M103 ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
markuś
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.08.2014 11:16

M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja markuś »

Elikkäs vaihdoin -90 w201 1.8e mersuun, -92 2.6 koneen.

Nyt auto pitäisi muutoskatsastaa, mutta jäi päästöistä kiinni..( en muista arvoja enään ja kuitti hävisi..) Vein sen tuttavalle sitten mitattavaksi ja hän sanoi että ei voi mitata, koska imuvuoto. Kone toimii hyvin, vedot tallella ja käy suht tasaisesti, Joskus sammuu valoihin D:llä. En ole starttipilottia suihkinut, mutta ainakin ilmamäärämittarin kumikaukalo oli ehjä.

Koneen vaihdon yhteydessä jokunen alipaineletku meni arpa pelillä, mutta kaikki tuntuisi pelittävän. ( onko olemassa jotain alipainekaaviota tuohon m103 )

Myös sähköissä oli miettimistä, konehuoneeseen m103 johdot ja tietenkin muut tarvittavat hilppeet. Öljynpainemittari ei toimi, onko anturi missä? Lambdan vaihoin vanhasta koneesta, oli ainakin varmasti toimiva, Mutta kun johdot irroitttaa, ei vaikuta millään lailla..( Vaikuttaako kun jatkoin lambdan johdot sopiviksi?) :roll:

Onko kellään ideaa, mitä lähtisi tekemään tuolle? :crazy:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ensinnäkin lambdan johtojen liitos pitää olla puriste liitos..ei tinaus.
Alipaine letkut tutkit vaan letku letkulta niiden kunto.Lisäilmaluisti kliinerillä putsauskeen.
Toi sammuminen nimittäin on alipaine vuotoa..ainakin jos kierrokset laskee ja auto pitää jäädä tyhjäkäynnille vapaalle suoraan ajossa.
Vetäise ennemmin potentiometrin piuha tai yj-rele irti niin näet millä se toimii..sähkö vai mekaanis jetillä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
markuś
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.08.2014 11:16

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja markuś »

joo lambdan johdot ei oo tinattu, mittaamalla näytti koko ajan 0.79v.
Alipaineletkut vaikuttaisi olevan kunnossa, voiko joku letku olla väärässä paikassa?
Nykäsin yj-releen irti auton käydessä eikä vaikuttanut käyntiin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli paikkoja on venttiili varren kumit,suuttimien tyvi kumit...kuitenkin sammuminen d-llä kertoo vuodosta joka on jossakin eli on tutkittava vaan paremmin.
Jos releen irroitus ei muuta käyntiä tai jonkin komponentin on joko seos ja ehan säätö optimaallinen toisiinsa..en kyllä usko ...tai sähköisellä puolella on jossakin ongelma.
Tossa oli yksi tapaus joka ei muuttanut kierroksia ottamalla liittimiä mitenkään mutta kun jonkin aikaa kävin paikkoja läpi niin alkoihan virkoamaan...miksi ja mitä tehden..en tiennyt kun kävin kaikkea paljon läpi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

lambda rikki, jännitteen pitää seilata kokoajan noin 0,2-0,8 voltin välillä. Toki koneen pitää olla lämmin silloin.
Mittaappa diaknostiikka liittimestä (pyöreä liitin kuskin pyöränkotelon päällä konehuoneessa) mitä antaa 2 ja 3 nastan väliltä?
Tästä pystyy pulssisuhdetta mittaamalla(taikka laskemalla) säätämään sekä tyhjäkäynnin seoksen ja tarkastamaan lambdan toiminnan.
Jos lambda pelaa niin näistä nastoista mitattuna jännite heittelee kans kokoajan.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
markuś
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.08.2014 11:16

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja markuś »

Noniin pääsin autoa taas katsomaan. Diaknostiikka pistokkeelta 2 ja 3 nastoilta antoi jotain 2.4v oisko ollut. Voiko lambdan toimivuutta testata irrallaan? Lambda oli varmasti toimiva kun sen laitoin vanhasta koneesta koneen vaihdon yhteydessä. Kuuluuko lambdalle mennä jännitettä? Voiko kone minkä olen laittanut olla ei vähäpäästöinen jolloinka ei olisi lambdaohjausta? Käy ja kulkee ihan hyvin ilman tuotakin..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Taitaa se vanhempi olla lambdaton mutta jos sulla on lambdat ja ecu lambdallisesta niin se toimii silloin kun lambdallinen..itse moottorihan siihen ei vaikuta.

Parempi se olisi olla lambda säätöinen kun se olisi tarkempi säätämään.
kun edessä on lambdan piuha kuin apparin penkin edessä ..kummassa kohdin lambda lie niin vihreä liitin irti käydessä ja siihen voltti mittari ja lukeman pitää seilata...kuumalla koneella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
markuś
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.08.2014 11:16

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja markuś »

Kävin nyt ajamassa kunnon lenkin sillä, vähän huuattaen. Meni rimaa hipoen läpi päästöistä, vaikka lambda näytti tasaista jännitettä..
Auto sammui pari kertaa kontorilla, tyhjäkäynti ei oikein pelitä lämpimällä koneella. Myös kaasua saa antaa käynnistäessä lämpimänä ja joutuu vähän aikaa sahaamaan, kun taas kylmänä lähtee kuin palmun alta. Mikäköhän siihen auttaisi?
Ei ilmeisesti ole uusi juttu täällä nämä m103 tyhjäkäyntiongelmat..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alipaine vuotoja vieläkin..katsopa ruiskualle kumikaukalon kunto eli määrän jakaja pois paikaltaan nosta...samalla näät paremmin muut paikat.
Lisä ilmaluisti kanssa putsaukseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
markuś
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.08.2014 11:16

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja markuś »

Nyt kerkesin pitkästä aikaa asiaa vähän tutkia. Kumikaukalo oli täysin ehjä. Lisäilmaluistin putsattu, ei vaikutusta. Alipaineletkutkin näytti olevan ehjiä..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

lambdan jännite kyllä pitäisi seilata kokoajan...otapa yj-releen sulake irti tai lisäilmaluitin pistoke tai potentiometrin...muuttuuko käynti.
luulen että sulla toimii ruisku mekaanisella.
Mittaile diaknoosi pistokkeesta % alueella liittimestä 2 ja 3 lukemaan...taisikohan v alueella päästä käsiksi lambdan lukemaan mutta akunluota tai apparin penkin edestä suoraan liittimestä kanssas v lukemaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin