W124 bensapumput / kone rötää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

W124 bensapumput / kone rötää

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

No nyt kun on saatu tyhjäkäynti pelaamaan, niin tuli toinen ongelma heti eteen.´

Kun muutaman kerran on antanut "monoa" koneelle, tiputtaa se 1-2 sylinteriä pois pelistä, rupeaa siis "röpöttämään". Saman tekee myös jos pitää korkeita kierroksia pidempään.
Hetken kun saa käydä tyhjäkäyntiä niin palautuu kaikki pytyt mukaan peliin.

Vaihtelin sytkäosat (kansi, pyörijä, johdot ja tulpat), mutta ei ollu vaikutusta asiaan. YJ-rele on tinattu ja toimii varmasti(kokeiltu toisessa autossa).

Vika kyllä viittaisi bensapuoleen, auto kun toimii tosi hyvin normaalissa ajossa.
Tänään mittaan bensanpaineet, josko ne vaikka romahtavat jos tuotto pumpu(i)ssa ei riitä silloin kun soppaa menee enempi.

Mutta mutta, autossa on alla kaksi bensapumppua. Onko nuo identtiset keskenään vai onko niille eri varaosanumerot?

Hakua käytinkin jo, ja bilteman pumpuista tuntuu jokainen suosittelevan eri pumppua. Tarjotut vaihtoedot: 52-202 ja 52-203 (bilteman varaosanumerot)
Tuota 52-202 on käytetty ainakin 740 volvoissa ja tuota 52-203 käytetty volvoissa, porscheissa ja saabeissa.
Onko kellään nyt varmaa tietoa tuohon asiaan?


Tässä suora lainaus nimimerkki napa:n kirjoituksesta:
napa kirjoitti:biltemasta saa 52 €:lla 52-203 numeroista pumppua, joka jaksaa kyllä syöttää yksinäänkin bensaa koneelle... tekee painetta yli 7 bar ja tuotto jotain +160 ltr/h

nuo mersun omat pumput on lapsellisia, kun ne ei tee painetta, kuin 4 bar ja siksi niitä pitää olla 2 kpl (ainakin ke-jetissä...) tuottokin niissä on vain jotain 100 ltr/h
Viimeksi muokannut rallikuski, Ma 17.02.2014 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 bensapumput

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mites bensasuodin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W124 bensapumput

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

atlas kirjoitti:Mites bensasuodin?
Vaihdettu uuteen. Samoin linjat putsattu paineilmalla ja määräjakajan sihti puhdistettu suurennuslasin kanssa.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 bensapumput

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs tankin sihti?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W124 bensapumput

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Sihtikin hyvä.

Vikaa tutkin eilen sen verran että otin suuttimet irti imusarjasta. Kumit oli hyvät ja pehmeät. Mittasin bensanpaineet ja kattelin suihkujen muodot ja tuotot.
Paine pystyi kokoajan vakaasti 5,47bar akun jännitteen ollessa 12,4volttia. Kokeilin pitää lautasta alhaalla 120sekunttia ja silti paine pysyi samassa, eli tuoton tai paineiden romahtamisesta tämä vika ei johdu.

Suihkujen muoto oli kaikissa hyvä, jopa pienillä läpän avaumilla. Tuotot oli "limupullotestin" mukaan kaikissa samat. Testasin tuoton 1/3, 2/3 ja täydellä läpän avaumalla.

Tänään ei enää kerkeä jatkaa mittailuja, mutta viikonloppuna tarkistan vielä surullisen kuuluisan nokka-akselin. Jos vaikka onkin nokka tai vaikka nostaja huonona niin sehän voisi tehdä tuota vikaa. Toimii siis normaaliajossa oli kuuma tai kylmä, mutta kun muutaman kerran ryntäyttää konetta kunnolla niin tippuu pytty pois pelistä. Palautuu kyllä melkein heti kun hetken käy tyhjää.

Huomasin eilen että kun rupeaa käymään huonosti niin venakopan alta mielestäni kuuluu selvästi normaaliin käyntiääneen kuulumaton kolkatus. Vaikuttaisi että nostaja pääsisi tyhjäksi ja pohjaisi, ja hetken kun saa rauhassa kerätä paineensa takaisin niin kolkatus häviää(nostaja siis täyttyy) ja rupeaa taas käymään kaikilla pytyillä.


Tässä vielä lista mitä tähän mennessä tehty:
- jakajan kansi ja pyörijä uutta
- tulpanjohdot tarkastettu ja käytetty toisessa autossa jossa pelasivat, kokeiltu myös toisesta autosta tulpanjohtoja
- tulpat uudet (normaalit yksikärki densot, pitääkö vaihtaa boschiin?)
- tyhjäkäyntiventtiili putsattu ja varmistettu toiminta
- tyhjäkäyntimoottorin letkut uusittu
- käsikopelolla ja peilillä tarkastettu kumikaukalon kunto (oli pehmyt ja ei halkeamia havaittavissa peilillä kurkkiessa)
- polttoainesuodatin vaihdettu, tankin sihti tarkistettu/putsattu
- öljyt ja suodatin vaihdettu
- ilmanpuhdistin vaihdettu
- lambda vaihdettu, tarkastettu pulssisuhdemittarilla että säätää seosta ja toimii
- seos säädetty korjaamokäsikirjan mukaan ja tarkistettu päästöt testerissä, olivat OK
- ilmamäärämittarin potikka putsattu ja säädetty korjaamokäsikirjan mukaan(0,7v tyhjäkäynnillä) ja tarkastettu toiminta, OK
- EHA:n toiminta tarkastettu korjaamokäsikirjan mukaan, OK
- kaasuläpän asentoanturin toimita tarkastettu, toimii sekä tyhjäkäynti- että täyskaasukytkin
- kaasuvivustossa oleva mikrokatkaisin säädetty ja varmistettu toiminta (syötön katkaisu?)
- mitattu lämpöanturit -10, +20 ja +80 asteen lämpötiloissa, arvot OK
- mitattu yhteydet antureilta ruiskuboksille(lämpötila-, lambda, kaasuläppä-, ilmamäärämittarin anturi) kaikki OK
- mittattu antureiden näyttämät ruiskuboksin liittimeltä, ei eroa suoraan antureista mitattuihin
- mitattu suuttimien tuotto 1/3, 2/3 ilmamäärämittarin lautanen kokonaan auki asennoissa "limupullotestillä", tuotoissa ei eroa
- tarkistettu suuttimien suihku, viuhka OK, ei räkimistä suuttimista
- tarkastettu polttoaineen paine 1/3, 2/3 ja ilmamäärämittarin lautanen kokonaan auki asennossa, oli OK (5,47bar)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W124 bensapumput

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Noniin, vkonloppuna tutkittu meseä ja vika paikallistettu ja korjattu.

Otin venakopan auki ja tutkailin tilannetta venttiilikoneistossa. Oli yhden keinuvipuakselin pukin yksi pultti noussut kierteineen ylös kannesta ja tämä oli vian aiheuttaja.
Korjasin kierteet helicoililla ja iskin osat takaisin kiinni, hyvä tuli.

Ihmettelen vaan ettei vika ollu päällä kokoajan, mutta kaippa tuo sitten vaan rasituksen alla on antanut periksi. Pukki siis päässyt kääntymään sen verran "kulmilleen", että öljynpaine on päässyt karkaamaan nostajalta kun noissa näyttää paine menevän pukin läpi keinun akselille ja siitä sitten tasaimelle.


EDIT: otsikkoa muokattu jotta vastaa paremmin hakuun jos vaikka jollakin samaa vikaa tulee eteen...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Vastaa Viestiin