w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Noniin moikka kaikille!
Olis satalankussa semmonen ärsyttävä ongelma että kun auton lämmöt nousee normaali lämpötilaan 80-90 astetta auto värise tärisee hieman tyhjäkäynnillä. Tämä tärinä epätasaisuus ei vaikuta kierroksiin juuri mitenkään. Tärinät ovat epäsäännöllisiä mutta jatkuvia. Olen myös huomannut että öljypainemittari liikku hieman tärinöiden mukana. Auto käynnistyy todella hyvin ja veto on tasasta mutta tärinät ovat ärsyttäviä ja kummallisinta on että ne eivät esiinny niin kauan kuin kone on kylmä.
Seuraavat osat vaihdettu:
Alipainletkut
pyörijä (Bosch)
Virranjakajan kansi(Bosch)
Sytytysjohdot
Sytytystulpat(NGK ei resistori)
Suuttimet ja niiden kumit
Öljypainemittari(näytti ennen mitä sattui)
PA-suodatin
EHA(uusi bosch)
Pulssisuhde mitattu ja säädetty

Alkaa ideat loppumaan ja ehjien osien vaihdolla ei kukaan ilahdu


Kiitos
Calle
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ettei se kuuluisi vanhemmiten KE-Jetronicin toimintaan, tyhjäkäyntimoottori säätää siellä? Omassa CE:ssä myös havaittavissa esim. liikennevaloissa seisoessa. Kylmällä koneella lisärikastus käytössä, käynti onkin silloin "uskomattoman hyvän kuuloista" ja auto tuntuukin paljon ponnekkaammalle. Ei se tietenkään uutena liene tuollainen ollut. Onko tyhjäkäyntimoottori vaihdettu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Ei ole vaihdettu mutta putsattu ja testattu 9v patterilla!
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Tarkista laturin jänniteensäädin. Syökö öljyä ventiilin varrenkumit vaikutaa.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Kannattaa säätää ilmamäärämittarin potikka 0,7 volttiin. Eli keskimmäinen liittimen jännite.
Määräjakajan tornista säädetään käsittääkseni myös tyhjäkäynnin seosta pienellä ruuvimeisselillä.

Mulla oli pitkään tuo kiusallinen tärinä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Ilmamäärämittarin potikka oli viimeksi kuin katoin 0,7v tyhjäkäynnin seos on säädetty(pulssisuhde 50%). Olen myös itse miettinyt tuota jännitteensäädintä koska välillä pimeässä hyvin pientä valojen himmenemistä voi esiintyä. Noi venttiilivarren kumit, mistä tiedän vuotavatko. Hieman voi tulla savua jos ilmaputsari irti ja kierrättää konetta mutta oman käsitykseni mukaan tämä ei ole mitenkään epänormaalia.
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

No tuossa kun kävi selväksi et tyhjiksellä 50% niin koitappa mitä se on kierroksilla?
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Jep aloitan säätämällä ton pulssisuhteen uudestaan huomenna, ja katotaan jos paranee. Elikkä 45-48 lämpimänä ja siitä noin 10 procenttia kun 2500rpm.
Tota vois nyt samalla vähän tarkentaa tota ongelman oireilua. olen pidemmän aikaa seuraillut että milloin ilmenee ja milloin ei, ja tyllyt siihen tulokseen että kun auto kylmä ei värise mutta kun lämpenee niin ongelma alkaa(värinä ilmenee siis kun lambda tulee mukaan). Nyt kun muistelen niin kesällä kun oli kauhea helle ja olin ruuhkassa ja koko ajan liikennevaloissa niin värinä oli pahimmillaan.

Eilen ajoin kotiin turusta ja 10min tauon jälkeen kun käynnistin auton niin auto käynnistyi hieman kummallisesti. Starttasi saman tien mutta nosti kierrokset hitaasti tyhjäkäyntikierroksille, eli ei ensin nostanut niitä yli tuhannen ja sitten laski vaan kierrokset nousi hitaasti. Tämän jälkeen laiton pakin päälle ja auto sammui. Käynnistyi saman tien mutta nyt paloi myös ASD valo(Joskus tehnyt samaa aikaisemminkin). Kumma juttu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Valon syttyminen ...sekin taisi tulla yj-releen viasta eli tinailepa uudelleen yj-rele
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Pikavastaus ei näemmä toimi, joten vastaan normaalisti:

YJ-rele kannattaa vaihtaa , jos ei tule tinaamalla kuntoon. Siinä on sisällä komponentteja, jotka voivat vioittua.
YJ-releen tomintahäiriö aiheuttaa juuri noita varoitusvalojen palamísia.

Muistan kun omassa M103 Coupeessa moottori pysähtyi silloin tällöin ja hetken odottelun jälkeen lähti sitten käyntiin.
Kun vaihdoin YJ-releen ongelmat poistuivat.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Ok eli uutta hakemaan huomenna. Voiko yj rele aiheuttaa tota valojen(mittarivaloissa sen nyt oon lähinnä huomanut) pientä himmenemistä. Joskus oon lukenut että yj rele aiheuttaa abs valon syttymistä mutta ASD vissin toimii samoista antureista.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Joskus kummalisesti on sähköikkunoiden sulake palanut, voiko johtua yj releestä
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mites alipaine mittari käyttäytyy tyhjiksellä?..onko tapissaan.
Voisi olla ilmaa jostain välistä eli mites suuttimien tyvi kumit...kovettuneethan ne on ja venttiilinvarren kumit?
Ei se yj vaikuta kun konee,abs,asd ,kylmäkäynnistykseen,ruiskuun...
Hiallapa muuten kaikki sulakkeiden päät hiekkapaperilla..jos on sähkö ongelmia kajuutassa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Ei oo alipainemittaria autossa! Suuttimien tyvi kumit vaihdettu. Kaikki sulakkeet on vaihdettu. Juu se sähköikkunoiden sulakkeen palaminen johtunee varmaa siitä että ikkunoide kiskot huonossa rasvassa ja ahdistaa.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Ok nyt olis toi pulssisuhde mitattu uudestaan. Virta päälllä 69,3(noin 70%) kun käynnistää niin näyttää 50% kunnes moottori lämpenee ja kun lämmin niin seilaa siinä 45 ja 49 välissä. Kun nostaa kierroksia 2500rpm niin ei kauheasti eroa, mielestäni seilas siinä 44 ja 50 välissä, eikös sen pitäis olla +- 10% kierroksilla?
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Tein myös staattisen testin eli virta päälle 70%, ilmamäärämittari hieman alas painettuna 10% ja kaasu pohjaan 20%, kaikki täsmäsi!
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Noniin otin jännitteen säätimen irti ja oli kyllä hiilet melko lopussa. Nyt kun vaan löytäis uuden launtai iltana
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joillakin huoltoasemilla joissa on korjaamo samassa voisi löytyäkin hyllystä...muutaman kerran on pelastanut tien päällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Miten toi mittaus? Kaikki muut oot ilmoittanut käännettynä tai johdot väärinpäin. Jos tyhjis samalla tavalla on toi hieman rikkaalla. Lähetin sulle se kaavion. Eli säädät tyhjis 50% heiluun molemmin puolin sit katot mitä kierroksilla ja ohjeen mukaan säädät tyhjiksen uudelleen. Helpompi tosiaan katoo johdot ristissä. Mut ensin vaihdat ventiilien varrenkumit, sen lataus säätimen, sekä venakopan tiivisteen samalla senkin vuoto vaikutaa, huohotinletkut jos kovia.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Jep eli uus jännittensäädin tänään vaihdettu, ei kyllä vaikuttanut koneen käyntiin niin paljon mutta mielestäni pyyhkijä toimii nopeemmin ja ikkunat myös tiedä sitten, lopussa oli ainakin hiilet. (Huohotinletkut on kaikki vaihdettu jos joku joskus ne aikoo vaihtaa niin laittamalla ne lämpimään veteen ennen asennusta niin helpottaa asennusta paljon).
Venttiilien varrenkumit ovat vissin vähän isompi proggis, vai onko???

No Huomenna vois säätää ton ohjeen mukaan, ei siitä varmaan haittaa ole kun jo kerran säädetty. Joo on mulla tainut olla johdot ristissä eli punanen X11 pistokkeen 2kosessa (maa) ja musta 3mosessa jos muistan oikein. näytti muuten 30% eikä 70% virta päällä kun jostain ulkolaiselta foorumilta olin lukenut että pitäis näyttää 70% niin käänsin piuhat toiste päin
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

No oon yrittäny säätää tota seosta tänään. Laitoin mustan kakkoseen ja punasen kolmoseen. Virta päälle niin näytti 30%, kaasuläppä täysin auki niin näytti 80%. Eli jos ottaa tuon luvun pois 100 prosentista niin saa sen luvun minkä sen pitäis olla.
-Auto käyntiin näyttää 50% koko ajan
-Ajan auton lämpimäks ja sen jälkeen alkaa seilaamaan. Säädin siitä niin että se seilasi 50% molemmin puolin.
Kun käännän seos ruuvi myötäpäivään nousee prosenttiluku ja kun käännän vastapäivään niin laskee prosenttiluku ihan niin kuin tuossa ohjeessa. Ainoo ero on että kun nostan kierroksia 2500 nousee prosenttiluku eikä laske niin kuin tuossa ohjeessa vaan nousee
Seos seilaa nyt siin 48 ja 51 välissä ja kierroksilla noin 51-56

Menee pää aivan pyörälle noista luvuista
Eli jos käännäm ruuvia vastapäivään niin laimennan seosta ja jos pidän mittarin niin että musta on kakkosessa ja punainen kolmosessa niin tämä tarkoittaa että prosenttiluku pienenee mutta jos pidän ne toiste päin niin se nousee.
Pitäsikö seos olla vähän laimeemman tai rikkaamman puolella?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tornista seos siihen 50% ja kierroksilla sitten säädetään ehasta pikku ruuvista kohdalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Tarkoitin et tee juuri johdot ristissä koska ne arvot on jo valmiiksi käänteiset. "helpompi tosiaan katsoa johdot ristissä" Numeron jos laitat yv.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

No moikka taas kaikille! Ajattelin vähän päivittää miten on hommat tämän ongelman kanssa edennyt.

Otin tossa allle vuoden vanhan virranjakajankannen irti ja huomasin että taas oli kiertynyt hiiltä niihin kontaktipintoihin. Ajattelin että nyt laitan kerralla kaikki sytkä osat kondikseen ja nyt olen vaihtanut seuraavat osat
Sytytystulpat( NGK ei resistori)
Virranjakajan kannen( Bosch)
Virranjakajan pyörijä
Uusi virranjakajan takakansi tiivisteineen( Bosch)
Uusi puola (BERU)
Uusi YJ rele
Uusi imuilman lämpösensori

(Sitäpaitsi olen ottanut irti venttiilikopan ja jakopään etukannen ja laittanut uudet tiivisteet)

Nyt kun olen ajellut niin on kaikki ollut taas yhtä onnetonta: Ei niinku minkäänlaista parannusta ongelmaan
Auto käynnistyy ja heti kun on vähänkin lämpöä niin moottori tärisee säännölisen epäsäännölisesti:
Ajoin moottoritietä turkuun pysähdyin bensasemalle tankkaamaan ja tämän jälkeen pysyi auto tyhjäkäynnillä juuri ja juuri käynnissä ja tehoja ei ollut mihinkään sai polkea melkein pohjaan että pääsi normaaoli vauhtia eteenpäin.
Josku aikaisemminkin tehnyt jotain tuollaista ett ajan ja tuntuu jotenkin tehottomalta ja yhtäkkiä tulee 30hv lisää jostain.
Tossa viime viikolla ajoin pikkuteillä ja auto tärisi hieman tyhjäkäynnilä ja yhtäkkiä sammui. Lähti kyllä saman tien käyntiin eikä ollut mitään ongelmaa kun antoi kaasua, ihan normaalisti veti.

Mikäköhän tässä voi olla kun alkaa ideat loppumaan. Onko syy polttoainepuolella tai voisiko olla imuvuoto vielä jossain.
sec 560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 10.09.2014 19:06

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja sec 560 »

Jeps polttoaineen paineet mittaukseen.
Onko suodatin vaihdettu.
Jotenkin vaikuttaa kuitenkin, että olisiko vika siinä ilmamääräpotikassa.
Ebaystä uusi ei ole kalliita.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja jarssep »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=165124" onclick="window.open(this.href);return false;

Mites duada noin... Hiljattain tuhosin yhden tyhjäkäyntiluistin. Oireet oli sellaiset, että kun käynnisti, se pysyi vain kaasutellen käynnissä. Luistin liitin irti kuitenkin kävi ihan nätisti tyhjistä ja tehot tallessa.

Jos nypit tuon piuhan irti, miten se käyttäytyy?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Joo olen itseasissa laivalla matkalla kanadaan mutta koska autoprojekti jäi vaivaamaan mieltä niin ajattelin täältä selvittää! Monta kertaa paremmin on porukalla täällä nämä vanhat autot hallussa kun veholla.Kyllä polttoainesuodatin on vaihdettu. Lisäilmamuisti on putsattu ja testattu 9 voltilla ja liikkui vaivattomasti.

Jos testaa bensapaineet niin minkälaiset paineet pitäisi tyhjiksellä olla( Autossa 2 pumppua)

Tota potikkaa olen itsekkin miettinyt mutta minkä takia moottorin lämpötila vaikuttaa asiaan, vai alkaako potikka korjaamaaan vasta kun mottori on lämmennyt.

Sitten pari muuta huomiota: Kun ulkona on lämmin ja auto on lämmin niin on auton alta tasasin väliajoin kuulunut TSST ääni, ihan kuin jokin venttiili päästäisi painetta. ÄÄni toistuu ehkä noin 10 sekunnin välein.

Sitten kun tarkistin noita pieniä alipaineletkuja konehuoneessa, otin irti sen joka on lähellä "jarruvahvistinta" ja joka haaroittuu muistaakseni kolmee tai neljään keltaiseen paineventtiiliin tai mitkä lie ja jotka menee imukanavaan kiinni niin tyhjäkäynti ei muuttunut mitenkään vaikka selva imuääni kuului pillistä.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Googleta vaikka "ke design control unit" pitäis tulla pdf:ää ladattavaksi. Matkalukemista känadan reissulle.

Jos saat siitä lopputuleman ja selvyyden, kerro mullekin. Oon mm. meinannut huvikseen yrittää huijata tuota m102:sen ruiskua laittamalla piuhan nokkaan irtonaisen lämpöanturin, ja kylmäsprayta anturille, kun kone on kuuma. Josko sen ecun vaikka saisi tillin tallin ja olisi taas muka viisaampi. Ei ole vaan kerinny leikkimään ihan joka asiaa läpitte.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Noni nyt jatkuu taas ongelman etsiminen... Elikkä Vaihdettua osaa
Puola(BERU)
Tulpat(NGK EI resistori)
Virranjakajan kansi Bosch
Virranajakajan kannen tiiviste ja vastakappale(joka maksoi melkein yhtä paljon kuin kansi) Bosch
Pyörijä
Polttoainesuodin
Kaikki isot alipaineletkut ja kumikaukalo
Imuilman lämpömittari
EHA Bosch uusi
Kaikki suuttimet tyvikumeineen

Ja nyt viimeksi Ilmamäärämittarin potentiometri. JA ongelma sen kun jatkuu
Potikan säädin 0.7volttiin

Ja koska näitä tyhjäkäyntiongelmia varmaan on paljon erillaisia niin yritän täsmentää.

Kylmänä(nyt kesällä) tai lämpimänä kun käynnistää auton, tyhjiksellä epätasaisen tasasesti pientä nykimistä(katkoksia), niin pieniä että kierrokset ei juurikaan muutu mutta tuntuu auton sisälle ja kun kuuntelee pakoputkesta niin aivan selvästi kuulee kun tasainen käynti "katkeilee".

Mitä muuta olen huomannut:

Kun käynnistän aamulla: starttimoottori pyörii normaalisti pari kertaa ja auto lähtee hyvin käyntiin, jos vaikka sitten käyn kaupassa ja tämän jäklkeen käynnistän auton niin auto kyllä lähtee hyvin käyntiin mutta kun starttimoottori pyörii niin sen pyöriessä auto sytyttää pari kertaa ennen kuin lähtee kunnolla käyntiin(Itse starttiaika ei ole mielestäni pidempi, mutta tuntuu jotenkin rämän auton käynnistykseltä eikä mersumaiselta ollenkaan.

Tyhjäkäynnnin värähtelyt ja katkominen on mielstäni pahin kun kone on oikein kuuma esim monen tunnin moottoritiellä ajon jälkeen, pelkää melkein että auto sammuisi liikennevaloissa. Ajossa ei huomaa mitään.

Autossani on ASD ja olen pitkään miettinyt minkä takia letku konehuoneessa pumppaa niin paljon ja oikein lämpimänä auton alta kuuluu tostuva paineen vapautus ääni semmonen lyhyt tsst. Olen tutkiskelun jälkeen tullut siihen tulokseen että ASDn paineakun kalvo on rikki.
>>> selvis kun katsoin että hydrauliikkanesteen pinta alhainen ja ajattelin että vosin yhtä hyvin huuhdella ja ilmata koko systeemin mutta mitään ei tullut siitä isommasta paluuputkesta vaikka yhditin ASD pinin 8&10>>> Nestemäärän alentuminen johtunee siitä että paineakun kalvo rikki>> typpi hävinnyt ja paineakku täyttynyt hydrauliikka nesteellä
Nojaa vosiko tämä jotenkin vaikuttaa koneen käyntiin???

Olen vaan päättänyt etten anna periksi vaan aion korjata vian vaikka joutuisin vaihtamaan joka ikisen osan koko autosta...... :x
Calle
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katso ja tutki myös nokka-akselin kunto...tahtoo pyöristyä ajan oloon ja tietyissa ikäluokassa etenkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin