpeeksi kertynyt kone imaisee jossakin kuopassa jankkia sisään reippaan annoksen ja ruiskutusjärjestlmän henki on uhattuna.

Näin siis polttoaiineen valmistaja ja oma 2-tahtiöljy pullo on pysynyt korkkaamattomana. Itse järkeilin että kehuttu siistimpi käyntiääni voisi johtua öljyn aiheuttamasta hitaammasta palamisesta. :think:
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Noname kirjoitti:Kysyin noin vuosi sitten Neste Oilin kehitysinsinööriltä tästä 2-tahtiöljyn käytöstä ja vastaus oli ehdoton ei.

Polttoaineen voitelevuus ylittää Suomessa kaikilla laaduilla miminirajat komeasti joten sen takia mitään lisäaineita ei tarvii. Jotkut puhuu että parafiini voitelee mikä ei kuulemma pidä paikkaansa. Sitä lisätään kesälaatuun tuottamaan enempi tehoa ja tavella sitä ei voi käyttää koska se kiteytyy suodattimiin.

2-tahtiöljy liettyy vähitellen tankin pohjalle ja kun sitä on tarpeeksi kertynyt kone imaisee jossakin kuopassa jankkia sisään reippaan annoksen ja ruiskutusjärjestlmän henki on uhattuna.

Näin siis polttoaiineen valmistaja ja oma 2-tahtiöljy pullo on pysynyt korkkaamattomana. Itse järkeilin että kehuttu siistimpi käyntiääni voisi johtua öljyn aiheuttamasta hitaammasta palamisesta. :think:
Itse käytin sitä vain korkillisen kaksi tankillista kohti, enkä edes joka tankilliseen. No se on 65 litran (kai) tankissa promilleja,

jotain? Ynnämiehet esiin. Ja sen tietysti laitoin ennen tankkausta,eli sekoittui kyllä. Liettyminen varmaankin

mahdollista,etenkin jos auto seisoo. Paitsi että harvat diesel autot seisoo ainekaan pitkiä aikoja. Vanhoille jäärillehän (paitsi

minulle) voi tunnetusti "jäädä päälle" joku joskus hyväksi uskottu asia.


Toisaalta 35 vuotta käyttöä eikä ainekaan haittoja ole todettu....... Että se ehdoton ei... hmm .................
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Timope »

En sitä 2-tahtiöljyä olekaan käynnistyksen takia laittanut, vaan voitelun. Mulla oli vuosi sitten käytössä 330 dieselbemari ja siinä hajosi 2 suutinta. Kun sitä korjautin,korjaamo sanoi niiden suutinongelmien olevan varsin yleisiä. Ja varsinkin talvinaftan takia. Kyllä oon huomannut useammassa dieselissä, että ainakin käyntiääni pehmenee ko.öljyn käytön yhteydessä. Korjaamon mukaan suutinten leviäminen on yleistynyt kaikkien merkkien kohdalla. Ruiskutuspaineet on kasvaneet paljon parissakymmenessä vuodessa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kokemuksesta uskallan sanoa, että mersun esikammio diiseli kestää hyvin erilaisia öljyjä polttoaineena. se kestää pensaakin aika paljon. ei siellä heti hajoa suuttimet ja pumput. jäteöljykin toimii sillä varauksella, että suodatin menee tukkoon. ihan paskaa jättäriä sinne ei kannata laittaa. eikä koskaan raakana. diiseliä se ei tarvi ollenkaan, mutta bensaa saa laittaa 10...20 prossaa muuhun öljyyn, niin tärähtää pakkasestakin hienosti käyntiin. mitään pidempiaikasta koetta en ole suorittanut, mutta 400 litran määrällä ei vielä tullut mitään ongelmia. ainoastaan auto savutti tyhjäkäynnillä ja ajossa. rypsiöljyt, hydrauliöljyt, jäteöljyt yms. lähes kaikki kelpaa, missä ei ole liikaa hiukkasia. eikä ne hiukkasetkaan muuta haittaa tee, paitsi tukkii suodattimen. noita öljyjä voi laittaa diiseliin sekotettuna, taikka sitten pensaan. itse sekottelin pensiiniin. sitä sai paksuimmissa öljyissä olla melkein se 20 prossaa, että lähti nätisti käymään pakkasella.

tosin pidemmän päälle saattaa ilmaantua vikoja, mutta tällsessä peltorallikoeessa ei päässyt enempää testaan. koe on viime talvelta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se öljy siellä polttoaineen seassa auttaa voitelemaan korkeapainepumppua ja suuttimia.
Pienestä määrästä ei ole haittaa. Eikä se mihinkään pääse "liettymään" kun polttoaine heiluu tankissa jatkuvasti edestakas jarrutuksissa ja risteyksissä.

Enemmän haittaa on näistä "diesel100" "tenttu" jnejne sun muista ns. kuivista aineista joissa ei ole voiteluominaisuuksia lainkaan.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Mika.T kirjoitti:Kyllä se öljy siellä polttoaineen seassa auttaa voitelemaan korkeapainepumppua ja suuttimia.
Pienestä määrästä ei ole haittaa. Eikä se mihinkään pääse "liettymään" kun polttoaine heiluu tankissa jatkuvasti edestakas jarrutuksissa ja risteyksissä.

Enemmän haittaa on näistä "diesel100" "tenttu" jnejne sun muista ns. kuivista aineista joissa ei ole voiteluominaisuuksia lainkaan.
Ja vielä kaiken kukkuraksi,aina kun on dieseleitä ollu alla (taas viimeiset 11v.) oon joka ikinen syksy lorauttanut puolen litran pullon Tenua tai vastaavaa "hävittämään" mahdollista kosteutta polttoainetankissa. Suodattimet on tietysti vaihdettu aina ajallaan että mahdollisesta edusta on taas melkein mahdoton vannoa mitään. Mutta toisaalta ei ole myöskään ikinä ollut ongelmia polttoaineen tai suodattimien jäätymisien tai vastaavien kanssa. komsii komsaa. . .
mf777
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 06.07.2013 16:54

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja mf777 »

Saksalainen yhdenmiehen korjaamon kaverin suusta saatua tietoa:
"Laita 0.2 litraa per tankillinen 2-tahtiöljyä". Ensimmäisellä kerralla taisi olla litran. Suuttimien vuoksi kuulema.
Kaverilla oli pihassaan W210 korinen kiisseli-mese olisko ollut joku E4?? malli, itsellä myös samankorinen E270CDI.
AMG-Riku

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Olen nyt jonkin aikaa käyttänyt erään mersumiehen vinkistä tuhkautumatonta 2-öljyä n. 2dl/tankillinen. Kone on V6 om642 ja sillä on menty n. 415tkm. Polttainekulutus pieneni auton oman mittarin mukaan maantieajossa n.1l/100km, kone pyörii kylmäkäynnistyksessa aavistuksen paremmin ja moottori selkeästi pirteämpi esim. ohituksissa. Mitään muuta ei ole tällä välin tehty. Suosin TBn polttoaineita koska mm. Nesteen dieselissä on kuulemma lisätty jotain "ekologiaa suojelevia biokomponentteja"(palmuöljyä tms?)jotka muodostavat pikkuhiljaa jotain limaa polttoainejärjestelmään. Tämä tieto tuli velipojalta joka oli juuri käynyt jonkun raskaan kaluston täydennyskurssin.

Ainakin oman kokemuksen mukaan tulen siis käyttämään 2t:tä ainakin talvikaudella olkoon sitten samalla vaikka "vuotuinen voiteluhoito" polttoainejärjestelmälle :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja atlas »

2t öljy sekoittuu dieseliin mutta moottori öljy jää suotimeen..kokemusta metsäkoneista.
Itse en käytä missään mitään tenttua kun vesi tankissa on talvella jäässä tai suotimessa ja ei poistu sieltä ennekuin laittaa lisäaineita ja diesel100 on kaikkein pahin mikä möyräyttää kaikki liikkeelle ja on hajunkin perusteella aika ätäkkää ja kuivaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

DPF niin ei missään nimessä öljyä polttoaineeseen! Öljykin pitää olla nimenomaan sitä oikeaa Low-SAPS-öljyä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
AMG-Riku

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Moi, laitatko ystävällisesti vielä perustelut niin ei jää pelkäksi mielipide kommentiksi?
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:DPF niin ei missään nimessä öljyä polttoaineeseen! Öljykin pitää olla nimenomaan sitä oikeaa Low-SAPS-öljyä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Turhaa, aivan turhaa on öljyn lisääminen polttoaineeseen. Litralla sadalle pienenee polttoaineenkulutuskin, juu varmaan niin.
oulaistenliikenne.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Näissä cdi-mootoreissa.
Polttoainejärjestelmän voiteluaineena toimii "valmistajan" sinne polttoaineeseen lisäämä parafiini, joka esim kerosiinista siis puuttuu.
Järjestelmä ja sen osaset ja käyntivälykset on suunniteltu tämänlaatuisen voitelun pohjalta.
Mikään, tuhkautumatonkaan kaksitahtiöljy ei täytä tämänkaltaisen polttoainejärjestelmän voiteluvaatimuksia, miltään osin, kun ne ei ole tarkoitettukkaan tänne, vaan ne ainoastaan huonontavat tilannetta lähtötasoon verrattuna.
Käyntivälykset ja paineet on aivan eri luokkaa suuttimessa, tai korkeapainepumpussa, kun perämoottorissa tai kelkassa.
Öljynlisäyksen lopputuloksena tässä tapauksessa on ennenaikaistettu täystuho.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

AMG-Riku kirjoitti:Moi, laitatko ystävällisesti vielä perustelut niin ei jää pelkäksi mielipide kommentiksi?
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:DPF niin ei missään nimessä öljyä polttoaineeseen! Öljykin pitää olla nimenomaan sitä oikeaa Low-SAPS-öljyä.
Siksi, että loukku tukkeentuu tuhkasta, ja jopa pakoputkeen pääsevä moottoriöljyn palojäte on haitallista, etenkin sen rikki-, fosfori- ja metallipohjaiset lisäaineet.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
AMG-Riku

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Nyt tuli niin vahvoilta tahoilta vastustusta öljyn lisäämiselle että uskon ilman perustelujakin : ) Voiko se kuitenkin vaikuttaa tuollaiseen jo 415tkm ajettuun om642cdi koneeseen mitenkään positiivisesti esim. voitelemalla polttoainejärjstelmän jumittuneita toimintoja tai kuluneita kitkapintoja siten että toimii paremmin(kuten uudempana) jos koneeseen ei ole tehty koskaan mitään huoltoja ko. osiin?
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Meidän perheessä on dieselmersut pyörineet vuodesta 82 ilman mitään dieselin sekaan laitettavaa öljyä ilman ongelmia polttoaineen suhteen niin ei ole kuin yksi kysymys. Miksi?
230 C 1978
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Marko M kirjoitti:Meidän perheessä on dieselmersut pyörineet vuodesta 82 ilman mitään dieselin sekaan laitettavaa öljyä ilman ongelmia polttoaineen suhteen niin ei ole kuin yksi kysymys. Miksi?
Vanhan kansan uskomukset istuvat tiukassa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 574
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Olen OM604 koneessa käyttänyt 2-tahtiöljyä dieselin seassa Lucasin eliniän pidentämisen toivossa. Onko tästä touhusta mitään hyötyä, ei tuo 2-T öljykään ilmaista ole :D
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä minä olen sitä mieltä että 2t öljy ei auta mitään...maksaa vaan enmmän kun käyttää...dieseleissä on valmiina kaikki lisäaineet pumpun ja suuttimen voitelemiseksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Splitti51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 14.08.2012 09:47
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 2-tahtiöljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Splitti51 »

Pojat tuossa syksyllä tankkasivat bensaa firman sprintteriin (om642), loppuseos oli sitten 30% bensaa tankissa.
Oltiin Unkarissa ja vieläpä keskellä yötä moottoritien huoltiksella eikä tankkia olisi saatu yöllä tyhjennettyä.
Laitettiin sitten 1L tavallista moottoriöljyä sekaan ettei olisi ihan niin kuivaa. 2t öljyäkään ei ollut huoltamolla myynnissä.
Ei siinä sitten mitään rikkoutunut ainakaan seuraavaan 3tkm:n, pidettiin alussa tankkia mahdollisimman täytenä että pitoisuus laskisi.
En tiedä oliko tuosta öljystä haittaa vai hyötyä sitten loppupeleissä.
Muuten en kyllä laita mitään ylimääräistä polttoaineen sekaan, öljy-yhtiöt tietää kyllä oikean "seoksen"
W213 220d 4matic -22
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
Vastaa Viestiin