Apuja diagnosointiin kaivataan Veto loppui päivällä ja ilta sitten plarattu foorumi keskusteluja niin suomesta kun ulkomailta. Mitään ihan yksiselitteistä diagnoosia ei kuitenkaan ole saatu koostettua... Oliskohan täällä jollain kertoa mikä oli pielessä vastaavien oireiden seurauksena?
Eli laatikko on W123 300 turbodieselin perässä oleva 722.303 loota. Alunperin ilmeisesti kotoisin jenkkiversion ässästä. Laatikkoon häntä vaihdettu mekaaniselle mittarille. Kuulopuheiden mukaan: "18.12.-14 Vaihteisto remontoitu (hieman kiukuttelevan pakin johdosta) uudet levyt yms... " eli lootaa olis korjattu ennen kuin se minulle tuli.
Kun auto on minulle tullut on se joskus takkuillut pakin kanssa, eli pakki ei kytkeydy tai vetää huonosti. Välillä toiminut taas ihan hyvinkin. Laatikko on vuotanut öljyä jostainpäin oikeasta etukulmasta ja öljyä on pitänyt aina vähän lisäillä... odotellut suodattimen, öljyjen ja 2-->3 vaihdon jousisarjan vaihtoa, jotka nyt onkin hankittuna. Alipaine modulaattorista on myös ollut kaikki letkut poissa ja koko alipaine venttiili pumpunkyljestä. Modulaattorin toimintaa on testailtu käsikäyttöisellä alipainepumpulla ja osia keräilty pikkuhiljaa. Nyt kuitenkin tänään alkoi tulla rutkasti uusia ongelmia... Kylmänä kaikki toimi aluksi normaalisti. Sitten kun loota lämpeni alkoi vaihto-ongelmat. Ei meinaa vaihtaa ykköseltä ollenkaan ja kun rinkiä on riittävästi, vaihtaa suoraan kolmoselle. Pakki ei pelaa juuri ollenkaan. Laitoin sitten painemittauksen modulointipaineen liitokseen. Jäähtyneen auton kun käynnistää nousee paine noin 5 bariin P asennossa. käsin pumppaamalla alipainetta modulaattoriin laskee hydraulipaine ja kun alipaineen poistaa nousee se takaisin. Ajaessa noin 50km/h on paine noin 4bar, joskin se vispaa 3,5-4,5. Kun loota lämpenee putoaa paineet... nollaan ja meno loppuu, ei reagoi mihinkään kepin asentoon muuta kuin kovilla kierroksilla. Kun taas venailee jonkin aikaa ja käynnistää nousee paine hetkellisesti, kunnes taas laskee, silti auto ei liiku paineiden ollessa ylhäällä... Edellinen omistaja mainitsi, että painetta nostettu modulaattorista summittaisesti ette loota antaudu päätähuimaavista teholukemista

Muita huomioita. Laatikon öljynpinta nousi yllättäen. Moottorin sammuttaessa laatikossa joku jää pyörimään vaikka kone on jo pysähtynyt. Jotenkin tuntuisi, että turbiinista on öljyt valahtanut laatikkoon... ja siksi pinta ylhäällä? Sellainen tuli vielä mieleen, että aiemmin auto on yleensä lähtenyt liikkeelle 2 vaihteella ja siitä vaihtanut kolmoselle ja melkein heti perään neloselle. Ykköselle on mennyt vain satunnaisesti.
Onko tietoo/ideoita mitä kannattais lähteä ensinalkuun tekemään?
T:J