W212 jousitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Boss49
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 26.12.2012 10:35

W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Boss49 »

Ymmärsin, että taximersussa on erilainen jousitus kuin muissa.
Tietääkö kukaan miten se on erilainen, onko pelkät jouset korkeammat vai
onko iskareissakin eroja?
Varsinkin takapää näyttää korkealta, tekisi varmaan terää eibach pro kit, joka laskee 30 mm.
Onko tuo eibachin jousi myös jäykempi, onko kokemuksia tästä?
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Reilut kuusi vuotta vanha "viestiketju", mutta sopii aiheeseen.

Eli:
- Minulla on taksihistoriaa omaava vm. 2013 E200 cdi Avantgarde. Alkujaan lisävarustelistalta on valittu lisävaruste "B00 Suspension measures for rough road"
- Ostaessani auto muistutti ulkoisesti lähinnä legendaarista 90-luvun Country Golfia ja ajetavuuskin oli moottoritienopeuksissa jännittävä. Siispä vaihdoin autoon uudet iskarit ja Eibachin Pro-Kit -jouset.
- Ajettavuus nousi toiseen potenssin ja maastomersu -lookistakin päästiin eroon.
- Näillä jousilla auto on kuitenkin omaan akuuni himpun liian matala. Esim. parkkihalien jyrkemmissä luiskissa pohjamuovit tuppaavat helposti raapaisemaan maahan. Myös talvella saa olla tarkkana lokareista pudonneiden loska- ja jääpaakkujen kanssa.

Kysymys: Jos ostan autooni ihan vakiot avangarden jouset, niin muuttuko auton korkeus ja kuinka paljon?

Edit: sedanista on siis kyse.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

tietääkseni avantgarde on matalampi kuin elegance. Laittaisin elegancen jouset. Maanvara siinä ihan ok, no jos on oikein routaheittoa mökkitiellä, niin tarkkana saa olla silläkin, tai muuten riittää, mutta se ihme pohjalevyn syvennys apukuskin alla ottaa ekana, eli sitä kohtaa pitää väistellä eniten.

elagance on aika pehmeä jousitus, ei minkäänlaista pintakovuutta. eli myös kuormatessa maanvaraa menettää sillä.
W212 E350cdi
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 537
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja jusi »

Avantgardea on myös vakiokorkuisella alustalla, varustekoodi 677 Avantgarde/standard suspension. Mielestäni mukava, mutta ei liian pehmeä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Sinänsä Eibachin jousien jämäkkyydessä ei ole moitittavaa, vaan on oikeastaan aika hyvä. Jos korkeutensa puolesta Elegancen jouset ovat taso 0 ja Eibachit mainostekstiensä mukaan noin -30mm, niin mihin Avantgarden vakiojouset asettuvat? Noin puoliväli voisi olla passeli. Vanha w211 oli Avangarden alustalla, eikä minulla ollut sen kanssa mitään ongelmia.
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Eikö kellään ole tietoa tuohon Elegance vs. Avantgarde jousituksen korkeuseroon?
Jukkatapio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 10.05.2019 04:23

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Jukkatapio »

Mulla w212 sedan amg sport varustuksella.Jousitus varmaan samalla tasolla,kuin
avantgarde mallissa.Napa-kaari mitta edessä 350mm taka 365mm.Mielestäni Elegance
mallissa mennään 15mm ylempänä etu ja taka.
Tower
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.08.2021 22:41

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Tower »

Vaihdoin w212 220cdi elegance malliin uudet sport/avantgarde etujouset vakioiskareille tarkoituksena madaltaa keulaa. Uudet jouset olivat selvästi lyhyemmät 2-3cm kuin elegancen jouset. Nyt kuitenkin keula jäi 1-1,5cm ylemmäs uusilla sport-jousilla. Aiemmin mitta lokasuojan kaaresta vanteen keskiöön oli 370mm ja nyt 380-385mm. Mikä tässä nyt meni väärin?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja jysi »

W212 etuojusia on n. 16 kpl erilaisia ja samalle alustalle löytyy keulan painon mukaan 7 tai 8 eri vaihtoehtoa. (Tämä pelkästään E220 diesel ilman bensa, sähkö- ja V6/V8-malleja ja USA/Japanin vaihtoehtoja). Ehkä se oma elegance-jousi oli vähän kevyemmästä päästä kun uudet avantgardet
Alustakoodin mukaan:
482 korkea maavara: 7 erilaista jousta (eripainoisille autoille)
485 mukavuusalusta: 7 erilaista jousta joista 5 samoja kun edellä, mutta käytetään pykälää "kevyempää" jousa raskaamman auton alla
- - -
486 sportalusta: 8 erilaista jousta
677 Avantgarde-/vakioalusta: samat 8 kuin edellä
482+65O ja 485+65O: Korkea maavara tai mukavuusalusta ja Mercedes Sport-alusta (?): näissäkin samat 8
Tower
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.08.2021 22:41

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja Tower »

Kiitos infosta! Eli väärät jouset kyseiseen autoon kun oli tarkoitus madaltaa. Ensimmäinen Mersu ikinä niin eipä ollut tietoa että w212 220cdi malliinkin olisi noin paljon jousivaihtoehtoja?? Ehkä helpoin tie ostaa joku madallusjousisarja niin onnistuu tuo homma.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 jousitus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Bc racingtolpat ja saat just mihin korkoon haluat.
Vastaa Viestiin