tuontiauto+letkulämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Auto toi C 220 cdi OM651 ja toin sen Berliinistä.
Pakkasten alettua piti alkaa miettiä lämmitystä.
Laitoin defan letkulämppärin ym. siihen kuuluvat kilkkeet kuten pitää.
No eka vastus palo heti. :o Sain toisen takuuseen ja sekin palo heti seuraavana päivänä. :?
Kolmatta en viitsinyt käryttää enää ennen selvitystä ja soitto Defalle, koska asennus ja ilmaus tehty oikein. :think:
Ilmeni, että pohjolan autot tehdään erilaisella putkituksella ja defan ohjeet ja testit tehty vain näille versioille.
Eli putkituksen muuttuessa saattaa olla, että vesi ei kierrä/lämpiä siitä vastukselta eteenpäin riittävästi ja kiehuttaa
itsensä loppuun.

Onko muut huomanneet vastaavaa ongelmaa??
Lisäksi tämä on esimerkkinä muille, että varmistukaa tuontiautonne kanssa lämmittimen sopivuus autoonne.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No kertoiko ne mitä eroa niissä on? Epäilen vahvasti
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei minunkaan mielestä ole enää mitään pohjalan malleja erikseen.
olihan kauhu juttuja joskus kun alkoi Saksasta tulla ensimmäisiä tuonti autoja...propagandaa.
Jos mietit minkä laitat sinne niin tt-termo olisi paras vaihto ehto...tutkipa...täällä forumillakin on käyttö ja kytkentä juttua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mutta tosiaan monella se o palanut kun on asennettu ilman kiertovesipumppua siitä huolimatta että asennettu valmistajan ohjeen mukaisesti.

Sen voisin uskoa että termostaatti on erilainen eri maissa. eli niitähän on versioita missä ei ole pientä reikää ja sitten on se reijällinen joka päästää siis aina vähän läpi ja sitten se kolmas missä on pienen reijän edessä kuula estämässä virtausta väärään suuntaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Kyllä edelleen väitetään, että autot pohjolaan tulee eri linjalta.
Näin ainakin defan lisäksi väitti eräs taksimies, joka kävi tehtaalla vierailulla, ostettuaan ties kuinka monennen uuden mersunsa.

Defan mukaan tällaisia eroavaisuuksia on tullut muissakin merkeissä vastaan. Audi, BMW

Esim. tässä minun tapauksessani moottorilta tuleva 19mm letkun pitäisi mennä kiertovesipumpulle, joka
on paisuntasäiliön edessä.
Vaan eipä olekkaan näin, vaan putki menee suoraan runkopalkin päälle olevalle alumiiniputkelle, joka menee
sisälämppärin kennolle. Eli ainakaan tässä autossa tuollaista pumppua kyseisessä paikassa ei ole ollenkaan.

Nyt kun lämmitin on ollut tässä letkussa niin tapahtuu luultavasti seuraavaa:
letkulämmitin ei saa uutta vettä kennolta koska siellä varmaankin magneettiventtiili on kiinni.
Vedessä ei tapahdu riittävää johtumista ja vastus ylikuumentuu.

Tuota termostaatti asiaa itsekin ensin epäilin ja saattaa olla myös yksi syy.

Käsittääkseni tässä mallissa lämmittimen pitäisi olla noissa isoissa letkuissa jotta toimisi.
Niihin asentaminen taas käytännössä mahdotonta.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Venttiilit muuten päästää nestettä vain yhteen suuntaa eli asentaessa se on oltava virtaus suunnassa oikein.
Tutustuhan tohon tt-termoon..helpompi asentaa ja on omalla vesipumpulla.

http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub ... gsc.page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

KIITOS,

ennenkin olen näitä selannut mutta nyt tullut defa sopivalla päällä.
Eli tällanen siihen samaan putkeen.
Taidan kokeilla ja tilata.

Kerronpa sitten miten etenee.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekalahd kirjoitti:Kyllä edelleen väitetään, että autot pohjolaan tulee eri linjalta.
Näin ainakin defan lisäksi väitti eräs taksimies, joka kävi tehtaalla vierailulla, ostettuaan ties kuinka monennen uuden mersunsa.
En ole taksimies joten jutut ei ole yhtä luotettavia mutta tehtaalla olen käynyt pari kertaa Sifissä ja kerran Bremenissä ja kyllä sieltä autot tulee samalta linjalta ihan kaikille markkinoille joille yleensä autoja valmistavat.

Tuota putkitusta en tarkistanut mutta kyllä siinä täytyy olla varustekoodeista kyse ja ihan samanlainen auto voi löytyä Saksasta siinä kuin Suomestakin. Joskus toki Veho valitsee vakiovarusteiksi esim. lämmitettävän pesujärjestelmän jolloin sellaisessa Suomi-autossa ei voi olla varustusta joka tulee ilman kyseistä varustetta.

Suomeen tuotavissa autoissa voi olla pieniä eroja esim. ruostesuojauksessa mutta ne erot tulee Saksan lähtösataman käsittelyssä, ei tehtaalla kun siellä ei haluta poiketa pienen markkinan takia edes pienen lisäruiskutuksen osalta.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jospa kyse onkin Suomiautosta...olen kuullut että ovat erikoisia ja harvinaisia mutta huomattavasti parempia kuin tuontiautot :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ainakin ruosteisiä ja reikäisiä kuin suomalainen edam juusto.

Tuohon lämppäriin liityvään letkutukseen kun vähän perehtyy niin huomaa, että siellä on kaksi reittiä mitä pitkin vesi voi kulkea. Mikäli venttiiliä ei avata sähköllä ei siitä letkusta kannata yrittää kierrättää nestettä, silloin se lämmitin pitää laittaa siihen toiseen letkuun, joka ohittaa sisätilan lämmittimen. Tämä asennus on ihan ok, sillä moottorin käynnistyttyä myös kenno lämpiää samantien koska muu järjestelmä ja lohko on täynnä kuuma vettä.

Mikäli lämmittimessä ei ole sisäistä kiertovesipumppua tarvitaan ohjaus mersun omalle kiertovesipumpulle, samanlainen joka tehdään webastolle/eberille. Omalla painollaan se vesi ei siellä ala kiertämään.

Kytkennän lopuksi tulee varmistaa tavalla tai toisella, että se vesi kiertää siellä ja juuri oikeaan suuntaan. Tuotteen laadusta kertoo paljon, jos se hajoaa kiertovesipumpun pysähtymisen seurauksena. Sisäinen termostaatti puuttuu, eihän kahvinkeitinkään tuhoudu vaikka pannu unohtuu tyhjänä levylle :roll:

Defan ohje (ja ihmiset) ei taida taida ymmärtää mersun systeemin ja tavallisten autojen eroa juuri tuon sähköllä ohjattavan venttiilin suhteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

No joo, en mäkään ihan purematta niellyt, et toinen linja olis pohjolan pienelle automäärälle.
Suomalaiset kun muutenkin on enempi toyotakansaa. HEH
Kaikki omat meset on kyllä tullu muun kuin vehon tuomina, tottakai.
Viimosen ajoin ite ja sehän käy aina pienestä seikkailusta.

Eli kuten edellä kirjoitetaan niin varustepaketistahan se on kiinni.
Esim bemarilla on ihan niin sanottua talvipakettia tarjolla, jota tuskin esim. italianpojan on turha ruksata, jos ei nyt koko eläämäänsä alpeilla asusta.

Täytyy tosin mainita et oma kulkine on eteläsaksasta alkujaan lähtösin ja voi olla et ero pohjolan peleihin.
Täällä esim hajottamit myy lämpökiertopumppu nimellä kyseistä vesipumppua joka multa puuttuu autosta.

Mitä tulee defan tyyppisiin letkulämppäreihin joissa ei kiertoa niin jo ennen asennusta olin epäileväinen.
Nyt on tulossa tt-thermo ja uskon olevan hyvä, jos vaan vesi kiertää putkessa.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Tiiä noista että tuleeko mukama erilinjalla sitten nuo autot mutta kyllä esimerkiksi 204:sta on "pohjoismaa" paketilla tullut ja siitä esimerkkinä vaikka tuulilasin alla oleva muovi josta ilmanotti sisätilaan niin tiuhalla ritilällä estäen suurimman lumen joutumisen imunkautta puhaltimeen. saksantuonteja jossa puhallin täynnä lunta tai vettä on joskus tullut vastaan
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Yllätys, että menee taas offtopiciksi, mutta huvittaa, kun myynti-ilmoituksissa vieläkin jaksetaan vauhkota, jos auto on SUOMIauto. No sinänsä hyvä, niin tietää kiertää ne kaukaa. On niitä peltihommia muutenkin näissä 15 vuotta vanhoissa mersuissa :D Ja kaikki omat autot on kanssa muualta uitettu tänne viimeiset 15 vuotta ja hyvin on talvella pärjännyt, joskaan yhdessä ässässä ei ole penkinlämmittimiä, voisi kuvitella, että SUOMIautossa olisi ollut.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jysi »

shade_z kirjoitti:Tiiä noista että tuleeko mukama erilinjalla sitten nuo autot mutta kyllä esimerkiksi 204:sta on "pohjoismaa" paketilla tullut ja siitä esimerkkinä vaikka tuulilasin alla oleva muovi josta ilmanotti sisätilaan niin tiuhalla ritilällä estäen suurimman lumen joutumisen imunkautta puhaltimeen. saksantuonteja jossa puhallin täynnä lunta tai vettä on joskus tullut vastaan
Laitapas "pohjoismaa"-paketin lisävarustekoodi niin kaivellaan EPC:stä mitkä osat on erilaisia aidossa Suomi-autossa?
Puhallin täyttyy pesu- ja sadevedelläkin jos vesireikä pohjassa on tukossa.
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Nyt on TT Thermo paikallaan ja täytyy sanoa, että älkää ihmeessä ostako mitään
pelkkää käämillistä letkulämmitintä.

Toi on ihan paras. Puolen tunnin lämmityksen jälkeen auto on ku kesällä laittas käyntiin.

Voin suositella.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jariay »

myös polttoaineen kulutus laskee tt thermoa käyttäessä, varsinkin kovilla pakkasilla, koska koko moottori on tasaisen lämmin.
olen vertaillut lohkolämmittimen ja tt thermon kesken pätkäajossa.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jysi »

Siinä elokuvaa tuotantolinjalta. En tiedä tehdäänkö tässä priimaa Suomeen vai 2-laatua myöhemmin tuotavaksi?
https://www.youtube.com/watch?v=CSb9jmMDwRk" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Se on jännä kun saksalaisille itselleen kelpaa huonompi laatu, mutta onneksi Sindelfingenissä on erillinen linja aitojen Suomi-autojen valmistukseen. Sitten sitä kotimarkkinoille tehtyä kuraa valitettavasti valuu EU:n vuoksi käytettynä Suomeen. Vielä 80-luvulla tätä onnistuttiin torppaamaan paremmin, jotta kakkoslaatua ei tulisi maahamme. Ei siis ihme, että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Ne kun on tehty kestämään ihan eri lailla kuin huonommat saksalaisille tarkoitetut autot.
trittau
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 28.10.2016 09:10

Re: tuontiauto+letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja trittau »

Moi toin Saksasta W212 koppaisen E250 CDI:n. Ajattelin laittaa TTn 1000 w lämppärin, oisko jollain kuvaa tai selitystä mihin paikkaan laittaisin. Thanks
Vastaa Viestiin