w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Onkohan tämä asia ratkennut? Itsellä nimittäin täsmälleen samat oireet. Tekee tuota kylmänä ja puolilämpimänä mutta ei koskaan lämpimänä. Kaasun asentokin vaikuttaa niin että mahdollisimman pienellä kaasulla kiihdyttäen ei vikaa tee eikä sitten reilummalla kaasulla. Kybi on vaihettu ja adaptiot nollattu. Öljyjä on vaihettu huuhtelemalla ja erillinen laatikon jäähdytin asennettu vuoden päivät sitten. Ei täristä ei ravista eikä oireile juurikaan muuten. Ainut toinen samaan asiaan liittyvä oire on sellanen jos kylmällä kelillä (ja kylmällä laatikolla) odottaa risteyksessä pitkään D päällä jarrua vasten ja lähtee siitä kiihdyttämään niin lukko luistaa tavallista reilummin ja lopulta nykäsee päälle. Kiusallinen vaiva kaupunkiolosuhteissa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Eikö kellään ideaa? Lisäyksenä vielä että joskus tekee niin kun ajaa aivan pintakaasulla 3 vaihteella alle 1000 kierroksella (esim pihaan tultaessa) niin lykkää lukon päälle ja vähällä on ettei auto sammu :D väännättää todella pienillä kierroksilla väkisin kunnes polkasee kunnolla jarrua. Tämä on talvella mukava oire kun puskee ja sutii vuorotellen :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Oman S211 270CDI:n kanssa olen hämmästellyt laatikon käytöstä. Ryömii aika laiskasti, mutta liikahtaa hyvin kun vähänkin koskee kaasuun. Kylmänä nyppii, kuin KÜB temppuilisi ja 1-2-vaihto loikkaa ikävästi. Tekee sen vain kerran ja alle +5:n lämpötiloissa. KÜB vaihdettu alle 100tkm takaperin. Turbiinilukon nykiminen alkoi pian öljynvaihdon jälkeen (23tkm takaperin). Laatikon toiminta parani selkeästi vähäksi aikaa Forté:n mömmöllä. Paikaltaan lähtiessä 1/2-3/4-kaasulla tuntuu turbiini luistavan reilusti, eikä TCC kytkeydy lainkaan. Kierrokset ovat jatkuvasti lähellä kolmea tonnia. Pienellä kaasulla ja täyskaasulla tätä ei esiinny. Öljyn määrä on oikea ja öljynä tällä hetkellä Comma MVATF+, jossa pitäisi olla luokat myös NAG1:lle. Uusi KÜB odottelee hanskalokerossa ja ajattelin myös Sonnaxin vaihdepakkojen ohjausventtiilien hatut laittaa tilaukseen. TransGo:n shift kitiä olen myös zoomaillut, ja tätä saa Suomestakin. Glykoliongelman lienee tuokin joskus kärsinyt, kun laatikon kyljessä lukee "Original Mercedes-Benz Tauschgetriebe". Syyläri oli ostaessani edelleen Valeon tekele, mutta lauhduttimen putkien ruostumisesta johtuen ohitettu. Vaihdoin heti Behrin syylärin ja uudet putket, samoin öljyt suodattimineen ja pistokkeineen. Ajettuhan tuolla ei ole kuin 323tkm.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2463
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja noroljan »

gubbe89 kirjoitti:Öljyn määrä on oikea ja öljynä tällä hetkellä Comma MVATF+, jossa pitäisi olla luokat myös NAG1:lle.
Ei ehkä liity ongelmaan, mutta itse kierrän kaukaa tälläiset öljyt johon laitetaan itse luokituksia kauhea kasa, tässäkin:
MB 236.6/236.7/236.10/236.12/236.14

Esim W164:sen jakovaihteistoon ei voi laittaa 236.14 öljyä vaan 236.12. Mutta tämä Comma onkin sellaista superluitkua että käy molempiin (valmistajan mielestä) :? Käytännössä voisikin toimia, kauheasti ei liene eroa 236.10/236.12/236.14 öljissä, mutta että samaan on laitettu noi 236.6/236.7, joita nyt ei ainakaan suositella 722.6 tai uudempiin automaatteihin.

Kyllä tuolta viralliseltakin listalta noita löytyy:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_de.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ainakin tätä "Fuchs TITAN ATF 4134" saa saksasta 20l reilulla satkulla...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

noroljan kirjoitti:
gubbe89 kirjoitti:Öljyn määrä on oikea ja öljynä tällä hetkellä Comma MVATF+, jossa pitäisi olla luokat myös NAG1:lle.
Ei ehkä liity ongelmaan, mutta itse kierrän kaukaa tälläiset öljyt johon laitetaan itse luokituksia kauhea kasa, tässäkin:
MB 236.6/236.7/236.10/236.12/236.14

Esim W164:sen jakovaihteistoon ei voi laittaa 236.14 öljyä vaan 236.12. Mutta tämä Comma onkin sellaista superluitkua että käy molempiin (valmistajan mielestä) :? Käytännössä voisikin toimia, kauheasti ei liene eroa 236.10/236.12/236.14 öljissä, mutta että samaan on laitettu noi 236.6/236.7, joita nyt ei ainakaan suositella 722.6 tai uudempiin automaatteihin.

Kyllä tuolta viralliseltakin listalta noita löytyy:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_de.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ainakin tätä "Fuchs TITAN ATF 4134" saa saksasta 20l reilulla satkulla...
Olen kyllä samoilla linjoilla kanssasi näin jälkiviisaana. Tarkoitus olisikin seuraavaksi laittaa sellaista rasvaa, joka on vain ja nimenomaan tuolle toosalle tarkoitettua. Wolfilla on myös tuon luokituksen omaavaa tavaraa, hintaa se reipas satanen 20l pytylle. Fuchsia moni on menestyksekkäästi laittanut, on ainakin tiettävästi hyvää tuotetta. Öljyn seassa näkyy pienen pientä hilettä, tiedä sitten mistä on peräisin. Näkyi jo auton ostettuani. Kaverin samanlaisessa on sama homma, sillä ajettu vasta vähän yli 200tkm. Onkohan kukaan kokeillut tomaattiaskeille tarkoitettua sisäpesuainetta öljynvaihdon yhteydessä? Saksasta ainakin saa moista, eikä kertaluontoista käyttöä ajatellen ole hinnan kiroissa.
Avatar
Tomppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:23

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Täytyy tähän kommentoida kun itsellä oli ja on vieläkin hieman tuota, että kylmänä vaihdot 1-2 & 2-3 nyppii / nykii vähän ikävästi päälle. Itsellä kyllä oireet alkoi melkein heti sen jälkeen kun ostin ja muka säästin kun laitoin tuota Comma MVATF+ öljyä. Vaihdoin vielä kahteen kertaan eli noin 6-7 litraa commaa sisään ja nyppiminen alkoi.. Nyt vaihdellu parikertaa sen 3 litraa Teboil FluidS öljyä sisään ja nyppiminen on kyllä vähentynyt.
300SEL -88
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä oon käyttäny mobilin atf 134 ja toimii mielestäni hyvin näissä. 20L kanisteri maksaa noin 180€.
S124 300TE
S211 E500
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tomppa kirjoitti:Täytyy tähän kommentoida kun itsellä oli ja on vieläkin hieman tuota, että kylmänä vaihdot 1-2 & 2-3 nyppii / nykii vähän ikävästi päälle. Itsellä kyllä oireet alkoi melkein heti sen jälkeen kun ostin ja muka säästin kun laitoin tuota Comma MVATF+ öljyä. Vaihdoin vielä kahteen kertaan eli noin 6-7 litraa commaa sisään ja nyppiminen alkoi.. Nyt vaihdellu parikertaa sen 3 litraa Teboil FluidS öljyä sisään ja nyppiminen on kyllä vähentynyt.
Täällä oli tapaus, jossa 722.6 5G-troniciin vaihdettiin Comman MVATF+, jonka jälkeen vaihdot ylös & alas alkoivat nykiä. Myös P->D ja P->R vaihdot olivat kovia ja auto alkoi "puskea" kovasti jarrua vasten. Sitten vaihdettiin varmuudeksi KYB, mutta ei vaikutusta.

Ongelma korjaantui oikealla MB:n hyväksymällä FUCHS 4134ATF:llä, jossa on MB236.14. Comma MVATF+ ei voi millään pitää paikkaansa luokitusten suhteen, sillä purkin kyljessä on samaan aikaan MB236.10/.12/.14/.15 ja jokaisessa luokituksessa on eri viskositeetti. Millään mulla valmistajalla ei ole tuo listaus samassa tuotteessa.
juhem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2014 19:36

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja juhem »

Näistä vaihteistoista on jauhettu monta topiccia ja monta olen niistä läpi lukenut. Tässä tuntuu olevan lähinnä samaa ongelmaa kuin minulla, joten jatketaan tässä.

Eli vaivaisena -08 w639 4x4 Vito. Ajettu 323tkm. Aikaisemmin vaihteisto toimi ihan mukavasti enkä ollu huomannut mitään erityistä. Muutama päivä sitten kävin metsätiellä vähän lumihangessa möyrimässä. Pari kertaa vähän jumissa ja ketjut piti laittaa paikoilleen. Ei kuitenkaan mitään ihmeellistä sattunut enkä siinä huomannut mitään outoa. Asfaltille päästyäni ensimmäisenä oireena huomasin kierrosten nykimisen. Tasaisella nopeudella noin 80km/h vauhdissa kierrokset humppasivat välillä muutaman sata kierrosta ylemmäksi ja siitä laskivat takaisin. Lisäksi risteyksiin tultaessa tuntui, että auto pitää ihan väkisin jarruttaa moottoria vasten pysähdyksiin ilkeän jyrinän saattelemana. Kotona tarkistin öljyn määrän. Se oli kunnossa. Laitoin myös iCarsoftin lukijan kiinni. Ei vikakoodeja.

Muutaman tunnin kuluttua auton jäähdyttyä testeri paikoillaan uudestaan testiajolle. Noin viisi kilometriä meni kivasti. Sitten alkoi vikailu. Testerin arvojen ja oman perstuntuman perusteella vaihteisto kytkee turbiinilukon heti päälle eikä irrota sitä kuin vasta aivan juuri ennen pysähdystä. 1->2 ja 2->1 vaihdot ja pysähtyminen on melko raakoja rykäisyjä. Siitä ylöspäin vaihtaa nätimmin. On/off ratio of torque converter clutch oli pääsääntöisesti 255 1/255 tai kävi nollassa. Juuri mitään vaihtelua sillä välillä ei näkynyt. Turbiinin nopeuseroksi näytti ihan pieniä lukemia. Ainoastaan silloin kun kierrokset tasaisesti ajaessa hypähtivät ylöspäin niin silloin myös loogisesti näytti isompia lukemia.

Täältä lukemani perusteella veikkailin kyb-venttiiliä viaksi. Noh, suodatin, tiiviste ja pistoke olikin jo valmiiksi odottamassa öljynvaihtoa. Toivalan autosta sain mersun alkuperäisen kyb-venttiilin. Vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä. Öljyt olivat ruskehtavat, öljypohjassa eikä sen magneetissa näkynyt mitään ylimääräistä ryönää. Ainoa kiroilun aihe oli Topran-merkkinen pistoke, johon ei liitin mahtunut paikoilleen jonkun pienen mittavirheen takia. Laitoin siitä siis vain uudet tiivisteet vanhaan.

Ilta ja kylmä painoi niin päälle, että en sen suurempaa huuhtelua tehnyt. Viisi litraa vanhaa tuli ulos ja saman verran Liqui Molya meni sisälle.

Suurin odotuksin lähdin koeajolle. Muutama eka kilsa menikin kivasti ja ehdin jo hetken mielessäni riemuita. Sitten iski karu totuus. Mikään ei ollut muuttunut...

Omat ideat ja osaaminen alkaa olla loppu. Olisiko viisaammilla ajatuksia vian aiheuttajasta? Saattoiko se mennä hangessa ajaessa oikeasti rikki jostain sisuskaluista vai voiko ajoitus olla vain sattumaa ja siellä joku yksinkertainen vika kummittelee?

Jossain asiansa osaavalla pajalla varmaan saisivat sitä tarkemmin ja paremmin tutkittua, mutta kun tällä viikolla meni melkein 700e ilmastoinnin korjaukseen ja muutenkin melkoinen rahareikä ollut niin mielellään eka käyttäisi kaikki omat keinot.

Ai niin, laatikko on jossain vaiheessa vaihdettu. Bongasin kyljestä "Tauschaggregat" kilven. Huoltokirjassa ei ole merkintää siitä, mutta pienellä pähkäilyllä arvelisin sillä ajetun noin 200tkm.
Vito 115CDI 4x4 -08, Subaru Forester -00, Range Rover -89, Saab 900 turbot -88 & -92
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

juhem kirjoitti: Pe 07.05.2021 19:23 Näistä vaihteistoista on jauhettu monta topiccia ja monta olen niistä läpi lukenut. Tässä tuntuu olevan lähinnä samaa ongelmaa kuin minulla, joten jatketaan tässä.

Eli vaivaisena -08 w639 4x4 Vito. Ajettu 323tkm. Aikaisemmin vaihteisto toimi ihan mukavasti enkä ollu huomannut mitään erityistä. Muutama päivä sitten kävin metsätiellä vähän lumihangessa möyrimässä. Pari kertaa vähän jumissa ja ketjut piti laittaa paikoilleen. Ei kuitenkaan mitään ihmeellistä sattunut enkä siinä huomannut mitään outoa. Asfaltille päästyäni ensimmäisenä oireena huomasin kierrosten nykimisen. Tasaisella nopeudella noin 80km/h vauhdissa kierrokset humppasivat välillä muutaman sata kierrosta ylemmäksi ja siitä laskivat takaisin. Lisäksi risteyksiin tultaessa tuntui, että auto pitää ihan väkisin jarruttaa moottoria vasten pysähdyksiin ilkeän jyrinän saattelemana. Kotona tarkistin öljyn määrän. Se oli kunnossa. Laitoin myös iCarsoftin lukijan kiinni. Ei vikakoodeja.

Muutaman tunnin kuluttua auton jäähdyttyä testeri paikoillaan uudestaan testiajolle. Noin viisi kilometriä meni kivasti. Sitten alkoi vikailu. Testerin arvojen ja oman perstuntuman perusteella vaihteisto kytkee turbiinilukon heti päälle eikä irrota sitä kuin vasta aivan juuri ennen pysähdystä. 1->2 ja 2->1 vaihdot ja pysähtyminen on melko raakoja rykäisyjä. Siitä ylöspäin vaihtaa nätimmin. On/off ratio of torque converter clutch oli pääsääntöisesti 255 1/255 tai kävi nollassa. Juuri mitään vaihtelua sillä välillä ei näkynyt. Turbiinin nopeuseroksi näytti ihan pieniä lukemia. Ainoastaan silloin kun kierrokset tasaisesti ajaessa hypähtivät ylöspäin niin silloin myös loogisesti näytti isompia lukemia.

Täältä lukemani perusteella veikkailin kyb-venttiiliä viaksi. Noh, suodatin, tiiviste ja pistoke olikin jo valmiiksi odottamassa öljynvaihtoa. Toivalan autosta sain mersun alkuperäisen kyb-venttiilin. Vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä. Öljyt olivat ruskehtavat, öljypohjassa eikä sen magneetissa näkynyt mitään ylimääräistä ryönää. Ainoa kiroilun aihe oli Topran-merkkinen pistoke, johon ei liitin mahtunut paikoilleen jonkun pienen mittavirheen takia. Laitoin siitä siis vain uudet tiivisteet vanhaan.

Ilta ja kylmä painoi niin päälle, että en sen suurempaa huuhtelua tehnyt. Viisi litraa vanhaa tuli ulos ja saman verran Liqui Molya meni sisälle.

Suurin odotuksin lähdin koeajolle. Muutama eka kilsa menikin kivasti ja ehdin jo hetken mielessäni riemuita. Sitten iski karu totuus. Mikään ei ollut muuttunut...

Omat ideat ja osaaminen alkaa olla loppu. Olisiko viisaammilla ajatuksia vian aiheuttajasta? Saattoiko se mennä hangessa ajaessa oikeasti rikki jostain sisuskaluista vai voiko ajoitus olla vain sattumaa ja siellä joku yksinkertainen vika kummittelee?

Jossain asiansa osaavalla pajalla varmaan saisivat sitä tarkemmin ja paremmin tutkittua, mutta kun tällä viikolla meni melkein 700e ilmastoinnin korjaukseen ja muutenkin melkoinen rahareikä ollut niin mielellään eka käyttäisi kaikki omat keinot.

Ai niin, laatikko on jossain vaiheessa vaihdettu. Bongasin kyljestä "Tauschaggregat" kilven. Huoltokirjassa ei ole merkintää siitä, mutta pienellä pähkäilyllä arvelisin sillä ajetun noin 200tkm.
Kannatta tarkistella abs systeemi ja sen mittaus arvot myös ajossa

4x4 vito ja ketjut on kyllä smmoinen yhdistelmä että
oikeestan ihme jos ei jotain vika tulisi voiman siirtoon
varsinkin jako laatikon ketju on kovin alamittainen
eikä suuniteltu mihnkään normalia talviliukaita rankempaan käytöön
(usein sekin on siile liikaa)

öljyt kannatisi vaihtaa kaikki
eikä vian 5L ja täytellä sen mukan mitä tikku näytää,
vitoissa ollut jonkun verran "mömmö" turbin vaivaa
mitään ääniä siis ei kuullu ja moottorissa tai missän muualla ei mitään vika koodeja ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
juhem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2014 19:36

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja juhem »

Pikkasen sitä onkin koko ajan kylmä rinki persiissä, että milloin joku jakovaihteisto tai etuperä hajoaa...

Omaan korvaan ei juuri muita omituisia ääniä kuulunut kuin siinä 1<->2 vaihdoissa. Ei muutkaan vaihdot aina ihan nätisti sujuneet, mutta ei kuitenkaan meteliä pitänyt.
ESP:n vikakoodit katsoin eikä siellä ollut mitään. Ajon aikana en huomannut arvoja katsoa. Johdot näyttivät ehjiltä. Töitä jarrut kyllä lumessa teki. Pari kertaa pysähdyin jäähdyttelemään, kun höyry nousi lumen sulaessa niihin. Mitä jarrupuolen vika voisi aiheuttaa?

Joo, öljyt olisi varmasti ollut hyvä vaihtaa ihan kaikki, mutta motivaatio alkoi loppumaan jo siinä vaiheessa iltaa. Vanhatkaan ei kuitenkaan aivan surkeinta näyttäneet joten ajattelin tuonkin jo auttavan.

Mitä tuo "mömmö" turbiini tarkoittaa? Eikö öljyt kierrä siellä kunnolla ja kerää jotain moskaa sisäänsä?

Huollon jälkeiseltä koeajolta palatessa sain auton sammumaan, kun vitutuksissani runttasin jarrua vähän reippaammin pihaan pysähtyessä...
Vito 115CDI 4x4 -08, Subaru Forester -00, Range Rover -89, Saab 900 turbot -88 & -92
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

juhem kirjoitti: Pe 07.05.2021 21:32 Pikkasen sitä onkin koko ajan kylmä rinki persiissä, että milloin joku jakovaihteisto tai etuperä hajoaa...

Omaan korvaan ei juuri muita omituisia ääniä kuulunut kuin siinä 1<->2 vaihdoissa. Ei muutkaan vaihdot aina ihan nätisti sujuneet, mutta ei kuitenkaan meteliä pitänyt.
ESP:n vikakoodit katsoin eikä siellä ollut mitään. Ajon aikana en huomannut arvoja katsoa. Johdot näyttivät ehjiltä. Töitä jarrut kyllä lumessa teki. Pari kertaa pysähdyin jäähdyttelemään, kun höyry nousi lumen sulaessa niihin. Mitä jarrupuolen vika voisi aiheuttaa?

Joo, öljyt olisi varmasti ollut hyvä vaihtaa ihan kaikki, mutta motivaatio alkoi loppumaan jo siinä vaiheessa iltaa. Vanhatkaan ei kuitenkaan aivan surkeinta näyttäneet joten ajattelin tuonkin jo auttavan.

Mitä tuo "mömmö" turbiini tarkoittaa? Eikö öljyt kierrä siellä kunnolla ja kerää jotain moskaa sisäänsä?

Huollon jälkeiseltä koeajolta palatessa sain auton sammumaan, kun vitutuksissani runttasin jarrua vähän reippaammin pihaan pysähtyessä...
Ositaisessa vaihdossa jostain syystä käy monesti niin että töhnä mikä ei aiemin ole liikunut lähtee liikelle(tai öljyn ominaisuudet menee aivan vääriksi) tms ja sitten vaihdon vaikutus ei ole se mitä toivoo joskus tilannen jopa pahenee,

"mömmö" turbin sinne turbin lukitus mekansimiin kertyy töhnää
(on vähnä kuin umpiperä ja niin öljyn vaihtuminen siellä on olematonta)

tuo kyllä kovasti kuulostta turbin lukitus vaivalta
avastiko ventiili pöydä vai vaihdoitko vaan turbinlukituksen solenoidin ?
onhan jarruvalot ja niiden katkaisin kunnossa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
juhem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2014 19:36

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja juhem »

CDI203 kirjoitti: La 08.05.2021 22:37
Ositaisessa vaihdossa jostain syystä käy monesti niin että töhnä mikä ei aiemin ole liikunut lähtee liikelle(tai öljyn ominaisuudet menee aivan vääriksi) tms ja sitten vaihdon vaikutus ei ole se mitä toivoo joskus tilannen jopa pahenee,

"mömmö" turbin sinne turbin lukitus mekansimiin kertyy töhnää
(on vähnä kuin umpiperä ja niin öljyn vaihtuminen siellä on olematonta)

tuo kyllä kovasti kuulostta turbin lukitus vaivalta
avastiko ventiili pöydä vai vaihdoitko vaan turbinlukituksen solenoidin ?
onhan jarruvalot ja niiden katkaisin kunnossa
Vai sellainen on mömmöturbiini. Näissä ei taida olla turbiinille omaa tyhjennysproppua. Eli huuhtelu ainoa keino saada sinne öljyt kunnolla vaihdettua.

En avannut venttiilipöytää. Vain solenoidin vaihdoin. Onko sen avaamisessa jotain erityistä huomioitavaa? Muuta kuin puhtaus ja huolellisuus.

Ei ainakaan montoiminäyttöön herjaa mitään jarruvaloista, mutta pitääpä nekin tarkistaa.

Tässä miettinyt, että voisiko kyseessä olla sähkövika, kun muutaman kilometrin ajon jälkeen vaiva alkaa ja momentinmuuntimen lukituksen arvo menee isoimpaan arvoon eli 255. Ihan kylmänä laatikko ei taida lukitusta käyttää ollenkaan, mutta taisin katsoa, että öljyjen saavutettua +25 asteen lämpötilan alkaa käyttämään lukkoa ja lukituksen arvo vaihtelee liukuvasti. Hetken ennen kuin jäsähtää sinne lukitukseen. Pähkäillyt, että mistä testeri sen arvon saa? Onko se arvo millä ohjausboksi käskyttää solenoidia vai tuleeko arvo laatikon suunnasta, toteutuneesta lukituksesta? Saakohan tuosta selvää mitä ajan takaa? :oops: Ei osaa kunnolla selittää...
Mitä olen johdinlevyjen vioista lukenut niin ei taida ainakaan tyypillisesti tällaista vikaa aiheuttaa. Mites sitten itse ohjausboksi? Onko niissä ollut vikoja ja minkälaisia?

Kiitos ajatuksista. Itselle nämä niin tuntemattomia vehkeitä ettei taatusti osaa kaikkea ottaa huomioon eikä tiedä.
Vito 115CDI 4x4 -08, Subaru Forester -00, Range Rover -89, Saab 900 turbot -88 & -92
juhem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2014 19:36

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja juhem »

Eilen ei ehtinyt muuta kuin käymään pienellä testilenkillä. Yritin vähän ottaa videota jossa näkyisi miten auto toimii.

Liikkeelle lähtö ja kiihdytys. Tuossa sattui jotenkin sopivasti kaasun käyttö ja tähtien asennot ja 1->2 vaihto meni aika sujuvasti, mutta tuostakin huomaa miten turbiinilukko menee samantien päälle, kun kakkonen menee silmään. Noin 40km/h vauhdissa näkyy myös yksi pieni nykäisy kierroksissa ja lukon nopeuserossa. Ilmeisesti lukko ihan pikkasen irrotti siinä. Muuten tuota pientä nypyttämistä tuli selvästi vähemmän kuin aikaisemmin. 80 vauhdissa meno ei ollut jatkuvaa nykimistä.
https://www.dropbox.com/s/gd72y9zj2kkhw ... 9.mp4?dl=0

Hidastaminen ja pysähtyminen. Lopun kuvan tärinä johtuu voimansiirron jyrinästä, joka ravisti koko autoa.
https://www.dropbox.com/s/zm5gl9gxobtge ... 2.mp4?dl=0
Vito 115CDI 4x4 -08, Subaru Forester -00, Range Rover -89, Saab 900 turbot -88 & -92
juhem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2014 19:36

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja juhem »

Pitkään tämän selvittely kesti. Onneksi sentään on vanha luotettava kesäsaab jolla on voinut ajella.
Lopultakin vaikuttaisi kuitenkin vika selvinneen. Vaihteiston ohjausboksin vaihdolla muuttui meno taas normaaliksi!

Siihen mennessä ehdin kaikki peruspalikat vaihtamaan ja nyt onkin ainakin perusteellinen huolto tehty. Pitää vaan toivoa ettei vian takia ehtinyt mitään isoa ylimääräistä kulumaa tulemaan esimerkiksi momentinmuuntimen lukkoon ja joudu sen takia pian uuteen remonttiin. Uutta osaa tuli siis johdinlevy, pistoke, suodatin, kyb-venttiili ja tietenkin tiivisteet. Hydrauliyksikkö tuli purettua ja puhdistettua. Ihan kaikki öljyt vaihtuivat. Ja tällä kertaa todellakin kaikki koska onnistuin paskomaan öljynjäähdyttimen paluuputken kierteet ja piti irrottaa koko vaihteisto ja vaihtaa vaihteiston kuoreen momentinmuuntimen kotelo, jossa kierre on. Enpä ollut ennen vaihteistoa noin pitkälle purkanut ja vähän jännitti miten siinä käy. Onnistui sentään ja nyt on aika paljon viisaampi Viton ja automaattivaihteistojen suhteen.

Ei mikään kivoin homma pihamaalla pukkien päällä lootaa irroittaa, mutta tehtävissä on!

Sellainen kysymys vielä jäi, että pitäisikö tuo uusi ETC-boksi naittaa starilla autoon? Tuntuu nytkin toimivan, mutta toimisiko vielä paremmin yhdistämisen jälkeen?
Vito 115CDI 4x4 -08, Subaru Forester -00, Range Rover -89, Saab 900 turbot -88 & -92
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei tartte, ihan normaalisti toimii jos sama numero. Ja vaikka olisi vähän eri niin toimii se sittenkin.
Välitys ja rengaskoko siellä on tärkeimmät siihen että toimii oikein. Ne kun on väärin niin tulee vikatiloja.
juhem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.09.2014 19:36

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja juhem »

MJPfin kirjoitti: La 19.06.2021 12:58 Ei tartte, ihan normaalisti toimii jos sama numero. Ja vaikka olisi vähän eri niin toimii se sittenkin.
Välitys ja rengaskoko siellä on tärkeimmät siihen että toimii oikein. Ne kun on väärin niin tulee vikatiloja.
Okei. Kiitos tiedosta. Numero ei ole sama, mutta saman ikäisestä vitosta niin eiköhän nuo tiedot ole suurinpiirtein samat. Ainakin riittävän samat, kun en ole tässä muutamien ajojen aikana ongelmia huomannut.
Vito 115CDI 4x4 -08, Subaru Forester -00, Range Rover -89, Saab 900 turbot -88 & -92
w211E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ti 27.12.2022 22:27

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja w211E »

poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w211E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ti 27.12.2022 22:27

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja w211E »

poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

w211E kirjoitti: To 19.10.2023 00:22 https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-65198-0

tämä on vissiin oikeeta w211 5v laatikkoo ? paljo tarvitaan huuhtelu toimen kanssa 16litraa?
On hyväksi todettu öljy kyseisessä lootassa. Riippuu miten likaista öljy on, yleensä 10-15 litraa mennyt.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
w211E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ti 27.12.2022 22:27

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja w211E »

poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja miskap »

Hei ! Foorumilla puhuttu Turbiinien kohdalla "mömmöistä Turbiinissa". Mikähän mahtaa olla W211 mallin turbiineissa vikaantumismahdollisuus. Onko eri malleissa ja turbiineissa eroavaisuuksia tämän suhteen?
Onko Turbiinia mahdollista huuhdella esim. tyhjennyspropusta ?? Onko turbiinin rakenne sisäisesti ns.pelkkää rautaa ja pieniä tukkeutuvia kanavia ?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei ole proppua monessakaan 211 turbiinissa, sisällä on staattori ja roottori siipi mikä välittää voiman turbiinin kotelosta käyttöakselille. Lisäksi on turbiinin lukko pari kitkalevyä ja välilevyt, ei tukkeutuvia kanavia, ainoastaan hajoavia laakereita ja luistavia lukon kytkimiä.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos vastauksesta. Automaatin sielunel0ämä kovin mystinen. Kuinka turbiinilukko aktivoituu.Mitään sähköä ei käsittääkseni mene. Ohjautuuko se jotenkin öljynpaineella, lukitseeko nämä kitkalevyt turbiinin.
Vielä kummastuttaa vaihatmisen kova nykäisy kylmänä. Onko puhtaasti sähköinen säätöasia ? Lämmetessään toimii hyvin pehmeästi. Voiko olla öljypumppuun liittyvä ongelma?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w211 722.6 turbiinin outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Oletko varma, että nykisy liittyy vaihtohetkeen ?
Yleensä ei, vaan kierroslukuun ja liian agressiiviseen kytkeytymiseen.
Se on helppo tarkistaa: ajaa pakkovaihteilla "normaalien" vaihtohetkien yli reilusti, ja jos vielä kuitenkin nykäisee (normi vaihtokohdassa), niin se liittyy ainoastaan turbiinin lukon epänormaaliin toimintaan, ei vaihteiston.

Vanhemmissa laatikoissa turbiinin lukko toimii vähän eri periaatteella, sitä ei säätele tai liikuttele äljynpainetta ohjaava solenoidi, vaan öljynpaine_kuula_jousi- systematiikka. Se on (vakiona) hitaampitoiminen, mutta harvoin niissä on toimintaan liittyviä kummallisuuksia, ne alkavat sitten ehtoopuolella vaan luistamaan runsaasti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin