ilmastointihuolto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
polttoöljy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ti 26.01.2010 20:28
Paikkakunta: Juuka/Joensuu

ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja polttoöljy »

Käytin tänään w210 -99 320cdi:n ilmastointihuollossa.ilmastointiin ei ole tehty mitään huoltoja täyttöjä
varmuudella viimeiseen seitsemään vuoteen.ilmastointi toimi kaikinpuolin ihan ok.ja kylmää tuli niinkuin pitääkin.
ainoastaan sen takia vein kun viime huollosta niin pitkä aika kulunut.kysyin myös tarviiko kuivain vaihtaa.
huoltotiskillä olleen henkilön mukaan ei tarvitse toimivaan ilmastointiin vaihtaa kuivainta.
no...auto otettiin halliin ja tuotiin ulos reilun tunnin kuluttua.kun menin maksamaan laskua.niin yllätyksekseni
huoltomiehen kertoman mukaan ilmastointi oli rikki.eli ei toimi...5 minuuttia ennen huoltoa toimi moitteettomasti.
minä ...että mitä kettua.menin autooni ja kokeilin...toimii aivan hyvin ja kylmää tulee niinkuin ennen huoltoakin.
maksoin laskun ja kerroin ilmastoinnin toimivan...vastaus oli että ...no hyvä!
tuli vaan mieleen että oliko huoltomies vaiko huoltopoika asialla joka tuntee vaan 2010 ja uudemmat autot.
eikä melko varmasti osannut käyttää ko.auton ilmastointilaitetta...siinähän on niin että kun katkaisijassa palaa valo
niin ilmastointi ei ole päällä.sitten kun katkaisijaa painaa niin valo sammuu ja ilmastointi menee päälle.
kysyin asiaa tiskiltä...vastaus oli että huoltomiehen/pojan PITÄISI tietää se.
kyseessä oli kuitenkin ko.merkin merkkihuolto...eikö siellä PIDÄ TIETÄÄ!!!...eikä vaan PITÄISI TIETÄÄ!!!
tuli vaan mieleen että onkohan siihen tehty mitään muuta kuin huoltotarra liimattu.
itseäni ainakin arveluttaa aika paljon viedä autoa huoltoon jossa asiat vaan PITÄISI tietää.
eli siis ns.huollon aikana auton ilmastointilaitetta ei ole käytetty kertaakaan päällä.
ei ennen eikä jälkeen huollon...sitä että pitäisikkö sitä kokeilla/testata mitenkään en minä tiedä.
vai onnistuuko ne kylmäaineen sekä öljyn laitto/lisäys ilman että autoa tarvitsee käynnistää ollenkaan
ilmastointilaitteen toimivuuden tarkistamiseksi...kuka tietää niin voi valaista asiaa tietämättömälle.
w123 (230)
w202 (200d)
w210 (320cdi)
w210 (220d)
w126 (500sec)
w124 (320ce)
w211 (320cdi)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17208
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

vai onnistuuko ne kylmäaineen sekä öljyn laitto/lisäys ilman että autoa tarvitsee käynnistää ollenkaan
ilmastointilaitteen toimivuuden tarkistamiseksi...kuka tietää niin voi valaista asiaa tietämättömälle.
Onnistuu
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tuotaniinniin,

aika harvassa taitavat olla ne paikat, joissa (varsinkaan kaikki) asentajat osaisivat käyttää auton kaikkia toimintoja...

Noin periaatteessa ilmastointihuolto on sen verran yksinkertainen temppu, että siihen voi laittaa vaikka sen kesäpojan tekemään. Kun huoltoliittimet on löydetty, niihin kytketään letkut kiinni. Sen jälkeen selvitetään (yleensä kai lukkopellissä olevasta tarrasta), että paljonko tavaraa systeemissä pitäisi olla. Se tieto syötetään huoltolaitteelle, joka hoitaa loput. Ei tarvitse käynnistää autoa, mutta totta kai homman jälkeen asiaan kuuluu, että ilmastointi kytketään päälle ja testataan, että se toimii. Niin kai tässäkin tapauksessa oli tehty, kun kerran oli todettu, ettei toimi.

Ilmastoinnin toimintojen syvällisempi osaaminen vaatii jo enemmänkin ymmärrystä ja perehtymistä, mutta voisinpa helposti uskoa, ettei se osaaja varsinkaan kesän lomakauden aikaan aina ole käytettävissä tuohon hommaan, ja siihen sitten laitetaan joku, joka osaa tehdä nuo em. yksinkertaiset toimenpiteet. Jos tämä remonttikaveri olisi ollut fiksu, niin olisi varmasti ensin mennyt kysymään joltakin osaavammalta remonttimieheltä ja vasta sen jälkeen tullut julistamaan, ettei laite toimi. Näin olettaisi, mutta omien kokemuksieni mukaan edes merkkiliikkeissä ei paljon voi olettaa sellaista, että siellä oikeasti osattaisiin. (Ja se taas on toisaalta ymmärrettävääkin, kun yleensä kuitenkin on useampia merkkejä, joihin ammattilaisen pitäisi osata valita oikeat varaosat ja tehdä oikeat huoltotemput, niin jonkun yksittäisen mallin tarkempi osaaminen jää helposti aika karkealle tasolle. Ja näistä vähänkään ikääntyneimmistä vehkeistä puhuttaessa, mitä vanhempi auto, sen heikompi tuntuu olevan todennäköisyys saada vähänkään monimutkaisempi homma onnistumaan. Siitä huolimatta, että vanhemmat autot tapaavat olla yksinkertaisempia kuin uudemmat...)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17208
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

ilmastointihuolto on sen verran yksinkertainen temppu, että siihen voi laittaa vaikka sen kesäpojan tekemään
Joo, jos kesäpojalla on asianmukaiset luvat.
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kylmal ... ilaitteet/" onclick="window.open(this.href);return false;
oulaistenliikenne.fi
Avatar
polttoöljy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ti 26.01.2010 20:28
Paikkakunta: Juuka/Joensuu

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja polttoöljy »

Näytti ne täyttöventtiilien kohdat siltä kun äsken tarkistin että jotain on tehty.
kyllä mä sen uskon nyt että kyllä ne oikeat ja uudet aineet sinne on laitettu. (öljyt/kylmä ja väriaineet)
...ei kai niitä ilmastoinnin täyttöjä munkaan mielestä ihan kuka tahansa kesäpoika tai tyttö voine
mennä sorkkimaan...asianmukaiset luvat ja koulutus täytynee ainakin olla.
...no pääasia että toimii kuitenkin niin kuin ennen huoltoakin toimi...ettei oikeesti
ole kuitenkaan rikki mitään.
kiitoksia vastauksista...että litkut vaihtuu vaikka itse ilmastointilaitetta ei kokeiltaiskaan.
se tässä pääasia oli ja näiltä osin asia kunnossa...sekä myös ilmastointi kunnossa :thumbup:
w123 (230)
w202 (200d)
w210 (320cdi)
w210 (220d)
w126 (500sec)
w124 (320ce)
w211 (320cdi)
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo ja itellä kävi äsken päinvastoin. .Kun oli vm.2000 E ja CLK, ja tässä vm.2006 CLK ssa onkin tietysti päinvastoin. Eli punainen valo kun palaa ilmastointi napin alapuolella, niin se on päällä.
En sentään ehtinyt huoltoon viedä :)
Yleensä kun huollattaa ilmastoinnin, antavat raportin paljon tuli ainetta pois/laitettu sisään uutta.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Miten jos järjestelmä pittää huuhella puhtaaks öljystä ja uutta ainetta sissää oikeen öljyn kanssa?
S124 & W124
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Näinpä. Sama vastaus tullu jokasesta ilmastointi huollosta. :thumbup:
S124 & W124
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja C220 »

Dixonille, jos tarkoitat järjestelmän puhdistusta niin siihen käytetää ymmärtääkseni alipainelaitetta. Sen toimivuudesta ei kokemusta minulla.

Mutta aiheeseen lisätäkseni, suhtaudun melko varauksella noihin ilmastointi huoltoihin.

Käytin w202:n tällaisessa "huollossa ja täytössä" kun yhtenä keväänä huomasin kylmäaineiden karanneen. Lasku 100+ €uroa ja 'kaikki kunnossa'. Seuraavana päivänä totesin aineiden jälleen poistuneen ja menin huoltofirmaan käymään. Auto tarkastettiin ja näytettiin kuinka väri levinnyt lauhduttimen kennostolle. No ei tullut sitten huollossa ilmi vaan täytitte turhaan ja laskutitte? Vastaus: huollossa käytettävä koeponnistuslaite ei käytä läheskään yhtä korkeaa painetta kuin mitä järjestelmässä itsessään on kun se on päällä. Thanks for nothing ja -100€ oli käynnin tulos. Ei mitään pahoitteluja/hyvityksiä.
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

dealer kirjoitti:
ilmastointihuolto on sen verran yksinkertainen temppu, että siihen voi laittaa vaikka sen kesäpojan tekemään
Joo, jos kesäpojalla on asianmukaiset luvat.
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kylmal ... ilaitteet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu, kylläkyllä, mutta jotenkin mulla on sellainen käsitys (jossa saatan olla väärässäkin), että tietyissä korjaamoissa saatetaan siltikin laittaa ilmastointihuollon tekijäksi joku, jolla ei siihen välttämättä virallista pätevyyttä olisikaan. Siis silloin, kun ei muodollisesti päteviä ole sopivasti vapaana.

Meillähän vietiin emännän Primera viime kesänä ilmastointihuoltoon kanssa ihan vain siksi, että se varmasti toimisi jatkossakin ja pysyisi kunnossa. Ei siinä mitään vikaa siis ollut. Korjaamolta kun ajettiin pois, niin pian oli ilmastointi pimeänä. Aina välillä vaan auto vähän nyykähti ja piti kummallisen äännähdyksen. No, vietiin se sitten takaisin, ja siellä joku ilmeisesti oikeasti asiaa ymmärtävä otti sen käsittelyyn ja totesi, että paineet nousevat aivan älyttömiksi heti, kun kompura käynnistyy. Ja ylipaineventtiili siinä yhteydessä päästi vähän tavaraa pihalle ennen kuin järjestelmä itse ymmärsi laittaa kompressori pois päältä. Olimmekin ihmetelleet, miten siellä muka oli ollut niin vähän ainetta ennen huoltoa - mitä ilmeisimmin huoltolaite ei ollut saanut läheskään kaikkea kylmäainetta pois, mutta oli kuitenkin tunkenut systeemiin ainetta sen verran kuin tyhjään systeemiin olisi pitänyt laittaa. No, se sitten laitettiin uudestaan koneeseen kiinni, ja pihalle tuli tällä kertaa vähän enemmän, mutta ei kuitenkaan muistaakseni mitään ylimäärää. Systeemi täytettiin ja testattiin, ja kylmää tuli taas. Kunnes olin ajanut hetken, ja taas jatkui sama touhu kuin aiemminkin. Se vaan loppui suht pian ja systeemi alkoi taas toimia. Ilmeisesti ylipaineventtiilistä oli mennyt riittävästi kamaa ulos tai jotain... Ja vielä mainostivat siellä liikkeessä, että heillä on aivan uusi huoltolaite. Epäilen, ettei ollut ihan täydessä vireessä. :?
C220 kirjoitti:Dixonille, jos tarkoitat järjestelmän puhdistusta niin siihen käytetää ymmärtääkseni alipainelaitetta. Sen toimivuudesta ei kokemusta minulla.

Mutta aiheeseen lisätäkseni, suhtaudun melko varauksella noihin ilmastointi huoltoihin.

Käytin w202:n tällaisessa "huollossa ja täytössä" kun yhtenä keväänä huomasin kylmäaineiden karanneen. Lasku 100+ €uroa ja 'kaikki kunnossa'. Seuraavana päivänä totesin aineiden jälleen poistuneen ja menin huoltofirmaan käymään. Auto tarkastettiin ja näytettiin kuinka väri levinnyt lauhduttimen kennostolle. No ei tullut sitten huollossa ilmi vaan täytitte turhaan ja laskutitte? Vastaus: huollossa käytettävä koeponnistuslaite ei käytä läheskään yhtä korkeaa painetta kuin mitä järjestelmässä itsessään on kun se on päällä. Thanks for nothing ja -100€ oli käynnin tulos. Ei mitään pahoitteluja/hyvityksiä.
Niin, eikös sinne aina mene uudet öljyt normaalin täytön yhteydessä. Ja kyllä, systeemi tyhjennetään, kuivataan ja tiiveystestataan alipaineella siinä normaalissa huoltokierrossa, jonka se kone tekee.

Jos systeemi oli ihan tyhjä, niin kyllä tuossa tapauksessa huoltomiehen olisi mielestäni pitänyt asiasta mainita, ja vinkata, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä jossain on vuoto. Ei se muuten kokonaan tyhjäksi mene, ainakaan, jos se on kuitenkin esim. edellisenä kesänä vielä toiminut. Vuodon löytäminen taitaa olla aika hankalaa millään muulla tavalla kuin täyttämällä systeemi uudestaan väriaineen kera. Sitä sitten UV-valolla voi etsiä, että mistä väriaine on pihalle tullut. Tosin, vuotavaksi tunnistetun systeemin täyttäminen kylmäaineella vuodon paikantamiseksi on käsittääkseni kielletty. Niin vain silti usein tehdään juuri siksi, että sillä vuodon saa helpoiten paikannettua. Toinen vaihtoehto on käyttää typpeä sekä laitetta, joka tunnistaa typen ilmasta, mutta se kuulemma on aika onneton vehje, joka tunnistaa typpeä vähän sieltä täältä riippumatta vuotopaikasta. Ja oli siihen sitten joku vielä uudempikin aine (Formier5 nimeltään), joka on ilmeisesti typpeä paremmin toimiva seoskaasu, mutta niitä tuskin vielä joka pajasta löytyy.

Omassa W124 300 DT:ssä oli juuri niin, että korjaamon kaveri totesi heti, että todennäköisesti täällä vuoto on, kun systeemi on nyt tyhjä ja olin kertonut sen toimineen vielä jokunen kuukausi aiemmin. Alipainetestin mielestä kaikki muka oli kunnossa. Onnetonta oli vain se, että kun systeemi piakkoin lakkasi taas toimimasta, niin korjaamo ei UV-valon kanssakaan löytänyt vuotokohtaa. Ehdottivat sitten ihan vakavissaan, että täytetään se taas, niin kyllä sitä väriainetta sitten jostain jo alkaa valua niin paljon, että se näkyy. Toinen täyttö olisi sentään ollut pari kymppiä halvempi. Itse en innostunut siitä, vaan ehdotin, että käyn purkamassa höyrystimen esiin ja katsotaan sitten uudestaan. Menin sitten takaisin reilun vartin päästä ilman lämmityslaitteen puhallinta yms. ja sieltä se väriaine sitten näkyi oikeinkin mukavasti höyrystimen kyljestä. Vaihtaminen muuten ei ollut ihan pikkuhomma, mutta eipä siitä sen enempää tässä.

Tiiveyden testaaminen alipaineella ei tosiaan useinkaan kerro oikein totuutta siitä, onko järjestelmässä vuotoa ainakaan silloin, jos vuoto on pieni. Alipainetta kun edes teoriassa ei saa normaalissa ilmanpaineessa tehtyä sitä yhtä baria enempää, niin ei sillä vielä kovin pitkälle pääse. Typellä saa tehtyä korkeamman paineen, ja vuodon tunnistaminen tehdään niin, että systeemi paineistetaan nähtävästi normaaliin käyttöpaineeseen ja seurataan, pysyykö paine tietyn ajan. Mutta kuten todettua, vuotokohdan löytäminen ei sitten kuulemma ole niin näppärää.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17208
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

C220 kirjoitti:Dixonille, jos tarkoitat järjestelmän puhdistusta niin siihen käytetää ymmärtääkseni alipainelaitetta. Sen toimivuudesta ei kokemusta minulla.

Mutta aiheeseen lisätäkseni, suhtaudun melko varauksella noihin ilmastointi huoltoihin.

Käytin w202:n tällaisessa "huollossa ja täytössä" kun yhtenä keväänä huomasin kylmäaineiden karanneen. Lasku 100+ €uroa ja 'kaikki kunnossa'. Seuraavana päivänä totesin aineiden jälleen poistuneen ja menin huoltofirmaan käymään. Auto tarkastettiin ja näytettiin kuinka väri levinnyt lauhduttimen kennostolle. No ei tullut sitten huollossa ilmi vaan täytitte turhaan ja laskutitte? Vastaus: huollossa käytettävä koeponnistuslaite ei käytä läheskään yhtä korkeaa painetta kuin mitä järjestelmässä itsessään on kun se on päällä. Thanks for nothing ja -100€ oli käynnin tulos. Ei mitään pahoitteluja/hyvityksiä.
Osaamattomuutta. Aina kun järjestelmä on tyhjä tai lähes tyhjä pitää se ilmastointihuollon jälkeen koeponnistaa ja tutkia vuotojen varalta vaikka huoltolaitteen alipainetesti ei vuotoa löytäisikään.
oulaistenliikenne.fi
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Nozki kirjoitti: Tiiveyden testaaminen alipaineella ei tosiaan useinkaan kerro oikein totuutta siitä, onko järjestelmässä vuotoa ainakaan silloin, jos vuoto on pieni.
Kyllä minä jäin siihen käsitykseen asiansa osaavassa huollossa että alipainetesti ei löydä vuotoa jos se ei ole suunnilleen sormen kokoinen reikä. Minullakin oli järjestelmä tyhjänä ja alipainetesti tehtiin pidennettynä mutta vuotoja se ei löytänyt. Kuitenkin viikon päästä kylmän tuleminen loppui ja vuotava liitos löydettiin väriaineen ansiosta.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Starglazer kirjoitti:
Nozki kirjoitti: Tiiveyden testaaminen alipaineella ei tosiaan useinkaan kerro oikein totuutta siitä, onko järjestelmässä vuotoa ainakaan silloin, jos vuoto on pieni.
Kyllä minä jäin siihen käsitykseen asiansa osaavassa huollossa että alipainetesti ei löydä vuotoa jos se ei ole suunnilleen sormen kokoinen reikä. Minullakin oli järjestelmä tyhjänä ja alipainetesti tehtiin pidennettynä mutta vuotoja se ei löytänyt. Kuitenkin viikon päästä kylmän tuleminen loppui ja vuotava liitos löydettiin väriaineen ansiosta.
Uskoisin Dealerin tarkoittaneen, että osaava huolto osaa tyhjästä tai lähes tyhjästä systeemistä päätellä, että vuoto on.
Tämän takia siis pitäisi nimenomaan koeponnistaa, tai muuten etsiä vuotoa (pieni täyttö runsaalla värillä, esim.).
Eikä vain tehdä alipainetestiä, joka tulee koneesta automaattisesti joka tapauksessa...
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja etrade »

Voi hyvänen aika mitä satusetiä. "Tunnistaa typen ilmasta". :) :lol: :x
Eikö se nyt ole tullut jo selväksi että on järkevämpiäkin keinoja kun leikkiä väriaineilla. Ykskään kylmämies ei käytä väriaineita.
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Risto113 kirjoitti:Uskoisin Dealerin tarkoittaneen, että osaava huolto osaa tyhjästä tai lähes tyhjästä systeemistä päätellä, että vuoto on.
Tämän takia siis pitäisi nimenomaan koeponnistaa, tai muuten etsiä vuotoa (pieni täyttö runsaalla värillä, esim.).
Eikä vain tehdä alipainetestiä, joka tulee koneesta automaattisesti joka tapauksessa...
Samaa mieltä minäkin olen, mutta lähinnä tarkoitin tuolla viestillä sitä että se alipainevuoto on aika kehno tapa selvittää vuotoja. En tiedä miten minun tapauksessa heillä olisi ollut laitteita järjestelmän ylipaineistukseen mutta muuten palvelu ja asiantuntemus tuntui olevan erittäin hyvää.

No laitetaan offtopiccina vielä sen verran että konehuoneen lähellä ei kannata seisoa jos epäilee että jokin liitos saattaa pettää. Tässä minun tapauksessa autoa oli kolaroitu ja siitä puuttui lauhdutin keulasta kokonaan. Asentelin sen itse paikalleen ja vein liikkeeseen täyttöön. Kun kompressori kytkeytyi päälle niin yksi liitos petti, siitä puuttui kokonaan lukitsin. Aika kovalla paineella tuli kylmäaineet konehuoneeseen :)
Viimeksi muokannut Starglazer, Ke 16.07.2014 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kunnollisella digitaalisella alipainemittarilla näkee onko vuoto, koska se ei saavuta ikinä vaadittua arvoa.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

http://www.combicool.fi/assets/files/oh ... koinen.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
+358 18B8FE99
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vie ensi kerran Teppo.L jos olet juukan puolella pajalle niin tulee oikein täytettyä ja starilla vielä testattua.
Toi kuivain ei ole kuin parin kympin osa ja se pitäisikin joka kerta vaihtaa jos tyhjennys/täyttö tehdään....ammatti mies voi kertoa kyllä faktan mutta näin olen käsittänyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja karra »

Mielestäni foorumilla esiintyvät "asiantuntijat" antavat usein lyhyitä töksähteleviä, jopa näsäviisaita kommentteja. Siksi harrastelijat sitten tekevät oletuksia, ja toistavat essonbaarijuttuja kun asioista ei viitsitä kertoa kunnolla, vai onko ne ammattisalaisuksia? Käsittääksen foorumin tärkein perusajatus on jakaa tietoa ja auttaa kanssaharrastajia eikä jakaa näsäviisaita vidduilukommentteja.

Itse kiinnostaa että jos vakuumilaitteilla ja tarkalla mittarilla todetaan että vuoto on niin miten se paikallistetaan? Millainen on vakuumipumppu jota käytetään, mihin alipaineeseen sillä päästään. Jos imetään tiiviiseenpullomaiseen tilaan ja virtaus on nolla niin mikä on pumpun tuotama vakuumitaso, ja tuleeko auton ilmastointijärjestelmän todellakin kestää sellainen vakuumitaso. En tiedä, siksi kysyn?

Toisena kysymyksenä kysyn että jos kerran ilmastointilaitten tyhjennys ja täyttö onnistuu käynnistämättä auton moottoria ja testaamatta ilmastoinnin toimivutta niin onko se oikea tapa? Jos ei niin miksi niin tehdään ja veloitetaan sellaisesta työstä mitä ei ole tehty.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

etrade kirjoitti:Voi hyvänen aika mitä satusetiä. "Tunnistaa typen ilmasta". :) :lol: :x
Eikö se nyt ole tullut jo selväksi että on järkevämpiäkin keinoja kun leikkiä väriaineilla. Ykskään kylmämies ei käytä väriaineita.
No se varmaan on eri keskusteluista tullut kaikille selväksi, että sinä tietysti tiedät ihan kaiken kaikista mahdollisista kylmälaitteista ja -aineista. Samoin kuin se, että yleensä kirjoituksissasi osaat kertoa, että muut ovat väärässä vaivautumatta kertomaan, että miten se asia sitten oikeasti tarkalleen menee. Noi mun kirjoitukset perustuvat siihen, mitä olen jonkin verran erinäisistä lehdistä lukenut ja eritoten eri liikkeissä autojen ilmastointihuoltoja tekevien tyyppien kanssa keskustellut. He tekevät niillä vehkeillä ja keinoilla, jotka heillä on käytössään ja jotka he ovat parhaaksi kokeneet. Se ei tarkoita sitä, että se on joka kerta ja joka paikassa viimeisintä huutoa oleva maailmanluokan vehje, jolla hommia tehdään. Eikä edes aina lain vaatima tapa ole ollut käytössä.
Mitä tulee tuohon typpihommaan, niin tiedän kyllä sen, että ilmassa on typpeä ihan joka tapauksessa melkoisesti. Ja nähtävästi se oli sitten väärää tietoa, että tavallista suurempi typpimäärä saatais tunnistettua jollain mittavehkeellä vuotopaikan vierestä. Sitäkään juttua en itse ollut keksinyt, mutta voi toki olla, että keskusteluissani sen huoltomiehen kanssa on mennyt sekaisin typpi ja nämä seoskaasut, joiden pitoisuuksia ihan todella tutkitaan mittalaitteilla. Ja samoilla mittalaitteilla pystyy mittaamaan myös esim. R134a:n pitoisuuksia ilmasta. Mittalaitteesta riippuen tietysti, että onko se nyt sitten tarkalleen sama vehje vai joku vähän erityyppinen vaikka formierkaasulle ja kylmäaineelle.
Starglazer kirjoitti:
Nozki kirjoitti: Tiiveyden testaaminen alipaineella ei tosiaan useinkaan kerro oikein totuutta siitä, onko järjestelmässä vuotoa ainakaan silloin, jos vuoto on pieni.
Kyllä minä jäin siihen käsitykseen asiansa osaavassa huollossa että alipainetesti ei löydä vuotoa jos se ei ole suunnilleen sormen kokoinen reikä. Minullakin oli järjestelmä tyhjänä ja alipainetesti tehtiin pidennettynä mutta vuotoja se ei löytänyt. Kuitenkin viikon päästä kylmän tuleminen loppui ja vuotava liitos löydettiin väriaineen ansiosta.
Juu, tätä juur tarkoitin. Käytin vain vähän lievempää ilmaisua kuin tuota suunnilleen sormen kokoista reikää. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Ei nuo kylmähommat niin kummosia ole eikä vaadi niin kuumosta koulutusta, mutta TUKES on keksinyt taas yhden tavan lokeroida tietyn
" ammattikunnan ", jotka voivat rahastaa " luvanvaraisesti ". Samanlaisia pälliäisiä luvanhaltijat kylmäpuolella ovat kuin maalaisjärkeä käyttävät alaa tuntevatkin.
Kylmäpuolella on syytä olla tietoinen järjestelmässä käytettävän kylmäaineen reagointi hengitysilmaan. Kylmäaine ja ilma jota hengitämme muodostaa happoa joka syövyttää laitteistoa. Huoltomittarit antaa asiaan vihkityneelle " kylmämiehelle " järjestelmän kunnosta kaiken tarvittavan tiedon, mutta siihen kuluu hiukan aikaa. Helpoin tapa vuodon etsimikseksi ja ilmaisemiseksi on infrapuna-analysaattori.
+358 18B8FE99
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja etrade »

Tuosta viestiketjusta katsoo diilerin linkittämät kuvat
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7#p1014767" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaikkein helpointa kun vie auton paikkaan missä tietää että osataan korjata kylmästöinti kuntoon, eikä vain ensimmäiseen paikkaan joka mainostaa että heillä on huoltolaite ja koulusta tullu kesähessu. Esimerkiksi Diileri tutkii f-kaasuja haistelevalla piipparilla niin ei tarvi ekaksi purkaa koko autoa. Jos jäljellä vähän kylmäainetta niin sen saa liikkeelle typellä ja taas haistella piipparilla ja jos ihan tyhjä niin muutama gramma kylmäainetta ja typpeä perään niin on helppoa diagnosointia.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Kylmätekniikassa ei välttämättä tarvitse käyttää typpikaasua lainkaan. Koeponnistus onnistuu kaikilla inerttisillä kaasuilla. Sensijaan typpikaasulla voidaan sitoa kosteus pois järjestelmästä.
Niinkuin aikaisemmin kerroin, huoltomittarit näyttävät hyvin nopeasti järjestelmän kuntoisuustilan, eli kylmämiehenkin täytyy osata käyttää ja tulkita huoltomittarien kertoman.
Ei näistä asioista kannata niin suurta meteliä pitää, asiaan vihkitynyt osaa hommansa ja jos ei osaa loppuu leipä.
+358 18B8FE99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17208
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ilmastointihuolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

karra kirjoitti:...mikä on pumpun tuotama vakuumitaso, ja tuleeko auton ilmastointijärjestelmän todellakin kestää sellainen vakuumitaso. En tiedä, siksi kysyn?
En tiedä tarkkaan, mutta ei kiloa enempää :D Vuosien varrella olen nähnyt kaksi tapausta että toimiva (asiakkaan kertoman mukaan) ilmastointi on huollettu ja huolto on pysähtynyt siihen ettei järjestelmä läpäissyt alipainetestiä.
Sitten kun nuo saatiin kuitenkin täytettyä ne ovat toimineet oikein ja aineet pysyneet sisällä. Kompurassa stefa joka antaa "väärään suuntaan" periksi ? Jotain muuta ?
karra kirjoitti:Toisena kysymyksenä kysyn että jos kerran ilmastointilaitten tyhjennys ja täyttö onnistuu käynnistämättä auton moottoria ja testaamatta ilmastoinnin toimivutta niin onko se oikea tapa? Jos ei niin miksi niin tehdään ja veloitetaan sellaisesta työstä mitä ei ole tehty.
Ilmastoinnin huollossa voi saada ongelmia aikaan sillä että kesken kaiken käynnistellään moottoria tai käännellään virtaa päälle. Tästä pitää muistaa varoittaa asiakasta jos avaimet ovat hänellä.
Jos asiakas on kertonut että ilmastointi toimii, huolto menee normaalisti läpi ja kylmäainetta on ollut vähintään n. 70% oikeasta määrästä niin ilmastointi kyllä toimii huollon jälkeenkin, tai sitten jotain on jäänyt kertomatta...
Aina olisi kuitenkin hyvä kokeilla toimintaa mm. siksi että yllättävän usein löytyy autoja joissa on raitisilmasuodatin lähes tukossa ja puhallusteho sen vuoksi huono.
Asiakkaan pyynnöstä voidaan toki testailla järjestelmää Starilla ja mitä vaan, mutta eri maksusta.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin