M111 nokka-akselin säädin
M111 nokka-akselin säädin
Kuinka monella on tuo nokka-akselin säädin ruvennut rallattamaan kyseisellä koneella? Ulkomaisilla foorumeilla oli aika paljonkin juttua tästä, ja on ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika... ja jos oikein olen käsittänyt, niin ei taida tonni riittää säätimen vaihtoon
Onko tuosta rallatuksesta mitään haittaa moottorille, siis jos ei sitä säädintä ihan hetkeen vaihda? Ääni ei sinäänsä haittaa, kun ei sitä tahdo sisälle edes kuullakaan, mutta konepelti auki kaasuttaessa ei kuulosta kovin kivalle.
Ääni kuulostaa tältä https://www.youtube.com/watch?v=oTv2v_irDIc ja tältä https://www.youtube.com/watch?v=uxdsVoBahhc
Säädin Brittifoorumilla arvelivat että saattaisi olla myös tuo säätimestä löytyvä jousi, joka pitää sen äänen
Onko tuosta rallatuksesta mitään haittaa moottorille, siis jos ei sitä säädintä ihan hetkeen vaihda? Ääni ei sinäänsä haittaa, kun ei sitä tahdo sisälle edes kuullakaan, mutta konepelti auki kaasuttaessa ei kuulosta kovin kivalle.
Ääni kuulostaa tältä https://www.youtube.com/watch?v=oTv2v_irDIc ja tältä https://www.youtube.com/watch?v=uxdsVoBahhc
Säädin Brittifoorumilla arvelivat että saattaisi olla myös tuo säätimestä löytyvä jousi, joka pitää sen äänen
Re: M111 nokka-akselin säädin
Jousien vaihdolla omasta
loppui meteli
Kannattaa sen solenoidin vastus mitata,
että toimiiko se,ehjän vastus n.8 ohmia
loppui meteli
Kannattaa sen solenoidin vastus mitata,
että toimiiko se,ehjän vastus n.8 ohmia
Re: M111 nokka-akselin säädin
Käytettyä osaa vaan tilalle...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M111 nokka-akselin säädin
Videoilla voi olla M271 moottori ja yksrivinen jakoketju.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: M111 nokka-akselin säädin
Jos m271 niin ketju ja kiristäjä vaihtoon niin voi si olla se rallattaja venyneessä ketjussa...paljonko on autolla ajettu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M111 nokka-akselin säädin
Videoiden moottorimalleista ei 100% varmuutta, mutta luulisin että kyseessä on w203 alkupuolen c180, eli 2.0 M111 kone. Sama moottori löytyy omasta w202 vm. 2000 aj. 184000 km. Tuo ääni on siis tismalleen sama omassa autossa, kuin noilla videoilla. Toisen videon kommenteissa taitaa lisäksi lukea, että kyseessä oli nokka-akselin säädin ja hintaa rempalle tuli 1400 euroa vuonna 2011
Jossain englannin kielisellä mercedes-forumilla annettiin vastaukseksi juurikin tuo nokka-akselin säädin, samaisen videon perusteella.
Mitäs mieltä siitä, että tuolla toisella foorumilla oltiin sitä mieltä, että ääni ei juuri haittaa mitään, siis muuta kuin omaa korvaa?
Tarkoitus vielä testata, että häviääkö ääni, kun ottaa nokka-akselin solenoidilta piuhan irti...
Jossain englannin kielisellä mercedes-forumilla annettiin vastaukseksi juurikin tuo nokka-akselin säädin, samaisen videon perusteella.
Mitäs mieltä siitä, että tuolla toisella foorumilla oltiin sitä mieltä, että ääni ei juuri haittaa mitään, siis muuta kuin omaa korvaa?
Tarkoitus vielä testata, että häviääkö ääni, kun ottaa nokka-akselin solenoidilta piuhan irti...
Re: M111 nokka-akselin säädin
Tuli testattua tuota solenoidia, ja kyllähän se ääni häviää kun ottaa piuhan irti
Re: M111 nokka-akselin säädin
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: M111 nokka-akselin säädin
Oliko omassa autossasi tuo numeron 38 jousi poikki tai muuten rikki? Sitä ne tuolla netissä muutamassa paikassa tarjoili samanlaiseen vaivaan.jkv kirjoitti:Jousien vaihdolla omasta
loppui meteli
Kannattaa sen solenoidin vastus mitata,
että toimiiko se,ehjän vastus n.8 ohmia
http://www.mbpartsworld.com/images/part ... 020523.jpg
Vastus tuli mitattua, ja jotain päälle 8 ohmia näytti
Re: M111 nokka-akselin säädin
Oma M111 rahisee myös todennäköisesti tuosta, ääni on aivan samanlainen kun videolla. Ovatko esim forumin hovikorjaajat Dealer & kumpp vaihtaneet tai korjanneet tuota,millainen homma ja hinta? Tuo videon 1400e remppa oli vissiin merkkiliikkeestä...
230 C 1978
Re: M111 nokka-akselin säädin
Selkeästi sama vika minullakin. Vm. 2001 SLK R170 ja 230 kompura automaatilla. Ajettu 180 tkm.
Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisilla toimenpiteillä olette saaneet vian korjattua.
Tarvittavat osat ja niiden hinta sekä kannattaako tuota yrittää tehdä itse (erikoistyökalut tms.).
Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisilla toimenpiteillä olette saaneet vian korjattua.
Tarvittavat osat ja niiden hinta sekä kannattaako tuota yrittää tehdä itse (erikoistyökalut tms.).
Re: M111 nokka-akselin säädin
Jatkan omaa viestiäni, koska ongelmaan ei ole tullut ratkaisuesityksiä. Nokka-akselin säätäjä rallattaa edelleen ja nyt on korkea aika tehdä sille jotain . Uusi säädin on suolaisen hintainen n. 700 euroa, joten lähdetään liikkeelle halvemmalla vaihtoehdolla. Tilasin Veholta uudet jouset säätäjään. Maksoivat yhteensä 9,81 €. Yritän asentaa ne paikalleen, kun osat on toimitettu. Raportoin työn etenemisestä lähiaikoina.Jomppe55 kirjoitti:Selkeästi sama vika minullakin. Vm. 2001 SLK R170 ja 230 kompura automaatilla. Ajettu 180 tkm.
Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisilla toimenpiteillä olette saaneet vian korjattua.
Tarvittavat osat ja niiden hinta sekä kannattaako tuota yrittää tehdä itse (erikoistyökalut tms.).
Re: M111 nokka-akselin säädin
Muiden projektien viedessä aikaa jousien vaihto säätäjään kesti hieman pitkään. Havaintoja amatööriasentajan työvaiheista.Jomppe55 kirjoitti:Jatkan omaa viestiäni, koska ongelmaan ei ole tullut ratkaisuesityksiä. Nokka-akselin säätäjä rallattaa edelleen ja nyt on korkea aika tehdä sille jotain . Uusi säädin on suolaisen hintainen n. 700 euroa, joten lähdetään liikkeelle halvemmalla vaihtoehdolla. Tilasin Veholta uudet jouset säätäjään. Maksoivat yhteensä 9,81 €. Yritän asentaa ne paikalleen, kun osat on toimitettu. Raportoin työn etenemisestä lähiaikoina.Jomppe55 kirjoitti:Selkeästi sama vika minullakin. Vm. 2001 SLK R170 ja 230 kompura automaatilla. Ajettu 180 tkm.
Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisilla toimenpiteillä olette saaneet vian korjattua.
Tarvittavat osat ja niiden hinta sekä kannattaako tuota yrittää tehdä itse (erikoistyökalut tms.).
- kompressori pitää purkaa edestä pois, jotta saa nokka-akselin kiristäjän irrotettua. Kannattaa vaihtaa samalla kompuraöljyt. Veholla 120 € Ebayssa 30 €. http://www.ebay.com/itm/Eaton-Kompresso ... SwVupTnAhI" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanhat öljyt valuvat tosi hitaasti ulos. Joissakin ohjeissa neuvottiin valuttamaan jopa tunnin verran. Oikea öljyn määrä on 110 ml, joten yksi pullo riittää.
- nokka-akselin säätäjä on helppo purkaa ja jouset saa vaihdettua näppärästi. Säätäjän paikalleen asennus on tarkkaa puuhaa, koska jousi on jäykkä ja toleranssit ovat pienet. Minun piti pyytää kaveri avuksi, että saimme säätäjän paikalleen.
- vaihdoin samalla venttiilikopan tiivisteet, poistin kopasta vanhat maalit maalinpoistoaineella ja maalasin sen uudelleen. Tästäkin kopasta olivat maalit porsineet irti useasta kohdasta.
- uudet öljyt ja jäähdytysnesteet koneeseen ja kone tulille. Amatööriasentajan yllätykseksi säätäjän rallatus loppui. Minä olin jo henkisesti valmistautunut uuden säätäjän hankkimiseen. Vika tuli siis korjattua 9 € jousien vaihdolla!!
Re: M111 nokka-akselin säädin
Muistatko mitkä jouset vaihdoit? Aikaa on tainnut hieman kulua... Olen yrittänyt korjata samaa vikaa/ääntä omasta mersusta. Kiitos ja kumarrus!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: M111 nokka-akselin säädin
Se on tuon säätöpakan palautusjousi, nro 38.
Sähkömagneetti, nro 68, vetää toiseen suuntaan, jousi palauttaa toiseen.
Näyttää takankin olevan joku kiehkura, tuo 47, en tiedä onko esim. yleensä hyvä vaihtaa samalla?
Enkä tiedä myöskään miten vaihto tapahtuu, ilmeisesti kantta tai jakopäätä purkamatta onnistuu venttiilikopan kautta ketjun löysäämällä?
Muokkaus:
palautusjousi on nimenomaan nro 47, en tiedä mikä tuo 38 on.
Sähkömagneetti, nro 68, vetää toiseen suuntaan, jousi palauttaa toiseen.
Näyttää takankin olevan joku kiehkura, tuo 47, en tiedä onko esim. yleensä hyvä vaihtaa samalla?
Enkä tiedä myöskään miten vaihto tapahtuu, ilmeisesti kantta tai jakopäätä purkamatta onnistuu venttiilikopan kautta ketjun löysäämällä?
Muokkaus:
palautusjousi on nimenomaan nro 47, en tiedä mikä tuo 38 on.
Viimeksi muokannut Risto113, To 22.07.2021 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: M111 nokka-akselin säädin
Olisko kenelläkään tähän mitään uutta? Vinkkejä tuon jousen vaihtoon? Ja millä nimellä tms. olette tuommoisen jousen saanut hommattua? Mahdollisesti täytyisi itse tehdä tuo sama homma vaikka ääni onkin melko huomaamaton (ainakin vielä toistaiseksi). Vaikuttiko tuo teillä moottorin toimintaan millä/millään tavalla?
Re: M111 nokka-akselin säädin
Minun autossa kyse ei ainakaan ole tuosta numeron 38 jousesta. Omassa autossa ääni ollut yli 3 vuotta, eikä vaikuta moottorin toimintaan. Jotain uutta vinkkiä kaipaisin itsekkin.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: M111 nokka-akselin säädin
Oletan, että kyseessä on ns. "hiukan pierevä ääni", mikä korreloi suoraan kaasupolkimen painamiseen? Eli varsin tarkasti kaasuun vastaava ääni.
Muita kolinoita on omalle kohdalle osunut
*laturi
*visco
*vesipumppu
*kiristimen vaimentimen yläpää
Jos oikein muistan, niin tuo säädin pitää sisällään omanlaisensa äänen nämä minun luettelemat on sellaista kolinaa ja räminää.
Tätä säädintä en ole joutunut korjailemaan, vielä.
Muita kolinoita on omalle kohdalle osunut
*laturi
*visco
*vesipumppu
*kiristimen vaimentimen yläpää
Jos oikein muistan, niin tuo säädin pitää sisällään omanlaisensa äänen nämä minun luettelemat on sellaista kolinaa ja räminää.
Tätä säädintä en ole joutunut korjailemaan, vielä.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: M111 nokka-akselin säädin
Minulla samaisessa mersussa moottorilla M111.951 tuo sama ääni mutta lievempänä, parhaiten kuuluu hitaassa ajossa kun kuuntelee, paikallan kaasua polkiessa hyvin vaimeana. Kilsoja nyt n. 187tkm.
Muistelen että entisessä w202 (M111.921) oli sama ääni mutta myöskin vaimeana varmaan 3vuotta, ei aiheuttanut toimenpiteitä eikä ongelmia tullut. Sillä tosin oli ajettu jo siihen aikaan melkein 350tkm
Kuuluukohan tähän samaan ongelmaan kylmänä 'yön yli' käynnistäessä vastaavan kuuloinen rääkäisy joka kestää juurikin sen 1-2sekuntia? Näistähän ei pitäisi jakoketjut mennä.....
Muistelen että entisessä w202 (M111.921) oli sama ääni mutta myöskin vaimeana varmaan 3vuotta, ei aiheuttanut toimenpiteitä eikä ongelmia tullut. Sillä tosin oli ajettu jo siihen aikaan melkein 350tkm
Kuuluukohan tähän samaan ongelmaan kylmänä 'yön yli' käynnistäessä vastaavan kuuloinen rääkäisy joka kestää juurikin sen 1-2sekuntia? Näistähän ei pitäisi jakoketjut mennä.....
-
- Mersumies
- Viestit: 2319
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M111 nokka-akselin säädin
Tuohon yön yli -ääneen voi etsiä ratkaisua tarkistamalla ohjaustehostimen öljymäärän. Sama ääni kuuluu täälläkin pitkän käyttämättömyyden jälkeen.sallaas kirjoitti: ↑Su 13.06.2021 19:20 Minulla samaisessa mersussa moottorilla M111.951 tuo sama ääni mutta lievempänä, parhaiten kuuluu hitaassa ajossa kun kuuntelee, paikallan kaasua polkiessa hyvin vaimeana. Kilsoja nyt n. 187tkm.
Muistelen että entisessä w202 (M111.921) oli sama ääni mutta myöskin vaimeana varmaan 3vuotta, ei aiheuttanut toimenpiteitä eikä ongelmia tullut. Sillä tosin oli ajettu jo siihen aikaan melkein 350tkm
Kuuluukohan tähän samaan ongelmaan kylmänä 'yön yli' käynnistäessä vastaavan kuuloinen rääkäisy joka kestää juurikin sen 1-2sekuntia? Näistähän ei pitäisi jakoketjut mennä.....
Re: M111 nokka-akselin säädin
Tosiaan tuo nokka-akselin säädin rallattaa täälläkin. Joku tyyppivika kai näissä koneissa. Pajalla sanoivat että kallis remontti. Pitääkö paikkansa? Tuo osa itsessään ei kovin paljoa maksa ~200e?
Vaikka ei korjaisi niin ei siitä kait mitään muuta haittaa ole kun korville.
Vaikka ei korjaisi niin ei siitä kait mitään muuta haittaa ole kun korville.
Re: M111 nokka-akselin säädin
Ei mene rikki vaikka vähän ääntää, kunhan se ei tule löysästä ketjusta se ääni.
Tuohon on joku korjaussarja, missä muistaakseni oli jousi ja prikka tai jotain sinnepäin.
Mun aiemmassa viestissä on väärää tietoa, palautusjousi on se taaempi "kiehkura" mikä ainakin kannattaa vaihtaa jos rupeaa.
Tuohon on joku korjaussarja, missä muistaakseni oli jousi ja prikka tai jotain sinnepäin.
Mun aiemmassa viestissä on väärää tietoa, palautusjousi on se taaempi "kiehkura" mikä ainakin kannattaa vaihtaa jos rupeaa.