w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
antsa.
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 20.07.2015 19:47

w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja antsa. »

Elikkä auto on w203 2.0 kompressor -01. OBD-testi antaa viat P2022, P2031, P201D. Lambda anturin katkos, oikosulku, seos liian rikas.. Herjaa noita vikoja edelleen vaikka lambda vaihdettu. Lambda-arvo mittauksessa 1,01. Vikakoodien nollauksen jälkeen moottorinvikavalo syttyy toisen tai kolmannen käynnistyksen jälkeen uudestaan. Lambdan liitin oli vähän öljyinen, mutta ei kait sen pitäisi oikosulkua aiheuttaa? Mitäs nyt, oma mielenkiinto alkaa loppua..
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Ihan yleistasolla, onko siinä kaksi happianturia? Jos on 2 niin kumpi on vaihettu?

Itseasiassa ilmaa kulkee piuhoja pitkin sen anturin sisään... anturin sisällä metallit reagoi ulkoilman ja pakokaasun väliseen happieroon tuottaen jännitettä ECU:lle.

Jos siellä ei ilma kulje (juotettu tarvikelambda ja teippimöykky päällä tai piuhat täynnä öljyä) se ei ehkä näytä ihan oikeita lukemia.

Itse en VAHINGOSSA rasvannut sitä liitintä, koska ei sattunut olemaan crc:tä käsillä....


Nyt en ihan oikeasti tiedä... murskatkoon joku teoriani, mutta voisiko ne piuhojen eristeet vaikka puhkoa, mutta vain siis jos ei ole ns. mitään menetettävää?

Kokemuksia....?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
antsa.
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 20.07.2015 19:47

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja antsa. »

2 on ja etummainen vaihdettu, siinä kuulema se vika oli. Ja ihan boschin lambdan laitoin sinne. Öljyä oli sillä puolen liitintä mistä lähtee piuhat eculle. Autossa ei ole muuta vikaa kun että antaa tota samaa vikakoodia.. meni päästöistä läpi mut katsastusmies ei tietenkään hyväksy kun moottorinvikavalo palaa..
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Ihan vähän kiristäis pinnaa tollanen...

Ei kai öljy niinkään oikosulje, kuin häiritsee signaalia... mutta kun eihän tollasen pitäis niin herkkä väylä olla...

Toisaalta, joltain brittisaitilta joskus lueskelin jotta kehottivat vaihtamaan öljyisen piuhan uuteen... En ihan ilman filtteriä kyllä tuotakaan täydeksi totuudeksi...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja markoala »

Vaihda nokan säädin josta öljy tulee. Sitten putsaat liittimen muutaman kerran.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kyllä se "vertailuilma..." sinne menee muuten kuin johtoja pitkin
ongelma on se öljy siellä johdossa "hituvirroista" kun on kyse ei paljon johtavaa tarvitse olla joukossa
ja yleensä se öljy päätyy sinne juuri tuossa yllä markolan mainitsemasta paikasta
Mökkillä
'
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Kyllä se vertailuilma saattaa oikeasti mennä vain johtoja pitkin. Joissain on sitten erillinen reikä vertailuilmalle. Kaikissa lambdoissa ei edes tarvita vertailuilmaa, vaan vertailujännite tuotetaan muuten.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Obnoxio kirjoitti:Kyllä se vertailuilma saattaa oikeasti mennä vain johtoja pitkin.
Joissain on sitten erillinen reikä vertailuilmalle. Kaikissa lambdoissa ei edes tarvita vertailuilmaa,
vaan vertailujännite tuotetaan muuten.
Varmasti voi... :)
Vaan oletetavasti mersufoorumilla lienee kuitenkin kyse mersun labdasta ja tässä jutussa
varmankin 203 mallissa käytetystä semoisesta
ongelma on kyllä se öljy väärässä paikassa sikäli jos ei "huvita" vaihtaa johto sarjaa niin
moniin on tietävästi porattu pieniä reikiä siihen liitimeen niin sarjasta vielä markolan mainitseman osan vaihdon jälkeen
usein pitkäänkin tuleva öljy pääsee valumaan ulos ennen liitimen täytymistä(singanlin, lämmitys puolen oikosulkua)
Mökkillä
'
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Kuulostaa vähän siltä ettet usko ilman menevän kaapelia pitkin. W203:ssa käytetään vissiin mm. tämän sarjan lambdoja: http://www.omnitekcorp.com/images/LSU42data.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"The sensor receives the reference air through
the connection cable. This means that the
connector must be clean and dry. Contact
spray, and anti-corrosion agents etc. are
forbidden. "
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Obnoxio kirjoitti:Kuulostaa vähän siltä ettet usko ilman menevän kaapelia pitkin. W203:ssa käytetään vissiin mm. tämän sarjan lambdoja: http://www.omnitekcorp.com/images/LSU42data.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"The sensor receives the reference air through
the connection cable. This means that the
connector must be clean and dry. Contact
spray, and anti-corrosion agents etc. are
forbidden. "
Sinäänsä se ja sama mitä uskon tai en :)

Mutta aikas monta kertaa kolvilla
ja kutistesukalla on noita öljyisiä liitimiä
Korvailtua tullut hyvi ovat toiminieet
Kokemus on monesti eri kuin teoria
Mökkillä
'
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Kaipa noissa joissain on se ulkoilma kapseloitu sinne anturin sisääkin?

Yksipiuhasissa tosivanhoissa ehkä..?

Ei oikein googlettelu nyt meinaa auttaa esim. Boschin sarjanumeroiden mukaan, että millä periaatteella kukin pötkilö toimii?

Vielä mielenkiintosemmaksi menee kun eteen sattuu 5 piuhanen.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja jarssep »

jarssep kirjoitti:Kaipa noissa joissain on se ulkoilma kapseloitu sinne anturin sisääkin?

Yksipiuhasissa tosivanhoissa ehkä..?

Ei oikein googlettelu nyt meinaa auttaa esim. Boschin sarjanumeroiden mukaan, että millä periaatteella kukin pötkilö toimii?

Vielä mielenkiintosemmaksi menee kun eteen sattuu 5 piuhanen.
Nojaa löytu tollanen katalooki kyllä:
http://www.bosch-lambdasonde.de/en/downloads.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sivulta 258 alkaa mersut...

Elikkä siis for the hell of it sivu 262:

Serie C 203 2.0 kompressor 120kw m111.995..... 4 piuhaset.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Rumakoira
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 29.06.2021 18:47

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja Rumakoira »

Itselläni tuli molttorivikavalo ja vikakoodit P0 137 lambdatunnistin (lohko 1, tunnistin 2 alhainen jännite) ja P0 170 Polttonestekorjaus (lohko 1 toimintahäiriö).

Nyt ku etsin osaa netistä niin valikoimaa löytyy. Tarkottaakohan tuo "lohko 1 tunnistin 2", että pitäs tilata katalysaattorin jälkeinen tunnistin. Esim tämä:
https://m.autodoc.fi/bosch/1149533

Auto on 2006 C180 kompressori.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w203 moottorinvikavalo ei pysy poissa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Rumakoira kirjoitti: Ti 29.06.2021 18:56 Itselläni tuli molttorivikavalo ja vikakoodit P0 137 lambdatunnistin (lohko 1, tunnistin 2 alhainen jännite) ja P0 170 Polttonestekorjaus (lohko 1 toimintahäiriö).

Nyt ku etsin osaa netistä niin valikoimaa löytyy. Tarkottaakohan tuo "lohko 1 tunnistin 2", että pitäs tilata katalysaattorin jälkeinen tunnistin. Esim tämä:
https://m.autodoc.fi/bosch/1149533

Auto on 2006 C180 kompressori.
Jos on pakko jollain koodin arpojalla selvitää vikaa niin

Kokeile ota siitä anturista mitä epäilet
johto irti ja sen jälkeen katsoo tuliko johto katkosta
sille osalle koodi vai jollekin muulle
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin