124 asd perän kardaanin laipan vaihto.HELP!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

124 asd perän kardaanin laipan vaihto.HELP!!

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Ostin vaihtoperän rikkinäisen perän tilalle ja pitkällisen punneruksen jälkeen sain uuden perän tilalle.Kardaania kiinnilaitettaessa tuli huomattua että TOTTAKAI kardaanin laippa on vaihtoperässä väärälainen.Raivon laanuttua ja tuskan kyynelien kuivattua huomasin että laipan vaihtamisella asia voisi korjaantua.

Irroitin vanhasta perästä laipan ja kokeilin että sopii kait vaihtoperään liian pienen tilalle.

Miten saan nyt tuon kardaanin keskimutterin oikeallalailla laitettua ettei menee väärään tiukkuuteen ja samalla paskaksi tuo uusikin perä.(Ajattelin ehkä käydä oulun MB-osassa kysymässä osaako he.)
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: 124 asd perän kardaanin laipan vaihto.HELP!!

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

?? :(
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 asd perän kardaanin laipan vaihto.HELP!!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mittaa vanhan ja uuden laipan paksuus....se pitäisi olla sama eli sen peränomalla mutterilla vedät sen merkkiin missä se oli...samaan pitää sattua...näin olen askien laipoille tehnyt ja hyvä tullut mutta jos sekoitat mutterit on kiristys tiukkuus väärä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 asd perän kardaanin laipan vaihto.HELP!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvä jos osuu kohdilleen suoran siten et vetää mutterin kiinni vanhaan merkkiin.

Perän vetolaippa pitäisi käsittääkseni vetää kiinni niin että sen etupuolellaoleva laakeri ottaa kiinni krymppiin? Jos laakerit uhkaa mennä tiukalle laittaa krympin ja laakerin väliin shimmauslevyn. Jos vetolaipan etupuolella oleva laakeri ei saavuta krymppiä ja vetolaipan jättää laakerin ja mutterinvaraan kun sopiva laakeritiukkuus on jo saatu niin perä alkaa ääntämään jossain vaiheessa. Laakerihan tulee pois kun ottaa stefan pois.

Se krymppihän on senverta tanakkaa tavaraa että se ei me kasaan ihan niinvain. Puolentuuman satsilla ei mene vaan vaatii jatkovarsia ja kunnolla voimaa. Pulttipyssyä ei sit saa käyttää! Käsityökaluilla ja siihen vetosakaraan sopiva työkalu et voi ottaa siitä vastaan sen muuterin vääntövoiman. Siis: Mutteria ei saa kiriä hampaita vasten tyliin auto käynnissä jarru pohjassa ja sit pelkästään mutteria kiinni!

Eli jos osuu niin että pinioni pyörii aavistuksen "nahkeasti" tyyliin kuten vaseliinirasvattu kuulalaakeri ja vetolaippa on vasten krymppiä niin hyvä. Muussa tapauksessa vaatii joko sen shimmauslevyn tai jos laakerit jää väljälle ja vetolaippa on jo vasten krymppiä niin sit vaan kiristystä niin et laakerssa ei ole välystä.

Kirimisessä "vähä on paljon" eli kun aletaan olla alueella niin pikkuaskelin kiristystä ja sit koittelu ja taas kiristystä ja koittelu. Jos mutteria vetää liianpaljon kiinni (laakeri liian nahkea) niin nou hätä laittaa shimmin niin voi taas krymppiävasten kiriä. Perän stefa siinä leikissä sit aina menee uusiksi. Jos pinioninlaakerit jää väljälle perä ääntää vuorenvarmasti

Itte taisin tehdä niin että kirin krymppiä ruttuun ilman stefaa ja kun sain laakerivälyksen sopivaksi merkkasin paikan ja laitoin vasta sitten stefan.

Jotenkin on muisikuva että uusilla laakereilla kasattuna pinionin pyörintävastus sai olla 168mNm eli milli Newton metriä ja vanhoilla vähemmän. Onko tuo nyt niin että 16.8 grammaa metrin päästä kun laakerit ovat uudet ja stefa paikallaan?

Vinkkinä vielä että monesti väljällä oleva pinioni ääntää moottorijarrulla ja on hiljaa vedossa.

Lisätään vielä:

Kun laakereita ei vaihda vaan pelkästään sen vetolaipan ja mahdollisesti stefan niin laakerivälys pitäisi jäädä kohdilleen kun vaan kiristää sen peränmutterin tiukkaan välittämättä vanhoista merkeistä. Ts. puolentuuman varsilla voi huoletta vetää sen mitä normikaverin ranteesta lähtee :) Jos jättää löysälle niin vollotus alkaa moottorijarrulla.

Jos vaihtaa sen etupäänlaakerin niin sitte tilanne on täysin toinen ja sit ylempänä on jotain ohjetta kiristykseen.
Vastaa Viestiin