W124 300CE outo oire?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kannen etu osassa...niitä on siellä muitakin..termarin takana.
Taidat kokeillakin tossa sitä potikkaa orkkista...hakusessa oli sulla?
Niin katso merteilin sivulta se lämpö anturi ja kuva on kanssa niin löytää paremmin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Kannen etu osassa...niitä on siellä muitakin..termarin takana.
Taidat kokeillakin tossa sitä potikkaa orkkista...hakusessa oli sulla?
Niin katso merteilin sivulta se lämpö anturi ja kuva on kanssa niin löytää paremmin.
Joo löysin jo ehjän orkkis potikan foorumilaiselta, kaveri lähettää koko ilmamassamittarin jossa potikka kiinni. Olisi kyllä hyvä jo pikkuhiljaa saada tuokin murhe kuntoon...
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Nyt on kolmas potikka ja moottorin lämpötila-anturi vaihdettu ja toimii seuraavasti. Tuli yksi vika lisää... Lähti huonosti käyntiin mutta lähti kuitenkin. Säädin potikasta voltit kohdalleen, ja seoksia niin että kävi tasaisesti. Tyhjäkäynti normaali n.7-800 rpm ja sammuttamisen jälkeen lähti hyvin käyntiin. Ajelin vähän aikaa ja toimi hyvin. Ajattelin että siinä anturissa se vika oli ja tyytyväisenä kotiin. Aamulla ei meinannut lähteä käyntiin millään, hörähteli vaan ei kestänyt kaasua yhtään. Kun sain narrattua käyntiin niin pysyi kaasulla käynnissä mutta kun laski kaasun pois niin sammui heti. Tyhjäkäynti siis kateissa totaalisesti. Eli yksi vika tuli lisää, aina kun tekee jotain eli vaihtaa uutta osaa tulee yksi oire lisää. Se on nyt sellainen homma että tuo paska lähtee nyt tästä perheestä, ja löytyy seuraavan kerran huutokaupasta. Ja sen vannon että yhtään w124 korista k-jetillä ei tule enää koskaan vaikka saisisn ilmaiseksi. Tuollaista ongelmakasaa ja rahasyöppöä ei ole koskaan ollut, autoista huonoin mitä olen omistanut ja vielä mersu !! Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, ja mulla se tuli nyt.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sitä ecua et päässyt kokeilemaan?
Kettu jos toi menee huutonettiin niin halvalla menee...sääli.
Pistä nyt jotain suoraa myynti hintaa tännekin...vaikka jos saisin sen talliini niin laitetaan se kuntoon.

Minäkin etsin toisesta vikaa ja järkevin olisi upottaa sinne uudemman mallin kone ecuineen joku m111 sarjasta tai sen sisar kuutosista mutta se työmäärä ja rahaa palaa mutta loppuu se temppuilu ton ruiskun kanssa ja kulutus lukematkin muuttuu.
Toinen ruikun ohjaus niin pitää opetella sen säätö eli mega taitaa tippua pelistä kun on uudempiakin vaihto ehtoja kuten EMU tai hestec...eli tällöin mennään harrastelinjalle..toki ahto mahdollisuus mutta kaikki kun sitä ei tahdokaan..kunhan ruisku ja auto toimii.

Eikö tuolla Kotkan seudulla ole ketään experttiä forumilta joka voisi tutkia tota Jupasierran mersua?????..Minäkin asun 500km päässä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Kyllä toi on ny niin et älä hukkaa hyvää autoa! Ei oo varmaan paha laitaa kuntoon! Laita mulle yv numeros niin voisin neuvoa ihan live kun oot pellin alla. Ja varmasti sieltä lähempää löytyy joku tietäjä ois kiva jos viitsis sua autaa!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Unski olisi kanssa pätevä näissä mutta on vielä etenpänä.
Toisekseen ammatti miehiäkin on mutta taitaa olla kaikki jo vanhainkodissa :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Unski olisi kanssa pätevä näissä mutta on vielä etenpänä.
Toisekseen ammatti miehiäkin on mutta taitaa olla kaikki jo vanhainkodissa :D
Ei pahalla mutta niin on kohta tämä tenavatähtikin, sinne varmaa itse haluaa kun ei suostu toimimaan. Mutta hyvää joulua vaan :)
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Päivitystä tilanteeseen. Eli ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan, tämä siis taas uusi vika. Ja vaihdetuista osista ja kokeiluista lista alhaalla.

-Virranjakajan kansi ja pyörijä Bosch
-Tulpat ja johdot
-Kampiakselin asentotunnistin
-Lambda Bosch
-Air flow potentiometer, ensin uusi kiinalainen ja sitten alkuperäinen käytetty
-YJ-rele Alkuperäinen
-Monitoimirele kokeiltu ehjää
-EHA kokeiltu ehjää
-ECU kokeiltu ehjää
-Suuttimet ja tiivisteet/o-renkaat Bosch
-4 napainen veden lämpötila-anturi

Ilmavuodot tutkittu, kaasuläpän anturi testattu/mitattu, lisäilmaluisti pesty pari kertaa ja toimii + kokeiltu kaikenlaista säätöä ja putsausta. Ensin oire oli että kävi liian kovaa 1000-1200rpm, ja lyhyen seisomisen jälkeen sahautti käyntiin. Nyt uutena oireena kokonaan kadonnut tyhjäkäynti, käyntiin tosin lähtee nykyään hyvin. On säädetty seokset ja potikan arvot kohdalleen. Video nykytilanteesta. Ongelman ratkaisjalle 100€ puhdasta näppiin !

https://www.youtube.com/watch?v=l8NTI9h ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Otappa potikan johto irti ja kokeile.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mites se EHAn kokeilu...joko sait sen kokeiltavaksi?
Toki jos yj-rleen sulakkeen tai potikan pistokkeen ottaa pois niin miten se käy mekaanisella...jos sammuu on siinä Ehassa jotain mutta jos käy hyvin niin muualla.
Niin ..tätäkin pähkäiltiin että käykö se sitten nyt kokoajan mekaanisella sittenkin...silloin vika taisi olla toi kiinan potikka.

Niin ja älä vaan hävitä sitä autoa tietämättäni...ja Hyvää Joulua sinne Kotkaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Mites se EHAn kokeilu...joko sait sen kokeiltavaksi?
Toki jos yj-rleen sulakkeen tai potikan pistokkeen ottaa pois niin miten se käy mekaanisella...jos sammuu on siinä Ehassa jotain mutta jos käy hyvin niin muualla.
Niin ..tätäkin pähkäiltiin että käykö se sitten nyt kokoajan mekaanisella sittenkin...silloin vika taisi olla toi kiinan potikka.

Niin ja älä vaan hävitä sitä autoa tietämättäni...ja Hyvää Joulua sinne Kotkaan.
-Virranjakajan kansi ja pyörijä Bosch
-Tulpat ja johdot
-Kampiakselin asentotunnistin
-Lambda Bosch
-Air flow potentiometer, ensin uusi kiinalainen ja sitten alkuperäinen käytetty
-YJ-rele Alkuperäinen
-Monitoimirele kokeiltu ehjää
-EHA kokeiltu ehjää
-ECU kokeiltu ehjää
-Suuttimet ja tiivisteet/o-renkaat Bosch
-4 napainen veden lämpötila-anturi

Eikä potikan johdon irroittaminen muuta mitään, ei käy tyhjäkäyntiä. Ja kolmas potikka siis kokeilussa. Ehan pistokkeen irroittaminen ei muuta asiaa, eikä lisäilmaluistinkaan.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

No ny on sit perus-seos pielessä olettaen ettet ole koskenu ehan säätöihin! Eli käännä tornista puolikierrosta kiinni ja kokeile. Äläkä tee mitään säätöjä koneeseen ennen kuin motti yli 80c. Laita ny se numeros on helpompi neuvoa!
Viimeksi muokannut Kipa71, Ke 24.12.2014 21:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se kyllä antaisi sitä vikakoodia kun saisit sen kaivettua sieltä...osien puolesta on kokeiltu jo aikapaljon..muuta ei tule mieleen äkikseltää vaan on kohta siirryttävä johdotuksen mittaukseen.
Toi seos voi olla sekaisin tosiaan..kannattaa kokeilla ja eha säätäisi toimiessaan sähköisesti eli se korjaisi sitä.
Yksi tapaus kyllä oli tollainen mutta perus seos oli oikein...eli yj-releen poisto hävitti tyhjiksen mutta tällöin on eha tai se seos pielessä tai lisää ilmavuotoa jossakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

jupasierra kirjoitti:Tänään vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä (Bosch) ja oire edelleen sama. Tuossa videonpätkä käynnistä, ja sille kuka kertoo missä vika on tienaa 100€ !!

https://www.youtube.com/watch?v=ihOlxHS ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä onko mitään merkitystä, mutta huomasin tuossa videossa kun sammutat virrat ja pistät nopeasti takaisin, niin lämpö-ja öljynpainemittarin näyttämät muuttuvat. Vähän mutta kuitenkin.öp mittariin varmaan vaikuttaa kierrosten lasku, mutta miksihän tuo lämpömittarin näyttö muuttuu?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Eikös tuossa ole KE-Jetronic ?
Tässä linkissä on kerrottu ao tekniikan toiminnasta. Löytyisikö lisävinkkejä tästä, esim viimeinen kappale " idle speed stabilizer " ? Dokumentissa on myös koko laitteen lohkokaavio, jossain lohkossa pitäisi vian olla.

http://www.berlinasportivo.com/Technica ... ic-OCR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

No ny on sit perus-seos pielessä olettaen ettet ole koskenu ehan säätöihin! Eli käännä tornista puolikierrosta kiinni ja kokeile.

Ei auta. Tämä tässä hassua onkin että jos saat käymään kunnolla seoksien ja potikan säädöillä niin että auto käy hyvin ja käyttäytyy ajossakin normaalisti, ja lähtee käyntiin hyvin (edellisissä viesteissä). Niin aamulla ei taas lähde käyntiin ja jos lähtee niin ei kestä kaasua eikä löydy tyhjäkäyntiä. Seoksia säätäessä kyllä huomaa kun menee laihalle tai rikkaalle.

Se kyllä antaisi sitä vikakoodia kun saisit sen kaivettua sieltä...

Mistä pistokkeesta ja mistä navoista, ja pitääkö arvojen pysyä paikallaan vaan muuttua, löytyykö ohjetta ja koodien taulukkoa mistään...?

Eikös tuossa ole KE-Jetronic ?

Juuri se kuuluisa KE_Jetronic helvetti !! Törmäsin täälläpäin (Huruksela) sattumalta kaveriin joka rakentelee vanhoihin w124 jne mersuihin dieselin tekniikoita. Kävin pajalla ja siellä oli lattialla ja hyllyissä koneita ja KE-Jetronicin osia ja ruiskuja vaikka millä mitalla. Kaverilla on itsellä 300 w124 4-matic johon etsii etuiskareita, mistähän löytyisi halvalla? Siihenkin on vaihdettu 300 nokivasara pellin alle, jä ämpärin kokoinen turbo. Tehoja penkitetty yli 600hv. Tämä kaveri oli sitä mieltä että mersu ei olisi saanut valmistaa bensakonetta laisinkaan, yllättäen olin samaa mieltä.
Kysyin jelppiä oman ongelmakasan kanssa, ja kaveri lupasi auttaa pyhien jälkeen. Ympäristö ja työvaatteet oli vaan sellaisessa kunnossa että mersuun pitää laittaa joku kalvo maalipinnalle, ja kunnon suojat ja matot sisään että säilyykin hyvänä. Täytyy vielä miettiä, rahaa on tohon läjään jo uponnut niin paljon että omia en saa koskaan pois edes kunnossa...
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Hiljaista pitelee ohjeiden kanssa näin jouluna. Tänään kun oli taas aikaa niin tein kokeiluja. Käynnistin ja pidin väkisin käynnissä kaasulla kunnes kone oli lämmin, jalka pois kaasulta ja sammui heti. Seoksia kiinnipäin (rikkaammalle) kunnes kävi tyhjäkäyntiä n.1000rpm. Sammutus ja ei ilman kaasua käyntiin. Seoksia laihemmalle pikkuhiljaa välillä kokeillen käyntiin lähtemistä, kunnes lähti hyvin käyntiin tällöin kierrokset tyhjäkäynnillä 1100-1200rpm. Ajelua ja välillä sammuttelua jäy käynnistelyä ja hyvin lähti käyntiin. Jätin sammuksiin ja tein lumitöitä puolisen tuntia, ja ei käyntiin millään. Ei kestänyt kaasua alle 2000rpm, lämmetessään muuttui niin että alle 1000rpm. Jalka pois kaasulta ja sammui. Ovet kiinni ja morjens.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=30p" onclick="window.open(this.href);return false;

Haulla saa tieten hyvin myös tietoa mutta nyt pitää olla duty cykle tai siis kosketuskulma mittari..% niin sillä saisi pyöreästä pistokkeesta tietoa mitä ecu antaa koodiksi.
sitten jos apparin puolella akun edessä suorakaiteen muotoinen pistoke niin sieltäkin saa tietoa...pitää vaan rakentaa diodilla rakennettu laitos ka piuhat ja painonapilla.
Sieltä sen kaivaisi mitä se ecu sanoo mikä ei pelitä...pitiköhän kuutos koneessa sitten kertoa toi annettu tieto jollakin tavalla vai tuliko se prosenteissa suoraan?
Kryptoniten kirjoitteluja kannattaa kanssa lukea:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125283" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyllä kiertää ja on outo vika sulla tossa....eli sytytys tai virranjakajan kannen häiriöistä alkoi,tässä välillä jopa hieman pelasi ja nyt taas erilaista vikaa....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olikos tässä vaihdettu tai löydetty huonoja huohotus letkuja tai alipaine vuotoja kun ei nyt muista?
Sammuminen tyhjäkäynnillä kaikissa muodoissaan aina viittaa liikaan ilmaan ja jostain se tulee.
Voiko bensanpaine olla alhainen tyhjäkäynnillä ettei suuttimet kunnolla avaudu ?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Olikos tässä vaihdettu tai löydetty huonoja huohotus letkuja tai alipaine vuotoja kun ei nyt muista?
Sammuminen tyhjäkäynnillä kaikissa muodoissaan aina viittaa liikaan ilmaan ja jostain se tulee.
Voiko bensanpaine olla alhainen tyhjäkäynnillä ettei suuttimet kunnolla avaudu ?
Ilmavuodot on tutkittu, bensanpaineen mittauksia ei.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tuossa edellä linkitetyssä KE-Jetronic opuksessa puhutaan tyhjäkäynnin säätöön tarvittavasta " Auxiliary air device " komponentista.
Tämä on eri laite kuin tyhjäkäyntimoottori ( Idle mixture control )

Kannattaisi tsekata tuon laitteen toiminta. kts kuvat 38,39 ja 42.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

kttopar kirjoitti:Tuossa edellä linkitetyssä KE-Jetronic opuksessa puhutaan tyhjäkäynnin säätöön tarvittavasta " Auxiliary air device " komponentista.
Tämä on eri laite kuin tyhjäkäyntimoottori ( Idle mixture control )

Kannattaisi tsekata tuon laitteen toiminta. kts kuvat 38,39 ja 42.
Tuo kuvassa 38 ja 39 oleva osa on ilmeisesti lyhenteestä päätelleen se EHA, ja tässä viestiketjussa on parissakin kohtaa että se on kokeiltu. Kuvassa 42 on joku osa jota en ole nähnyt tässä koneessa, ja samassa kuvassa lämpötila-anturi jota ei ole vaihdettu koska sitä ei ole kukaan vielä ehdottanut. Se 4-napainen anturi on vaihdettu koska sitä täällä epäiltiin. Tuo Temperature sensor for idle speed control viittaa kyllä kierroksiin jollain tavalla ??
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja kttopar »

EHA on kuvassa 28.
Noita kaikkia osia ei ilmeisesti ole mersussa. KE-Jetronicia käytetään muissakin merkeissä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Eli sun perus-seos on pielessä! Tai edelleen imuvuoto! Eha rikastaa kylmää moottoria! Pistä toiseen ehalle menevän johdon väliin virtamittain ja säädä se tornista Kuumalla koneella heiluun +- 2mA. Jos se näytää esim. +10mA tai -10mA kokoajan lämpösenä niin pielessä on rajusti! Sen jälkeen tarkistat vielä sen potikan hyvä olla toinen mittari sitä varten et näät mitä tapahtuu ehan virroille. Ja muutenkin ois kiva tietää mitä virtoja sie kulkee esim. pelkästään kun virrat on päällä!
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kipa71 kirjoitti:Eli sun perus-seos on pielessä! Tai edelleen imuvuoto! Eha rikastaa kylmää moottoria! Pistä toiseen ehalle menevän johdon väliin virtamittain ja säädä se tornista Kuumalla koneella heiluun +- 2mA. Jos se näytää esim. +10mA tai -10mA kokoajan lämpösenä niin pielessä on rajusti! Sen jälkeen tarkistat vielä sen potikan hyvä olla toinen mittari sitä varten et näät mitä tapahtuu ehan virroille. Ja muutenkin ois kiva tietää mitä virtoja sie kulkee esim. pelkästään kun virrat on päällä!
Perus-seos pielessä? Seokset säädettiin liikkeessä katsastukseen, ja auto oli katsastuksen ajan käynnissä kun kerroin että startti on hajalla. Auto käyttäytyi siis silloinkin samalla tavalla. Säätäjän ammattitaitoa ei ole syytä epäillä, ainoa kenellä on Vehon vanhat Bosch säätölaitteet.
Selvennä vielä tuota ohjetta. Eli toiseen ehalle menevän liittimen väliin mittarin johto, sitäkö tarkoitit, ja mihin se toinen mittarin johto maihinko? Ja tarkoitiko että samaan aikaan toisen mittarin johdot ehan molempiin napoihin auton käydessä, ja mitä virtoja siellä pitäisi kulkea? Ja tuo virrat päällä, tarkoititko ehan virtoja? Jos et ole lukenut viestiketjua niin toista ehaa kokeiltiin, eikä mitään vaikutusta.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Nyt en epäile ehaa se toimii mut sen virroista näkisi miten ecu ohjaa sitä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla! Kaikki olisikin selvää jos tämän ammattilaisen jälkeen ei olisi koskettu mihinkään... Mittaa ny vaikka jännite siittä kuskinpuolen lokasuojan päällä olevasta testipistokeesta navat 2- 3+ pelkät virrat päällä. Sitten kone kuumaksi ja mittaat samoista navoista mitä näyttää?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siitä irtoaisi samalla vikakoodi jos se estää lukeman näyttämistä...jos teet noin niin katsoisi sitten prosenttiluvun perusteella mitä se kertoisi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kaikki olisikin selvää jos tämän ammattilaisen jälkeen ei olisi koskettu [/quote]

Katsastuksen jälkeen on vaihdettu uudet suuttimet, Airflow potentiometer (toistamisen) virranjakajan kansi ja pyörijä (toistamiseen), 4-napainen lämpötila-anturi, lambda, kampiakselin asentotunnistin, kokeiltu ehaa, ecua, monitoimirelettä + jotain muuta vielä. Eli on sitä seosta jouduttu säätämään.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Juuri siksi se ei ny ole kohallaan! Noi kaikki yhdessä tai erikseen vaikutaa seoksiin. Sitä ei korvakuulolla saa kohilleen. Atlas vois vaikka laitaa sulle miten eha mitataan. Mut ny tärkeintä saada ne jännitteet siittä pistokkeesta.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kipa71 kirjoitti:Juuri siksi se ei ny ole kohallaan! Noi kaikki yhdessä tai erikseen vaikutaa seoksiin. Sitä ei korvakuulolla saa kohilleen. Atlas vois vaikka laitaa sulle miten eha mitataan. Mut ny tärkeintä saada ne jännitteet siittä pistokkeesta.
Löysin täältä ohjeet missä neuvotaan pulssisuhteen mittausta ja säätämistä. Ohjeessa kerrotaan näin: Kuskin etulokasuojan päällä se 11-napainen diasnostiikkapistoke. Siitä 3 navan ja maan väliltä kun mittaa yleismittarilla pulssisuhdetta (duty cucle), pitäisi pulssisuhteen olla sekä tyhjäkäynillä että kierroksilla 50% +-10% ja pitää heilua tuossa muutaman prosentin sisällä.

Tämän ymmärrän ja minulla on jo aiemmin hankittu kosketuskulmamittari. Mutta se säätö, sitä en oikein ymmärrä mistä se tehdään. Ohjeessa sanotaan näin: Sytytysvirta päällä pitäisi näyttää 70%, kone käynnissä pyöriä 50% korvilla. Mikäli menee yli 90% seos on liian laiha, alle 10% niin liian rikkaalla.
Mistä tämä mitataan? Nuo ehan virrat ymmärrän, mutta seuraavaa en: Eli pulssisuhteen pitäisi olla siis 50%, mutta mistä sitä ruuvataan/säädetään?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Vastaa Viestiin