w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

On ilmeisesti automaattinen säätö ilman säätönappeja ohjaamossa(ei airmatic)?
Joku laittanut Avantgarden etujousien tilalle tavalliset ja etupää näyttää olevan muutaman sentin korkeallammalla kuin takapää ts. hienosti keulii :clap:
Osaako joku kertoa pystyykö takapään ilmajousia säätämään pari senttiä ylös niin saisi auton suoraan ja ns. "talvimaavaran" myös taakse :mrgreen:

Siitähän tulisi sitten AvantgardeCross aivan uusi fecelift...tai sitten ei...
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 554
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja mazza »

Starilla onnistuu perän nosto.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

mazza kirjoitti:Starilla onnistuu perän nosto.
Kiitos infosta, pitäis löytyy täältä nurkilta joku ja tietenkin operaation hinta?
TAI
Jostain on jäänyt mieleen että takapään VAS JA OIK anturien akselin "koiranluuta" lyhentämällä nousee myös, onkohan kukaan onnistunut tällä tavalla jota voisi omassa tallissa kokeilla?
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1672
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja tony »

Ota yhteys CDI203
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

AMG-Riku kirjoitti:
mazza kirjoitti:Starilla onnistuu perän nosto.
Kiitos infosta, pitäis löytyy täältä nurkilta joku ja tietenkin operaation hinta?
TAI
Jostain on jäänyt mieleen että takapään VAS JA OIK anturien akselin "koiranluuta" lyhentämällä nousee myös, onkohan kukaan onnistunut tällä tavalla jota voisi omassa tallissa kokeilla?
En tiedä onnistuuko sahailemalla jotain mutta oletko tosissasi? Entäs jos haluat joskus vaihtaa eteen oikeat jouset?
Miksi alkaa tekemään jotain noin lopullista kun näpyhommina pystyt perää liikuttelemaan ylös ja alas miten haluat?
Ja niin monesti kuin haluat.
S211 320CDI -04
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja Forestman »

Tenutähti kirjoitti:
AMG-Riku kirjoitti:
mazza kirjoitti:Starilla onnistuu perän nosto.
Kiitos infosta, pitäis löytyy täältä nurkilta joku ja tietenkin operaation hinta?
TAI
Jostain on jäänyt mieleen että takapään VAS JA OIK anturien akselin "koiranluuta" lyhentämällä nousee myös, onkohan kukaan onnistunut tällä tavalla jota voisi omassa tallissa kokeilla?
En tiedä onnistuuko sahailemalla jotain mutta oletko tosissasi? Entäs jos haluat joskus vaihtaa eteen oikeat jouset?
Miksi alkaa tekemään jotain noin lopullista kun näpyhommina pystyt perää liikuttelemaan ylös ja alas miten haluat?
Ja niin monesti kuin haluat.
Ei tarvitse sahailla. Anturin akseli liikkuu kallistuksen vakaajassa portaattomasti, löysää vain mutterit ja kääntää. Tietysti kannattaa merkitä alkuperäinen asento. Itse säädin ensin uusilla iskareilla etupään ja sitten anturista takapään samalle korkeudelle. Kannattaa säädättää ohjaus kulmat kohdalleen, auraus ainakin etupäästä muuttuu.
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Forestman kirjoitti:
Tenutähti kirjoitti:
AMG-Riku kirjoitti:
mazza kirjoitti:Starilla onnistuu perän nosto.
Kiitos infosta, pitäis löytyy täältä nurkilta joku ja tietenkin operaation hinta?
TAI
Jostain on jäänyt mieleen että takapään VAS JA OIK anturien akselin "koiranluuta" lyhentämällä nousee myös, onkohan kukaan onnistunut tällä tavalla jota voisi omassa tallissa kokeilla?
En tiedä onnistuuko sahailemalla jotain mutta oletko tosissasi? Entäs jos haluat joskus vaihtaa eteen oikeat jouset?
Miksi alkaa tekemään jotain noin lopullista kun näpyhommina pystyt perää liikuttelemaan ylös ja alas miten haluat?
Ja niin monesti kuin haluat.
Ei tarvitse sahailla. Anturin akseli liikkuu kallistuksen vakaajassa portaattomasti, löysää vain mutterit ja kääntää. Tietysti kannattaa merkitä alkuperäinen asento. Itse säädin ensin uusilla iskareilla etupään ja sitten anturista takapään samalle korkeudelle. Kannattaa säädättää ohjaus kulmat kohdalleen, auraus ainakin etupäästä muuttuu.

Kiitos Forestman, tuo aurauskulma oli lisäksi juuri sitä tietoa mikä olisi tullut aikanaan kalliiksi renkaille!!
Millä keinolla olette varmistaneet että perä vaakatasossa, vesivaaka takakonttiin ja säätöä mekaanisesti/puoli :eh: Starillakin pystyy varmaan säätämään jokaista "jousen" korkeutta erikseen?
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

tony kirjoitti:Ota yhteys CDI203
Otettu, kiitos :D
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10577
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AMG-Riku kirjoitti: Millä keinolla olette varmistaneet että perä vaakatasossa, vesivaaka takakonttiin ja säätöä mekaanisesti/puoli :eh: Starillakin pystyy varmaan säätämään jokaista "jousen" korkeutta erikseen?
Perä on vaakatasossa jos auto on tasaisella alustalla ja etupää kunnossa ja oikein säädetty. Takapäästä pystyy säätämään palkeita erikseen mutta muistiin saa kalibroitua vain yhden yhteisen anturitiedon (turha huijata itseään säätelemällä puolia erikseen).
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Tarkennusta vielä kaivataan..."Forestman: Anturin akseli liikkuu kallistuksen vakaajassa portaattomasti, löysää vain mutterit ja kääntää."

Kävin kurkkaamassa mutta ei löytynyt nopeasti katsottuna... :think: .onkohan tässä w211 farkussa jossa siis VAIN TAKAPÄÄN ilmajouset automaattisella tasonsäädöllä(kuorman mukaan), ollenkaan tuota mekaanista ja säädettävä säätöanturia takapäässä vai onko se vain "aidossa" 4-ilmatolppajousitetussa Airmaticissa(edessä ja takana)?
Ts. joku vipu jolla voi säätää korkeutta löysäämällä mutterit? :think:
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10577
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Seurasitko takapään kallistuksenvakaajaa sinne keskelle? Keskikohdilla on se tasonsäädön anturi, tai anturin vipusysteemi on kiinni vakaajassa. Saattaa olla erilaisia kiinnityksiä mutta lainaamassasi tekstissä varmaan tarkoitettiin että löysää sen kiinnityksen takavakaajaan ja pyöräyttää vähän niin että anturin normitaso osuu kohdalle kun takapää on vähän aiempaa ylempänä.

Suositeltavampaa tosin olisi tehdä tuo säätö testerillä. Paljon leppoisampaakin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12087
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja epk »

h&r sivuilta löytyy kuvallinen pdf jos haluaa oikein kuvan kera ohjeet nähdä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11894
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Juttu mikä on syytä mainita...
Jos sitä anturia manualiiEsti säätelee niin kannattaa pitää mielessä
Auto myös laskee sen antaman tiedon perustella

Eli pitää varoa että ei tule tilanetta missä joku paikka jää puristuksiin


Ulko muistista anturi löytyy perämurikan vierestä kuskin puolelta
Jos sitä haluaa sorkkia




-49






,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2597
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jos autossa ei ole airmaticcia niin oliskos sinne vaihdettu uudet iskarit eteen ja tullut sokka väärään loveen?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Ei löydy EPKn h&r palstaa....nyt olisi vinkkilinkki tarpeen....
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12087
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja epk »

no perhana , eihän siellä ollut kuin tuvvi pdffät . Ei mikään ihmeellinen homma ole, auton alle ja parit mutterin auki niinkuin tässäkin oli jo aiemmin mainittu.
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Kiitos kyllä nämä useat hyvät vinkit riittävät mainiosti seuraavaan tutkailukertaan!
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 554
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja mazza »

Muista sitten tukea auto kantavista rakenteista niin, ettei auto rutista päätä pannukakuksi, kun ruuvaat vivun auki ja perä perä laskeutuu alas.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Maucca
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja Maucca »

W211 on taka-akselin anturinvarsi yhtä puuta, ei ole ruuvia varren välissä kuten w220.
Perää voi manuuaalisesti säätää jos irroittaa kaksi mutteria akselista ja isontaa reikiä maasta ylöspäin.
Fiksumpaa säätää *lla ja laitta alkuperäiset asetukset muistiin jos tulee katumapäälle.
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Maucca kirjoitti:W211 on taka-akselin anturinvarsi yhtä puuta, ei ole ruuvia varren välissä kuten w220.
Perää voi manuuaalisesti säätää jos irroittaa kaksi mutteria akselista ja isontaa reikiä maasta ylöspäin.
Fiksumpaa säätää *lla ja laitta alkuperäiset asetukset muistiin jos tulee katumapäälle.
Mielenkiinnosta...olisikohan kellään heittää tänne korjausoppaan tai varaosaluettelon kuvaa tuosta osasta (juuri tähän autoon) josta näkisi onko oikeasti säädettävissä...pitää mielenkiinnosta selvitellä etukäteen kun ei ole Staria eikä nosturia.
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12087
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja epk »

maucca nyt vähän virheellisesti kirjoitti, ei se tarvii muuta kuin mutterit auki ja vedät vivuston pikkuisen sivuun jotta menee ohi sen hahlon, sitten voit kiristää vivun ihan mihin kohtaan tahansa. EI se oo sen vaikeempaa, ei tarvii mitään porailla ja pajottaa. Tarvii olla kyllä ajorampillinen nosturi, muuten hommasta ei tuu yhtään mitään, pitää säätää autokäynnissä ja ite ollla auton alla säätämässä jottaa saa kerrasta kohilleen.


edit, kuvassa oleva u panta muttereilla tulee siis vakaaja tankoon, sitä säädetään.

Kuva
Maucca
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja Maucca »

Katsoinkin jälkikäteen räjäytyskuvaa niin tuosta lenkistähän sitä voi säätää.
mitä tuon kanssa itse olen värkännyt niin dremelöin takakelkan reikiä toista senttiä maata kohti. Säätövaraa on reilusti ja saa niin alas perän kuin haluaa.
14 viestin kuvista selviää mitä tarkoitin:
http://mbworld.org/forums/w211-amg/1072 ... cents.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa vielä räjäytyskuva koko säätöhässäkästä:
http://www.avtochast.ru/mercedes/car/?r ... bgroup=080" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Asiaa :mrgreen: , kiitos Maucca ja epk!

Onko epk tuon alaspäin lisäsäädön tekemisen jälkeen ollut mitään ongelmia ko. ääriasennossa esim joustovaran suhteen?

Mullahan on taas tarkoitus nostaa starilla tai tolla vivulla ja kiinnostaa joustovaran riittävyys tuunaamisen jälkeen lähinnä että ei ala paukkumaan paikat ja vaikuta ajoturvallisuuteen.
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5145
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja MiHe »

DBFI kirjoitti:
Perä on vaakatasossa jos auto on tasaisella alustalla ja etupää kunnossa ja oikein säädetty. Takapäästä pystyy säätämään palkeita erikseen mutta muistiin saa kalibroitua vain yhden yhteisen anturitiedon (turha huijata itseään säätelemällä puolia erikseen).

Mitäs tuonne kallistuskulma-anturin tietoon kalibroinnin yhteydessä syötetään kun ei Romessia ole? Tavallisen W211 farkkuperän madalluksesta siis kyse...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12087
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös ne lue ennen säätöä ne arvot muistaakseni, oisko joku -1.5 kelvannut.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5145
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja MiHe »

epk kirjoitti:eikös ne lue ennen säätöä ne arvot muistaakseni, oisko joku -1.5 kelvannut.
Joo ne raja-arvot siinä kerrotaan, tuo siis on se mystinen -1.5 arvo mikä tuolla jossain threadissa tuli vastaan :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja kari v »

Staari kertoo vakio arvot, esin. mulla keskiarvot, etu +3,5, taka -1,5. Onhan siinä sitten ns. raja-arvot, jonka sisällä pysyessä saa vähän laskettua/nostettua. Jos haluaa enemmän nostaa/laskea ja ei ole kamperikulma mittaria, niin kokeilemalla säätöjä raja-arvojen ulkopuolelle.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

Kävin tuossa paikallisella starin omaavalla korjaamolla kysymässä, josko omastanikin olisi hieman nostettu perää ylemmäksi, hän sanoi ettei se onnistu, ettei pysty tallentamaan uutta säätöä, eli pudottaa takaisin edelliseen säätöönsä, kun piuhan irrottaa? Onko muka näin?
Viimeksi muokannut Beagle_, Ti 18.06.2019 14:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S211 2007 E320Cdi, Vito W638 112CDI 2003
Avatar
AMG-Riku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 02.03.2014 18:07
Paikkakunta: Lohja-Espoo

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Kyllä se onnistuu koska mullakin onnistui, mutta tekijänä olikin eräs Etelä-Suomen MB-mestareista. Itse en tiedä noista ja ohittiko jotain rajasäätöjä yms.
E320 211.111 165kw V6 CDI 7G-tronic-06 farm
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: w211 takailmajousien säätö 2-3cm ylemmäs

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

AMG-Riku kirjoitti:Kyllä se onnistuu koska mullakin onnistui, mutta tekijänä olikin eräs Etelä-Suomen MB-mestareista. Itse en tiedä noista ja ohittiko jotain rajasäätöjä yms.
Ok, eli pitänee etsiä joku etevämpi starin käyttäjä. Tuo dremelöinti olisi helppo tapa hoitaa asia itse, mutta, jos dremelöin alaspäin niin perähän tippuu entisestään ja ylöspäin ei näytä olevan varaa paljon leikellä
S211 2007 E320Cdi, Vito W638 112CDI 2003
Vastaa Viestiin