M103 tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

M103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Terve voorumille!

Tuli hommattua tollanen W124 -88 m103 3.0l koneella ja automaatilla.
Konehuoneen puolella oli tyhjäkäyntimoottorin letku irti, jotenka rupesin tilannetta tutkimaan kylmänä huonon tyhjäkäynnin takia.

Kahlasin voorumin läpi näistä kaikista KE-jet topiceista, ja nyt tehtynä on seuraavat asiat:

- vaihdettu tyhjäkäyntimoottorin letkut ehjiin

- puhdistettu tyhjäkäyntimoottori ja testattu 12voltilla että tyhjäkäyntimoottori pelaa

- puhdistettu ilmamäärälautasen asennon potentiometri

- säädetty kaasuläpän asentoanturi ja tarkastettu että molemmat kärjet kytkee kaasua käytettäessä polkimesta

- säädetty ilmamäärälautasen potentiometri moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä 0,7volttiin

- säädetty over-run katkaisija kaasuvivustosta

- mitattu kaikki piuhat + anturit että ovat ehjät ja toimivat ja että tieto menee boksille asti


Nyt kuitenkin ongelmana kiusaa vielä (mielestäni) matala tyhjäkäynti lämpimänä, varsinkin vaihde päällä.

Kattelin että tyhjäkäynnin suositellaan olevan 650-750r/min, minulla se on nyt lämpöisenä 600r/min. Kun kytken pakin tai Deen päälle, tippuu tyhjäkäynti 450-500r/min.
Kone kyllä käy hienosti (lue:pätkimättä/kakomatta) sekä vapaalla että vaihde päällä.

Kylmänä tyhjäkäynti korottuu sinne 750-800r/min paikkeille, jotenka oletan että tyhjäkäyntimoottori pelaa.

Onko tuohon olemassa jotain "oikeaoppista" säätöä tyhjäkäynnille?

Seoksiin ei tuntunut kauheasti vaikuttavan kun kokeilin säätää siitä määränsäätimen päältä kuusiokololla, eikä se kyllä vaikuttanut tyhjäkäyntiinkään.
Lambda taitaa siis olla vaihtokunnossa. Kokeilen tänään varmasti ehjällä lambda-anturilla, mutta epäilen ettei sillä ole vaikutusta kauheasti asiaan.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: M103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja wolf »

rallikuski kirjoitti:Terve voorumille!

Tuli hommattua tollanen W124 -88 m103 3.0l koneella ja automaatilla.
Konehuoneen puolella oli tyhjäkäyntimoottorin letku irti, jotenka rupesin tilannetta tutkimaan kylmänä huonon tyhjäkäynnin takia.

Kahlasin voorumin läpi näistä kaikista KE-jet topiceista, ja nyt tehtynä on seuraavat asiat:

- vaihdettu tyhjäkäyntimoottorin letkut ehjiin

- puhdistettu tyhjäkäyntimoottori ja testattu 12voltilla että tyhjäkäyntimoottori pelaa

- puhdistettu ilmamäärälautasen asennon potentiometri

- säädetty kaasuläpän asentoanturi ja tarkastettu että molemmat kärjet kytkee kaasua käytettäessä polkimesta

- säädetty ilmamäärälautasen potentiometri moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä 0,7volttiin

- säädetty over-run katkaisija kaasuvivustosta

- mitattu kaikki piuhat + anturit että ovat ehjät ja toimivat ja että tieto menee boksille asti


Nyt kuitenkin ongelmana kiusaa vielä (mielestäni) matala tyhjäkäynti lämpimänä, varsinkin vaihde päällä.

Kattelin että tyhjäkäynnin suositellaan olevan 650-750r/min, minulla se on nyt lämpöisenä 600r/min. Kun kytken pakin tai Deen päälle, tippuu tyhjäkäynti 450-500r/min.
Kone kyllä käy hienosti (lue:pätkimättä/kakomatta) sekä vapaalla että vaihde päällä.

Kylmänä tyhjäkäynti korottuu sinne 750-800r/min paikkeille, jotenka oletan että tyhjäkäyntimoottori pelaa.

Onko tuohon olemassa jotain "oikeaoppista" säätöä tyhjäkäynnille?

Seoksiin ei tuntunut kauheasti vaikuttavan kun kokeilin säätää siitä määränsäätimen päältä kuusiokololla, eikä se kyllä vaikuttanut tyhjäkäyntiinkään.
Lambda taitaa siis olla vaihtokunnossa. Kokeilen tänään varmasti ehjällä lambda-anturilla, mutta epäilen ettei sillä ole vaikutusta kauheasti asiaan.
Onkohan nuo autojen kiekkamittaritkaan niin hirmu tarkkoja? :?: Minä en olisi tuosta kovin huolissani kun kerran pelittää hyvin eikä öljynpaine putoa nollille. :D
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: M103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Mutta vaihde päällä tuo nut hieman vaivaa ja meinaa välillä sammua... Kokeilen vielä säätää tuota ilmamäärämittarin potikkaa kun sillä tuntui olevan asiaan vaikutusta.

sitten löysin tällaisen kuvan jostain voorumilta: http://aijaa.com/of8zle" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossahan selvästi sanotaan että: jos tyhjäkäynti ei ole ohjeavojen mukainen, säädetään se ilmalekujen liittimillä ohjearvoon

Tuossa(kaan)han ei pitäisi olla tyhjäkäynnin säätöä kun on 102 koneisen ohje. Tai ainakin autodata sanoo että tyhjäkäynti ei ole säädettävissä...


Toimisko tuo myös m103 moottorissa? Ja jos toimii niin miten tuo niinkuin käytännössä toteutetaan??
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: M103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

rallikuski kirjoitti:Mutta vaihde päällä tuo nut hieman vaivaa ja meinaa välillä sammua... Kokeilen vielä säätää tuota ilmamäärämittarin potikkaa kun sillä tuntui olevan asiaan vaikutusta.

sitten löysin tällaisen kuvan jostain voorumilta: http://aijaa.com/of8zle" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossahan selvästi sanotaan että: jos tyhjäkäynti ei ole ohjeavojen mukainen, säädetään se ilmalekujen liittimillä ohjearvoon

Tuossa(kaan)han ei pitäisi olla tyhjäkäynnin säätöä kun on 102 koneisen ohje. Tai ainakin autodata sanoo että tyhjäkäynti ei ole säädettävissä...


Toimisko tuo myös m103 moottorissa? Ja jos toimii niin miten tuo niinkuin käytännössä toteutetaan??
oot tainnu sekottaa koko koneen sääjöt :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: M103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

touhottaja kirjoitti:oot tainnu sekottaa koko koneen sääjöt :roll:
En kyllä usko...

Nyt on laitettu uusi lambda, sekin oli vajanaisessa kunnossa.



Säädöt pitäisi olla nyt kohillaan, kone käytetty lämpimäksi ja tehty seuraavat säädöt/tarkistukset:

- ilmamäärämittarin lautasen asentoa haisteleva potikka säädetty 0.7volttiin tyhjäkäynnillä, kuten mersun oma korjaamokirja suosittaa, tarkastettu myös että potikka toimii tasaisesti ja antaa lukemaa pihalle

- EHA:n oikeanlainen toiminta tarkastettu, virrat päällä kone sammuksissa mitattu 20mA ja käydessä -1 - 0mA välillä, moottorijarrutuksessa -65mA

- seos säädetty pulssisuhdemittarilla mersun korjaamokirjan mukaan, 2500r/min dutycycle 49,3 ja seos säädetty tyhjäkäynnillä dutycycle 48-52(lambda siis toimii)

- sytytyksenajoitus tarkistettu ja on korjaamokäsikirjan mukainen

- kylmäkäynnistys suuttimen toiminta tarkastettu ja ei vuoda, toimii kuten pitääkin

- vielä kertaalleen tarkastettu kaasuläpän asentoanturin ja kaasuvivuston mikrokytkimen toiminta, ovat OK

- tarkastettu lämpöantureiden näyttämät oikeiksi -10celsius-, +20celsius- ja +80celsiusaseteessa

- yhteys antureista, EHA:sta, tyhjäkäyntimoottorilta ja lambdalta jettiboksille tarkistettu. samalla tarkistettu ettei johtoihin häviä tietoa vastuksen muodossa


Muuten siis pelaa komeasti, mutta tyhjäkäynti on mielestäni matala, noin 580r/min vapaalla.

Seuraavaksi varmaankin tarkastettavaksi suuttimien o-renkaat, imusarjan tiiviste ja se kumikaukalo imusarjan ja määräjakajan välistä...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Vastaa Viestiin