W124 Outo hehkuongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Tämä ko ongelma on ollut noin vuoden ja olen sitä seurannut. Luulin jo aikasemmin ratkaisseeni ongelman, mutta en. Autona 250D w124. Ongelmana oli että auto ajossa vilautti hehkun valoa, eli ns merkkaisi että joku hehku olisi paskana. SItten se lopetti sen. Ongelma oli ja alkoi tuolloin että auto ei lähtenyt helposti käyntiin heti hehkutuksen jälkeen. Vaihdoin hehkut, vanhat hehkut oli 11.5v, uudet myös, ei parannusta. Lähtee hyvin käyntiin KAIKILLA PYTYILLÄ, JOS odottaa 5sek sen jälkeen kun hehkuvalo on sammunut.

Mittasin mitä rele antaa tulpille ja yhden mittasin, se oli 11V, mutta se ei voi olla se ongelma, koska aikasemminkin oli 11.5V tulpat..pääsyy siis ei ole siinä.
Kylmällä ilmalla hehkuvalo palaa normaalia kauemmin, mikä normaalia, eli ei viittaisi että lämpötilan anturi olisi paskana. Alan miettimään olisiko hehkureleessä sittenkin joku häikkä.

Tämä ei siis paljoa haittaa elämää,kun tietää, että odottaa 5 sek hahkuvalon sammuttua, niin tärähtää käyntiin aina hyvin. Mutta mikä tän aiheuttaa, hehkuista se ei voi olla enää kiinni.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

The Thing kirjoitti:Tämä ko ongelma on ollut noin vuoden ja olen sitä seurannut. Luulin jo aikasemmin ratkaisseeni ongelman, mutta en. Autona 250D w124. Ongelmana oli että auto ajossa vilautti hehkun valoa, eli ns merkkaisi että joku hehku olisi paskana. SItten se lopetti sen. Ongelma oli ja alkoi tuolloin että auto ei lähtenyt helposti käyntiin heti hehkutuksen jälkeen. Vaihdoin hehkut, vanhat hehkut oli 11.5v, uudet myös, ei parannusta. Lähtee hyvin käyntiin KAIKILLA PYTYILLÄ, JOS odottaa 5sek sen jälkeen kun hehkuvalo on sammunut.

Mittasin mitä rele antaa tulpille ja yhden mittasin, se oli 11V, mutta se ei voi olla se ongelma, koska aikasemminkin oli 11.5V tulpat..pääsyy siis ei ole siinä.
Kylmällä ilmalla hehkuvalo palaa normaalia kauemmin, mikä normaalia, eli ei viittaisi että lämpötilan anturi olisi paskana. Alan miettimään olisiko hehkureleessä sittenkin joku häikkä.

Tämä ei siis paljoa haittaa elämää,kun tietää, että odottaa 5 sek hahkuvalon sammuttua, niin tärähtää käyntiin aina hyvin. Mutta mikä tän aiheuttaa, hehkuista se ei voi olla enää kiinni.

Hehkutulpat kannattaa aina testata irrallaan ennen paikalleen laittoa.
Hehkureleen toiminta ja kunto on helppo todeta vaikka yleismittarilla.
+358 18B8FE99
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja The Thing »

J.Kulmala kirjoitti:
The Thing kirjoitti:Tämä ko ongelma on ollut noin vuoden ja olen sitä seurannut. Luulin jo aikasemmin ratkaisseeni ongelman, mutta en. Autona 250D w124. Ongelmana oli että auto ajossa vilautti hehkun valoa, eli ns merkkaisi että joku hehku olisi paskana. SItten se lopetti sen. Ongelma oli ja alkoi tuolloin että auto ei lähtenyt helposti käyntiin heti hehkutuksen jälkeen. Vaihdoin hehkut, vanhat hehkut oli 11.5v, uudet myös, ei parannusta. Lähtee hyvin käyntiin KAIKILLA PYTYILLÄ, JOS odottaa 5sek sen jälkeen kun hehkuvalo on sammunut.

Mittasin mitä rele antaa tulpille ja yhden mittasin, se oli 11V, mutta se ei voi olla se ongelma, koska aikasemminkin oli 11.5V tulpat..pääsyy siis ei ole siinä.
Kylmällä ilmalla hehkuvalo palaa normaalia kauemmin, mikä normaalia, eli ei viittaisi että lämpötilan anturi olisi paskana. Alan miettimään olisiko hehkureleessä sittenkin joku häikkä.

Tämä ei siis paljoa haittaa elämää,kun tietää, että odottaa 5 sek hahkuvalon sammuttua, niin tärähtää käyntiin aina hyvin. Mutta mikä tän aiheuttaa, hehkuista se ei voi olla enää kiinni.

Hehkutulpat kannattaa aina testata irrallaan ennen paikalleen laittoa.
Hehkureleen toiminta ja kunto on helppo todeta vaikka yleismittarilla.
Hehkureleiden vaihto (kaikkien) ei vaikuttanut millään lailla. Ja vanhat hehkutulpat testattiin..ne toimi kaikki. Eli vika ei ole hehkuissa..siksi alan epäillä relettä. Tietty en nyt ole kaikkia mitannut mitä se antaa jokaiselle, yhden ain ja antoi 11.0V. Ja tosiaan tämä vika ei haittaa elämää, kun odottaa 5 sek pidempään. Kesällä tuota ongelmaa ei ole, vasta kylmässä
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pihtimittarilla mittaat virtaa hehkujen johdoista eli kaveri kehiin ja sit kun mittari on yhdessä johdossa kiinni ni hetkeksi hehku päälle ja lukema paperille. Tälleen näät varmasti sen toimiiko hehkut ja rele oikein.

Sensijaan oletko kattonu että sammutimen vipu lävähtää ylös samontein kun käännät hehkun päälle? Niitä on ollu semmoisiakin joissa vipu nousee hitaasti ja sit käy justiin nuin et joutuu oottamaan ylimääräistä.

Se mix nousee hitaasti ni syitä voi olla useampia mutta hyvä ehdokas on se että sammutinkalvo on joskus ollu rikki pidemmän aikaa ja silloin m-öljyä on päässy alipaineputkeen joka tulee sammuttimelle. Se sitten pakkasella jähmää ja ilma kulkee hitaasti ja sammuttimen vipu liikkuu vaivalloisesti.

Toinen ehdokas on se että sammutinkello on joskus vaihderttu ja sen asennus ei ole oikea ja siksi vipu liikkuu takellellen. No tämä vaihtoehto ei ole niin todennäköinen mutta mahdollinen se on.
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Jari Ke kirjoitti:Pihtimittarilla mittaat virtaa hehkujen johdoista eli kaveri kehiin ja sit kun mittari on yhdessä johdossa kiinni ni hetkeksi hehku päälle ja lukema paperille. Tälleen näät varmasti sen toimiiko hehkut ja rele oikein.

Sensijaan oletko kattonu että sammutimen vipu lävähtää ylös samontein kun käännät hehkun päälle? Niitä on ollu semmoisiakin joissa vipu nousee hitaasti ja sit käy justiin nuin et joutuu oottamaan ylimääräistä.

Se mix nousee hitaasti ni syitä voi olla useampia mutta hyvä ehdokas on se että sammutinkalvo on joskus ollu rikki pidemmän aikaa ja silloin m-öljyä on päässy alipaineputkeen joka tulee sammuttimelle. Se sitten pakkasella jähmää ja ilma kulkee hitaasti ja sammuttimen vipu liikkuu vaivalloisesti.

Toinen ehdokas on se että sammutinkello on joskus vaihderttu ja sen asennus ei ole oikea ja siksi vipu liikkuu takellellen. No tämä vaihtoehto ei ole niin todennäköinen mutta mahdollinen se on.
Tuli aikasemmassa viestissä typo, eli hehkurelettä ei ole vaihdettu, vaan tulpat. Ja vika alkoi ns yllättäen ja aloi hehkuvalon vilkkumisella, joka jäi päälle noin minuutiksi sillon tällön ajossa. Kaikki hehkut vaihdettiin, ja vanhat testattiins samalla, jotka oli kaikki ehjiä. Uusilla hehkuilla tilanne ei parantunut, mutta hehkuvalon vilkkuminen loppui itekseen päivässä, joka on aika hämäävää.

Alipainekello, eli se sammutusnappi, olen tarkistanut samalla kun mittasin mitä rele syöttää yhdelle hehkulle...oli ihan ylhäällä, eli vika ei tunnu olevan siinä.

Tänään oli -16 pakkasta ja ilman roikkaa käynnistin, lähti ekalla käyntiin ja kaikilla pytyillä kunhan vain odotti pitkän aikaa sen jälkeen kun hehkuvalo oli sammunut...itse hehkuvalokin paloi luonnollisesti näil pakkasilla aika kauan. Auto sammui hetken päästä kun tyhjäkäynti oli matala enkä painanut kaasua lainkaan, eli olisi pitänyt pitää viellä pidempään "hehkua" päällä sen valon sammumisen jälkeen. Eli seuraavalla kerralla sit tärähti käyntiin kunhan vaan odottelee tarpeeksi näil pakkasilla.

Tuntuu silt et kaikki hehkuttaa ok, mutta antaisi liian vähän virtaa hehkuille, jolloin hehkuttaminen kestää liian kauan, mutta sitten se hämää miksi hehkuvalon lappu sammuu..ihan outo vika, joka ei niin paljon haittaa kunhan sen tietää. Yleensä auto toki piuhass näil pakkasilla muutenkin. Jos en tietäs, niin epäilisin heti 11.5V tulppia, mutta kun ne aikasemmatkin oli 11.5V ja auto käynnistui -25 pakkasessa aina laakista niilläkin. Hehkuissa siis ei vika, koska ne edelliset toimi
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Noniin, alkoi hehkuvalo ilmoittamaan taas ajossa että olis muka hehku pimeenä ja hehkuttaessa hehkuvalo ei pala lainkaan. Menin suoraan ostamaan nyt hehkureleen ja näyttää että vika oli kuin olikin itse hehkureleessä.
Vanhassa releessä oli kaksi piuhanpaikkaa, jossa kummassakin 5 napaa, uudessa releessä toiselle piuhalle on vain 4 napaa, eli T-napa on on dummy-napa. Mikä tohon T-napaan tulee ja onko vanhassa releessä siihen tullut joku virta? Uudella releellä ainakin tuntuu auto toimivan joten ei kai mikään kamalan tärkeä voi olla??
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

The Thing kirjoitti:Noniin, alkoi hehkuvalo ilmoittamaan taas ajossa että olis muka hehku pimeenä ja hehkuttaessa hehkuvalo ei pala lainkaan. Menin suoraan ostamaan nyt hehkureleen ja näyttää että vika oli kuin olikin itse hehkureleessä.
Vanhassa releessä oli kaksi piuhanpaikkaa, jossa kummassakin 5 napaa, uudessa releessä toiselle piuhalle on vain 4 napaa, eli T-napa on on dummy-napa. Mikä tohon T-napaan tulee ja onko vanhassa releessä siihen tullut joku virta? Uudella releellä ainakin tuntuu auto toimivan joten ei kai mikään kamalan tärkeä voi olla??
Moottorin lämpötunnistin.
+358 18B8FE99
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja The Thing »

J.Kulmala kirjoitti:
The Thing kirjoitti:Noniin, alkoi hehkuvalo ilmoittamaan taas ajossa että olis muka hehku pimeenä ja hehkuttaessa hehkuvalo ei pala lainkaan. Menin suoraan ostamaan nyt hehkureleen ja näyttää että vika oli kuin olikin itse hehkureleessä.
Vanhassa releessä oli kaksi piuhanpaikkaa, jossa kummassakin 5 napaa, uudessa releessä toiselle piuhalle on vain 4 napaa, eli T-napa on on dummy-napa. Mikä tohon T-napaan tulee ja onko vanhassa releessä siihen tullut joku virta? Uudella releellä ainakin tuntuu auto toimivan joten ei kai mikään kamalan tärkeä voi olla??
Moottorin lämpötunnistin.
Eli tuo uus rele sitten näyttää hehkuvaloa tarpeettoman kauan jos moottori on jo lämmin?

Avasin vanhan releen ja siinä releen toinen kontaktipinta ei ottanut releen sulkeuduttua kiinni. siinä oli hieman palamisjälkeä/kulumaa, mutta korjauskelpoiselta näytti. Sitten yksi vastus, joka oli triacin ja transistorin vieressä näytti vähän hmm.... oudolta, eli on tainnu saada lämpöä ja painunut trankun jalkoihin kiinni kun oli jotenkin turvonneen näkönen.

Tämä siis oli releen kunto vain silmämäärisesti katsottuna, mutta siis korjatahan ton pystyis.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

[quote="The Thing"]

Eli tuo uus rele sitten näyttää hehkuvaloa tarpeettoman kauan jos moottori on jo lämmin?

quote]

Ei, vaan hehkuttaa lyhyemmän ajan.
+358 18B8FE99
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja G280E »

moi,ei kai hehkurele ole mikään jänitteen alennin.kyllä sinne pitäis normi käyttöjännite tulla,nopeuden vuoksi hehkussa pienempi jännite,ku käyttis.mulla ainakin oli 250:ssa 10,5 v hehkut ja uskon et jos vaihdat ne sellaisiin ni menee yksiin sit hehkureleen ajastimen kans.kyl mulle tuli hehkuille ihan normi käyttöjännite,mitä akulta irti lähtee..
W163 400 cdi
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja The Thing »

G280E kirjoitti:moi,ei kai hehkurele ole mikään jänitteen alennin.kyllä sinne pitäis normi käyttöjännite tulla,nopeuden vuoksi hehkussa pienempi jännite,ku käyttis.mulla ainakin oli 250:ssa 10,5 v hehkut ja uskon et jos vaihdat ne sellaisiin ni menee yksiin sit hehkureleen ajastimen kans.kyl mulle tuli hehkuille ihan normi käyttöjännite,mitä akulta irti lähtee..
Ite jaksoin pakkases mittaa yhden ja antoi 11V...siis vanhalla. Tulpat 11.5V. Tulppia vaihettu siihen tahtiin etten enää ajatellut vaihtaa niitä kun ja jos tällä toimii ja siltä näyttäs et toimii. Äsken kävin testaamassa 4h seisomisen jälkeen -13 ja lähti käyntiin ekalla heti kun valo sammui. Tosin juu olis kaivannut hieman pidemmän hehkutuksen ja se kai riippuu siitä mitä "J.kulmala" kertoi... kun siellä T-napaa ei ole yhdistetty nii hiukan lyhyeksi sitten jää hehkutukset, joka taas ei haittaa mitään kun sen tietää.

Mutta siis ihan erilailla nyt lähtee kun aikasemmin käymään...aikasemmin olis vaan rykässy heti valon sammuttua yrittäessä ja sammunu siihen.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:

Ei, vaan hehkuttaa lyhyemmän ajan.
Kyllä ainakin ex 200D:ssä lämäpimällä koneella hehkutti sen 25s kun anturin johto oli irti. Sen kun törkkäsi kiinni ni aika putos 10s.

Sehän on helppo koittaakkin eli se hehkutusaikaan vaikuttava lämpötila-anturi on pakosarjan alla laturin korkeudella suunnilleen ja laturin perästä hiukan taaksepäin, Siihen anturiin tulee yx johto tai ainakin tähän ex:sään tuli. Sen kun nyppää irti niin näkee vaikutuksen. Muistelen mitanneeni tuosta samasta autosta kovalla pakkasellakin ajan ja se tosiaan oli lähes puoli minuuttia.

Totta et se T napa siellä hehkureleessä voisi olla lämpötilatunnistimen paikka ja sitä ittekkin veikkaisin? T eli Temperature Minulla tämä ei ole varmaa tietoa mutta se varmistuu kun kattoo sähkökaaviosta. Niin ja mittaamalla sen T-navan ja tuon anturijohdonpäästä sen saa varmistettua.

Sitte hehkuista. Niitä on ainakin kahdella ellei peräti kolmella eri jännitearvolla W124:siin riippuen auton vuosimallista ja veikkaus on että johtuu juurikin hehkurelesstä. Tässä ex:sässä oli erit kuin mitä näissä nykyisissä. Nyt ei ole varma muistikuva mutta olisko ollu 11.2V tässä ex:sässä ukkelin vanhassa 200D:ssä 10.5V ja tämä on varmatieto et tuossa vm93 250DT:ssä on 11.5V

Kattoin oikein kun uuden laitoin ja vanhassa oli mersun logo et voisi kuvitella että alkuperäinen oli. Eli ei ihan summissa kannata niitä hehkuja lähtä vaihtelemaan.
Avatar
Viperion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 13.09.2010 18:53

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja Viperion »

Omassa 250D:ssä sama "ongelma".
Jos käynnistää kylmänä heti hehkuvalon sammuttua --> Käy vajailla
Mikäli odottaa 10 sekuntia ja sitten käynnistää --> Käy normaalisti
Hehkut ovat kunnossa ja lämpimänä käynnistyy normaalisti.

Olen miettinyt, että voisiko apu löytyä Boschin Duraterm-Chromium - hehkutulpista ?

Niissä on "sisäänrakennettu jälkihehkutuskyky"

http://www.autotarvike.fi/bosch-653.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MB C160 Sportcoupe
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Viperion kirjoitti:Omassa 250D:ssä sama "ongelma".
Jos käynnistää kylmänä heti hehkuvalon sammuttua --> Käy vajailla
Mikäli odottaa 10 sekuntia ja sitten käynnistää --> Käy normaalisti
Hehkut ovat kunnossa ja lämpimänä käynnistyy normaalisti.

Olen miettinyt, että voisiko apu löytyä Boschin Duraterm-Chromium - hehkutulpista ?

Niissä on "sisäänrakennettu jälkihehkutuskyky"

http://www.autotarvike.fi/bosch-653.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja niin vain ongelmat jatkui, uuden releen vaihdettuani ei hehkuvaloa ajos enää syttynyt, mutta huonosti käynnistyi pakkasessa. Aloin mittailee hehkuja, kaikki oli olevinaan ok. Menin miettimään lisää ja mittasin uudestaan kun aloin epäilee jo jopa johtoja. Koko ajan siis mittasin hehkureleelle tulevan johdon kautta. Toisella mittauskierroksella vitospytyn hehkutulppa näytti olevan täysin mykkä. Eli vaihdoin sen juuri äsken uuteen ja mittasin irrallaan olevan hehkun ja rikki se on. Mittasin myös kaapelin ja se oli ehjä.

Hytin hehkuvalo ei ilmoittanut valolla et olis hehku pimee, onko tuo tarvikereleen ominaisuus ettei se siitä ilmoita(kuten alkuperänen)??

Saa nähdä loppuiko ongelmat nyt tähän. Nyt kuitenkin mittaamal mitattu et kaikki hehkut on ehjiä ja sitten on uusi rele. Sammutusnappikin tulee ylös kun virta-avaimen kääntää, niin eihän tässä voi olla paljoa enää paikkoja miksi ei toimis. Polttoaineen ilmavuodostakaan ei ole kyse, koska auto lähtee käyntiin lämpimällä koneella hyvin. Eli nyt näyttää siltä että kyseessä oli yksi temppuileva hehkutulppa+hehkurele, jossa yksi kontakti ei ottanut kunnolla kiinni.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Vanha aihe, mutta muistaako joku, onko ketjussa käsitellyssä W124 5cyl hehkurele itsenäinen sähköosa vai kytkeytyykö muihin sähkölaitteisiin?
Onko tuossa edes ECU:a kun mekaaninen pumppu?

( Ongelmana on -99 Sprinter missä hehkuvalo ja kaiketi lämpötila tunnistus kiertää ECU:n kautta ja pitäis löytää itsenäinen rele, tai saada selville miten ohittaa ECU. )
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Outo hehkuongelma

Viesti Kirjoittaja Nozki »

On se W124:ssä ihan erillinen rele, itsekseen ja muista sähkölaitteista fyysisestikin erillään konehuoneessa sijaitsee. Varsinaista ECUa ei niissä ole, tosin tietyissä versioissa on tyhjäkäynnin elektroninen säätö, jolle on erillinen boksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin