Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Terve.

Sellasta tällä kertaa, tuli hankittua 730tkm ajettu 1988 vuoden w124 250D sedan mersu. Vanhan omistajan mukaan automaattilaatikko vaihdettu 650tkm kohdalla. Auto kulkee kuin juna, mitä nyt vähän tyhjäkäynnillä tärisee paikallaan. Muutaman päivän ajelin sillä asiallisesti, ja totesin muutamat puutteet joista nyt yritän täällä foorumilla kysellä. Samalla kysyn myös muutakin autoon liittyvää, elkää tuomitko jos meni väärälle alueelle tai väärään osioon.
Ongelmat ovat seuraavat:
- auto tärisee tyhjäkäynnillä aivan helvetin kovaa, hieman kaasua ja tärinä lakkaa, nostanko tyhjäkäyntiä ja unohdan asian vai...? :lol:
- automaatti on tavallinen mersun automaatti P-R-N-D-3-2, ja kaikki vaihteet toimii, eikä luista N:llä. Ongelmana on kuitenkin se että D:llä lähtiessä liikkeelle, tuntuisi kuin auto lähtisi suoraan nelosvaihteella liikkeelle.
Pakko 2 se lähtee ekana ykkösvaihteella, noin 1500rpm kierroksia ja vaihtaa samantien kakkoselle. Sama juttu jos heittää kakkoselta kolmoselle, 1500rpm kohdalla vaihtaa samantien kolmoselle, ja jos D:lle laittaa niin samantien neloselle... Tämä ärsyttää sen takia että potkua tuntuisi edes vähän olevan, mutta kun ei edes kierrätä yhtään, niin lähdöt on kuten skootterilla ja aina tien tukkona. Vaihdot itsessään ovat todella pehmeitä, joten oletan että niitä jotakin laatikon paineita ei tarvitse nostaa vaan kysymys on jostain muusta?
Konepellin alla, venttiilinkopan päällä menee tälläinen viritys: http://cs616716.vk.me/v616716780/bc43/XSZOWRC3h_s.jpg ja tuota olen ihmetellyt viimeiset kaksi päivää. Ei tuntuisi olevan mitään vaikutusta, yritettiin pienemmällä rautalangalla, mutta silloin kaasu ei mene pohjaan. Paljon pidemmällä rautalangalla ei vaikutusta, sama kuin se että jätti koko rautalangan pois, ja tuo vaihdelaatikolle menevä vaijeri oli kokonaan irti kaasuvaijerista, ei mitään vaikutusta vaihtoihin kun vaihtaa edelleen samallatavalla 1500rpm kohdalla kokoajan.
Mitä teen väärin? :evil: Yritin auton alta katsoa vaihdelaatikkoa mutta eipä sinne oikein kädet tunnu mahtuvan, tai sitten pitää laihduttaa vaikka normaalipainoinen olenkin. Vaihdelaatikolle menevä vaijeri kyllä itsessään on kiinni, ei ole revennyt kun yrittää sitä poispäin autosta vetää.
Ideana ylläolevassa probleemassa on siis se että jos saisi nuo vaihteet vaihtumaan vaikka 4000rpm kohdalla ja ykkösvaihde pysyisi päällä edes sinne 30-40km rajoille, voisi pysytellä muun liikenteen seassa... :mrgreen:

Sitten ongelmien jälkeen, on aika siirtyä tekniikka kysymyksiin:
- minulla on tallessa yhdestä vanhasta diesel autosta rusina Garretti. Katsoin että näitä on vissiin turbotettu joskus. Keneltä löytyisi pakosarjaa mahdollisesti suoraan bolt-on meiningillä tälläiseen :D
Haluaisin laittaa autoon turbon kiinni, onko tässä mitään isompaa ongelmaa liittyen polttoaineensyöttöön yms? Meinaan vaan että pakosarja modattuna turboon, turbolta öljynkierto koneen öljynkiertoon ja hukkaportista säätö koppiin, ahtoilma kiinni suoraan mustaan "ilmansuodatinrasiaan" ja helvetisti syöttöä enemmän? Tässä mitään ihmeellisempää?
- kuinka autossa nostetaan syöttöä? 4 vaihteisen automaatin väännön ja tehon kesto, onko kukaan kokeillut?
- onko automaattiin mahdollista saada ASD perä kiinni, ja jos on, niin voiko tähän perään kytkeä ON/OFF napin jolla pystyisi säätämään milloin perä on lukossa ja millon ei?

Siinäpä suurimmat, jotain varmasti tulee vielä aamulla mieleen kunhan kerkeää herätä. Kiitos vastanneille, ja mahdollisesti jos Helsinki-Tuusulan alueelta löytyy joku w124 welho joka haluaisi touhuta projektin parissa tai auttaa automaatin kanssa niin voi laittaa YV:tä privaan :P

Malinen
When you die, GOD will not ask how nice S you had... It doesnt matter i will tell him anyway Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Siis onko manuaalin tilalle vaihdettu automaatti? Siinä voisi olla syy laatikko-ongelmille...

1) moottorin hydrauliset tukikumit vaihtoon.

2) laatikko ei tuntuisi toimivan oikein. Pakkokakkosella kuuluu lähteä ykkösellä, mutta kakkoselle vaihdon kuuluisi tapahtua vasta täyskaasulla, ei 1500 k/min. Mitenkä sen Bowden-vaijerin kiristys. Viisaammat auttavat.

3) tuon systeemin kuuluisi hävittää ns. Bonanza-efekti (käytä hakua) vaihteenvaihdossa etenkin manuaalissa. En tiedä onko siitä hyötyä automaatissa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Yksi ongelma on että en löydä tuota Bowden kaapelia...?
When you die, GOD will not ask how nice S you had... It doesnt matter i will tell him anyway Kuva
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tyramies kirjoitti:Yksi ongelma on että en löydä tuota Bowden kaapelia...?
Se olis vaihteiston ja kaasuvivuston välinen vaijeri.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Äsken tunnin kolvailin jotain 4 piuhaista liitintä laatikon vasemmalla puolella. Yksi piuha oli irti mutta joka tapauksessa ei vaikutusta kickdowniin tai vaihtoihin. Ainoa laatikolta vaijeri on tuo kuvassa oleva? Apuva...
When you die, GOD will not ask how nice S you had... It doesnt matter i will tell him anyway Kuva
Avatar
Viperion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 13.09.2010 18:53

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Viperion »

Venttiilikopan päälle tulee kaasuvivuston välitanko:

http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/6/15/" onclick="window.open(this.href);return false;

Videossa tanko näkyy selkeästi mm. kohdassa 0:10 ja 0:39

https://www.youtube.com/watch?v=tfeGJFf3HjA" onclick="window.open(this.href);return false;
MB C160 Sportcoupe
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Ongelmana on se että ei väliä miten tuo on säädetty, kireälle tai löysälle tai kokonaan säätämättä eli tuo vaijeri irti, niin silti ei vaikuta vaihteistoon mitenkään??? Kokoajan vaihtaa isommalle noin 1500rpm kohdalla vaikka tuo vaijeri olisi ihan täysillä kokoajan... wtf? :o
When you die, GOD will not ask how nice S you had... It doesnt matter i will tell him anyway Kuva
Avatar
Viperion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 13.09.2010 18:53

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Viperion »

Oletko tätä säätöä kokeillut:

http://www.youtube.com/watch?v=qfdWWjjJOLo" onclick="window.open(this.href);return false;

Googlesta löytyy lisää tietoa: W124 bowden cable
MB C160 Sportcoupe
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Olen yrittänyt säätää noita kaikkia, ei vaikutusta. Ei mitään vaikutusta vaikka se olisi täysillä tai kokonaan irti, jokatapauksessa laatikko vaihtaa 1500rpm kohdalla. Yritin muuttaa modulaattorin asentoa, se letku joka tulee pumppuun kiinni, joku alipaine hässäkkä? Mitä virkaa alipaineella on siinä?
When you die, GOD will not ask how nice S you had... It doesnt matter i will tell him anyway Kuva
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Voiko laatikon paineita säätää liian alas?
Vastaa Viestiin