jumiutuneen hehkun irroitus
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Tuossa on yksi ero, voiman kesto joka nyt helposti unohtuu. Iskevä työkalu vapauttaa voiman aina välillä, ihmisen käsi ei siihen pysty vaan se väntää tasaisesti ja metalli vääntyy tuon jatkuvan väännön ajan lisää ja lisää. Tottakai se tulppa joskus hajoaa jos sitä hakkaa monta tuntia iskevällä avaimella, mutta todennäköisintä on saada se poikki käsityökaluilla.
CDI:n hehkutulppa on nyt kuitenkin käytännössä kestänyt 100Nm makitalla ilman niveliä tehdyn hakkaamisen. Mikä oli pilkuntarkalleen momentti siellä hylsyn juuressa on toissijainen juttu tämän tarinan kannalta. Kirjoitin että jos pelottaa iskevän ruuvinvääntimen liiallinen momentti omaa pelkoaan voi lievittää lisäämällä sinne nivelen, jolloin todellinen momentti pienenee. Itse käytin niveltä vain yhden tulpan kanssa paikassa, jonne ei muutoin päässyt. Muut haakkasin suoralla lyhyellä tapilla.
Toki sekin täytyy nyt huomioioda, ettei nuo vääntimen iskut oikeasti ole edes tuota 100Nm mutta scorppiolla voisi kokeilla millaista vääntöä se tulppa oikeasti kestää. Makitan speksien mukaan kolmella iskulla ruuvi menee 100Nm momenttiin, mutta paljonko oli yhden iskun hekellinen momentti.
Pitää varaankin tehdä pikkunen video ruuvipenkkiin kiinnitetyn tulpan kanssa, niin tämä menee jakeluun.
CDI:n hehkutulppa on nyt kuitenkin käytännössä kestänyt 100Nm makitalla ilman niveliä tehdyn hakkaamisen. Mikä oli pilkuntarkalleen momentti siellä hylsyn juuressa on toissijainen juttu tämän tarinan kannalta. Kirjoitin että jos pelottaa iskevän ruuvinvääntimen liiallinen momentti omaa pelkoaan voi lievittää lisäämällä sinne nivelen, jolloin todellinen momentti pienenee. Itse käytin niveltä vain yhden tulpan kanssa paikassa, jonne ei muutoin päässyt. Muut haakkasin suoralla lyhyellä tapilla.
Toki sekin täytyy nyt huomioioda, ettei nuo vääntimen iskut oikeasti ole edes tuota 100Nm mutta scorppiolla voisi kokeilla millaista vääntöä se tulppa oikeasti kestää. Makitan speksien mukaan kolmella iskulla ruuvi menee 100Nm momenttiin, mutta paljonko oli yhden iskun hekellinen momentti.
Pitää varaankin tehdä pikkunen video ruuvipenkkiin kiinnitetyn tulpan kanssa, niin tämä menee jakeluun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Ei kai nyt tarvi kovin tosissaan epäillä etteikö se mene jakeluun että tuolla iskuvehkeellä siistimmin aukeaa.veskola kirjoitti: Pitää varaankin tehdä pikkunen video ruuvipenkkiin kiinnitetyn tulpan kanssa, niin tämä menee jakeluun.
Mielipiteeni oli että kyllä silläkin pitäs nopsaan poikki mennä 100Nm voimalla, ellei aukea.
Olishan tuo kylläkin kiva tietää minkä voiman se käytännössä kestää katkeamatta.
Kokeilin ruuvipenkissä tosin normi pulteilla iskulla ja momenttavaimella niin molemmilla kyllä katkeaa aika nopsaan.
No lopputulos oli sitten 100Nm voimalla väännettynä että 100mm prustuukki katkaisi leukansa, heh, kele, tana
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
samaa mieltä. kyllä pulttipyssyllä menee äkkiä pultit poikki, jos liikaa annostelee tehoja. eikä tästä nyt mitään herneitä tartte vetää. mutta tee muutenvaan se video. videot on kivoja.
jos pulttia kiristetään paikoilleen, oli se sitten mikä kohde tahansa. niin olen edelleen sitä mieltä, että väännetään se sitten momenttiavailmella tasan 100Nm momenttiin, taikka ammutaan tarkasti kalibroidulla pyssyllä siihen samaan 100Nm momenttiin, niin ihan yhtä tiukassa on molemmat pultit. ei se pultti sitä tiedä millä se on kiristetty. ja jos väännät paksua esim. m12 pulttia momentti avaimella 30Nm tiukkuuteen, niin saat naksutella avainta vaikka kuinka ja kauan, eikä pultti katkea. sama homma pyssyllä ammuttaessa. jos ammut sitä pulttia 30Nm voimalla, niin pauketta saa kuunnella vaikka kuinka ja kauan. ei mene poikki.
jos pulttia kiristetään paikoilleen, oli se sitten mikä kohde tahansa. niin olen edelleen sitä mieltä, että väännetään se sitten momenttiavailmella tasan 100Nm momenttiin, taikka ammutaan tarkasti kalibroidulla pyssyllä siihen samaan 100Nm momenttiin, niin ihan yhtä tiukassa on molemmat pultit. ei se pultti sitä tiedä millä se on kiristetty. ja jos väännät paksua esim. m12 pulttia momentti avaimella 30Nm tiukkuuteen, niin saat naksutella avainta vaikka kuinka ja kauan, eikä pultti katkea. sama homma pyssyllä ammuttaessa. jos ammut sitä pulttia 30Nm voimalla, niin pauketta saa kuunnella vaikka kuinka ja kauan. ei mene poikki.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Mielenkiinnolla lukenu tätä topiikkia ja yhden tiukassa olleen 606:sen hehkun irroitellu ihan räikällä. No mutta veskolan tuntien olen valmis uskomaan tuon iskevällä vääntämisen kannattavuuden. Huomasin että räikällä kun vääntää jurahtaa tulppa kiinni kun ei malta ottaa tarpeeksi pienin askelin sitä avaamista. Tulppa ikäänkuin leikkaa kiinni?
Tuo jatkovarsien käyttö momenttihommissa on vanhastaan tuttu juttu et momentti laskee sitä enemmän mitä enemmän on jatkoja ja liitoksia. Se tosiaan että onko momentti se mitä työkalu ilmoittaa on aika laaja käsite ja riippuu monesta tekijästä? Suoraan työkalu-ulostulosta mitattuna saattaa ollakin?
Mullon Makitan iskevä ja pitäis muka iskeä 145Nm. Just joo niin varmaan. En usko siihen. Myyntimielessä tuossa kohtaa isot luvut on kivoja
Avausjutuisa se ilmenee helpoiten. Kun joku pultti tai mutteri on lujassa ni jos vaan mahdollista ni vaihtaa lyhyemmän ja tnakemman jatkon ja jovain aukeaa helposti. Mont kerta tämä havaittu.
Tuo jatkovarsien käyttö momenttihommissa on vanhastaan tuttu juttu et momentti laskee sitä enemmän mitä enemmän on jatkoja ja liitoksia. Se tosiaan että onko momentti se mitä työkalu ilmoittaa on aika laaja käsite ja riippuu monesta tekijästä? Suoraan työkalu-ulostulosta mitattuna saattaa ollakin?
Mullon Makitan iskevä ja pitäis muka iskeä 145Nm. Just joo niin varmaan. En usko siihen. Myyntimielessä tuossa kohtaa isot luvut on kivoja
Avausjutuisa se ilmenee helpoiten. Kun joku pultti tai mutteri on lujassa ni jos vaan mahdollista ni vaihtaa lyhyemmän ja tnakemman jatkon ja jovain aukeaa helposti. Mont kerta tämä havaittu.
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Nyt kun tässä OT:n kanssa mennään yleisestikin melko vapautuneesti, niin ajattelin sellaista kysyä, että mihin tuommoisten pulttikoneille tarkoitettujen momentinrajoitusvarsien toiminta perustuu.
Siispä kun myydään niitä kai lähinnä pyöränpulttien kiinnittämiseen tarkoitettuja jatkovarsia, joiden kanssa pulttikoneella kiristettäessä ruuvin momentti rajoittuu johonkin tiettyyn lukemaan kyseisestä varresta riippuen, niin mikä sen tomintaperiaate on? Antaako se pulttikoneen iskussa sen verran periksi, ettei vääntöä välity ruuville asti enää tiettyä momenttia enempää? Eli se jatkovarsi kiertyy pulttikoneen iskusta ja ehtii palautua ennalleen ennen koneen seuraavaa iskua sillä seurauksella, että ruuvi pysyy tietyn momentin jälkeen paikallaan, vaikka koneen karassa kiinni oleva pää meneekin jonkun verran edestakaista kiertoliikettä? Vai kuin?
Jos tätä edes vähän yrittäis sitoa aiheeseen, niin jollain tuommoisella kai voisi hehkujen avaamistakin kokeilla, jos haluaa rajoittaa vääntöä. Tosin, aika harvoin kai tuommoisella pääsee ainakaan kaikkiin hehkuihin käsiksi sen hehkun ahtaassa ympäristössä, ja varmaan se iskua myös pehmentää sinne tulpalle, eikä se sitten ole enää niin tehokasta se avaaminen, vaikka lopullinen momentti sama olisikin. Terävämpi isku avannee sitä tiukkaan kiinni olevaa hehkua paremmi sieltä.
Siispä kun myydään niitä kai lähinnä pyöränpulttien kiinnittämiseen tarkoitettuja jatkovarsia, joiden kanssa pulttikoneella kiristettäessä ruuvin momentti rajoittuu johonkin tiettyyn lukemaan kyseisestä varresta riippuen, niin mikä sen tomintaperiaate on? Antaako se pulttikoneen iskussa sen verran periksi, ettei vääntöä välity ruuville asti enää tiettyä momenttia enempää? Eli se jatkovarsi kiertyy pulttikoneen iskusta ja ehtii palautua ennalleen ennen koneen seuraavaa iskua sillä seurauksella, että ruuvi pysyy tietyn momentin jälkeen paikallaan, vaikka koneen karassa kiinni oleva pää meneekin jonkun verran edestakaista kiertoliikettä? Vai kuin?
Jos tätä edes vähän yrittäis sitoa aiheeseen, niin jollain tuommoisella kai voisi hehkujen avaamistakin kokeilla, jos haluaa rajoittaa vääntöä. Tosin, aika harvoin kai tuommoisella pääsee ainakaan kaikkiin hehkuihin käsiksi sen hehkun ahtaassa ympäristössä, ja varmaan se iskua myös pehmentää sinne tulpalle, eikä se sitten ole enää niin tehokasta se avaaminen, vaikka lopullinen momentti sama olisikin. Terävämpi isku avannee sitä tiukkaan kiinni olevaa hehkua paremmi sieltä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
olen itte miettiny samaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
käsittääkseni joustoon perustuu nuo momentti jatkot. siis omasta mielestäni. ei ole faktaa antaa.
iskevässä koneessa iskut tulee sen verran harvakseen, että tuo tanko alkaa tietyn momentin jälkeen joustaan ja kerkiää iskujen välissä aina palautuun alkuperäseen tilaansa ennen seuraavaa iskua. jos tehoa lisätään, niin tanko vaan joustaa pidemmän liikeradan ja palautuu taas takasin alkuperäseen tilaansa. tietenkin sekin lopulta katkeaa, kun myötöraja ylitetään ja ylitehokkaalla pyssyllä paukutetaan. kuinkahan tarkkoja noi on?
iskevässä koneessa iskut tulee sen verran harvakseen, että tuo tanko alkaa tietyn momentin jälkeen joustaan ja kerkiää iskujen välissä aina palautuun alkuperäseen tilaansa ennen seuraavaa iskua. jos tehoa lisätään, niin tanko vaan joustaa pidemmän liikeradan ja palautuu taas takasin alkuperäseen tilaansa. tietenkin sekin lopulta katkeaa, kun myötöraja ylitetään ja ylitehokkaalla pyssyllä paukutetaan. kuinkahan tarkkoja noi on?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Tänään vaihdettiin omaan kaikki hehkut. Pikku räikällä kohtuuellä irtosi kaikki. Toki hehkuja oli pari päivää liuotellu crc:llä ja kuuma kone
Beru ilmoittaa murtumispisteeksi 35nm. Kiinnitysmomentti 18nm. 4syl cdi OM 646 moottori.
Bosch murtumispisteestä ei tietoa.
Jos usko loppuu niin ehdottomasti merkkiliikkeeseen. Se tulee kuitenkin halvemmaksi kuin se että itse katkaiset. Kokemusta on. Mutta sen ammattimieskin katkaista.
Beru ilmoittaa murtumispisteeksi 35nm. Kiinnitysmomentti 18nm. 4syl cdi OM 646 moottori.
Bosch murtumispisteestä ei tietoa.
Jos usko loppuu niin ehdottomasti merkkiliikkeeseen. Se tulee kuitenkin halvemmaksi kuin se että itse katkaiset. Kokemusta on. Mutta sen ammattimieskin katkaista.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Tuossa vaiheessa kun tulppa on edes vähän pyörähtänyt auki suosittelen käsin nitkuttelua. Karsta siellä ahdistaa.Yhden tulpan, ja ainoan, olen katkaissut tuollaisesta jumista pulttipyssyllä. Kun uskoin muitten neuvoja Pikkuhiljaa nostin paineita mutta loppujen lopuksi ei liikkunut mihinkäänpäin. Ja lopulta katkesi. Sen jälkeen olen hoitanut vastaavat tilanteet käsipelillä. T-väännin ja edestakaisin nitkuttelua. Voi mennä useampikin tunti mutta kyllä se sieltä tulee. Käyttää välillä vaikka moottoria hetken niin möhnä pehmenee.Jari Ke kirjoitti:olen valmis uskomaan tuon iskevällä vääntämisen kannattavuuden. Huomasin että räikällä kun vääntää jurahtaa tulppa kiinni kun ei malta ottaa tarpeeksi pienin askelin sitä avaamista. Tulppa ikäänkuin leikkaa kiinni?
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Lisäksi vielä kun antaa pieniä iskuja tulpan suuntaisesti ( oikeanmallinen hylsy joka pohjaa henkun runkoon ), niin sieltä se irtoaa vääjäämättä.AM kirjoitti:Tuossa vaiheessa kun tulppa on edes vähän pyörähtänyt auki suosittelen käsin nitkuttelua. Karsta siellä ahdistaa.Yhden tulpan, ja ainoan, olen katkaissut tuollaisesta jumista pulttipyssyllä. Kun uskoin muitten neuvoja Pikkuhiljaa nostin paineita mutta loppujen lopuksi ei liikkunut mihinkäänpäin. Ja lopulta katkesi. Sen jälkeen olen hoitanut vastaavat tilanteet käsipelillä. T-väännin ja edestakaisin nitkuttelua. Voi mennä useampikin tunti mutta kyllä se sieltä tulee. Käyttää välillä vaikka moottoria hetken niin möhnä pehmenee.Jari Ke kirjoitti:olen valmis uskomaan tuon iskevällä vääntämisen kannattavuuden. Huomasin että räikällä kun vääntää jurahtaa tulppa kiinni kun ei malta ottaa tarpeeksi pienin askelin sitä avaamista. Tulppa ikäänkuin leikkaa kiinni?
+358 18B8FE99
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
rumiluksen neuvo on muuten hyvä ja toimiva jumiutuneille pulteille ylipäätäänkin. esim. pienet ristipääpultit aukee aika näppärästi, kun täräyttää vasarlla pultin kantaan.J.Kulmala kirjoitti:Lisäksi vielä kun antaa pieniä iskuja tulpan suuntaisesti ( oikeanmallinen hylsy joka pohjaa henkun runkoon ), niin sieltä se irtoaa vääjäämättä.AM kirjoitti:Tuossa vaiheessa kun tulppa on edes vähän pyörähtänyt auki suosittelen käsin nitkuttelua. Karsta siellä ahdistaa.Yhden tulpan, ja ainoan, olen katkaissut tuollaisesta jumista pulttipyssyllä. Kun uskoin muitten neuvoja Pikkuhiljaa nostin paineita mutta loppujen lopuksi ei liikkunut mihinkäänpäin. Ja lopulta katkesi. Sen jälkeen olen hoitanut vastaavat tilanteet käsipelillä. T-väännin ja edestakaisin nitkuttelua. Voi mennä useampikin tunti mutta kyllä se sieltä tulee. Käyttää välillä vaikka moottoria hetken niin möhnä pehmenee.Jari Ke kirjoitti:olen valmis uskomaan tuon iskevällä vääntämisen kannattavuuden. Huomasin että räikällä kun vääntää jurahtaa tulppa kiinni kun ei malta ottaa tarpeeksi pienin askelin sitä avaamista. Tulppa ikäänkuin leikkaa kiinni?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
tänää nätisti taas aukes Panasonic pulttikoneella ja asetuksessa 205Nm. En kyllä liipaisinta vetänyt pohjaan., vaan sillee "sopivasti". Käsin ensin kokeilin niin ei puhettakaan että olisi mihinkään liikkunut.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Piti vaihtaa OM606 koneeseen hehku. Näitähän on tehty ja helppo homma......naks.....v..tu!!! poikki meni
Mikäköhän siinä on, että se on aina turattava itse, eikä voi suosiolla viedä liikkeeseen edes joskus.
No foorumilta sitten lukemaan, että miten se olisi pitänyt tehdä. Ihmeen kovalla prosentilla olen onnistunut tulppia irroittamaan kun nyt vasta eka katkesi.
4syl.tulppa katkesi kierteen juuresta.
Irroittelin tulpasta ensin pään mihin liitin tulee kiinni. Sitten irtosi mutteriosa.
Tulpan sydän tai se sisäosa jäi tulppaan kiinni. Siihen hitsasin tigillä mutterin ja väänsin sen poikki.
Hioin sopivan poranterän jolla porasin niin syvälle kuin mitä kierrettä oli.
Pään halkaisijan hioin niin, että sain tuen tulpan sisäreijästä, eli muuta poraustukea en käyttänyt. Ulkohalkaisija oli niin että en tuhonnut kannen kierrettä.
Tulpan kierteen jälkeinen osuus oli 10mm joten porasin 10,2mm terällä se kierreosan ohi.
Putsasin kierteeseen jääneet roippeen ja pyörittelin kierretapilla vielä kierteen varovasti auki.
Sitten tein M8 kierteen tulppaan. Pannu kuumaksi ja liukuvasaralla nysä irti.
Hip hei, lauantain tuhraantui taas mukavasti mersun konehuoneessa
5syl tulppa oli myös jumissa ja olisi varmasti katkennut avaimella vääntämällä. Kokeilin sitten rohkeasti sitä pulttipyssyä.
noin 100Nm alue ja varovasti päräyttelin tulpan irti. Aika hurjalta tuntui mutta ehjänä irtosi.
Tein sitten hiukan tieteellisiä kokeita , eli laitoin vanhan tulpan ruuvipenkkiin tiukasti kiinni ja hakkasin pulttikoneella niin kauan että se meni poikki.
Sai vähän tuntumaa mitä pyssyllä uskaltaa tulppaan paukuttaa. Eli jos iskevät mutterin vääntimet epäilyttää, ni ostakaa ylimääräinen tulppa ja kokeilkaa ensin siihen
Ja vähän projekti kuvia
Mikäköhän siinä on, että se on aina turattava itse, eikä voi suosiolla viedä liikkeeseen edes joskus.
No foorumilta sitten lukemaan, että miten se olisi pitänyt tehdä. Ihmeen kovalla prosentilla olen onnistunut tulppia irroittamaan kun nyt vasta eka katkesi.
4syl.tulppa katkesi kierteen juuresta.
Irroittelin tulpasta ensin pään mihin liitin tulee kiinni. Sitten irtosi mutteriosa.
Tulpan sydän tai se sisäosa jäi tulppaan kiinni. Siihen hitsasin tigillä mutterin ja väänsin sen poikki.
Hioin sopivan poranterän jolla porasin niin syvälle kuin mitä kierrettä oli.
Pään halkaisijan hioin niin, että sain tuen tulpan sisäreijästä, eli muuta poraustukea en käyttänyt. Ulkohalkaisija oli niin että en tuhonnut kannen kierrettä.
Tulpan kierteen jälkeinen osuus oli 10mm joten porasin 10,2mm terällä se kierreosan ohi.
Putsasin kierteeseen jääneet roippeen ja pyörittelin kierretapilla vielä kierteen varovasti auki.
Sitten tein M8 kierteen tulppaan. Pannu kuumaksi ja liukuvasaralla nysä irti.
Hip hei, lauantain tuhraantui taas mukavasti mersun konehuoneessa
5syl tulppa oli myös jumissa ja olisi varmasti katkennut avaimella vääntämällä. Kokeilin sitten rohkeasti sitä pulttipyssyä.
noin 100Nm alue ja varovasti päräyttelin tulpan irti. Aika hurjalta tuntui mutta ehjänä irtosi.
Tein sitten hiukan tieteellisiä kokeita , eli laitoin vanhan tulpan ruuvipenkkiin tiukasti kiinni ja hakkasin pulttikoneella niin kauan että se meni poikki.
Sai vähän tuntumaa mitä pyssyllä uskaltaa tulppaan paukuttaa. Eli jos iskevät mutterin vääntimet epäilyttää, ni ostakaa ylimääräinen tulppa ja kokeilkaa ensin siihen
Ja vähän projekti kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Lisää tietoa: www.skg.fi