W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Olen pidemmän aikaa seurannut emännän käytössä olevan -89 mallisen 300E käyttäytymistä. Auto käynnistyy hyvin moottorin lämpötilasta riippumatta (käynnistyy aina parhaiten, jos kaasupoljinta painaa kevyesti startatessa), myöskään ilman kosteus, ilman lämpötila tai kuun asento ei vaikuta mitenkään. Ainoa ongelma on se, että jos auton moottorin pysäyttää ja käynnistää uudelleen jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa mittarin mukaan välillä 50-100-astetta, niin tyhjäkäyntiä ei ole. Lisäksi kiihdyttäessä rötää tyhjäkäynniltä n.2000rpm asti. Tätä jatkuu muutaman kilometrin verran. Eli esimerkiksi kaupunkiajossa vaatii erityistä harjaantuneisuutta muutaman risteyksen verran, kun taas oireet poistuu. Outoa on se, että on aivan sama onko 20 pakkasta tai 30 lämmintä, niin tuo oire on ainoastaan riippuvainen siitä, kun moottori käynnistetään puolilämpimänä. Siis jos auton käynnistää kylmänä voi ajaa vaikka tankillisen tyhjäksi, niin noita oireita ei esiinny! Mitään nykimistä ei esiinny millään kierroslukualueella, paitsi se pieni rötääminen puolilämpimänä käynnistyksen jälkeen hetken aikaa (noin 5min). Tyhjäkäynnin seilaamista esiintyy hieman välillä, tosin se on aika lievää. Mikäli jalkaa pitää kaasupolkimella kevyesti, niin saa käymään aivan tasaisesti n.750rpm, muutoin vaeltaa 550-700rpm. Moottori on ECE - versio, ei siis lambdaa / kattia. Manuaalivaihteinen. Sinänsä pikkuvaiva, mutta koska auto on pääsääntöisesti naisen käytössä saisi se toimia täydellisesti, koska omistaja muuten autoonsa tyytyväinen, tarkkoja nuo naiset. Jos jollakulla olisi ideoita, mikä komponentti ottaa itseensä noin auton paikoillaan ollessa pysähdyksissä, moottorin lämmöstä, tai kenties aivan vastaavaa kokemusta. Haulla en ole foorumilta näin orjallisen systemaattisesti esiintyvää häiriökuvausta löytänyt, taikka vastaavan vian aiheuttajan korjausta.

Onko kukaan koettanut, että mitä aiheuttaa, jos tuollaiseen asentaa mekaanisen topparin kaasuvivulle, eli kone tavallaan kävisi myös tyhjäkäyntiä ilman mikrokytkimen toimintaa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mikrokytkin on moottorijarrutuksen liittyvä osa.
Sulla voisi ola potentiometrin putsauksen paikka...muuta ei tule mieleen tai lämpöanturin vääristynyt arvo
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Mahtaakohan se mikrokytkin ohjata jotakin muutakin, kun jos koneen käydessä sen liittimen avaa, niin moottorin tyhjäkäynti on n.1800rpm.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eipä ole moista tullut vastaan...olisiko noissa lambdattomissa sitten jotain toimintoja samassatai oikeastaan en ole itse liitintä irrottanut ikinä...kontaktia irroittelet kytkimellä kyllä ja se ei ole vaikuttanut mihinkään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Voiko potentiometrin toiminta olla riippuvainen ,säännöllisesti, pysäytetystä moottorista johtuvasta lämmöstä? Foorumin vietiketjuja tutkiskellessa olen tullut siihen tulokseen, että yleensä 260E ja 300E - mallien käyntihäiriöt ovat sattuman varaisia, tällaista vikaa, jonka "saa" tarvittaessa päälle vaan pysäyttämällä moottorin ja käynnistämällä uudelleen muutaman minuutin kuluttua, en ole löytänyt.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Potikka kyllä kannattaa putsata ja säätää joka tapauksessa kos sitä ei ole koskaan tehty.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Potentiometrin irroittaminen edellyttää ilmeisesti koko lautashässäkän / määränjakajan irroittamisen ensin? Kokeilin sellaistakin, että sekin vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin, kuinka pitkäksi säätää kaasuläppää käyttävän välitangon... :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei potikan purkuun tartte ottaa kuin paineensäädin edestä ja torxeilla 4ruuvia irti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Nuissa katitomissa kaasuläppä anturi on yleensa kaksi napainen ja se mikrokytkimen kanssa tunnistaa tyhjäkäynnin. Itsellä ainakin tuo kaasuläppä juurikin tuollainen ja jos mikrokytkimen irroittaa, niin tyhjäkäynti nousee.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

atlas kirjoitti:Ei potikan purkuun tartte ottaa kuin paineensäädin edestä ja torxeilla 4ruuvia irti.

Siis oletko ko.osan irroittanut nimenomaan 124:ssa M103 - koneen yhteydessä? Tuntuu uskomattomalta, kun ruuveilla varaa tulla ulospäin vain muutama milli...
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Nuffield56 kirjoitti:
atlas kirjoitti:Ei potikan purkuun tartte ottaa kuin paineensäädin edestä ja torxeilla 4ruuvia irti.

Siis oletko ko.osan irroittanut nimenomaan 124:ssa M103 - koneen yhteydessä? Tuntuu uskomattomalta, kun ruuveilla varaa tulla ulospäin vain muutama milli...


Ainakaan itsellä ei ollut ongelmaa irroittaa tuota potikkaa, tosiaan vaan paineenalennin irti ja ruuvit auki niin potikka oli kädessä.
Tässä siis puhutaan määräjakajanlautasen asentoa haistelevasta potikasta joka on siis siinä määräjakana kyljessä(about vastapäätä EHA:ta).

Sitten voikin olla kinkkisempi juttu irroittaa kaasuLÄPÄN anturi, sehän ei ole potentiometri vaan kaksilla kärjillä oleva anturi joka kertoo boxille onko kaasuläppä kiinni vaiko täysin levällään. Tuon pystyy mittaamaan siitä imusarjan runnerissa olevasta liitoksesta että pelaako vaiko ei. Eli kaasuläppä kiinni pitäisi keskimmäisen ja jommankumman reunimmaisen nastan välillä olla vastus nolla, sitten täyskaasulla keskimmäisen ja toisen reunimmaisen nastan välillä pitäis olla vastus nolla.
Jos kaasuläppä on ääriasentojen välissä, keskimmäisen ja molempien reunimmaisten nastojen välillä pitäisi vastus olla ääretön.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

atlas kirjoitti:Potikka kyllä kannattaa putsata ja säätää joka tapauksessa kos sitä ei ole koskaan tehty.

Onko siis tästä kyse? http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 27573/6/15" onclick="window.open(this.href);return false;

On hyvin todennäköistä, että tämän auton polttoainejärjestelmään ei ole tehty mitään remonttia koskaan. Ja autoon ei ole koskaan vaihdettu yhtään käytettyä varaosaa.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W124 300E tyhjäkäynti puolilämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Mietiskelin tätä probleemaa, ja kun ei ole autoalan koulutusta laisinkaan, niin ehkä hieman epäloogisestikin.

-Sytysosat on varmasti ok. Toisaalta, voisiko ne lämpötilasta ottaa nokkiinsa muuta kuin puola.

-Kokeilin hieman säätää kaasuläppää siitä välitangosta, jossa kierrejousia 2kpl ja totesin, että lämpimänä saa käymään tasaisesti, mutta sitten on kylmänä tyhjäkäynti 800-2500rpm. Eli kaasuläpän on sulkeuduttava kokonaan, kun kaasua ei paineta. Mersun kurssit käyneet tämän varmaan olisi tietäneetkin.

-Samalla myös varmistin, että kaasuläppäkytkin naksahtaa, kun kaasuvivusto palautuu tyhjäkäynnille.

-Imuilmavuotoja etsiskelin, mutta en löytänyt, varoiksi laitoin tyhjäkäyntimoottorin letkuihin klemmarit. En myöskään ymmärrä minkälainen imuilmavuoto esiintyisi säännöllisesti vain puolilämpimällä koneella.

-Suuttimista ja niistä tyvikummeista on netissä paljon juttua. Jotenkin maalaisjärjellä päättelin, että jos suuttimet vuotaisi moottorin sammuttamisen jälkeen bensat imusarjaan, niin uudelleen käynnistyksen lämpimänä luulisi olevan vaikeaa / mahdotonta. En myöskään ymmärää miten ne suuttimien gummit vuotaisi vaan lämpimänä.

-Koneen käyntiääni muuttuu paljon kun se lämpiää. Voimaa uhkuva murina häviää kaasua painaessa. Pakoääni tyhjäkäynnillä muuttuu tasaisesta hurinasta tuputukseksi. Hieman oikein kuumana rötää kaasua painaessa jos moottori tosi kuuma tai käynyt pidempään tyhjäkäyntiä.

-Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että seokset menee laihalle, kun moottori lämpeää tarpeeksi. Siksi tyhjäkäynti vaeltaa kuumana ja sammuilua lämpimänä käynnistyksen jälkeen pienen aikaa.

-Kokeilin säätää sitä EHA - säädintä ja avot, tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi myös kuumana ja ääni putken päässä tasainen, kutoselle kuuluva. Kiihtyy nyt myös kuumalla koneella samalla tavoin, kuin kylmänäkin. Kiersin aluksi 1/4 kierrosta kiinnipäin ja testailin. Ainoastaan pientä huojuntaa esiintyi vielä 60 asteen nesteen lämmöillä. Kiersin toisen samanverran lisää (tosin tätä säätöä ei tätä kirjoittaessa ole vielä testattu kuin alustavasti, mutta tuntuu toimivan hyvin).

Eli niille, joilla W124 300E:ssä tai muissa vastaavissa mersuissa tyhjäkäynti vaeltaa kuumana, huono tyhjäkäynti kuumana, mutta kylmänä kaikki ok, suosittelen kokeilemaan tuota EHAn säätöä. 10min homma amatööriltä, eikä maksa mitään :thumbup:

Niin ja tämä oli sitten ilman lambdaa ja kattia ollut uudesta asti...näitä on semmoisiakin.
Vastaa Viestiin