123 Farmarin takaluukun kaasujouset...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

123 Farmarin takaluukun kaasujouset...

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Kaasujouset pitäisi vaihtaa (tilasin jo uudet). Onko kellään "lähimuistissa" miten se helpoiten onnistuu?

Hävettää pitää suksisauvaa takakontissa luukun aukipitäjänä :oops: ...

Timo
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

124:sessa vaatii ainakin aika vähän purkamista, mutta varaa riski kaveri kannattamaan luukkua, painaa nimittäin aivan sairaasti verrattuna mielikuvaan luukun painosta...Yllättävän paljon sorminäppäryyttä vaativa operaatio mutta onnistuu omassa tallissa.

Nim. 2 kertaa pumput vaihtanut...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

Viesti Kirjoittaja Jööran »

Kannattaa vaihdon ajaksi vaihtaa se suksisauva tukevaan lautaan, joka ulottuu maahan asti. Suksisauva katkeaa luukun painosta ja päähän/sormiin alkaa koskea.

Peräpäät noista kaasujousista on kiinni läpipulteilla, joihin pääset kiinni irrottamalla katossa takana olevan verhoilulevyn. Sen levy on aika jämpti reunat tukevasti ikkunatiivisteen alla, mutta kyllä se lähtee varovasti taivuttelemalla.

Ehjiin läpipultteihin käytetään kuusiokoloavainta, pyöreiksi nuljattuihin hakataan useampisakarainen vastaavankokoinen koloavain. Kannattaa passata takaluukku siten, ettei kaasujousi kanita avattavaa pulttia.

Lukkoprikka irti luukun puoleisesta päästä kaasujousta.

Kaasujousi lähtee pois kolostaan ilman voimaa muttei ilman viekkautta. Sovittelemalla pääsee tuloksiin.

Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.

Haastavin vaihe koko projektissa oli minusta verhoilulevyn reunojen ujuttaminen ikkunantiivisteiden alle, mutta kyllä sekin onnistui sinnittelemällä.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

No näillä eväillä hommiin!

Mutta tietääkö kukaan, kuka p***le on raijannu mun autotallin täyteen kaikenmaailman rojua? :roll:

Eihän sinne meinaa edes jalkamies mahtua, saati sitten auto...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Naapuri yleensä kasaa tavaroita talliin, ainakin näin olen päätellyt...Mutta tosiaan luukku tukevasti tuettava paikoilleen, vaihdettiin 2 ihmisen voimin nuo pumput kun yksin hommasta ei tuntunut tulevan kirjaimellisesti kuin rupia hanuriin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Vastaa Viestiin